Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Teknikutvecklingen fortsätter: Snart kan du blippa bankkortet i SL-spärren

Om NFC-protokollet används så borde även mobila betalningsmetoder fungera.
Du har länkat till en liknande nyhet redan i augusti:
Enceladus skrev:Piratpartiet: SL:s betalsystem hotar integriteten
Bankkorten har jag i plånboken. SL-kortet och kontanter har jag lätt åtkomliga för att snabbt kunna använda dem. Att använda bankkort skulle för mig vara extra besvärligt jämfört med Accesskortet. För att bara ange en negativ aspekt på detta.
Det kan finnas en tanke i att det är svårare att låna ut bankkort och mobiltelefoner?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Teknikutvecklingen fortsätter: Snart kan du blippa bankkortet i SL-spärren

Om NFC-protokollet används så borde även mobila betalningsmetoder fungera.
Eftersom det enbart är enkelbiljetter till fullt pris det kommer att fungera med bankkort så är detta en ickenyhet för de flesta av SL:s resenärer!

upplyser
Thomas K Ohlsson

PS: Och eftersom det är en funktion som redan finns bland annat i London är det knappast att beteckna som "teknikutveckling"...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I ett tidigt skede uppfattade jag att bankkortets identitet kunde användas som periodbiljett, D.v.s. hade man betalt t.ex. en 30-dagarsbiljett med kortet så öppnade kortet spärren men debiterade inget. Men det lät "inte bra" ur flera aspekter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

Det är säkert fullt möjligt att göra så, men inte ens London har valt den lösningen.
(Det kan vara så att svarstiderna i ett sådant system skulle göra det alldeles för "segt" - det ligger utanför min kompetens. Jag tror därför att det inte kommer att ske en saldokontroll när du blippar ditt bankkort för att köpa en enkelbiljett...)

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Riksbanken vill testa e-krona
SVT Nyheter skrev:Bakgrunden är dels att en allt mindre del av betalningar i Sverige sker med kontanter och att bankernas app Swish dominerar totalt bland digitala betalningar, en dominans som Riksbanken anser kan hämma konkurrensen.
Mycket tyder på att Sverige får en e-krona. :D

Riksbanken: E-krona kan påverka penningpolitiken
Affärsvärlden skrev:Transaktionerna måste vara spårbara, möjligen kan undantag göras för mycket små belopp som någon tusenlapp. Det handlar enligt Riksbanken om att väga anonymitet/integritet mot bland annat lagstiftning om penningtvätt.
Många svåra avvägningar måste göras. För de allra flesta borde dock e-kronan bli ett bättre alternativ än såväl kontanter som bankernas tjänster.
TKO

Inlägg av TKO »

Ur Affärsvärldens artikel:
"I dagsläget bedömer dock Riksbanken att efterfrågan på en e-krona kommer att vara ganska liten, bland annat med tanke på hur låg efterfrågan på kontanter är i dag."

Jag kan bara hålla med!

/TKO
BSB101

Inlägg av BSB101 »

E-kronan ska alltså vara digitala kontanter som är spårbara? Känns som behovet är litet. Kontanter, betalkort och digitala valutor finns idag - vilken lucka ska E-kronan fylla?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:E-kronan ska alltså vara digitala kontanter som är spårbara? Känns som behovet är litet. Kontanter, betalkort och digitala valutor finns idag - vilken lucka ska E-kronan fylla?
Det framgår ju på länkarna, t ex här:
SVT skrev:Men Riksbanken, som i 350 år har försett svenska allmänheten med pengar, har sett risker med att moderna betalningstjänster drivs helt i privat regi koncentrerat till ett fåtal kommersiella aktörer.

