Sida 10 av 25
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 26 mars 2010 18:24
av Stefan Widén
LÅ1 skrev:Sven Blomberg skrev:Mittenbilden: Någon har hittat en bra parkeringsplats.
Det har många gånger stått enstaka bilar på det avspärrade byggarbetsplatsområdet. Jag har alltid tänkt att det är byggjobbarna som parkerar där. Är det andra så borde det bli feta böter och bortforsling så fort som de hindrar arbetet.
Och nu till rykten jag hört. Sant eller inte, vem vet?
Det påstås att jobbet i princip är igång 24 x 7 tim i veckan f.n. för att bli färdig i tid. Och visst jobbas det även nattetid, det ha jag sett. Ständigt arbete ger ju möjlighet till 4 gånger fler arbetstimmar per vecka än normal arbetstid. Alltså en månads jobb per vecka. Tänk vad fort det borde gå då! I teorin i alla fall. Hur det förhåller sig i verkligheten vet jag inte.
Någon sa att det värsta är alla tilläggsbeställningar som dyker upp hela tiden, samt att markförhållandet är sämre än väntat på det området som en gång i tiden var sjöbotten. Nybroviken (eller Ladugårdsviken som den nog hette då) har ju gått upp till Norrmalmstorg (som då hette Packartorget).
Men detta är alltså bara uppsnappade rykten!
Sanningen är att de ledningsomläggningar som gjorts är delvis underhållsarbeten. Som alltid när man gör så stora ingrepp som att bygga spår är det väldans smart att åtgärda alla ledningar mm som berörs. Vid Nbp ligger det en gasledning mitt under det gamla krysset. Den har en diameter på 1m!!! Den sparng läck en vår och vi fick stillestånd ett par dagar medans den åtgärdades. Nu har man åtgärdat den så den inte börjar läcka mitt under spåren.
Det som är glädjade är att nu börja man ju kunna se spår både här och där. För den nyfiken så rekomenderas ett besök vid Nbp. Snart är hela växelkomplexet klart och man börja återfylla. Betongblocken med förgjutna spårlägen kommer snart på plats. och i takt med att allt kommer på plats så minskas avstäningarna. Till slut är det bara småkompetteringar och hållplatskurar mm kvar.
Som sagt nu ärdet dagsnoteringar på bygget. En del arbeten görs på natten för att minska på störningarna.
Ute på Djurgården pågår spårläggningen med nya växelkomplexet vid infarten till Akh. Även där händer saker i rask takt.
Stefan
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 27 mars 2010 12:20
av LÅ1
SL:s informationshäfte om trafikomläggningarna runt Norrmalmstorg finns som pdf
här!
På sidan 12 finns en bild på hur man lägger ut betongelement som sedan spåren skall läggas i. Någon som kan identifiera staden bilden är ifrån? För det är knappast en bild från Stockholm tagen om någon vecka!
Allvarligt talat så finns det saker i bilden som säger Tyskland.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 27 mars 2010 14:05
av 2763
LÅ1 skrev:
Allvarligt talat så finns det saker i bilden som säger Tyskland.
Bilden är tillhandahållen SL av firman som tillverkat blocken. Vill minnas att informationen var att det var en tysk stad, men Edilon)(Sedra jobbar även i andra städer. Stockholm är det dock inte.
/T
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 27 mars 2010 16:55
av carltram
Här kommer jag med bildreportage från bygget.
Bilderna är tagna i dag (27/03-10).

På Hamngatan fortsätter arbetet med att skapa hållplats Sergels Torg.

Luftledningsstolparna är på plats.

På Norrmalmstorg har man flyttat och planterat de träd som tidigare stod på andra sidan av gatan.

Spårförbindelsen från Nybroplan till Norrmalmstorgsslingan är klar.

Här ska de båda spåren Nybroplan - Sergels Torg respektive Sergels Torg - Nybroplan ligga.

På Nybroplan har man kommit långt med arbetet att lägga växlarna och spårkrysset.

Betongfundament utgör grunden för den nya spårvagnshallen.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 27 mars 2010 17:13
av bruse
carltram skrev:

Spårförbindelsen från Nybroplan till Norrmalmstorgsslingan är klar.
Ser lite tajt ut mellan spåret och mitttrefugen.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 27 mars 2010 22:51
av LÅ1
TonyM skrev:LÅ1 skrev:
Allvarligt talat så finns det saker i bilden som säger Tyskland.
Bilden är tillhandahållen SL av firman som tillverkat blocken. Vill minnas att informationen var att det var en tysk stad, men Edilon)(Sedra jobbar även i andra städer. Stockholm är det dock inte.
/T
OK! I grunden en reklambild alltså!
Att den är tagen i Tyskland antog jag när jag såg skylten för T-online.
(Och den typen av avstängning i orange plast används väl inte i Sverige?)
Kunde de inte ha rälen i blocken också? Då skulle det se ut som något från Märklin!

Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: söndag 28 mars 2010 16:56
av Stefan Widén
bruse skrev:carltram skrev:

Spårförbindelsen från Nybroplan till Norrmalmstorgsslingan är klar.
Ser lite tajt ut mellan spåret och mitttrefugen.
Det är tajt också och det kommer att justeras till.
Stefan
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 30 mars 2010 1:53
av Traesk
Nu händer det grejer! Finns det nån karta som visar hur hållplatserna ska utformas nånstans?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 30 mars 2010 6:38
av 2763
Traesk skrev:Nu händer det grejer! Finns det nån karta som visar hur hållplatserna ska utformas nånstans?
Ja. det gör det.
Tror dock inte att jag har mandat att visa de ritningarna här.
//T
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 30 mars 2010 8:28
av Jörgen_G
Traesk skrev:/.../Finns det nån karta som visar hur hållplatserna ska utformas nånstans?
I samrådsunderlaget för etapp 2 kan man på sidan 7 läsa ungefär:
Hållplatserna blir 65m långa utformade som en spårvagnsdel och en bussdel med olika höjd på kantstenen. Längden är vald för att för att möjliggöra för en buss och en spårvagn att samtidigt stå vid hållplatsen. Antar att man med buss avser ledbuss.
mvh /Jörgen G
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 30 mars 2010 9:38
av LÅ1
I går var Hamngatan otydlig skyltad! Vid Sergels Torg fanns en stor lysande skylt med texten "Hamngatan avstängd 29/3-7/4". Men den enda sträckan som verkligen var avstängd var Kungsträdgårdsgatan - Nybroplan, i den riktningen. Men trafikanterna tycks ha uppfattat all information som gått ut, för trafiken var tämligen måttlig. Även om det blev totalstopp när framkomligheten för några kineser skulle säkras. (Det är statsbesök.)
La också märke till att det enda körfältet som finns på Hamngatan från Norrlandsgatan till Regeringsgatan är skyltat som bussfil. Den skylten har förmodligen funnits där hela ombyggnadstiden, men har inte hindrat annan trafik från att köra där. Och att den finns där måste ju vara ett misstag! F.n. går där ingen busslinje alls, tror jag.
(I andra riktningen finns en likadan skylt, men med tillägg som säger att den gäller för vänster körfält. När det bara finns ett körfält så är väl detta enda körfält rent definitionsmässigt det högra? Om man nu skall vara teoretisk.

)
En fråga:
Vilka arbeten skall göras på Strandvägen? Hållplatserna måste väl förändras, men skall det göras mer? Såg häromdan att alla träd i mittremsan fått skyddande bräder runt stammen!
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 30 mars 2010 20:26
av ADDE
Linje 76 går här mot N hammarbyhamnen, vet jag och genom nybrokajen/strömkajen åt andra hållet, tror jag...
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 30 mars 2010 23:53
av micke b
Nä, 76an går till Karlaplan fick jag lära mig idag genom empiriska studier, första gången jag åkte den på månader eftersom jag tyckte mig kunna ta den långsamma resan i det fina vädret.
Nähä, inte så. Vet inte hur mycket information jag sett för diverse indragna hållplatser runt Norrmalmstorg, men när de verkligen gör en rejäl förändring då missar jag den helt. Har säkert nämnts här också. Nå, åter till spårvägsbygget.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 31 mars 2010 1:31
av Odd
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 31 mars 2010 17:06
av Patrick
Tack Odd - det är nästan "Olidligt spännande" att se hur det fortskrider.
Undrar vad "gubbarna" som la spåren här på 1800-talet skulle ha sagt om dom såg den teknik som används av dagens rallare!

Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 31 mars 2010 19:12
av bruse
Patrick skrev:
Tack Odd - det är nästan "Olidligt spännande" att se hur det fortskrider.
Undrar vad "gubbarna" som la spåren här på 1800-talet skulle ha sagt om dom såg den teknik som används av dagens rallare!

Går det fortare idag än för 100 år sen?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 31 mars 2010 19:37
av 2763
bruse skrev:Patrick skrev:
Tack Odd - det är nästan "Olidligt spännande" att se hur det fortskrider.
Undrar vad "gubbarna" som la spåren här på 1800-talet skulle ha sagt om dom såg den teknik som används av dagens rallare!

Går det fortare idag än för 100 år sen?
Nej.
Men för hundra år sedan hade man inte samma krafv på refuger, tillgänglighet, nivåskillnader, spår, buller e.t.c. så det är inte så lätt att jämföra
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 31 mars 2010 19:58
av Traesk
Dagens rallare lever längre än 30 år också!

Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 31 mars 2010 22:43
av GustavS
Hittade precis den här tråden å ville mest bara säga ett stort tack till alla som tar och lägger upp bilderna! Inte haft läge att titta närmare på bygget sedan de började riva upp asfalten.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: torsdag 01 april 2010 9:29
av Sven Blomberg
Är det den här tekniken på alla tre spåren förbi Berzeli Park?