Re: Status C30?
Postat: söndag 19 juli 2020 17:34
100% av alla bogseringar sker i kopplen... oftast räcker dock vagnen/vagnarna man redan har med sig som dragkraft.M224 skrev:Hur vanligt är det att C20 måste bogseras i kopplen?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
100% av alla bogseringar sker i kopplen... oftast räcker dock vagnen/vagnarna man redan har med sig som dragkraft.M224 skrev:Hur vanligt är det att C20 måste bogseras i kopplen?
Tack för upplysningen! Jag får försöka komma ihåg att ta med mig extra proviant, en varm filt och nån god linjebok att läsa på kommande resor med C30 - åtminstone under perioden med "barnsjukdomar" (strax före perioden med "ålderskrämpor").daniel_s skrev:Nej, man har som vanligt löst problemet med hjälp av en restriktion! Max 2 C30 får kopplas ihop, så om båda fordonen i ett C30-fullängdståg går sönder och måste bogseras så får det tas därifrån i två delar. Så stoppet som redan varat i två timmar blir tre timmar i stället men det är ju egentligen inget stort problem, folk får väl se till att ha sina mediciner med sig när de är ute på äventyr.Hans Wibacke skrev:Det lyxigaste jag ägt i bilväg är en kärra med både servostyrning och mjuk ratt. Så jag har nog inte så höga krav på C30, men det där med "svaga koppel" låter oroväckande. Ska man vara orolig?
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det ju onödigt att prioritera de som inte har något alternativ eftersom de ändå väljer kollektivtrafiken. De som har ett alternativ kräver emellertid en högre standard. Det är väl också därför SL regelbundet delar ut gratis periodbiljetter till bilister och satsar på exotisk båttrafik i fashionabla områden där bilinnehavet är högt.Diripsi skrev:Nej, det övergripande målet med kollektivtrafiken är inte att minska biltrafiken. Det övergripande målet med kollektivtrafiken är att uppfylla folks transportbehov utifrån deras egna prioriteringar. Det innebär först och främst att kollektivtrafiken ska gå på de tider och platser där folk vill åka, men självklart ska man även ta hänsyn till faktorer som punktlighet, restid och komfort. Och det viktigaste är att uppfylla behoven för de som inte har något alternativ, eftersom nyttan med kollektivtrafiken är mindre för de som har möjlighet att åka bil. Undantaget är om bilresor ger upphov till skador för samhället som överstiger nyttan för den enskilde, men då är det mycket effektivare att begränsa biltrafiken med styrmedel som bensinskatter och trängselskatter.BSB101 skrev:Så komforten är enligt dig inte viktig? Det övergripande målet är att fler ska ställa bilen och välja kollektivtrafiken, för att nå detta är komforten en viktig detalj.
Vagnen har inte tillräckligt många sittplatser för att SL ska kunna följa sina egna riktlinjer på Norsborgsgrenen...M224 skrev:Jag skulle verkligen inte kalla C30 för en snikvagn.daniel_s skrev:Det är faktiskt just det man har gjort - den första upphandlingen avbröts ju för att man tyckte att det blev för dyrt.Hans Wibacke skrev:Jag hoppas verkligen att SL inte beställt C30 i nåt snikutförande.
Ett C20-fullängdståg har 378 sittplatser. Med 5-minuterstrafik blir det 4 536 sittplatser per timme. Enligt resandestatistiken från 2019 är sittplatserna slut efter Bredäng vid jämn fördelning. Ett C30-fullängdståg har 280 sittplatser. Med 5-minuterstrafik blir det 3 360 sittplatser per timme. I så fall är sittplatserna slut redan efter Vårberg.M224 skrev:Har SL återgått till 5 min trafik till Norsborg eller vänder fortfarande varannat tåg i Alby. I sådana fall kan SL börja där!
Och vad tusan är problemet? Jag är uppväxt i Hallunda, efter Fittja är tågen knappast så fulla att sittplatserna i C30 riskerar att ta slut.
