Sida 9 av 10
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: torsdag 01 februari 2024 11:30
av Enceladus
Oppositionen: Inga nya miljarder till Slussenterminalen
Mitt i skrev:Trafiknämnden i Region Stockholm godkände i förra veckan att den nya bussterminalen i Katarinaberget får bli ytterligare 1,5 miljarder dyrare. Av detta står Regionen för knappt en miljard, resten betalas av Stockholms stad.
[...]
Några sådana avtal har inte blivit klara. Ändå går den politiska majoriteten (MP, S och C) nu med på ytterligare ett miljardtillskott. Totalt bedöms projektet landa på 5,8 miljarder, enligt Trafikförvaltningen.
När börjar det bli rimligt att fimpa den gigantiska terminalen? För dessa pengar hade det gått att bygga tunnelbana till Orminge!
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: tisdag 13 februari 2024 17:27
av twr
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: tisdag 13 februari 2024 17:53
av twr
Enceladus skrev: ↑torsdag 01 februari 2024 11:30
Oppositionen: Inga nya miljarder till Slussenterminalen
Mitt i skrev:Trafiknämnden i Region Stockholm godkände i förra veckan att den nya bussterminalen i Katarinaberget får bli ytterligare 1,5 miljarder dyrare. Av detta står Regionen för knappt en miljard, resten betalas av Stockholms stad.
[...]
Några sådana avtal har inte blivit klara. Ändå går den politiska majoriteten (MP, S och C) nu med på ytterligare ett miljardtillskott. Totalt bedöms projektet landa på 5,8 miljarder, enligt Trafikförvaltningen.
När börjar det bli rimligt att fimpa den gigantiska terminalen? För dessa pengar hade det gått att bygga tunnelbana till Orminge!
Problemet med det är ju att alla pengar som hittills har satsats blir förgäves.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: tisdag 19 mars 2024 14:13
av Enceladus
25 procent av bussarna till Slussen kan behöva dras om
DN skrev:Tanken var att den nuvarande temporära bussterminalen vid Slussen skulle vara i drift fram till att terminalen i Katarinaberget blir klar. Men stationen i berget är försenad och kommer inte att öppna förrän i augusti 2025. Därför har en annan tillfällig lösning klurats ut.
I samband med SL:s tabellskifte den 19 augusti kommer en flytande terminal att tas i drift. Den består av tre pontoner som sitter ihop, den sammanlagda ytan är 5 400 kvadratmeter och här får 12 bussar plats.
– Den är så pass stabil att om du ställer 50 bussar på ena änden så blir lutningen en grad. Som bussförare kommer man alltså inte att bli sjösjuk, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för projekt Slussen.
Slussenprojektet fortsätter att leverera. Lokaltidningen Mitt i
rapporterar att SL i gengäld sätter in fler avgångar på pendelbåtslinje 80 från Nacka.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: tisdag 14 maj 2024 13:36
av Enceladus
Nacka stoppar överdäckningen av Värmdöleden
Mitt i skrev:– Det blir ingen bussterminal och vi flyttar inte motorvägen. Nu får vi hitta mer av en Odenplanlösning där bussarna kan ha en bytespunkt i vägnätet på Vikdalsvägen och möjligen Skönviksvägen utanför tunnelbaneutgångarna, säger Mats Gerdau.
[...]
– Moderaternas urusla affärer som att sälja kommunens välfärdsfastigheter och mark samtidigt som man sänkt skatten verkar ha lett till att vi inte har råd att genomföra den här viktiga kollektivtrafikknutpunkten.
[...]
– För oss är det grundläggande att få till en bra lösning där bussarna ligger nära tunnelbanan och att det inte omöjliggör för en överdäckning i framtiden.
Kostnaderna för Nackas bussterminal skenar, och Nacka kommun måste stå för kalaset. Men kommunen badar inte i pengar som Stockholms kommun gör. Annars hade tunnelbanan förlängts till Orminge från första början, och då skulle ju ingen av de gigantiska bussterminalerna vid Slussen och Nacka behövas...
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: söndag 19 maj 2024 12:49
av Enceladus
780 meter att gå till Nacka- och Värmdöbussarna
Mitt i skrev:Det har talats om 400, 500 och 600 meter – men det blir 780 meter att gå för den som vill stiga på bussarna till Nacka och Värmdö när den tillfälliga bussterminalen på pontonen vid Stadsgårdsterminalen sjösätts i augusti. SL sätter in en extra tillgänglighetsbuss.
[...]
– I maxtimmen på morgonen är det upp till 180 bussar som trafikerar Slussenterminalen. Trafiksituationen runt Stadsgårdsterminalen gör att några busslinjer behöver dras om för att det inte ska bli stopp i trafiken i rusningstid, säger Erik Norling, trafikdirektör vid SL i ett uttalande.
[...]
Busspontonen behövs för att inte försena Slussenbygget ytterligare och eftersom den underjordiska bussterminalen i Katarinaberget är försenad. Den tillfälliga terminalen ska användas tills terminalen i Katarinaberget är klar hösten 2025.
Den gigantiska Slussenterminalen bara fortsätter att leverera. Bussresenärerna får i praktiken en
extra arbetsdag i månaden:
DN skrev:– Vi är fullt medvetna om att många kommer att uppleva att det är väldigt långt att gå när man ska byta till tunnelbanan vid Slussen. Tillsammans med Stockholms stad har vi utifrån de förutsättningar som finns gjort allt vi kunnat för att underlätta så mycket vi kan, säger Erik Norling.
Resenärer från Nacka och Värmdö kommer att drabbas särskilt hårt av krånglet. Carl Kangas, kommunstyrelsens ordförande (S) i Värmdö kommun, är bekymrad.
– Vår situation är att Värmdöborna med den tillfälliga terminalens placering får en ökad pendlingsväg med cirka 1,5 timme per vecka. Det är sex timmar i månaden, nästan en hel arbetsdag extra som ska läggas på pendling, säger han.
Kan detta vara alla tiders sämsta kollektivtrafikprojekt i Stockholm?
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: söndag 19 maj 2024 22:39
av Odd
Den diskussionen har redan tagits upp. Det finns
ett kollektivtrafikprojekt i Stockholm som är sämre, men annars stämmer det nog.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: måndag 20 maj 2024 14:26
av twr
(Nya) Gula linjen är definitivt betydligt värre än Arenastaden.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: måndag 20 maj 2024 20:15
av Odd
twr skrev: ↑måndag 20 maj 2024 14:26
(Nya) Gula linjen är definitivt betydligt värre än Arenastaden.
Det vet vi inte än. Det är än så länge bara på planeringsstadiet.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: söndag 29 december 2024 19:54
av Enceladus
Kostnaderna fortsätter skena för bussterminal
Bussmagasinet skrev:Politikerna i Region Stockholms trafiknämnd är kallade till ett extra sammanträde omedelbart efter trettonhelgen. Där ska de fatta ännu ett i raden av beslut om att genomföra det pågående bygget av bussterminalen.
Senast låg ärendet på trafiknämndens bord i januari i år och klubbades av regionfullmäktige i februari. Då hade investeringskostnaderna för bussterminalen rusat upp i drygt 5,8 miljarder kronor från ursprungliga 1,4 miljarder.
Men nu visar det sig att de 5,8 miljarderna inte räcker för att bygga färdigt terminalen. Istället räknar tjänstemännen i regionens trafikförvaltning med att slutnotan för den nya terminalen landar på 6,5 miljarder kronor.
Tre tunnelbanestationer med ett attraktivt trafikutbud eller en gigantisk bussterminal som blir värdelös när Roslagsbanan förlängs till Värmdö? Vilket svårt val!
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: söndag 29 december 2024 21:20
av Odd
Ja. Båda projekten är ju fall för att dra i nödbromsen och utvärdera.
