Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11312
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 22:14 Men de går ju alltid att sälja. Stadler gör grejor med bra andrahandsvärde. Som signaturen /jes säger
/jes skrev: måndag 02 juni 2025 17:04 De nya tågen görs ju mera flexibla med tanke på eventuell vidareförsäljning.
OBS varning - "Perspektiv från Lidingö" (=nejsägarkommun)
Hur stor är marknaden för begagnade tåg av typen "mer som loungen på ett fint hotell"? Dessa är för dyra för basalternativ och för gamla för premiumalternativ.
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:53 Den förhandlingspersonen får nog beta på ordentligt om A-Train ska nappa.
Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet
Regeringskansliet skrev:Ett tredje alternativ som staten kontrollerar är att Regeringen beslutar att AIAB ska säga upp avtalet med A-Train AB. Enligt inhämtad juridisk bedömning är det möjligt att säga upp avtalet med åtminstone ett års uppsägningstid. Vid sådan uppsägning ska A-Train AB erhålla viss ersättning som kompensation för bortfallet av avtalet, vilket regleras i detalj i avtalet och därför inte är förenat med någon förhandling med A-Train AB. Inför sådan potentiell uppsägning bedömer jag också att det är möjligt att planera för en ny offentlig upphandling av driften av Arlandabanan, enligt sådana villkor att samma resultat kan uppnås som rekommenderas för en potentiell omförhandling av avtalet.
Har A-Train AB något val om avtalet annars sägs upp? Det behövs både morot och piska!
Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 16:12 Jag är däremot tveksam till direktbussar mellan Nacka och Arlanda. Den som föreslår något sådant rekommenderas att själv pröva den aktuella sträckan! Med billigare och tätare tågtrafik försvinner existensberättigandet för en stor del av busstrafiken till Arlanda, speciellt från centrala Stockholm. Är det inte uppenbart?
Arlandasamordnaren utvecklar resonemanget i den faktiska rapporten:
Regeringskansliet skrev:Kollektivtrafiken från centrala Stockholm mot Nacka, som har över 110 000 invånare, innebär byte vid Slussen till buss. Det innebär två byten för resenärer som reser kollektivt från Nacka till Arlanda, vid Slussen och Centralen. Jag föreslår därför att SL inrättar expressbusstrafik från Nacka till Arlanda flygplats. Det är dock min bedömning att expressbusstrafiken till Arlanda kan upphöra när Stockholms blå tunnelbanelinje förlängs från Kungsträdgården till Nacka med planerad trafikstart år 2030.
Det finns ingen chans att SL hinner att inrätta en ny expressbusslinje på bara fem år...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3509
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Hechtwagen »

Hur många miljarder om året är det värt att öka de offentliga utgifterna med för att öka kollektivtrafikandelen till Arlanda flygplats?

Vad blin konsensus, ena politikern vill göra det billigare att ta sig till flygplstsen den andra politikern vill göra det dyrare att flyga.
Enceladus
Inlägg: 11312
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: tisdag 03 juni 2025 11:41 Vad blin konsensus, ena politikern vill göra det billigare att ta sig till flygplstsen den andra politikern vill göra det dyrare att flyga.
Det ena utesluter inte det andra. Nuvarande situation är den värsta av två världar - flyget slår tåget till kontinenten och bilen står tåget till flygplatsen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7444
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 03 juni 2025 11:24
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 22:14 Men de går ju alltid att sälja. Stadler gör grejor med bra andrahandsvärde. Som signaturen /jes säger
/jes skrev: måndag 02 juni 2025 17:04 De nya tågen görs ju mera flexibla med tanke på eventuell vidareförsäljning.
OBS varning - "Perspektiv från Lidingö" (=nejsägarkommun)
Hur stor är marknaden för begagnade tåg av typen "mer som loungen på ett fint hotell"? Dessa är för dyra för basalternativ och för gamla för premiumalternativ.
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:53 Den förhandlingspersonen får nog beta på ordentligt om A-Train ska nappa.
Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet
Regeringskansliet skrev:Ett tredje alternativ som staten kontrollerar är att Regeringen beslutar att AIAB ska säga upp avtalet med A-Train AB. Enligt inhämtad juridisk bedömning är det möjligt att säga upp avtalet med åtminstone ett års uppsägningstid. Vid sådan uppsägning ska A-Train AB erhålla viss ersättning som kompensation för bortfallet av avtalet, vilket regleras i detalj i avtalet och därför inte är förenat med någon förhandling med A-Train AB. Inför sådan potentiell uppsägning bedömer jag också att det är möjligt att planera för en ny offentlig upphandling av driften av Arlandabanan, enligt sådana villkor att samma resultat kan uppnås som rekommenderas för en potentiell omförhandling av avtalet.
Har A-Train AB något val om avtalet annars sägs upp? Det behövs både morot och piska!
Det där är ju en typisk partsinlaga. Arlandaavtalet (APA - Arlandabanan Project Agreement) kan upphävas, men inte hur som helst. I så fall skulle A-train aldrig gått med på detta projekt. Eftersom APA stipulerar på vilka grunder det kan sägas upp kan man räkna med att A-Train drar både grunden för uppsägningen och ersättningens storlek inför domstol om man inte är nöjd. Så Kristersson-regimen har inte fria händer här. Dessutom A-Trains motpart inte regeringen, utan AIAB. AIAB berörde detta i ett remissvar: https://www.regeringen.se/contentassets ... ure-ab.pdf
på Normans hopkok från 2022: https://www.regeringen.se/contentassets ... 11_web.pdf
AIAB skrev:Om det skulle finnas juridiska hinder mot att ändra villkoren i APA i syfte att sänka biljettpriserna för de passagerare som använder snabbflygtåget, skulle ett alternativ kunna vara att träffa en överenskommelse med A-Train om ett upphävande av APA för att därefter kunna göra en upphandling eller driva trafiken vidare på annat sätt. En sådan överenskommelse skulle med stor säkerhet kräva att AIAB utger ersättning till A-Train för de kostnader och förluster som därvid uppkommer.

AIAB har enligt APA en option att avsluta APA i förtid. AIAB ska då erlägga kompensation till A-Train i enlighet med de regler som finns i APA. AIAB kan
dock inte fritt utnyttja optionen utan det kan endast ske om regeringen är av uppfattningen att samordningen och integrationen av järnvägstrafiken på Arlandabanan med trafiken på andra järnvägssystem inte uppfyller regeringens krav på en effektiv och väl fungerande järnvägstrafik till och från Arlanda från ett lokalt, regionalt och nationellt perspektiv. Resonemangen i promemorian synes dock inte ge stöd för ett påstående om bristande samordning eller koordination utan mer för ett åstadkommande av en ökning av kollektivtrafikandelen av resande till och från Arlanda....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar