Sida 10 av 10
Varning spårväg i Olsztyn sedan 19 december 2015!
Postat: fredag 22 januari 2016 9:56
av Olle
Varning spårväg med felaktig tilläggstavla !
Postat: fredag 22 januari 2016 10:11
av Olle
Man har lagt till en spårplan som visar en halv Grand Union men i verkligheten är det bara tre spår. Norrut går det bara ett spår fån höger.

Re: Varning spårväg !
Postat: fredag 22 januari 2016 17:37
av roggek
Olle skrev:Med de sedvanliga Varnings-för-spårvagnsskyltarna som inte visar en ledvagn typ Tramini från Solaris (buss- och trådbusstillverkaren) utan en boggivagn. Kanske är den skylten lättare att förstås, jämför våra ångloksskyltar som finns vid eldrivna banor.
Ja du Olle, du är lika illa bevandrad som de flesta.
Säger "Konvention om vägmärken och signaler, Convention on Road Signs and Signals", som är utgiven av UNECE, FN:s ekonomiska kommission för Europa, i Wien den 8 november 1968 dig någonting?
Konventionen trädde i kraft 21 maj 1977 och efterträdde en tidigare konvention från 19 september 1949.
Överenskommelsen beskriver hur vägmärken, trafiksignaler och vägmarkeringar ska vara utformade för att passa en internationell standard. Tanken är att underlätta internationell trafik genom att göra dem så lika som möjligt mellan olika länder.
http://www.unece.org/trans/conventn/signalsa2.pdf
Kontollera speciellt märke a27.
Och där är alla spårvagnar gamla boggivagnar...
Re: Varning spårväg !
Postat: fredag 22 januari 2016 17:47
av Anders Hanquist
Som tur är behöver ju märkena inte var identiska, utan det finns plats för egna variationer. Älgen i Norge har lite större horn och "Hr Gårman" har hatt, bilmodellerna skiljer sig åt lite. Hoppeligen går inte "Bryssel" eller någon in och kräver att de ska se exakt likadana ut. Det skulle vara rätt trist.
Re: Varning spårväg !
Postat: fredag 22 januari 2016 17:54
av Olle
roggek skrev:
Ja du Olle, du är lika illa bevandrad som de flesta.
Säger "Konvention om vägmärken och signaler, Convention on Road Signs and Signals", som är utgiven av UNECE, FN:s ekonomiska kommission för Europa, i Wien den 8 november 1968 dig någonting?
Konventionen trädde i kraft 21 maj 1977 och efterträdde en tidigare konvention från 19 september 1949.
Överenskommelsen beskriver hur vägmärken, trafiksignaler och vägmarkeringar ska vara utformade för att passa en internationell standard. Tanken är att underlätta internationell trafik genom att göra dem så lika som möjligt mellan olika länder.
http://www.unece.org/trans/conventn/signalsa2.pdf
Kontollera speciellt märke a27.
Och där är alla spårvagnar gamla boggivagnar...
Nja, jag hade bara en kommentar till att det var som det var, inget annat. Det skulle vara mig förmätet att ifrågasätta dessa standarder. Jag bläddrade igenom de bilder som finns i tråden och det är faktiskt många som följer denna a,27-rekommendation, även om lokala variationer förekommer.
Varning spårväg i Paris !
Postat: onsdag 17 augusti 2016 1:17
av Olle

Eftersom man inte får svänga vänster så korsar man inte spårvägen, men om man svänger höger kan man hamna i spåret. Här gäller det att stanna till och fundera innan fortsatt färd.
Varning spårväg i Paris !
Postat: torsdag 08 september 2016 9:29
av Olle
Det finns 10 spårvägslinjer nu i och kring Paris, av mycket skiftande karaktär. Linje T1 är den linje som är mest stadsaktig där den går genom Saint Denis, speciellt där den korsar linje T8 vid Saint Denis järnvägsstation. Här är det mycket folk i rörelse och verkligen motiverat att sätta upp en "varning-för-spårvagnsskylt".

Re: Varning spårväg !
Postat: torsdag 08 september 2016 11:18
av TKO
Först ett stort tack Olle för alla intressanta bilder på spårvagnar och annat du visar från jordens alla hörn!
På den här bilden syns ett förbindelsespår som jag tycker slutar i tomma intet. Är det resterna av en tidigare förbindelse mellan T1 och T8? Eller ser jag bara fel...
/Thomas
Re: Varning spårväg !
Postat: torsdag 08 september 2016 11:26
av Olle
TKO skrev:Först ett stort tack Olle för alla intressanta bilder på spårvagnar och annat du visar från jordens alla hörn!
På den här bilden syns ett förbindelsespår som jag tycker slutar i tomma intet. Är det resterna av en tidigare förbindelse mellan T1 och T8? Eller ser jag bara fel...
/Thomas
Det är troligen en förberedelse eller att man snabbt ska kunna koppla ihop dem, men idag finns ingen förbindelse. Man måste ha lagt in spåren på T1 när man byggde T8. Lite märkligt är det.
Re: Varning spårväg !
Postat: torsdag 08 september 2016 22:44
av gek
Här är den andra växeln och korsningen:

[juni 2015]
Ett mycket märkligt arrangemang, men spårvägslinjerna i Paris saknar ofta spårförbindelse. Kanske delvis därför att det ofta är lite olika bredd på vagnarna och möjligen även andra skillnader som gör att sammankoppling av spårsystemen måhända inte är till stor nytta.
Spår och växlar syns på spårkartan
http://carto.metro.free.fr/documents/Ca ... s.v2.6.pdf
Fler spårkartor
http://carto.metro.free.fr/tram-paris/
Re: Varning spårväg !
Postat: fredag 09 september 2016 0:01
av Olle
Tack, det var en bra karta, och även några kommande injer och förlängningar vart med. Dem e inte dumma framsåserna.