Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:
Per Lind skrev:
TKO skrev: Har jag haft någon annan åsikt?
Jag har bara redogjort för att man resonerade på samma sätt i t ex Düsseldorf som i Stockholm - skillnaden var att i Stockholm hade man råd att genomföra planerna... (och man startade lite tidigare).
Men du menar att det var synd - att det hade varit bättre om Stockholm också hade haft ett halvfärdigt nät av den typ vi ser i många tyska städer?

Nu har jag inte riktigt koll på hur den politiska majoriteten sett ut i Düsseldorf - risken är att det varit övervägande SPD-styre under de år vi talar om. Och då var det naturligtvis "die Genossens" fel att man tänkte gräva ner de fina spårvagnarna och ersätta dessa med hela 2.650 mm breda stadsbanevagnar - som till och med skulle matas med strömskena! :lol:

Gott nytt år!
/Thomas K Ohlsson
Tja, hade man inte slängt bort ett antal miljarder på ett bräde så hade man haft mer pengar.

Nu blandar Du äpplen och päron igen - förlåt, vi skulle ju diskutera lokaltrafik och inte frukt.
Så du menar att Stockholm har slängt bort miljarder på att bygga tunnelbanan? Tänk det tycker inte jag...
Per Lind skrev: När skall Du och (s) förstå att detta gäller inte spårväg eller tunnelbana utan spårväg eller buss innanför tullarna.
Det halvfärdiga tunnelbanenätet nätet har inte förändrats särskilt mycket de senaste åren och kommer väl aldrig att fullt ut ersätta spårvägen som försvann 1967.
Felet i Stockholm var att man inte behöll den fullt fungerande spårvägen s(om inte var någon konkurrent till tunnelbanan) tills man hade byggt ut den fullt ut. Nu ersattes den av dyra bussar som gav en sämre kvalité till resenärerna och kostade massor av pengar i form av fler bussar och förare går åt för att klara en spårvagns livstidskapacitet.

Varför är tunnelbana i centrum så bra? Är det bara för att det kostar en massa pengar?
Folk vill inte gå långa omvägar i underjorden för att åka en hållplats - då tar man yttrafiken som kan göras mycket attraktiv med spårburet.
-Per
På vilket sätt är tunnelbanenätet halvfärdigt? Vilka delar saknas?
Och i så fall - är det inte dags att bygga de saknade delarna?
(Liljeholmen/Hornstull - Fridhemsplan kanske?)

Det som verkar vara svårt att förstå för en del är att tunnelbanan (precis som Metron i Paris) till stor del faktiskt ersatt spårvagnen även i innerstan - på de sträckningar där det finns tunnelbana! Det är väldigt få som åker buss mellan T-centralen och Odenplan eller mellan Odenplan och Fridhemsplan, fast det går buss där.

Och varför är det så viktigt att få de som annars skulle gå att åka kollektivt en hållplats? Och om det är det så funkar det lika bra med buss - har du nånsinn åkt buss 62 eller 160 i Stockholm?

Ja det var många frågor!

/Thomas K Ohlsson
När ett fullt komplett spårvägsnät lades ned och vagnar som hade minst 20-30 år kvar att leva skrotades samt kontaktledning skänktes bort - det är miljardsvindleri om något. Pejngar som kunde använts till annat.

Varför tunnelbanenätet är halvfärdigt borde Du kunna.
Om jag läst Dina inlägg riktigt - fast jag kan ju missuppfatta en hel del - så konkurrerar tunnelbanan med spårvagnen, enligt Dina åsikter. Skall man få det heltäckande nät som spårvägen hade, då fattas en hel del tunnelbana.
Och återigen, varför kasta bort en massa pengar på att gräva nya tunnlar när man får betydligt bättre - och mer - spårväg på ytan för pengarna. Det verkar som tunnel är det viktiga - och att det kostar pengar.

