Enceladus skrev:
Varför är trafiken på linje 160 dimensionerad för kortvagnar? Det finns ju ganska många linjer med lägre resandeunderlag som är anpassade för ledvagnar, även i samma trafikområde. Egentligen behövs inte ens 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik - frågan är bara hur många stående resenärer som ska accepteras. Det finns linjer som har ganska många stående resenärer även på helger...
Jag sa väl inte att den var det, men avtalen säger ju inget om vagnslängd (eller rättare i just detta avtal fanns det krav på antal sittplatser för olika linjer för några avgångar under högtrafik men inte i övrigt.) Men det har ju aldrig i det här avtalet ens funnits för 144 eller 165 utanför morgonrusningen, och under morgonrusningen då bara som krav på att det ska vara ett visst antal platser. Så här såg det ut för 144 exempelvis
Sittplatsutbud i riktning från Fruängen:
Mån-fre 06.00-06.30: minsta sittplatsutbud per avgång är 30.
Mån-fre 06.30-08.30: minsta sittplatsutbud per avgång är 55.
Trafikutövaren skall vid var tid planera så att max 20 % (grön standard enligt Riplan) av bussens ståplatser utnyttjas på respektive avgång.
Sittplatsutbud i riktning från Älvsjö:
Mån-fre 06.00-08.30: minsta sittplatsutbud per avgång är 55
Trafikutövaren skall vid var tid planera så att max 20 % (grön standard enligt Riplan) av bussens ståplatser utnyttjas på respektive avgång.
Men jag tror sedan man fick bort kravet till och med på sittplatsutbud (just för att var ett krav utöver kravet på max 20% stående). Dock var faktiskt inställningen när avtalet skrevs att det bara skulle vara stående resenärer i högtrafik. Tanken med 20-procentsregeln har ju från början bara varit avsett för högtrafik, eftersom man övrig tid räknat med att det inte ska behöva vara stående (att verkligheten ser annorlunda ut är en annan sak).
. Men krav på ledbuss säger ju inte heller något om antal platser som finns tillgängliga. Fast du är ju rätt rolig också - ena minuten skriker du över att det är stående när det är korta tåg på pendeln, trots att det finns lediga sittplatser i mitten av tågen, medan du tycker gott att man kan stå i buss 160 under mellantrafiken...Inte speciellt konsekvent kan man tycka. Men visst man kan ju ha som princip att det ska vara hög turtäthet just där du bor...
Enceladus skrev:
Vissa linjer som har anslutning till pendeltåg eller tunnelbana skulle behöva fördubblad turtäthet. Är du säker på att det inte handlar om några stora summor, givet att spårtrafiken har samma utbud som idag?
Ja, jag är säker på det. Vet ju ganska väl vilka linjer som har problem. Det största majoriteten har ju inte några problem. Sedan kan man ju alltid diskutera förstås var gränsen går om man nu har en sådan princip. Men att ha det som beräkningsgrund innebär ju inte att det står en massa sittplatser tomma. Utan att man har utrymme för normal variation. Och är det i anslutning till att en verksamhet slutar/startar (såsom en skola), kan man ju för någon enstaka tur ligga högre, eftersom dubblerad turtäthet ändå inte har någon effekt (ifall den stora andelen just kommer från den verksamhet som startar/slutar). Det finns ju också möjlighet att sätta in ledbussar. Det ska man ju kunna göra i alla trafikområden.
Det är ju också så att den kritiska perioden ofta är mellan 9-10 och 13-15. Så är det bara den grundprincipen man talar om här, blir det ju ofta bara några turer till per dag.
Sedan kan det ju förstås vara så att det kan kosta väldigt mycket för att Trafikförvaltningen inför ett krav som inte finns i avtalet. Då blir det ju en förhandlingsfråga. Och då kan förstås kostnaden vara högre Men tittar man på den faktiska kostnaden av mer trafik under mellantrafiken så är den låg. Problemet är väl snarare att det är denna trafikvolym man kan spela på ifall det blir ekonomisk kris. Alla dessa försämringar som man gjorde för några år sedan när man inte fick igenom prisändringen av SL-kortet innebar väl sammanlagt en besparing på 100 miljoner. Ökar man turtätheten är det ju också flera som åker, så del av kostnaden får man ju igen. Sedan finns det ju som bekant också en hel del linjer som man kan minska turtätheten på utan att man kommer i närheten av ca 75 procents beläggning.
Enceladus skrev:
Det behövs också riktlinjer för vilka linjer som ska trafikeras med ledbussar och även under vilka tider på dygnet. Det är ganska absurt om en av regionens tyngsta linjer är anpassad för kortvagnar...
Se svar ovan. Men som jag förklarat reglerar ju inte Trafikförvaltningen detta. Det är ju upp till entreprenören som kör, såvida man klarar gränsen på i detta fall 20% av ståplatserna som upptagna. Man styr ju detta sedan med kvalitetsfaktorer i övrigt.
Nu finns det ju förvisso en vits med att entreprenörerna har inflytande över framförallt att planera tidtabellerna, men också till viss del för vilken turtäthet som är lämplig och vilken vagnstyp som ska användas. Jag tycker detta är okej, men då ska i sådana fall RiPlan, eller annat styrdokument, reglera just på vilket sätt man ska se på detta. Jag tycker ju man ska ha bättre än kvartstrafik om man har underlag som motiverar detta. Men du själv verkar ju huvudsakligen tycka det är onödigt.
En viktig fråga är just hur mycket busstorlek ska användas som medel utanför högtrafik. Det är ju en kostnad för detta också och det måste ju vara med i avtalet hur Trafikförvaltningen ser på vagnsutsättning. Någon sådan reglering finns ju inte idag, annat än att det ska vara blålackerade vagnar på stomlinjer och en del andra komfortkrav, samt bälteskrav för vissa linjer.