Redan efter Skärholmen minskar antalet trafikanter i vagnarna rejält.
Vilket trafikslag hade varit bättre? Den långa linjen till Norsborg är ju inte lämpad för ett högt ståplatsutnyttjande, vilket utesluter både pendeltåg och lokalbanor (båda har högre ståplatsutnyttjande än tunnelbanan). Det är väl snarare trafikeringen som är fel.TKO skrev:Tunnelbana är helt enkelt fel trafikslag för den långa linjen till Norsborg!
Det har aldrig funnit kapacitet för en tredje pendeltågslinje i Stockholm, varken söder om stan eller norr om stan. Beläggningen på tågen skulle vara helt oacceptabel.TKO skrev:Men jag trodde det var självklart att det borde byggts en pendeltågslinje till Norra Botkyrka när det begav sej?
Hade blivit LITE kortare restider, bland annat. Och tvingat fram en 'Citybana' för länge sen...
Men nu är det som det är med den saken!
Den möjligheten kan försvinna när Norsborgsgrenen börjar trafikeras av C30...M224 skrev:Sitter man längre fram i tåget på linje 13 mot Norsborg så får man sittplats. SL har ju varit så puckade att de lagt utgången längst bak på majoriteten av stationerna ut mot Norsborg. Så att den sista vagnen är mer full än de övriga. Men SL vet ju bäst jämt. Europas bästa kollektivtrafik 2005... Vilket skämt.
Hur många resor med C30 räknar du med att göra innan du kan ge oss svaret?M224 skrev:Det tror jag inte ett dugg på och jag ska givetvis ta reda på det IRL och inte genom statistik.
Ni får bestämma eftersom det är ni som inte tror på min teori. Vad sägs om 50? Duger det? Jag bodde i Hallunda i 30 år och har således åkt dit ut tusentals gånger. Att första vagnen nu helt plötsligt skulle bli så full att ingen får sitta är bara larvigt att påstå. Ofta kan man se tomma Cx vagnar längst fram i tåget om man står i Fittja. Och nej det är inte mitt i natten.daniel_s skrev:Hur många resor med C30 räknar du med att göra innan du kan ge oss svaret?M224 skrev:Det tror jag inte ett dugg på och jag ska givetvis ta reda på det IRL och inte genom statistik.
Jag har inte sagt att det är något fel på din teori.M224 skrev:Ni får bestämma eftersom det är ni som inte tror på min teori. Vad sägs om 50? Duger det? Jag bodde i Hallunda i 30 år och har således åkt dit ut tusentals gånger. Att första vagnen nu helt plötsligt skulle bli så full att ingen får sitta är bara larvigt att påstå. Ofta kan man se tomma Cx vagnar längst fram i tåget om man står i Fittja. Och nej det är inte mitt i natten.daniel_s skrev:Hur många resor med C30 räknar du med att göra innan du kan ge oss svaret?M224 skrev:Det tror jag inte ett dugg på och jag ska givetvis ta reda på det IRL och inte genom statistik.
Generellt sett är resandet mer utspritt på eftermiddagen än på förmiddagen, varför eftermiddagens maxtimme brukar ha lägre belastning än förmiddagens maxtimme. Således behöver skribenten stiga upp väldigt tidigt på morgonen för att kunna göra relevanta observationer på andra linjer än skribentens egna. Jag antar nämligen att skribenten som "åker varje dag mellan Hägerstensåsen och Universitet" inte bor längs Norsborgsgrenen...M224 skrev:Det lär gå blandat med tåg ett bra tag framöver på röda linjen. Det är nu lite drygt två år sedan jag fotade leveransen av 2305 i Marievik i juni 2018 och ännu har inte tågen börjat att gå i ordinarie trafik.
De tider jag kommer att åka blir vad jag kallar rusningstrafik, d.v.s. efter att jag slutar mitt jobb kl 16:30-17. Nu råder ju Coronatider så det är ingen mening med att börja projektet nu då det är extraordinära tider.