Beträffande busspassagerare - man åker inte buss därför att det är för obekväm, vinglig, och man har ingen visuell bild av vart bussen går.
Med spårvagnen är det precis tvärt om. Den inger förtroende.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

TKO skrev:Det är väldigt svårt att hänga med...
Är det trafikplanerarna på Gatu- o Fastighetskontoret och Stadsbyggnadskontoret du menar när du skriver "(s)-tjänstemän"? Sedan när tillsattes dessa tjänster på politiska grunder?
Av det jag citerat ovan verkar det som om du inte kan skilja på den politiska organisationen och förvaltningarna. Ja kanske inte heller på landstinget och stadshuset.
Ta det lite lugnt och tänk efter innan du skriver - och som du brukar säga till alla andra: Kolla fakta först!
Sluta nu TKO, är det någonting jag med 100% vet så är det hur olika (s):are uttalat sig och agerat under åren och vart vill du komma med din misstänksamhet mot mina erfarenheter? Du kan ju själv se här via länkar och i media att (s) inte vill ha spårvagnmar i innerstan, -då är det väl ganska logiskt att spårvägsvisioner systematiskt blir avfärdade tex genom en så flagrant handling som att (s) som det enda parti inte kom på SSS/SS informativa infomöten om modern spårvägstrafiks fördelar på Hasselbacken inför det senaste valet. Som sagt, om inte topparna inom (s) vill så är det självklart och logiskt att denna syn fortplantar sig neråt i de kommunala förvaltningarna och institutionerna men jag tänker inte deppa ner mig eller er med långa långsinta drapor om hur (s) håller på ty det har varit tillräckligt sänkande en gång och nu blickar jag framåt!
TKO skrev:Så vad var det för fel på min historieskrivning - utom att den inte stämmer med hur du anser att det borde vara?
Det var inget större fel med din historieskrivning jag försökte bara fylla i och komplettera men det verkar du inte klara av, förlåt så mycket!
TKO skrev:Jag erkänner att jag missade Saarbrücken! Det är ett helt nytt system som öppnats efter 20-talet.
Men de övriga...
Oberhausen: En förlängning av en linje från Mülheim am Ruhr
Heilbron: Platsar det som nytt spårvägsnät? Det är ju en kort sträcka som ingår i Karlsruhes Duonät.
Nordhausen: Sammankoppling av två befintliga trafiksystem.
Kassel: Imponerande linjeförlängningar bland annat över tidigare och nuvarande järnvägslinjer, men inte ett nytt system.

Så facit i Tyskland är ETT nytt system - därutöver linjenätsutvidgningar. Eller hur?
(Och ETT är mer än NOLL det håller jag med om - så visst - jag hade fel!)
Skillnaden ligger som sagt i viljan och det är inte mitt fel att de haft en lågkonjuktur!
TKO skrev:Så du menar att Stockholm har slängt bort miljarder på att bygga tunnelbanan? Tänk det tycker inte jag...
Du gör inte debatten enklare precis genom att märka ord! :idea:
TKO skrev:Det som verkar vara svårt att förstå för en del är att tunnelbanan (precis som Metron i Paris) till stor del faktiskt ersatt spårvagnen även i innerstan - på de sträckningar där det finns tunnelbana!
Jo vi fattar faktiskt det men inte varför du harvar om angående T-banor i Sthlms innerstad!? -Det finns f n vare sig några avdelade medel för fler T-banan och även om du vägrar att inse det så vill folk resa ovan jord, alla vill inte åka T-bana tex därför att den äter upp tid när man ska sig ner/upp till den, vänta på den osv, en del tycker den är obehaglig och klaustrofobisk och som bekant ökar båda antalet invånare i sthlm liksom trycket på innerstan liksom resandet på stombussarna och Sthlm blir inte mindre eller trivsammare att vistas i eller miljövänligare av sig självt, lägg ihop bitarna och du finner att Stockholm med sitt tydliga "tullsnitt" är idealistiskt för spårväg!