Det går säkert att återvinna värden från båda, men enligt min mening så skall båda stoppas och avslutas så snart som möjligt, för tidigare beskriven skadekontroll. Varje krona som spenderas på dessa två projekt är skadliga för skattebetalarna och invånarna i länet.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: tisdag 31 december 2024 0:33
av JohanB
Vem är det som bär skulden för alla förseningar och fördyringar i detta projekt egentligen? Trafikförvaltningen skyller på staden och att man har för dålig insyn i vad som pågår. Men vad är det som pågår så till den milda grad dysfunktionellt att man inte klarar att pricka budget med mindre än en felfaktor på 4,5 gånger dyrare? Hur skyldiga är TF denna gång?
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: lördag 15 februari 2025 11:45
av Enceladus
Prognosen: Slussens bussterminal försenas till 2026
Mitt i skrev:En ny bussterminal i Slussen innan året är slut. Det har varit målet. Men nu ser det ut som att resenärerna får traska de 780 meterna till den tillfälliga terminalen längre än så.
[...]
Staden göt olja på vågorna genom att säga att en överlämning till SL mest troligt skulle ske den 1 juni. SL skulle sedan behöva 5,5 månader för att testa anläggningen, vilket skulle betyda en öppning innan året var slut.
Men i december fick politiker i exploateringsnämnden en dragning där företrädare för Slussenprojektet sa att en överlämning till SL var mer trolig att ske under augusti eller september 2025, snarare än i juni eller juli.
Den gigantiska Slussenterminalen fortsätter att leverera. Nu är det nästa år som gäller.
JohanB skrev: ↑tisdag 31 december 2024 0:33
Vem är det som bär skulden för alla förseningar och fördyringar i detta projekt egentligen? Trafikförvaltningen skyller på staden och att man har för dålig insyn i vad som pågår. Men vad är det som pågår så till den milda grad dysfunktionellt att man inte klarar att pricka budget med mindre än en felfaktor på 4,5 gånger dyrare? Hur skyldiga är TF denna gång?
Slussenterminalen kan bli klar under 2025
Mitt i skrev:Skenande kostnader och nya förseningar. Så löd rubrikerna i nyårshelgen kring den problemdrabbade bussterminalen vid Slussen. Men det är fake news, hävdar Stockholms stad: Budgeten håller och terminalen kan bli klar under 2025.
[...]
En försening på cirka två månader har uppstått men det behöver inte påverka öppnandet av terminalen, framhåller Peter Svärd.
"Det som nu cirkulerar i media ger en bild av att bygget av bussterminalen både blivit dyrare och mer försenat. Detta stämmer alltså inte", skriver projektchefen.
Med tanke på att Stockholms kommun sprider fake news om projektet är det en rimlig ansats att skulden finns där...
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: lördag 15 februari 2025 12:47
av kildor
Jag blir ju fundersam på varför det behövs närmare ett halvår att genomföra tester...
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: torsdag 27 februari 2025 15:45
av Enceladus
kildor skrev: ↑lördag 15 februari 2025 12:47
Jag blir ju fundersam på varför det behövs närmare ett halvår att genomföra tester...
Slussens bussterminal försenas – igen
DN skrev:”Efter att anläggningen är färdigbyggd av staden och överlämnad till trafikförvaltningen i augusti-september, vidtas en rad olika åtgärder för att göra anläggningen säker för både bussresenärer och personal. Det handlar bland annat om brandskydd och fungerande kommunikation med räddningstjänst och trafikledning”, skriver Eva Rosman och poängterar att både regionen och staden strävat efter en trafikstart under 2025.
– Det visar sig nu att det kommer att krävas ytterligare tid för att färdigställa anläggningen. Trafikstart beräknas nu i stället till senast april 2026, skriver hon vidare.
Liljeholmens bussterminal behöver
byggas om för att klara de svårsläckta bränder som kan uppstå i elbussar. Det kanske behövs liknande åtgärder i Slussen?
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: torsdag 27 februari 2025 20:02
av Odd
Enceladus skrev: ↑torsdag 27 februari 2025 15:45
...
Liljeholmens bussterminal behöver
byggas om för att klara de svårsläckta bränder som kan uppstå i elbussar. Det kanske behövs liknande åtgärder i Slussen?
