gek skrev:Magnus Ahltorp skrev:Ni som tycker att Fridhemsplan-Älvsjö är en dålig/onödig tunnelbaneförbindelse, vad har ni för idéer för hur redundansen bör fixas i innerstan och nära innerstan? Just nu är det väldigt problematiskt när det blir stopp någonstans mellan Liljeholmen-Slussen (vilket händer lite då och då). Just det skulle ju en tunnelbana Liljeholmen-Fridhemsplan fixa till stor del, och anslutning till pendeltåget vore också bra av det skälet. Eller tycker ni att det inte finns något redundansproblem? Att alla får plats på bussar och tvärbanan när det händer? Gullmarsplan kommer ju ha två oberoende tunnelbanelinjer, så blir det störningar där in mot stan finns det alternativ.
Det är inte rimligt att bygga banor främst för att få alternativa resvägar vid driftstörningar, däremot kan detta vara ytterligare ett skäl för att bygga - förutsatt att trafikunderlaget i normalfallet, utan störningar på övrig trafik, är tillräckligt.
Argument som från politiskt håll framförts för förbindelsen Älvsjö - Fridhemsplan har varit att den får stor regional betydelse genom att den kommer att användas av många resenärer som byter från pendeltåg vid Älvsjö. Ett alternativ skulle då kanske vara att bygga banan med lite större konstruktionsprofil och låta den trafikeras av pendeltåg, så behöver regionresenärerna inte byta tåg i så stor omfattning. Jag vet inte om detta alternativ har undersökts, och antagligen kommer behövligt trafikunderlag inte att finnas inom närmaste decenniet eller decennierna.
ADDE skrev:Enceladus skrev:ADDE skrev:Nu vet jag att flera har svarat på denna fråga, men jag har ett annat svar på din fråga och det är följande:
-Bygg en pendeltågstunnel på denna sträcka istället med stationer i Liljeholmen/Hornstull och Fridhemsplan. dvs. den föreslagna "Kungsholmenbanan".
På så sätt kan man åka södertälje-Fridhemsplan eller Helenelund-Liljeholmen t.ex.
Kungsholmenbanan skulle behöva kompletteras med annan kollektivtrafik till Årstafältet och Östberga. Räcker pengarna till båda? Troligen skulle en pendeltågstunnel också ha fått sluta vid Fridhemsplan i denna förhandling.
Som jag ser det gjordes valet mellan tunnelbana och pendeltåg/spårväg i Stockholmsförhandlingen - inte konstigt med tanke på den låga kundnöjdheten för pendeltågen!
Jag tror att en genomgående tunnel Älvsjö-tomteboda ger mest gagn. Bästa vore om SL ägde denna bana, kanske citybanan och nynäsbanan, som SL gör med sina egna anläggningar.

Vad östbergaborna behöver är inte en tunnelbanestation. Spårväg i söderort räcker gott o väl.
Sammantaget tolkar jag de olika inläggen som att det är flera som tycker att det borde byggas för pendeltåg sträckan Älvsjö-Fridhemsplan istället för tunnelbana, och då med nya stationer bara i Liljeholmen och Fridhemsplan. Östberga och Årstafältet skulle få sina behov tillgodosedda med spårväg. Jag ser inte utskrivet hur den skulle dras, men som jag förstår det är det mest naturligt att låta Spårväg Syd fortsätta från Älvsjö genom Östberga och Årstafältet.
Jag har ju sett ett konkret förslag om att när Hagsätragrenen på tunnelbanan blir underjordisk från Sockenplan, så skulle man kunna dra en fortsättning av Spårväg Syd på den gamla tunnelbanebanvallen mellan Enskede Gård och Globen. Är man riktigt djärv i tankarna så kan man ju tänka sig en vändslinga vid Globen, så att "linjen från Spårväg Syd" sedan fortsätter mot en av grenarna i norr mot Solna Station eller Helenelund. Men, det var mest på skämt. Det finns andra varianter också. Men en spårväg genom Östberga är en fullgod ersättning för en tunnelbana, med hänsyn till befolkningsunderlaget. Man kan nog inte ta bort en utlovad tunnelbaneförbindelse helt och hållet, utan att ersätta det med åtminstone någon form av spårförbindelse.
Liten utbyggnadsjämförelse då mellan den nu föreslagna tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan, jämfört med pendeltågstunnel Älvsjö-Fridhemsplan och förlängning av Spårväg Syd mot Globen. Ersätter man tunnelbanan med nämnda alternativ blir "mer" och "mindre" följande:
MER:
+ Profilen för en pendeltågstunnel Älvsjö-Fridhemsplan måste göras bredare och högre än för tunnelbanan, eftersom pendeltågen är bredare och har takströmavtagare.
+ Bangeometrin behöver vara rakare, eftersom pendeltågen medger högre hastigheter.
+ Spårväg Älvsjö-Globen via Östberga och Årstafältet tillkommer
+ Kapaciteten söder om Älvsjö ökar, eftersom färre tåg måste gå genom den "trånga" Citybanan.
+ Pendeltågsresenärer från söder om Älvsjö som ska mot Liljeholmshållet eller Kungsholmenhållet behöver inte göra omstigning vid Älvsjö
MINDRE:
- Man behöver inte bygga nya tunnelbanestationer vid Älvsjö, Östberga, Årstafältet och Årstaberg.
- Man behöver inte bygga förbindelsetunnel mellan Liljeholmen och Aspudden för röda-linjen-tunneltåg mot "Skärholmen", som ju inte blir möjligt
Det behöver inte bli så jättestora kostnadsskillnader mellan alternativen. Visst, det ryms inte en fortsatt pendeltågstunnel mot Tomteboda inom de här ramarna, men en fortsättning norrut av en tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan ryms inte heller inom ramarna utan kräver tilläggspengar.
Ska man göra något åt den redan avtalade tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan, så får man nog säga att det brinner i knutarna (ursäkta, så får man kanske inte säga i dessa torra och varma tider). Men kan politiker förmås att göra utspel om att vända en tunnelbanelinjen Fridhemsplan-Liljeholmen-Skärholmen i Kungens Kurva, så kan man kanske förmå någon annan politiker att driva frågan om pendeltågstunnel istället för tunnelbanetunnel Älvsjö-Fridhemsplan. När Sverigeförhandlingen resultat presenterades, kände man nog inte till hur besvärligt det skulle bli med kapaciteten genom Citybanan. I så fall kanske man redan då tänkt om och styrt om en del av kapaciteten via en ny tunnel mot Liljeholmen och Fridhemsplan istället. Nu vet man lite bättre, och kanske går det att få till någon ändring av planerna. Det är nog i absolut sista stund i så fall, och det kräver nog väldigt mycket extra bränsle för att det ska ta sig (ursäkta igen), men kanske någon sitter därute med den energin.

-