Om Tvärbanan hade timmestrafik så skulle vagnarna antagligen inte vara fullsatta. Inte för att efterfrågan saknas, utan för att utbudet är för dåligt. Resenärerna skulle välja alternativa resvägar med mer regelbunden trafik. Rapporten skriver uttryckligen att ökad kapacitet i järnvägsnätet behövs för att "erbjuda mer attraktiva transportförbindelser". Volymen är uppdämd. Jämför pendeltågens ökning på helger när det blev 15-minuterstrafik.kildor skrev:Jaha. Det är tydligen en utredning från 2006 som anger kapaciteten till 6 tågpar per dygn med de utbyggnader som nu är gjorda på Nynäsbanan. Även om den siffran skulle stämma så är vi ju inte ens i närheten av den volymen idag.
M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Klart för ny färja till Tyskland
Det blir en ny färjelinje från Nynäshamn till Rostock i Tyskland. I nuläget finns färjelinjer till Visby på Gotland, Gdańsk i Polen samt Ventspils i Lettland. Kan den ökade färjetrafiken ställa högre krav på anslutande järnvägstrafik?
Det blir en ny färjelinje från Nynäshamn till Rostock i Tyskland. I nuläget finns färjelinjer till Visby på Gotland, Gdańsk i Polen samt Ventspils i Lettland. Kan den ökade färjetrafiken ställa högre krav på anslutande järnvägstrafik?
-
Godstrafik? (till Norvik) nej inte alls.Enceladus skrev:Klart för ny färja till Tyskland
Passagerartrafik? absolut inte
Nu förklarar Trafikverket Nynäsbanan överbelastad. Är det första gången detta händer sedan dubbelspårsutbyggnaden?kildor skrev:Då kan jag avslöja för dig att det fanns inte mindre än 5 dagliga tågpar i ansökan även till 2021 års tågplan. Men tittar vi på hur många tåg det faktiskt går så finns det den här veckan totalt 2 tågpar på hela veckan som går till Kvarnängen (Norviks hamn). Jag har lite svårt att förstå dina upprepade försök att utmåla en bild av det skulle vara kapacitetsproblem på järnvägen till Norvik.Enceladus skrev:Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har tillsammans sökt tåglägen för 5 tågpar på Nynäsbanan per dygn i nästa års tågplan. Enligt prognoserna, som flera av trådens skribenter visserligen har avfärdat, kommer behovet att bli mycket större i framtiden.Sio skrev:Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Eftersom väg- och järnvägssystemet runt Mälaren är hårt ansträngt är det nödvändigt att satsa på godstransporter till sjöss.
Samtidigt har det containerfartyg som skulle avlasta vägarna gått i stöpet. Det är alltså lastbilar som gäller för godstransporter från Norvik.
Det är en ren formalitet. Sträckan är förklarad överbelastad endast på måndagar kl. 07.02-07.25, och det för att en part har begärt tvist och man har inte lyckats enas om en lösning som alla parter är nöjda med. Trafikverket går då in och fattar beslut om att banan är överbelastad och tilldelar tåglägen utifrån vad man bedömer ger störst samhällsekonomisk nytta. Och det handlar inte om att något tåg inte får plats, utan bara att Green Cargo inte är nöjd med de tider man fick. Och utan att vara insatt i ärendet så verkar problemet vara knutet till Älvsjö godsbangård eftersom MÄLAB är en del av konflikten. Med andra ord: Inget att hetsa upp sig över, och det är inte heller något problem att få plats med fler tåg på Nynäsbanan.Enceladus skrev:Nu förklarar Trafikverket Nynäsbanan överbelastad. Är det första gången detta händer sedan dubbelspårsutbyggnaden?
Yttrande över motion om förbättrad transportinfrastruktur på Södertörn
Trafikförvaltningen skrev:I åtgärdsvalsstudien ”Utveckling av pendeltågstrafiken i Stockholm” (TRV 2017/101544) som färdigställdes år 2020 av trafikförvaltningen och Trafikverket utreddes bland annat de infrastrukturella behoven för framtida pendeltågs- och godstrafik på Nynäsbanan. I studien identifierades ett behov av att utreda kapacitetsförstärkning av Nynäsbanan, för att inte utvecklingen av pendeltågstrafiken ska riskera att tränga undan framtida ökande behov av godstrafik på banan. I studien konstateras att Nynäsbanan idag har möjlighet att hantera godstrafik tillsammans med halvtimmestrafik för pendeltågen, men att det krävs kapacitetshöjande åtgärder i infrastrukturen för att kunna trafikera banan med mer än 3 pendeltåg per timme i båda riktningar.