Avslutningsvis -och jag beklagar att detta är det sista jag skriver 2007- vill jag påstå att jag tycker att TKO genom sitt sätt argumentera till 100% stämmer med min erfarenhet av att resonera ämnet med sossar:
Du verkar inte anstränga dig för att ta in de förklaringar du får utan harvar om samma gamla argument som du redan fått svar på i andra trådar, är "hal" och undviker allt som kan ge dig en förklaring och ett sammanhang även när den är tämligen kras(s), svarar inte på direkta frågor men skär ut bisatser och märker ord och/eller lägger dina projektioner i vår mun och allt detta omtuggande och harvande leder enbart till samma sak som inom spårvägsutvecklingen i Sthlms innerstad på 17 år = Mycket snack och ingen verkstad, det händer inget i praktiken däremot gnälls det nåt enormt på allt verkligt eller inbillat, tröttsamt!

Hörde en bra liknelse på P1 "Godmorgon världen" igår som ligger något ovan den sandlådedebatt (s) håller på med nämligen miljön: "1936 var det en del men tyvärr alldeles för få som reagearede, 1939 var det försent och det som följde de följande åren var onödigt plågsammt!

Nu får du "harva om" med någon annan! :idea:
TKO

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:Beträffande busspassagerare - man åker inte buss därför att det är för obekväm, vinglig, och man har ingen visuell bild av vart bussen går.

-Per
Tänk - jag åker buss varje dag!
(Även om jag hellre hade åkt spårvagn...)
Du har ju uppenbarligen ingen som helst aning om vad du snackar om - "man åker inte buss"... nähä - om "man" inte gör det - vilka är då vi som gör det?
/TKO
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:
Per Lind skrev:Beträffande busspassagerare - man åker inte buss därför att det är för obekväm, vinglig, och man har ingen visuell bild av vart bussen går.

-Per
Du har ju uppenbarligen ingen som helst aning om vad du snackar om - "man åker inte buss"... nähä - om "man" inte gör det - vilka är då vi som gör det?
/TKO
Skall Du åka en längre sträcka så finns kanske bara buss, men om det går ett rälsburet frdon så väljer folk detta i första hand. Särskilt om det är en bilist.
En kortare sträcka på 1-2 hållplatser åker inte dom flesta om det är buss, men om det är spårvagn så tar man den. Men enligt tidigare inlägg vill Du inte att folk åker kollektivt.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:
TKO skrev:Det är väldigt svårt att hänga med...
Är det trafikplanerarna på Gatu- o Fastighetskontoret och Stadsbyggnadskontoret du menar när du skriver "(s)-tjänstemän"? Sedan när tillsattes dessa tjänster på politiska grunder?
Av det jag citerat ovan verkar det som om du inte kan skilja på den politiska organisationen och förvaltningarna. Ja kanske inte heller på landstinget och stadshuset.
Ta det lite lugnt och tänk efter innan du skriver - och som du brukar säga till alla andra: Kolla fakta först!
Sluta nu TKO, är det någonting jag med 100% vet så är det hur olika (s):are uttalat sig och agerat under åren och vart vill du komma med din misstänksamhet mot mina erfarenheter? Du kan ju själv se här via länkar och i media att (s) inte vill ha spårvagnmar i innerstan, -då är det väl ganska logiskt att spårvägsvisioner systematiskt blir avfärdade tex genom en så flagrant handling som att (s) som det enda parti inte kom på SSS/SS informativa infomöten om modern spårvägstrafiks fördelar på Hasselbacken inför det senaste valet. Som sagt, om inte topparna inom (s) vill så är det självklart och logiskt att denna syn fortplantar sig neråt i de kommunala förvaltningarna och institutionerna men jag tänker inte deppa ner mig eller er med långa långsinta drapor om hur (s) håller på ty det har varit tillräckligt sänkande en gång och nu blickar jag framåt
Jag förstår fortfarande inte vad det har med tjänstemännen på GFK eller SBK att göra!
Jag håller ju med om att (s) har en i mitt tycke felaktig syn på spårvägens möjligheter i Stockholm - det är inte det vi diskuterar. Utan jag vill veta vad du menar med dina ord om (s)-tjänstemän.
Kan du ge något exempel på vad/vem du menar?
Eller är det så att du inte kan skilja på tjänstemän och politiker? Du fortsätter prata på om (s)-toppar och annat men du förklarar ju inte vad du ursprungligen menade... Kan du svara på den enkla frågan så kan vi avsluta den här diskussionen!
/TKO
(PS: Om du verkligen anser att det finns tjänstemän på GFK eller SBK som bedriver (s)-politik på tjänstetid tycker jag du ska kontakta Axen-Olin eller Söderlund för det är en allvarlig anklagelse....)
Senast redigerad av TKO den måndag 31 december 2007 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
TKO