”På sikt kan denna koncentration hämma konkurrensen på marknaden och göra samhället sårbart”, står det i Riksbankens första delrapport från i fjol.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:E-kronan ska alltså vara digitala kontanter som är spårbara? Känns som behovet är litet. Kontanter, betalkort och digitala valutor finns idag - vilken lucka ska E-kronan fylla?
Ska det vara spårbart så är väl den enda fördelen att det är oberoende av bankerna, och garanterat gratis. Man var ju på väg att införa en avgift även för privatpersoner för swish, men vek sig snabbt för kundtrycket. Men för företag kostar det visst tre kronor att ta emot en betalning. Det var i alla fall vad jag läste någonstans. (Kanske tidigare i den här tråden?) Så att det finns "Riksbankspengar" som kan användas avgiftsfritt är nog viktigt. Fast vi har ju mynt och sedlar också, och det lär nog dröja innan de försvinner helt. Det stora hotet här är ju att butikerna slutar ta emot dem. Ett sätt att fördröja det är ju att använda dem flitigt! :D (Och bojkotta dem som inte tar emot dem. Och det även de gånger man har för avsikt att betala med kort!)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det talas mycket om spårbarhet här. Det är dock viktigt att skilja på ano­nymitet (inget namn) och pseudonymitet (falskt namn). Det är ytterst sällan riktig ano­nymitet behövs eller ens efterfrågas.

Riksbankens e-kronaprojekt rapport 2
Riksbanken skrev:2.2.2 Värdebaserad e‐krona kan tillåta anonyma betalningar enligt penningtvättsregelverk

För en värdebaserad e‐krona finns det enligt penningtvättsregelverket ett visst legalt utrymme för anonyma betalningar, det vill säga en möjlighet för betalaren att genomföra en betalning utan att behöva identifiera sig. I dagsläget är det när betalningen understiger 250 euro. Det innebär också en möjlighet att tillåta anonyma inköp av förbetalda kort där e‐kronorna finns lagrade och att tillåta att ett sådant kort sedan överlåts till en annan person. Projektet menar att Riksbanken bör försvåra penningtvätt. Vilka gränser och nivåer som ska sättas för ett eventuellt e‐kronakort är sådant som bör undersökas närmare. Vi har idag en högsta sedelvalör på tusen kronor. Projektet skulle inte förespråka att det infördes ett nytt anonymt betalningsmedel, i form av en värdebaserad e‐krona, med en högre valör.
E-kronor kan liknas vid kontantkort och bankernas tjänster vid abonnemang. Jag anser att ovanstående är ett fullgott alternativ till kontanter gällande integritet.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Ur Affärsvärldens artikel:
"I dagsläget bedömer dock Riksbanken att efterfrågan på en e-krona kommer att vara ganska liten, bland annat med tanke på hur låg efterfrågan på kontanter är i dag."

Jag kan bara hålla med!

/TKO
Riksbankens e-krona ett hot mot bankerna

Normalt brukar marknadsföring vara ett skäl för att betala mer för en sämre tjänst, men jag tror att e-kronan får stor uppmärksamhet. Varför efterfrågan skulle vara liten är då bortom mitt förstånd, speciellt om marknaden börjar erbjuda rabatter för att använda e-kronor istället för bankernas tjänster. Bankerna blir väl tvungna att förbättra sina tjänster och sänka sina avgifter för att överleva. :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lite mer kött på bena: "SL: Så funkar det att blippa med bankkortet"

(Använder yngre människor i dag uttrycket "lite mer kött på bena"? Vet de vad det betyder?)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det skulle vara roligt om detta händer i Sverige också: "Bankkort fungerar inte i Moçambique".

Bara det inte varade mer än en vecka. Jag håller mig med ett litet lager "riktiga" pengar hemma. Och därutöver bär jag för det mesta med mig minst 300 kronor i fickan. (Sedan blir jag orolig och söker upp en bankomat.)
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Alla har vi olika definitioner om vad vi tycker är "roligt", när jag läser artikeln har jag svårt att se det roliga i den uppkomna situationen men som sagt är vi alla olika.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Alla har vi olika definitioner om vad vi tycker är "roligt", när jag läser artikeln har jag svårt att se det roliga i den uppkomna situationen men som sagt är vi alla olika.
Det roliga är väl att det vore intressant att se hur situationen skulle hanteras. Och att jag fick vatten på min kvarn och alla aningslösa förespråkare för kontantlöst samhälle skulle få något att tänka på.

Men det är inte bara den situationen som gör att jag avskyr att bli tvingad att använda kort då och då. Det är (den upplevda) integritetskränkningen och osäkerheten om vad som händer med mina data. (Se bara på Facebookskandalerna.)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Det roliga är väl att det vore intressant att se hur situationen skulle hanteras. Och att jag fick vatten på min kvarn och alla aningslösa förespråkare för kontantlöst samhälle skulle få något att tänka på.
Vem skulle drabbas hårdast om bankkort och bankomater slutade fungera, kontantlösa Kina eller kontantlandet Tyskland? Är händelsen snarare ett argument för ett kontantlöst samhälle med mer sofistikerade alternativ än bankkort och kontanter?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Det roliga är väl att det vore intressant att se hur situationen skulle hanteras. Och att jag fick vatten på min kvarn och alla aningslösa förespråkare för kontantlöst samhälle skulle få något att tänka på.
Vem skulle drabbas hårdast om bankkort och bankomater slutade fungera, kontantlösa Kina eller kontantlandet Tyskland? Är händelsen snarare ett argument för ett kontantlöst samhälle med mer sofistikerade alternativ än bankkort och kontanter?
Scenariot kan ju dras ut långt. Tänk bara på hur vi litar på att bankernas databaser med kontonas saldo alltid stämmer. För att inte tänka på sådana instutioner som VPC. (Har varit på studiebesök där, och de berättade lite om sina backupsystem etc. Det lät betryggande, men jag hoppas ändå att de har en nivå till som de inte talade om.) Jag tror att alldeles för många har en allt för stor eller aningslös tilltro till systemen. Å andra sidan har vi i många fall inget val. Mer än möjligen riskspridning.

För att svara på frågan. Kina eller Tyskland? Tyskland alla gånger!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
Scenariot kan ju dras ut långt. Tänk bara på hur vi litar på att bankernas databaser med kontonas saldo alltid stämmer. För att inte tänka på sådana instutioner som VPC. (Har varit på studiebesök där, och de berättade lite om sina backupsystem etc. Det lät betryggande, men jag hoppas ändå att de har en nivå till som de inte talade om.) Jag tror att alldeles för många har en allt för stor eller aningslös tilltro till systemen. Å andra sidan har vi i många fall inget val. Mer än möjligen riskspridning.

För att svara på frågan. Kina eller Tyskland? Tyskland alla gånger!
Nu förstår jag inte alls vart du vill komma. Om betalsystemen i kontantlösa Kina är mindre sårbara än de i kontantlandet Tyskland, är då inte sårbarheten ett argument för ett kontantlöst samhälle? Sverige behöver alltså inte mer kontanter, utan bättre digitala lösningar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Nu förstår jag inte alls vart du vill komma. Om betalsystemen i kontantlösa Kina är mindre sårbara än de i kontantlandet Tyskland, är då inte sårbarheten ett argument för ett kontantlöst samhälle? Sverige behöver alltså inte mer kontanter, utan bättre digitala lösningar.
Nä, man behöver ett fungerande kontantsystem!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fick för mig att kolla mina bankomatuttag. Under en månad (5 oktober till 4 november) tog jag ut 7100 i kontanter, swishade 155 kronor och lyckades helt undvika att betala något med kort!

Jag råkade få svara på en enkät, och man ville bl.a. veta hur många månader, det senaste året, jag betalade hela kreditkortsskulden, hur många månader jag betalade en del av den och hur många månader jag inte hade något att betala. Jag kunde säga att 5 månader betalade jag hela skulden, och 7 månader hade jag inget att betala. Det gällde alltså kreditkortet. Sedan hade jag även använt betalkortet en del gånger under året. (Mitt kreditkort kostar mig ingen årsavgift och ingen ränta när jag betalar hela skulden.)

Mina räkningar betalar jag ju direkt från kontot, vare sig det är e-fakturor, e-postfakturor eller "pappersfakturor".

Så i det här fallet tycker jag att jag får säga att jag lever som jag lär. Använder kontanter så mycket som möjligt!
Låst