Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
heasm skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Dels så kan det förstås ordnas attraktivare byten om Roslagsbanans station görs om på något sätt, men även om den är kvar där den är så finns det olika varianter i olika prisklasser. Det enklaste och billigaste är att snygga upp gångvägen, följt av tak eller inomhusklimat hela vägen. En sådan förbättring har även fördelar för den som kommer med Roslagsbanan och ska vidare till verksamheterna öster om tunnelbanan.

Det går även att tänka sig betydligt dyrare och attraktivare lösningar, som att dra nya rulltrappor från tunnelbaneplattformen. Då skulle bytet vid Universitetet kunna bli bättre eller åtminstone lika bra som bytet idag vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra.
Din sista punkt tror jag är viktig, dvs att bytet blir minst lika bra som vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra eller det framtida bytet mellan RB/tub2 vid T-centralen.
Ännu snyggare men naturligtvis väsentligt dyrare är om RB går i tunnel före Universitet och sedan får sina spår inflätade mellan tubens spår och sedan omstigning direkt vid gemensamma plattformar. Dyrt ja , orealistiskt kanske, drömma är gratis
Fast det borde inte vara en orealistisk dröm att vi någon gång ska få se en väl utformad bytespunkt i Stockholmsområdet!
(Även om det nästan känns så...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO
Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:Ännu snyggare men naturligtvis väsentligt dyrare är om RB går i tunnel före Universitet och sedan får sina spår inflätade mellan tubens spår och sedan omstigning direkt vid gemensamma plattformar. Dyrt ja , orealistiskt kanske, drömma är gratis
Fast det borde inte vara en orealistisk dröm att vi någon gång ska få se en väl utformad bytespunkt i Stockholmsområdet!
(Även om det nästan känns så...)

/TKO
Allt är ju en kostnadsfråga. Mycket tyder på att det blir en förlängning till Danderydsberg. Bytespunkten får alltså inte kosta mer än en förlängning till Näsby. Näsby har potentialen att bli Roslagsbanans Älvsjö, men då måste Täby släppa fokus på Täby C. Om Tvärbanan förlängs dit och Roslagsbanan förlängs till Arlanda så kan det bli en av stadens huvudnoder i en inte alltför avlägsen framtid (om några decennier). Täby C har inte denna potential!
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har tagit bort några inlägg som innehöll ett personangrepp och svar på detta. Signaturen Inge uppmanas att hålla sig till sak och inte komma med nedsättande omdömen om andra skribenter.
Jourhavande forummoderator.
heasm

Inlägg av heasm »

Om jag förstått problemställningen korrekt så är farhågan att Roslagsbanans resenärer som skall till Östermalmstorg, Stadion, Karlaplan, Gärdet eller Ropsten kommer att byta vid T-centralen och resa norrut, därmed belasta den högst belastade delsträckan T-centralen-Östermalmstorg, istället för att resa söderut från Tekniska högskolan där det finns ledig kapacitet. Enligt vad jag tycker mig minnas förekom tidigare i tråden (nu bortrensade) uppgifter att i dagsläget nettotillskottet kunde bli upp till 4000 i maxtimmen.

I dagsläget finns följande alternativ som mildrar effekten:
- Byte vid Mörby/Danderyd sjukhus eller Universitetet.
- 4:ans buss från Odenplan framförallt för resande mot Stadion, Karlaplan och norra Östermalm samt Garnisonen/TV-huset.
- 2:ans buss från Odenplan till Stureplan.
- Spårväg City från T-centralen för resor till arbetsplatser på södra Östermalm (söder om Linnégatan).
- Buss 72 (eller 4 och 1) från Odenplan för resande till Gärdet men som har arbetsplatser omkring Frihamnen (går idag över sportgärdet).

Hur många som väljer något av dessa alternativ har jag svårt att uppskatta, men jag håller det för otroligt att ingen av de 4000 kommer välja något alternativ.