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:
TKO skrev:

-Per
/TKO
Skall Du åka en längre sträcka så finns kanske bara buss, men om det går ett rälsburet frdon så väljer folk detta i första hand. Särskilt om det är en bilist.
En kortare sträcka på 1-2 hållplatser åker inte dom flesta om det är buss, men om det är spårvagn så tar man den. Men enligt tidigare inlägg vill Du inte att folk åker kollektivt.

-Per
Skulle jag inte vilja att folk åker kollektivt?
Vad grundar du det på?
Dina argument verkar lite... märkliga?!

med vänlig hälsning

Thomas K Ohlsson
Ferdinand

historielöshet?

Inlägg av Ferdinand »

En sådan här debatt är inget som jag fördjupar mig i. Snarare zappar i. Men det har stått mycket om det förnuftiga/korkade/märkliga (stryk det som ej önskas) att man i den i världen "lilla" storstaden Stockholm inte förmått satsa på BÅDE tunnelbanenät och spårvägsnät. Där nu den lilla Centralenförlängningen är undantaget som bekräftar regeln.

Om man bara betraktar sin samtid, är det lätt att förbise den historiska utvecklingen till hur denna samtid uppkommit. Varför finns det spårväg och inte tunnelbana i Göteborg? Kanske för att de geologiska förhållandena gjorde det alltför dyrt att gräva ner spåren. Varför finns det tunnelbana och inte spårväg i Stockholm? Kanske för att de geologiska förhållandena lämpade sig för att frigöra broar mellan öarna m m så att den framväxande bilismen fick ta hela gaturummet i anspråk.

Var det hela sanningen eller finns det kanske fler förklaringar än så? Kanske för att man genom nerläggningen av spårvägen i Stockholm frigjorde likriktarstationer för elförsörjningen av tunnelbanan. Det går inte att ignorera den tidens energiförutsättningar. Då tunnelbanan byggdes fanns inga kärnkraftverk att tala om, vattenkraften var i stort sett utbyggd. Oljan flödade och var billig. Hur mycket bly och svavel som helst och andra föroreningar sprutade ur avgasrören utan att någon bekymrade sig om det. Det är hur lätt som helst att vara efterklok i dessa klimathotsdagar. Men kan man verkligen hur enkelt som helst i efterhand döma dem som då trodde på oljan?

Fanns det kanske också förklaringar som inte var av teknisk natur utan handlade om vad som var politiskt möjligt i dåtiden? Var det kanske rentav så att för att det skulle kunna gå att få politisk majoritet för en så omfattande satsning som ett tunnelbanebygge, så måste man kunna peka på "besparingar" på något annat håll. T ex genom nedläggande av spårvägsnät.

Jag vill inte starta nya debatter om geologiska förhållanden, elförsörjning, avgaser eller politiskt rävspel. Bara röra om i grytan lite bland alla argument om hur förnuftigt/korkat/märkligt det är att man beslutat som man gjort när det gäller spårburen kollektivtrafik och pekat på alternativa kanskeförklaringar. Det finns gott om ytterligare sådana kanskeförklaringar, som inte alls berörs i alla olika mer eller mindre säkra uttalanden som görs. Någon skrev om ödmjukhet. Det är kanske ett bra nyårslöfte att verka för bort med kaxiga bilister och fram för mer ödmjukhet i trafiken. Gärna att fler väljer mjuk och smidig gång på räls.

