Lars_L skrev:Jag håller förstås med om att det är resandebehovet som ska styra. Ibland finns det ju dock ganska stora vinster med att köra tåg en längre sträcka ute på grenen. Eftersom du också tycks vara imponerad av underground i London, så kan man ju påpeka att nästan alla tåg där gå längst ut till ändstationerna (eller så många som är möjligt)
.
Låt oss göra en utstickare till London, och se om ovanstående påstående stämmer! Vi går metodiskt genom linje för linje, den som finner detta långrandigt kan lämpligen hoppa över detta inlägg...
Bakerloo
Söderut går alla tåg till E&C, vilket förklaras av att ändstationen ligger tämligen centralt. (En förlängning har diskuterats i snart 100 år men det verkar vara segt).
Norrut vänder tågen i Harrow & Wealdstone, Stonebridge Park och Queens Park.
Central
I väster vänder en ungefär vart annat tåg på West Ruislip-grenen i Northolt. På den gemensamma linjen vänder en del tåg (30%?) i White City.
I öster är det mer komplicerat på grund av "loopen" i Hainault. Men vi kan konstatera att många tåg vänder i Newbury Park, Hainault och Debden - som inte är vid grenlinjernas ändpunkter.
Circle och H&C
Ja här är det naturligtvis ännu mer komplicerat!
Men förutom in- och utryckande tåg förekommer inte kortvändningar (vad jag kan se), utan hälften av tågen kör Hammersmith-Edgeware Rd-Aldgate-Barking och tillbaka, medan den andra hälften krånglar sej fram på rutten Hammersmith-Edgeware Rd-Aldgate-High Street Kstn-Edgeware Rd-Aldgate-Barking.
District
I öster vänder tågen i Tower Hill och Upminster, ett fåtal turer vänder i Barking. (Cirka 6 tph vänder i Tower Hill, för att ge plats för lika många H&C-tåg till Barking)
I väster är det som bekant en massa grenar. I stort sett alla tåg vänder vid grenarnas ändstationer - Ealing Broadway, Richmond och Wimbledon.
Jubilee
Det stora flertalet tåg går hela sträckan Stanmore-Stratford, men ett fåtal vänder i Willesden Green och North Greenwich.
Metropolitan
Vi hoppar över Met, eftersom det är ett sammelsurium av olika grenar i nordväst, samt en kombination av snabba, halvsnabba och lokala tåg!
Piccadilly
I (nord)ost vänder tågen i Cockfosters och Arnos Grove.
I väster vänder tåg förutom vid ändstationerna även i Northfields och Rayners Lane.
Northern
Även här är det komplicerat, med tre grenar i norr och två linjer genom innerstaden. Men tågen vänder i huvudsak vid grenarnas ändpunkter, även om det finns några undantag.
Ja sen vänder naturligtvis de flesta tåg på Charing Cross-grenen i Kennington, men i det fallet kanske vi skall räkna Kennington som grenbanans ändpunkt?
Victoria
Måndag-Lördag går nästan alla tåg hela sträckan Brixton-Walthamstow Central. På söndagar vänder dock en del tåg i Seven Sisters.
(Intressant är att tjänstetidtabellen anger tågintervallerna i sekunder på denna linje, för övriga linjer används minuter. Tätast trafik har ett tidsavstånd på 100 sekunder.)
Slutsats: Även i London är "kortvändning" vanligt förekommande!
I nästa inlägg lovar jag att jag ska hålla mej till pendeltågstrafiken i Stockholm...
/TKO