För framtiden, eller samtidigt med att tunneln är klar, kan följande förbättringsåtgärder genomföras (listade i uppskattad kostnadsordning):
- Fler bussförbindelser från framförallt Odenplan.
- Förbättrat byte vid Universitetet och/eller Mörby så att de motsvarar (är lika bra) som dagens byte vid Östra station.
- Spårväg City Djurgårdsbron-Ropsten för resor mot Karlaplan, Garnisonen, TV-huset och vidare mot Frihamnen.
- Spårväg från Odenplan till Hakberget som ansluter till Spårväg City.
- Tätare trafik på tub2 (behövs nytt signalsystem och/eller en ny plattform vid Östermalmstorg?).
- Tvärbanan förlängs till Ropsten via Universitetet.
- Ny station/bytespunkt mellan Roslagsbanan och tub2 vid Roslags Näsby eller Albano.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Det tycks ha uppstått en diskussion om vilka slutsatser man kan dra av statistiken över belastningen på olika sträckor i tunnelbanan. Håll er då till att redovisa vilka fakta ni använder och hur ni tolkar dem. Om man anser att någon annan gör en felaktig tolkning, så behöver man inte komma med tillmälen. Det är bättre att tala om hur man själv anser att data ska tolkas.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!
heasm

Inlägg av heasm »

Inge skrev:
heasm skrev:Om jag förstått problemställningen korrekt så är farhågan att Roslagsbanans resenärer som skall till Östermalmstorg, Stadion, Karlaplan, Gärdet eller Ropsten kommer att byta vid T-centralen och resa norrut, därmed belasta den högst belastade delsträckan T-centralen-Östermalmstorg, istället för att resa söderut från Tekniska högskolan där det finns ledig kapacitet. Enligt vad jag tycker mig minnas förekom tidigare i tråden (nu bortrensade) uppgifter att i dagsläget nettotillskottet kunde bli upp till 4000 i maxtimmen.

I dagsläget finns följande alternativ som mildrar effekten:
- Byte vid Mörby/Danderyd sjukhus eller Universitetet.
- 4:ans buss från Odenplan framförallt för resande mot Stadion, Karlaplan och norra Östermalm samt Garnisonen/TV-huset.
- 2:ans buss från Odenplan till Stureplan.
- Spårväg City från T-centralen för resor till arbetsplatser på södra Östermalm (söder om Linnégatan).
- Buss 72 (eller 4 och 1) från Odenplan för resande till Gärdet men som har arbetsplatser omkring Frihamnen (går idag över sportgärdet).

Hur många som väljer något av dessa alternativ har jag svårt att uppskatta, men jag håller det för otroligt att ingen av de 4000 kommer välja något alternativ.

För framtiden, eller samtidigt med att tunneln är klar, kan följande förbättringsåtgärder genomföras (listade i uppskattad kostnadsordning):
- Fler bussförbindelser från framförallt Odenplan.
- Förbättrat byte vid Universitetet och/eller Mörby så att de motsvarar (är lika bra) som dagens byte vid Östra station.
- Spårväg City Djurgårdsbron-Ropsten för resor mot Karlaplan, Garnisonen, TV-huset och vidare mot Frihamnen.
- Spårväg från Odenplan till Hakberget som ansluter till Spårväg City.
- Tätare trafik på tub2 (behövs nytt signalsystem och/eller en ny plattform vid Östermalmstorg?).
- Tvärbanan förlängs till Ropsten via Universitetet.
- Ny station/bytespunkt mellan Roslagsbanan och tub2 vid Roslags Näsby eller Albano.
Det är lite olyckligt att man genom att utmåla sig som ett offer kan få fakta bortrensat. Det är många fler som skulle åka via T-centralen till Östermalm, men riktigt 4000 blir inte effekten i maxtimmen. Den jämförelse som fanns var totala antalet avstigande vid Östermalmstorg ca 6.600 jämfört med Universitetets ca 1.400. Det totala antaler resenärer som kliver av från Roslagsbanan under maxtimmen är inte fler än 1.500. Roslagsbanan har mycket begränsad kapacitet. Ungefär 500 av dessa skall till Östermalmstorg och ytterligare ett par hubdra till resten av Östermalm. Per tunnelbanetpg skulle effekten T-centralen -> Östermalmstorg bli under 50 ytterligare resenärer i snitt under maxtimmen. Men det skulle naturligtvis variera kraftigt beroende på om det vid en viss avgång skulle ha ankommit ett tåg från Roslagsbanan eller inte. Vissa enstaka tåg skulle antagligen drabbas av ett tillskott på uppåt 100 resenärer. Själva stationen skulle dock kunna visa sig bli än större flaskhals än tågen och i så fall får man en jämnare belastning på tågen. Men en mycket olycklig situation på T-centralen.

