bda157 skrev:Lars_L skrev:bda157 skrev:Det lilla man vinner i restid på skipstop förbrukas ju helt eller delvis av att man får genomsnittligt längre väntetider till nästa avgång. Dessutom blir det rörigt. Tät turtäthet med jämna intervall mellan tågen är bäst!
Det är väl därför vissa villkor bör vara uppfyllda för att Skip-stoptåg ska vara aktuellt.
1. Relativt lång restid. Är restiden under 20-minuter är knappast skip-stop något intressant alternativ.
2. En stor variation i stationernas storlek. Där ett antal små stationer - med ytterst få resande - ger längre restid för majoriteten av resenärerna. Detta innebär att för en majoritet av resenärerna blir väntetiden densamma men restiden kortare.
3. Helst också en turtäthet som är så pass dålig (mer sällan än var 10:e minut för de som skip-stopförbindelsen vänder sig till), att man ändå planerar när man reser. Därför är ju också värdet ofta större på morgonen än eftermiddagen, då det är fler som kan planera att åka med ett visst tåg.
4. I vissa fall kan dock skip-stop vara nödvändigt för att uppnå den kapacitet som krävs - på grund av exempelvis enkelspår. Det är väl det sista här som nästan nödvändiggör att man använder sig av denna tanke på Bålstagrenen - trots att det ger liten tidsvinst. Men ska man ha det, så bör det bara gälla tågen till Bålsta, de andra resenärerna på linjen bör ha minst 10-minuterstrafik. Det går att lösa - om än det inte blir lika elegant på "Märsta-Södertäljegrenen". Dock går det även där att få till det på ett sätt att med 18 avgångar i timmen totalt, man både kan ha skip-stop och minst sex tåg i timmen från samtliga stationer (utom Uppsala-Arlanda, Bro-Bålsta och Nynäshamn-Västerhaninge.
Om 2: Med ojämna intervall mellan avgångarna blir det ofta längre väntetid även för majoriteten.
om 3: Om turtätheten är dålig så är behovet av jämna intervall mellan tågen extra stort. Då minskar ju genomsnittliga väntetiden mest.
Båda dessa synpunkter - som jag förvisso kan instämma i, gör just att det måste avgöras från fall till fall. Och på ett plan hänger det ihop med antagande om hur resenärer beter sig. Antaganden som ingalunda behöver tas som sanningar, eller för alltid sanna (läs: kan förändras med tiden). I korthet går det ju ut på vad resenärer gör med sin tid, det vill säga när man använder tiden mer effektivt än att stå och vänta. Traditionellt har man ju satt detta till 12 minuter. I modellerna får dock en sådan gräns en del praktiska problem, men det kan vi bortse från här. Antar man alltså att man ändå tittar i tidtabellen före resan,har inte ojämna intervall någon effekt, men skulle ett jämnt intervall innebära att den genomsnittliga väntetiden understiger sex minuter, så kommer förvisso inte modellerna att ta hänsyn till det, men troligtvis innebär det en attraktivare trafik totalt sett, även om den faktiska väntetiden därmed blir längre i genomsnitt.
Effekten blir ju dock ändå så med stationer där alla tåg stannar. Där kommer väntetiden bli totalt sett längre med ojämnt intervall. Ofta ser ju det dock olika ut längs sträckan. Problemet kan sägas ligga i att ju närmare staden man kommer, ju ojämnare blir intervallet och ju mindre blir tidsvinsten pågrund av skip-stop (få stationer kvar att hoppa över). För stationerna längre ut blir det också längre väntetid, men i gengäld kortare tid på tåget mot att inte ha skip-stop. Eftersom byte och väntetid i regel straffas högre i modellerna än att sitta på tåget, krävs ju både att det är få resenärer som ska till stationer som åks förbi, samt att tidsvinsten blir relativt god för resenärer som ska till City. Det får man alltså räkna på.
På exempelvis Mälarbanan, där Bålstatågen utan skip-stop måste gå 3-minuter efter tåget från Kungsängen om man inte har skip-stop, blir ju dock vinsten med skip-stop större och skapar en aning jämnare belastning mellan tågen. Detta måste dock ställas mot om tågen från Kungsängen bara gick från/till Kallhäll och sex minuter innan Bålstatåget (som är det andra möjliga alternativet). En sådan lösning innebär dock att Kungängen får sämre förbindelse och längre väntetid. Men troligen vinner ändå den senare lösningen, eftersom tidsvinsten på denna gren blir så kort med Skip-stop.