God (debatt-)fortsättning på det nya året!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Per Lind skrev:Kanske därför att städerna kommit på att man får betydligt mer för pengarna om man bygger i ytläge och att man får nöjdare trafikanter - och att man erkänner sina misstag med att det bara var tunnelbana som gällde?
Per Lind skrev:Skall Du åka en längre sträcka så finns kanske bara buss, men om det går ett rälsburet frdon så väljer folk detta i första hand. Särskilt om det är en bilist.
Tror du verkligen själv på den där romantiserade bilden av spårvagnen? :roll:
Johan Eriksson

NerdBoy skrev:Tror du verkligen själv på den där romantiserade bilden av spårvagnen?
förstår inte varför du rackar ner på några av dessa sanningar, framför allt Pers första punkt (I ovanstående inlägg) om kostnadsjämförelsen spårväg/T-bana!? -Vilka "krassa" svar har du då mer än förminska och smått förlöjliga vissa viktiga -om än kanske inte de allra viktigaste- anledningar för spårväg?
Ferdinand skrev:Oljan flödade och var billig. Hur mycket bly och svavel som helst och andra föroreningar sprutade ur avgasrören utan att någon bekymrade sig om det. Det är hur lätt som helst att vara efterklok i dessa klimathotsdagar. Men kan man verkligen hur enkelt som helst i efterhand döma dem som då trodde på oljan?
Mina inlägg här beklagar nedläggningarna på 60-talet men jag anklagar inte dåtidens planerare för att inte följt dåtidens trend! Det kan verkligen inte ha varit lätt att argumentera för ev kommande oljekriser och miljöhot innan dessa var reella begrep som kändes av. Det är dock intressant att så många städer så diskutionslöst lade ner sina nät och s a s hakade på trenden utan större argumentation, mycket just bara för att det var inne! Barcelonas nedläggning 1971 och Köpenhamns året därpå är bara två exempel på städer som knappast kunde klaga på föråldrad vagnpark (den var så gott som helt ny) men som ändå valde att lägga ner av synnerligen lättvindiga populistiska samtidsmässiga skäl.

Det jag däremot "ligger på" om är att vi nu idag åtminstone borde veta bättre om jordens resurser och agera därefter men det gör vi inte, -istället sitter jag fast i en tråd där jag ska läxförhöras i detalj om varför (s) inte vill ändra inställning som om jag vore ansvarig för deras knepiga attityd!?
TKO skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det har med tjänstemännen på GFK eller SBK att göra!
Jag håller ju med om att (s) har en i mitt tycke felaktig syn på spårvägens möjligheter i Stockholm - det är inte det vi diskuterar. Utan jag vill veta vad du menar med dina ord om (s)-tjänstemän.
Kan du ge något exempel på vad/vem du menar?
Eller är det så att du inte kan skilja på tjänstemän och politiker? Du fortsätter prata på om (s)-toppar och annat men du förklarar ju inte vad du ursprungligen menade... Kan du svara på den enkla frågan så kan vi avsluta den här diskussionen!
/TKO
Först som sist vill jag veta hur du kan stappla fråga efter fråga efter fråga och gå på mig som tusan om jag inte svarar men själv svarar du inte på några frågor överhuvudtaget eller drar några "ideologiska slutsataser" av allt det jag och alla de andra skriver, omåttlig men snål med svar är du och nu får du också bjuda till lite om du respekterar att detta är ett forum med dialog och inte bara "fråga - svar"!
TKO skrev:(PS: Om du verkligen anser att det finns tjänstemän på GFK eller SBK som bedriver (s)-politik på tjänstetid tycker jag du ska kontakta Axen-Olin eller Söderlund för det är en allvarlig anklagelse....)
Väldigt konkret så har Cityspår haft jurister inkopplade på demokratiskt beslutade Cityspår-utredningar fattade i Kommunfullmäktige men sedan stoppade i byrålådan som sen smällde igen rejält i en samsyn mellan dåvarande (s) och (m) men efter samtal med Cedershiöld personligen efter Alliasens maktövertagande har vi kommit överens om -vilket jag alltså även föreslår här- lägga gammalt groll från 1999 bakom oss då det ändå inte leder nånvart och istället blicka framåt och samla ihop de proggresiva krafterna som vill gå i en ny(gammal) riktning. Vi var öppet oense om 4ans "tidtabell" för konvertering till spv, Kungshattsleden och en del annat men som han starkt underströk -och som är avgörande för mig- så vill Alliansen åtminstone vända utvecklingen. Jag är inte moderat men politiken är ett ge-och-ta och jag lägger hel tid o energi på Alliansens stapplande steg än på (s) som bara vill belacka!