Ännu värre blir det givetvis i de fantasiscenarior som bygger på kraftigt utökad användning av Roslagsbanan. Begränsningen till 100-resenärer bygger ju självklart på att de allra flesta fortsätter att åka buss till Danderyd och tunnelbana därifrån. (Något som jag förvisso håller som sannolikt.)
Är de avstigande vid Danderyd sjukhus (t-bana) medräknade här? Det är ändå 1100 som kliver av vid Danderyd 7.30-8.30 från tunnelbanan och flertalet lär komma söderifrån. Av den del av dessa som kommer med pendeltåg, tub3 eller tub1 skulle Roslagsbanan vara ett alternativ.
heasm

Inlägg av heasm »

ADDE skrev:Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!
Blir bytet vid Universitetet eller Mörby likvärdigt med dagens byte vid Östra station som torde det inte bli något tillskott av resande T-centralen -> Östermalmstorg.
heasm

Inlägg av heasm »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:ar

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO
Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!
Nu har jag inte bytt vid Universitetet så värst många gånger, men under den tid Östra station var avstängd hände det några gånger. Som jag upplevde det då var det trångt på plattform, trappa och gångväg (trottoaren) till tunnelbanestationen. Jag upplever inte att bytet vid Östra station är lika trångt.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Inge skrev:Det är lite olyckligt att man genom att utmåla sig som ett offer kan få fakta bortrensat.
Det är ingen som har utmålat sig som ett offer. Jourmaster reagerade på ditt påhopp och eftersom det hade citerats åkte en del annat med i bortrensningen. Om du håller dig till saken i fortsättningen, och inte angriper personer, så behöver inget rensas bort.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

@Inge: well, baserat på dina skräckexempel så tros det bli olidligt trångt bade på T-C och mot Östermalmstorg. Till slut borde väl resenärerna byta vid Universitetet eller Mörby för att åka "Rakare".
heasm

Inlägg av heasm »

Inge skrev:
ADDE skrev:Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Det blir ju snabbare att åka via T-centralen efterom det blir färre stopp och lika många byten. Att någon inte skulle välja det torde i så fall bygga på att bytet vid T-centralen blir så olidligt trångt och besvärligt att man heller väljer ett lite mindre besvärligt byte som byggs ut någon annanstans, trots att det tar längre tid.

Men är det verkligen eftersträvansvärt att skapa en sådan situation på T-centralen?
Men bytet vid T-centralen blir väl inte så attraktivt, även bortsett från eventuell trängsel? Gångvägen blir relativt lång från Roslagsbanans station (öster om nuvarande pendeltågsspår, -40-44 m) till mellanplanet (tub1 och tub2 undre plattform, -14 m).
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Nej, för gröna linjens resenärer söderut så är nog T-C mer attraktivt. men inte för de som ska till Östermalmstorg. Även om det är snabbare att åka till T-Centralen med RB så förloras det tid på att ta sig till Tub 1/2s platform för att ta första bästa tåg mot Östermalmstorg. Om danderyd får igenom sina planer så kommer det problemet att bli mindre allvarligt I danderyd, vilket gör det mer attraktivt, sedan finns det lösningar man kan göra I Universitetet för att förenkla även där!
Inge skrev:Men vilken blir till slut poängen med att flytta ut Roslagsbanan till T-Centralen?
De poäng som skapas är attraktivare byten till Gröna o blåa linjen, samt till pendeltågen. Idag måste man ta röda linjen från tekniska för att ö.h.t. kunna nå resten av nätet.
Imed att RB kommer att gå parallellt med Pendeltågen I Citybanan så ger det ett väldigt attraktivt byte till både pendeltågen, gröna linjen västerut och till det blåa linjen, medan det ger kortare restid till södertörn m.m. Detta skapar ju helt nya resemöjligheter och det kan nog lockas fler som bor I södeerort att jobba I Täby eller tvärt om!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Inge skrev:
ADDE skrev:Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!
Nej, men du citerade mitt inlägg som specifikt frågade om nyttan med en omläggning till T-Centralen. Därför trodde jag att du hade ett svar på frågan.
Vill du ha svar på enbart T-C så svarar jag med blå linjen! speciellt när nackagrenen byggs ut, vilket är beslutat!
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:

/TKO
Jag vill bara så här i efterhand påpeka att jag sällan grundar mina insiktsfulla kommentarer på enkla kartstudier i två dimensioner!
Naturligtvis har jag besökt platsen för att skaffa mej en uppfattning om situationen...
Min uppfattning är att det krävs en hel del åtgärder innan Roslagsbanan uppfattas som ett fullgott alternativ till tunnelbanan.