Och med "elbussar" menas egentligen batteribussar, men det är det ingen som vågar säga nu för tiden för då skulle man råka erkänna att trådbussar är bättre än batteribussar.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: fredag 28 februari 2025 10:58
av Enceladus
Odd skrev: ↑torsdag 27 februari 2025 20:02
Enceladus skrev: ↑torsdag 27 februari 2025 15:45
...
Liljeholmens bussterminal behöver
byggas om för att klara de svårsläckta bränder som kan uppstå i elbussar. Det kanske behövs liknande åtgärder i Slussen?
Och med "elbussar" menas egentligen batteribussar, men det är det ingen som vågar säga nu för tiden för då skulle man råka erkänna att trådbussar är bättre än batteribussar.
Jaså? Hur kommer det sig att det i princip inte längre byggs några nya trådbusslinjer i världen samt att de flesta som redan finns sakna men säkert
avvecklas?
Regeringen stoppar planerna på Sveriges första permanenta elväg - utgår ur nationell plan
Infrastrukturnyheter skrev:I februari 2025 beslutade regeringen att Sveriges första permanenta elväg inte längre ingår i den nationella transportinfrastrukturplanen. Beslutet innebär att projektet förlorar sin finansiering och därmed avslutas. De avsatta medlen kommer att fördelas på andra infrastruktursatsningar, men det är ännu oklart vilka dessa blir.
Trådbussar och batteribussar har
ungefär samma energieffektivitet - till skillnad från bränslecellsbussar. Varför lägga pengar på dyr infrastruktur som ändå inte gör någon skillnad? Trådbussar slogs väl redan ut av dieselbussar, och batteribussar är ju
betydligt billigare än dieselbussar. Nä, Slussenterminalen är dyr nog.
spårlasse skrev: ↑onsdag 21 mars 2012 10:41
Problemet är ju dock som alltid - man måste ha pengar till infrastrukturinvesteringar. Men med tanke på vad man kostar på när det gäller gasbussar, så kan man ju hålla med om att man till viss del även kunde satsa på elbusslösningar. SL må ju nästan vara världsledare när det gäller förnyelsebara bränslen till bussarna men en av de sämre stora kollektivtrafikföretagen när det gäller prov med eldrift.
Stockholm satsade helt enkelt på fel häst, och det är hög tid att sluta kasta goda pengar efter dåliga...
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: fredag 28 februari 2025 14:20
av Odd
Jag konstaterade att man avser batteribussar när de skriver elbussar. Min personliga reflektion är att man gör så för att de annars indirekt skulle erkänna att batteribussar inte är tillräckligt bra avseende problemet med batteribrandrisk. Varför skulle de annars skriva just elbussar i stället för batteribussar?
Att batteribussar endast har något lägre energieffektivitet, i runda slängar 5% för normalladdning och upp till 15% vid snabbladdning, vilket då främst beror på inre resistens i batterierna, spelar ingen roll i denna frågeställning eftersom det är just batteribussar som brinner i egenskap av just batteribuss, och inte elbussar i egenskap av elbuss.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: onsdag 07 maj 2025 14:39
av Enceladus
Enceladus skrev: ↑måndag 25 november 2024 10:56
Den underjordiska bussterminalen i Liljeholmen ska
byggas om för att klara de svårsläckta bränder som kan uppstå i elbussar. Gasbussar är redan förbjudna.
Så blir nya bussterminalen vid Slussen
SVT Nyheter skrev:– Det är ett komplext säkerhetsbygge, delvis på grund av att terminalen ska kunna trafikeras av gasbussar. Exempelvis är glaspartierna byggda för att kunna stå emot explosioner och kraftig brand, säger projektledaren för berg, Mathias Blomqvist, Stockholms stad.
SL ska
fasa ut alla gasbussar till 2026, och de är förbjudna i Liljeholmens underjordiska bussterminal. Varför anpassas Slussenterminalen för dyra pengar?
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Postat: torsdag 08 maj 2025 16:09
av twr
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ssterminal
Kommer terminalen trafikeras medsols/i vänstertrafik? Var korsar bussarna varandra för att komma tillbaka till högertrafik.