Jag avskyr verkligen att börja det nya året med att skriva om (s) dåliga beteende och alla de starka känslor det river upp och jag vet att jag redan har skrivit om det flera gånger i andra trådar så om TKO kunde använda "sök"-funktionen och/eller klicka på mitt namn så du får upp alla mina tidigare inlägg så får både du dina svar och du spar mig tid!

Sedan kan jag inte sitta och skriva ner oinspelade dialoger med Göran Gahm på TK eller någon av de många och långa telefonsamtal jag under 17 år haft med olika (s)are inom olika delar av politikens verkningsfält. Det måste du förstå och jag fattar fortfarande inte att du tycker det är så märkvärdigt när vi samtidigt är överens om att (s) inte vill ha spårvagnar i innerstan, -som sagt, det är väl inte så konstigt då att de följdaktligen sätter sig på tvären oavsett vilken förvaltning de verkar på!?

Som sagt du får inte nåt mer ur mig om du inte samtidigt kan ge något tillbaka så nu tycker jag att det är relevant att fråga dig:

-Varför tror du att de flesta (s)are är så övertydligt ointresserade av spårvägar (i innerstan) att de inte ens orkar ta sig till infomöten, möten med Cityspår eller på något annat sätt kan ta till sig något av den positiva utvecklingen världen över utan istället bara är proffisionela nej-sägare ständigt och jämnt?

-Du borde minst sagt kunna ha något att tillföra här och kanske betänka begrepp som "självkritik" inom (s) och sist men inte minst, -kan du inte själv fråga dem varför de har denna blundande inställning (och sen kanske rapportera vad de svarat?) istället för att korsförhöra mig i långa drapor om varje litet kliv och uttalande (s) gjort på de 17 år Cityspår varit verksamma!?

Jag berättar gärna om spårvägens möjligheter och Cityspårs visioner och förstås relevanta förebilder, nya som upprustade gamla, men jag har gett mig ett Nyårslöfte att jag inte längre tänker gå i klinsch med, och kasta bort tid på, rundgångsharvande med vem det än må vara som redan är tillräckligt informerad men som när man kommer till botten med deras kommentarer så sysselsätter sig de egentligen bara med en enda sak: negativt belackande och misstänkliggöranden som bara suger energi och bara ger dålig stämmning och ännu mer sirap till den redan sega utvecklingen!

Som sagt, det var inte så här jag ville börja det nya året men nån gång måste man sätta ner foten! :idea:
TKO

Inlägg av TKO »

En sista gång skall jag försöka förstå vad det var du menade...
Johan Eriksson skrev:Sedan kan jag inte sitta och skriva ner oinspelade dialoger med Göran Gahm på TK eller någon av de många och långa telefonsamtal jag under 17 år haft med olika (s)are inom olika delar av politikens verkningsfält.
Så det är t ex Göran Gahm du menar när du skriver (s)-tjänstemän?
Kan du svara på den enkla frågan?
(Eller medge att du inte kan tala om vem eller vilka du menade...)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Johan Eriksson

Du kan få fler namn men vad tjänar det till? Snälla svara!?
TKO

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:Du kan få fler namn men vad tjänar det till? Snälla svara!?
Jo Göran Gahm är en tjänsteman - ingen (s)-tjänsteman. Förutom ett fåtal poster i kommunen så är tjänstemännen inte politiskt tillsatta. Om dom vore det så skulle det bli en väldig karusell varje gång det blev ny majoritet...

Jag tycker du blandar ihop politiker och tjänstemän på ett sätt som inte inger förtroende. Skäll gärna på politikerna - dom är ju folkvalda!