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inlägg av TKO »

Jourmaster skrev:Det tycks ha uppstått en diskussion om vilka slutsatser man kan dra av statistiken över belastningen på olika sträckor i tunnelbanan. Håll er då till att redovisa vilka fakta ni använder och hur ni tolkar dem. Om man anser att någon annan gör en felaktig tolkning, så behöver man inte komma med tillmälen. Det är bättre att tala om hur man själv anser att data ska tolkas.
Jag kan bara instämma i ovanstående!
Och dessutom lägga till följande uppmaning:

- Styrk gärna polemiska påståenden om resandesiffror, kapacitet och annat som borde vara lätt att verifiera med KÄLLHÄNVISNING - och som sådan räknar åtminstone inte jag "googla", "jag har hört/sett/läst någonstans" etc...

Tack för ordet!

Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Inge skrev:
ADDE skrev:
Inge skrev:Nej, men du citerade mitt inlägg som specifikt frågade om nyttan med en omläggning till T-Centralen. Därför trodde jag att du hade ett svar på frågan.
Vill du ha svar på enbart T-C så svarar jag med blå linjen! speciellt när nackagrenen byggs ut, vilket är beslutat!
Hur kvantifierar du den nyttan? Det kan vara bra att göra, då den vid en första anblick kan verka väldigt begränsad i förhållande till alla nackdelar som uppstår om man flyttar Roslagsbanan till T-Centralen.
Dock, om man räknar med Odenplan I hela beräknignen och det argument jag framförde ovan så är det fler fördelar än nackdelar:
ADDE skrev:Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Den här tråden behöver mer fakta och mindre tyckande. Jag utgår från MTR Rusning och Fakta om SL och länet 2015.

*Sträckan Gullmarsplan–T-Centralen på gröna linjen är något hårdare belastad än sträckan T-Centralen–Östermalmstorg på röda linjen. Det är alltså felaktigt att påstå att T-Centralen–Östermalmstorg är den tyngsta delsträckan i hela tunnelbanenätet. Trängseln på röda linjen beror på dålig fördelning mellan linje 13 och 14.
*Den högsta belastningen på sträckan T-Centralen–Östermalmstorg uppnås mellan 8:15 och 8:45 (endast under denna halvtimme har sträckan fler än 15 000 resande/h). Maxtimmen (7:30–8:30) som redovisas i Fakta om SL och länet kan därför vara något missvisande.
*Under denna halvtimme har Universitetet cirka 875 fler avstigande än påstigande på norrgående tåg. (Det finns 1 750 resande vid Tekniska högskolan och 875 vid Universitetet.)
*Under samma halvtimme har Östermalmstorg cirka 900 fler avstigande än påstigande på södergående tåg (fördelat på två linjer). (Det finns 3 100 resande vid Stadion, 1 900 vid Karlaplan och 4 100 vid Östermalmstorg.)
*MTR:s statistik redovisar inte absoluta värden, så vi får konsultera Fakta om SL och länet för att uppskatta dessa. I maxtimmen har Universitetet 500 påstigande och Östermalmstorg 700 påstigande.
*Således har Universitetet uppskattningsvis 1 125 avstigande söderifrån och Östermalmstorg 1 250 avstigande norrifrån (varav en ej försumbar del kommer från Ropsten) under den mest relevanta halvtimmen.
*Därmed finns det potential för avlastning även om alla från Roslagen som ska till Östermalmstorg byter vid T-Centralen (men det är ett orimligt antagande).

Allt beror alltså på hur bytesmöjligheterna utformas. Röda linjen borde avlastas om bytet till Roslagsbanan blir tillräckligt smidigt vid Centralen och Odenplan. Ännu bättre blir det om det tillkommer en bytespunkt vid Universitetet, Danderyds sjukhus eller Roslags Näsby.
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 17 oktober 2017 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar