Du menar nog "skillnaden mellan elbroms, luftbroms och handbroms". Begreppet "driftbroms" är inte begränsat till att avse ETT bromssystem, tvärtom så är definitionen i Tri Spv "ett eller flera bromssystem..." och i många fall utförs en driftbromsning med en kombination av olika bromssystem. Man kan säga att driftbromsning är en metod för att använda vagnens bromsar snarare än ett system i sig - modernare vagnar kombinerar ofta el- och mekbroms automatiskt och kan även bromsa automatiskt med mekbromsen om inte elbromsen fungerar utan att föraren ens nödvändigtvis märker skillnaden.C12C3C3C12 skrev:För mig som haft "äran" att försöka få stopp på ett tåg på L12 med enbart luftbromsen i nerförsbacken mot Ålstensgatan samt dessutom haft ett tåg där V2 gick ur tack vare en hjulring lossnade vet skillnaden mellan drift-, luft- samt mekanisk broms.
I uttrycket "mekanisk broms" skulle jag nog tro att många räknar in såväl handbroms som luftbroms. Begreppet är lite oprecist eftersom alla bromssystem egentligen bygger på mekanikens lagar; man kan ju t ex tycka att det borde betyda en broms som kan tillsättas utan annan energitillförsel än muskelkraft eller något sådant, men riktigt så är ju inte kulturen utan det används ofta i betydelsen "friktionsbroms" (block/skiv/trum) vare sig denna är muskelmanövrerad, inverterad, hydraulisk eller pneumatisk. Skulle tro att de flesta tycker att en M06/A34 är försedd med mekbroms på samtliga boggier t ex.