Jag förstår det som att man dels vill ha dubbelspår på dagens enkelspår, men även utreda om man skall ha ett tredje godsspår?Enceladus skrev:Yttrande över motion om förbättrad transportinfrastruktur på Södertörn
Trafikförvaltningen skrev:I åtgärdsvalsstudien ”Utveckling av pendeltågstrafiken i Stockholm” (TRV 2017/101544) som färdigställdes år 2020 av trafikförvaltningen och Trafikverket utreddes bland annat de infrastrukturella behoven för framtida pendeltågs- och godstrafik på Nynäsbanan. I studien identifierades ett behov av att utreda kapacitetsförstärkning av Nynäsbanan, för att inte utvecklingen av pendeltågstrafiken ska riskera att tränga undan framtida ökande behov av godstrafik på banan. I studien konstateras att Nynäsbanan idag har möjlighet att hantera godstrafik tillsammans med halvtimmestrafik för pendeltågen, men att det krävs kapacitetshöjande åtgärder i infrastrukturen för att kunna trafikera banan med mer än 3 pendeltåg per timme i båda riktningar.
Det får mig att fundera på vad Norvik är till för. Utan att veta detaljer så utgår jag ifrån att Norvik är tänkt att betjäna godstransportförsörjning från Östersjön till mellersta Sverige, dvs Svealand och södra Norrland. Götaland försörjs redan från de andra godshanterande kuststäderna. Är det då möjligt att en framtida godsförbindelse då skulle kunna gå från Ösmo till Södertälje, en sträcka på ca 3 mil med för mig okänd terräng, som ett alternativ för att bygga ett tredje godsspår mellan Nynäshamn och Älvsjö?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Var hittar du uppgiften om ett tredje spår? Det låter som en orimligt stor åtgärd.Odd skrev:Jag förstår det som att man dels vill ha dubbelspår på dagens enkelspår, men även utreda om man skall ha ett tredje godsspår?Enceladus skrev:Yttrande över motion om förbättrad transportinfrastruktur på Södertörn
Det får mig att fundera på vad Norvik är till för. Utan att veta detaljer så utgår jag ifrån att Norvik är tänkt att betjäna godstransportförsörjning från Östersjön till mellersta Sverige, dvs Svealand och södra Norrland. Götaland försörjs redan från de andra godshanterande kuststäderna. Är det då möjligt att en framtida godsförbindelse då skulle kunna gå från Ösmo till Södertälje, en sträcka på ca 3 mil med för mig okänd terräng, som ett alternativ för att bygga ett tredje godsspår mellan Nynäshamn och Älvsjö?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Sidan 2:
Underlag för hur utbyggnad av dubbelspår och eventuellt godsspår kan påverka och fungera och underlätta för pendeltågstrafiken på Nynäsbanan
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Tack!Odd skrev:Sidan 2:Underlag för hur utbyggnad av dubbelspår och eventuellt godsspår kan påverka och fungera och underlätta för pendeltågstrafiken på Nynäsbanan
Det är ju en väldigt lång sträcka och mycket bebyggelse och korsande broar mm. Men det är klart att man alltid kan utreda. Kanske kan man bygga något förbigångsspår eller liknande någonstans.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tidigare har det ju önskats en (i huvudsak tunnelförlagd) förbindelse Högdalen-Stuvsta för att undvika behov av att gå in till Älvsjö godsbangård för rundgång. Är ni säkra på att det inte är det som avses med godsspår?twr skrev:Tack!Odd skrev:Sidan 2:Underlag för hur utbyggnad av dubbelspår och eventuellt godsspår kan påverka och fungera och underlätta för pendeltågstrafiken på Nynäsbanan
Det är ju en väldigt lång sträcka och mycket bebyggelse och korsande broar mm. Men det är klart att man alltid kan utreda. Kanske kan man bygga något förbigångsspår eller liknande någonstans.
Önskats av vem? Alla de här önskemålen tycker jag tyder på att hamnen byggdes på fel plats.Sio skrev:Tidigare har det ju önskats en (i huvudsak tunnelförlagd) förbindelse Högdalen-Stuvsta för att undvika behov av att gå in till Älvsjö godsbangård för rundgång. Är ni säkra på att det inte är det som avses med godsspår?twr skrev: Det är ju en väldigt lång sträcka och mycket bebyggelse och korsande broar mm. Men det är klart att man alltid kan utreda. Kanske kan man bygga något förbigångsspår eller liknande någonstans.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tror att det främst är kommunerna längs Nynäsbanan som önskat det tillsammans med dubbelspår på resten av nämnda bana.twr skrev:Önskats av vem? Alla de här önskemålen tycker jag tyder på att hamnen byggdes på fel plats.Sio skrev:Tidigare har det ju önskats en (i huvudsak tunnelförlagd) förbindelse Högdalen-Stuvsta för att undvika behov av att gå in till Älvsjö godsbangård för rundgång. Är ni säkra på att det inte är det som avses med godsspår?twr skrev: Det är ju en väldigt lång sträcka och mycket bebyggelse och korsande broar mm. Men det är klart att man alltid kan utreda. Kanske kan man bygga något förbigångsspår eller liknande någonstans.
Banverket (Trafikverket bildades 2010) gjorde en konsekvensutredning av en framtida hamn i Norvik för precis 15 år sedan (se sidan 6):
En förbindelse mellan Högdalen och Stuvsta kan ses som ett alternativ till ombyggnaderna vid Älvsjö. En sådan förbindelse skulle förmodligen vara fördelaktig för SL:s tunnelbana, förutsatt att Högdalsdepån ansluts till Nynäsbanan.Banverket skrev:Ska godstrafiken på järnväg få bra förutsättningar för att utvecklas och bli konkurrenskraftig behöver
godstågen kunna köra oavsett tid på dygnet. Om det ska vara möjligt utan att pendeltågstrafiken
påverkas negativt så behövs:
• Utbyggnad med dubbelspår mellan Tungelsta och Nynäsgård.
• Bullerskyddsåtgärder mellan Tungelsta och Nynäsgård och eventuellt även på sträckan
mellan Tungelsta och Älvsjö.
• Förbigångsspår i Jordbro.
• Ny utfart vid Älvsjö godsbangård.
• En mindre ombyggnad av Älvsjöbangård.
Ganska många åtgärder alltså.Enceladus skrev:Banverket (Trafikverket bildades 2010) gjorde en konsekvensutredning av en framtida hamn i Norvik för precis 15 år sedan (se sidan 6):
En förbindelse mellan Högdalen och Stuvsta kan ses som ett alternativ till ombyggnaderna vid Älvsjö. En sådan förbindelse skulle förmodligen vara fördelaktig för SL:s tunnelbana, förutsatt att Högdalsdepån ansluts till Nynäsbanan.Banverket skrev:Ska godstrafiken på järnväg få bra förutsättningar för att utvecklas och bli konkurrenskraftig behöver
godstågen kunna köra oavsett tid på dygnet. Om det ska vara möjligt utan att pendeltågstrafiken
påverkas negativt så behövs:
• Utbyggnad med dubbelspår mellan Tungelsta och Nynäsgård.
• Bullerskyddsåtgärder mellan Tungelsta och Nynäsgård och eventuellt även på sträckan
mellan Tungelsta och Älvsjö.
• Förbigångsspår i Jordbro.
• Ny utfart vid Älvsjö godsbangård.
• En mindre ombyggnad av Älvsjöbangård.
Kunde man tänka sig att denna "mindre ombyggnad" eller möjligen något mer ambitiöst (förbindelse mellan Högdalen och Stuvsta) skulle samordnas med sexspår Flemingsberg - Älvsjö och en utbyggnad av regionaltågsstation i Älvsjö?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Stena Line startar ny linje mellan Stockholm Norvik Hamn och Hangö Hamn i Finland
Visst har den nya jättehamnen ett bra läge, men jag skulle knappast beskriva järnvägsförbindelserna som "starka"...infrastrukturnyheter.se skrev:– Stena Lines satsning på ännu en linje från Stockholm Norvik Hamn bekräftar hur värdefull den nybyggda hamnen är för en hållbar varuförsörjning av Sveriges största konsumtionsområde. Hamnen har starka intermodala förbindelser med övriga Sverige både med väg och järnväg och har kortare avstånd till farleden än någon annan hamn på östkusten. Det är en succé att vi tillsammans kan växa med en helt ny linje mellan Sverige och Finland, säger Fredrik Lindstål (C), ordförande Stockholms Hamn AB.
I svenska mått är väl en elektrifierad järnväg till hamnen rätt så starkt. Hade det funnits intresse så skulle man kunna köra ett gäng godståg från hamnen dagligen.
Det finns intresse att inte begränsa sig till vissa delar av dygnet. Läget är som sagt bra, men för landtransporter är det lastbilar som gäller. Därav Tvärförbindelse Södertörn.Majkey skrev:I svenska mått är väl en elektrifierad järnväg till hamnen rätt så starkt. Hade det funnits intresse så skulle man kunna köra ett gäng godståg från hamnen dagligen.
Skulle nog gå bra att köra oavsett tid på dygnet. Lär gå att hitta minst en lucka i timmen för ett godståg mellan Nynäshamn och Hemfosa om viljan finns. På dubbelspåret är det bara ligga bakom ett pendeltåg från VH och puttra fram sakta. Jag blir ofta inklämd mellan pendeltågen på Ostkustbanan och där går dom betydligt oftare, från Solna håller man 50-60km/h till Upplands Väsby sen drar pendeltågen iväg. Från Älvsjö blir det nog svårare med det löses nog lätt av lite skogstid här och där eller följa pendeltåg.