För övrigt har jag försökt fräscha upp mina kunskaper om vad "organisationen" Cityspår är - men det är lite svårt eftersom den nätplats där dokumenten skall finnas inte längre existerar...

/Thomas K Ohlsson
Johan Eriksson

TKO skrev:Jo Göran Gahm är en tjänsteman - ingen (s)-tjänsteman. Förutom ett fåtal poster i kommunen så är tjänstemännen inte politiskt tillsatta. Om dom vore det så skulle det bli en väldig karusell varje gång det blev ny majoritet...

Jag tycker du blandar ihop politiker och tjänstemän på ett sätt som inte inger förtroende. Skäll gärna på politikerna - dom är ju folkvalda!
Förstår du inte att tjänstemän som har samma personliga ideologi som (s) och som "fostrats" i deras i skola och deras långa maktinnehav även blir populära hos de (s)-politiker de är satta att följa? Om Partiet vill en sak och det är uttalat hos (s)-politiker så blir du ju som (s)-are avvikande och kanske t o m utmobbad om man har avvikande åsikter, herr Gahm vill motsatsen dvs stanna kvar och inte ändra på den uppfattning han bomberaderats med sedan 50- 60-talet: bilar motorvägar T-banor och bussar, både parti och tjänsteman (chef) blir nöjda o det är vackert så! Han som snart ska gå i pension har ingen anledning att nu gå emot den partiideologi han tror och sätta sig på tvären. Däremot märker man sakta av att det sker en generationsväxling (inte bara en partväxling) på tex Tekniska Nämdhuset och det är dem jag tror på näst efter en ny politisk inriktning!
TKO skrev:För övrigt har jag försökt fräscha upp mina kunskaper om vad "organisationen" Cityspår är - men det är lite svårt eftersom den nätplats där dokumenten skall finnas inte längre existerar...
Det här harskett nu under Julhelgena men ska vara igång igen om någon vecka påstås det, hav tålamod några dagar där finns bl a en lång bit om (s)!
TKO

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:
TKO skrev:Jo Göran Gahm är en tjänsteman - ingen (s)-tjänsteman. Förutom ett fåtal poster i kommunen så är tjänstemännen inte politiskt tillsatta. Om dom vore det så skulle det bli en väldig karusell varje gång det blev ny majoritet...

Förstår du inte att tjänstemän som har samma personliga ideologi som (s) och som "fostrats" i deras i skola och deras långa maktinnehav även blir populära hos de (s)-politiker de är satta att följa? Om Partiet vill en sak och det är uttalat hos (s)-politiker så blir du ju som (s)-are avvikande och kanske t o m utmobbad om man har avvikande åsikter, herr Gahm vill motsatsen dvs stanna kvar och inte ändra på den uppfattning han bomberaderats med sedan 50- 60-talet: bilar motorvägar T-banor och bussar, både parti och tjänsteman (chef) blir nöjda o det är vackert så! Han som snart ska gå i pension har ingen anledning att nu gå emot den partiideologi han tror och sätta sig på tvären. Däremot märker man sakta av att det sker en generationsväxling (inte bara en partväxling) på tex Tekniska Nämdhuset och det är dem jag tror på näst efter en ny politisk inriktning!
TKO skrev:För övrigt har jag försökt fräscha upp mina kunskaper om vad "organisationen" Cityspår är - men det är lite svårt eftersom den nätplats där dokumenten skall finnas inte längre existerar...
Det här harskett nu under Julhelgena men ska vara igång igen om någon vecka påstås det, hav tålamod några dagar där finns bl a en lång bit om (s)!
Vi avslutar den här diskussionen om politiska tjänstemän tycker jag.
Du överskattar socialdemokratins roll i stockholmspolitiken. Som du säkert vet har majoriteten under rätt lång tid växlat såväl inom landstinget som i stadshuset. Och tjänstemännens roll är faktiskt att följa den politiska inriktningen - det är vi väl överens om?

Du har säkert rätt i att många sitter fast i förlegade tankesätt - men det är de tankesätt som var allmängods för något decenium sen - inte specifikt socialdemokratiska tankar!

/TKO
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Johan Eriksson skrev:
NerdBoy skrev:Tror du verkligen själv på den där romantiserade bilden av spårvagnen?
förstår inte varför du rackar ner på några av dessa sanningar, framför allt Pers första punkt (I ovanstående inlägg) om kostnadsjämförelsen spårväg/T-bana!? -Vilka "krassa" svar har du då mer än förminska och smått förlöjliga vissa viktiga -om än kanske inte de allra viktigaste- anledningar för spårväg?
Enkelt, hans sanningar är inte sanningar. Om "spårvägslobbyn" någon gång ska lyckas övertyga alla sega makthavare om spårvägens förträfflighet så måste det ske med konkreta argument, inte nostalgiska och konstruerade argument som för alla vanliga människor framstår som mer eller mindre verklighetsfrämmande.

Som då t.ex. att trafikanterna blir nöjdare om man bygger i ytläge, vem tror på det? Tunnelbanan tar mig från Tekniska högskolan till Hornstull på 14 minuter och från Fridhemsplan till Skanstull på samma tid. Varför skulle jag bli gladare av att trängas på en spårvagn som tar längre tid på sig?
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

NerdBoy skrev:
Johan Eriksson skrev:
Enkelt, hans sanningar är inte sanningar. Om "spårvägslobbyn" någon gång ska lyckas övertyga alla sega makthavare om spårvägens förträfflighet så måste det ske med konkreta argument, inte nostalgiska och konstruerade argument som för alla vanliga människor framstår som mer eller mindre verklighetsfrämmande.

Som då t.ex. att trafikanterna blir nöjdare om man bygger i ytläge, vem tror på det? Tunnelbanan tar mig från Tekniska högskolan till Hornstull på 14 minuter och från Fridhemsplan till Skanstull på samma tid. Varför skulle jag bli gladare av att trängas på en spårvagn som tar längre tid på sig?
Om Du fgvore det mi9nsta intresserad av vad som händer utanför ankdammen så skall Du se att när man öppnar en spårburen linje så ökar antalet resenärer och när man lägger ner så minskar de. Det är den sanning som finns att läsa i all statistik. Kallas spårfaktorn.
En gummihjulsdriven farkost lockar aldrig över en bilist - skall han åka på gummi har han högre komfort i den egna bilen.
Men sov på Du, i Din tro.
-Per
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev: Om Du fgvore det mi9nsta intresserad av vad som händer utanför ankdammen
För det första är det oerhört tröttande att hela tiden få tryckt i halsen att "man inte tittar utanför ankdammen". Du uttrycker dig så osmidigt när du gång på gång påpekar detta, framförallt eftersom du inte vet att din motdebattör verkligen är så hemmablind - det finns fullständigt korkade lösningar utomlands också.

För det andra så räcker det väl att titta på Tvärbanan.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
Per Lind skrev: Om Du fgvore det mi9nsta intresserad av vad som händer utanför ankdammen
För det första är det oerhört tröttande att hela tiden få tryckt i halsen att "man inte tittar utanför ankdammen". Du uttrycker dig så osmidigt när du gång på gång påpekar detta, framförallt eftersom du inte vet att din motdebattör verkligen är så hemmablind - det finns fullständigt korkade lösningar utomlands också.

För det andra så räcker det väl att titta på Tvärbanan.

//Tony
Du menar om man vill se "fullständigt korkade lösningar"?
:)
/Thomas
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Du menar om man vill se "fullständigt korkade lösningar"?
Tänka sig, för en gångs skull tänkte jag faktiskt på den formidabla och utmärka länk med resenärstal som talar för sig själv.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev: Du menar om man vill se "fullständigt korkade lösningar"?
Tänka sig, för en gångs skull tänkte jag faktiskt på den formidabla och utmärka länk med resenärstal som talar för sig själv.

//Tony
Nu vet jag att jag bryter mot trivselregel nr 2 ("säg aldrig något ont om Tvärbanan") men resenärstalen är ju faktiskt lägre än vad man prognosticerade... framför allt på sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen.

/TKO
Låst