linlars skrev:Sydsvenskan meddelar (betalartikel) att depån i Lund nu är klar och överlämnad, samt att den första spårvagnen anländer i början av juli. All inredning i depån är dock inte klar ännu. Trafikstarten ligger fast till lucia 2020.
I skrivande stund är detta ännu inte rapporterat på https://sparvaglund.se/ , men jag antar att det kommer dit inom kort.
Verkar i varje fall ha bättre sikt åt sidorna än A35. Kanske fungerar den rent av bättre, också.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: torsdag 23 juli 2020 22:51
av linlars
Sydsvenskan rapporterar (betalartikel) att Lunds första spårvagn, Åsa-Hanna, är på väg och beräknas till Lund på onsdag.
Några citat:
I våras stod både produktionen och testerna stilla under en månad på grund av coronapandemin, men i slutet av april kom verksamheten i gång igen. Och i tisdags den 21 juli seglade Åsa-Hanna i väg från Bilbaos hamn i norra Spanien.
– Den befinner sig ute till havs mellan Bilbao och Zeebrugge. Den kommer till Zeebrugge klockan sex denna fredagsmorgon. Sedan ska den lastas om på en trailer, berättar Roger Arvidsson på transportföretaget Westdijk.
När Åsa-Hanna i Zeebrugge har lastats över till trailern fortsätter resan till sjöss med ett annat lastfartyg. Från Göteborgs hamn till Skåne blir det landsväg, och på onsdag är det tänkt att Lunds första spårvagn ska vara på räls.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: torsdag 23 juli 2020 23:24
av LÅ1
Det börjar likna något. Är det trafik sommaren 2021? Då får man väl se till att viga en dag åt Lund vid en eventuell tågresa längre söder ut.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: torsdag 23 juli 2020 23:54
av linlars
LÅ1 skrev:Det börjar likna något. Är det trafik sommaren 2021? Då får man väl se till att viga en dag åt Lund vid en eventuell tågresa längre söder ut.
Förhoppningsvis är du välkommen redan till jul. Planen ligger som tidigare att invigning sker 12/12-2020, och att planenlig trafik börjar i samband med tidtabellskiftet 13/12-2020. Sannolikt är väl inte alla vagnar levererade och färdigtestade då, men kanske tillräckligt många. Ett alternativ som annars nämnt är att vissa turer får vända på Ideon, för att göra de omloppen kortare. Ännu är det långt från färdigbyggt längre norrut, så behovet är lägre där just nu (men de håller på för fullt; så sent som för 4 timmar sedan tog jag en liten cykeltur i Brunnshög).
Har dock sett att det redan befinner sig en spårvagn i depån i Lund, så CAF'n blir inte först
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 27 juli 2020 22:43
av 1
Joakim W skrev: Har dock sett att det redan befinner sig en spårvagn i depån i Lund, så CAF'n blir inte först
Bra syn Joakim!
Det du såg var sannolikt f.d. SS litt. A288 nr. 9236 som här lastas i Malmköping för att i Lund göra tjänst som "rangerare" och hjälplok. Loket har hyrts från Museispårvägen av CAF/EuroMaint.
9236-lastas-för-trp-till-Lu.jpg (77.8 KiB) Visad 5620 gånger
/foto: Åke Eriksson/
Loket är ursprungligen byggt som passagerarmotorvagn av Arlöf år 1907 (SNS litt. A4 > SS litt. A3 nr. 169). År 1951 ombyggdes vagnen med dieselelektriskt maskineri och erforderlig utrustning för att tjänstgöra som draglok i tunnelbanan. Utrangerades år 2015 och överlämnades till Museispårvägen i Malmköping där det reviderades till toppskick.
För att travestera på den litterära succén, som startade på äldreboendet just i Malmköping, så är 9236; "113-åringen som klev ut från vagnhallen för att i fjärran Lund assistera sprillans nya spårvagnar"! Undrar just om någon av de aktuella Caffarna som hundraåringar hamnar fortfarande driftsdugliga på museum .... ?
Vänliga Hälsningar / Lena
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 27 juli 2020 23:32
av Odd
Aha, det var så det blev. Jag vet att dom letade efter ett lämpligt lok att använda för rangering, och jag funderade då på den gamla lokomotorn i Brommadepån. Men den hade tydligen blivit skrotad.
Vagnen som nu åker ner till Lund, är det den som tidigare fanns uppställd i lokstallet i AGA?
Numreringen tycks vara
Sfinxen nr 1 (fast den anlände som tvåa)
Åsa-Hanna nr 2 (fast den anlände som etta).
Anledningen är att nr 1 Sfinxen har körts ett antal kilometer i Spanien innan den levererats.
Därför kom nr 2 Åsa-Hanna fram först. Båda tillverkades parallelt.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 07 augusti 2020 22:29
av august
linlars skrev:Nu har även Sfinxen, den andra spårvagnen (eller tredje beroende på hur man räknar ), kommit till Lund.
Vad man säger i spårtrafiken vet jag faktiskt inte.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 17 augusti 2020 23:03
av Harald
dr Cassandra Nojdh skrev:Vad man säger i spårtrafiken vet jag faktiskt inte.
Jag vill minnas att det kallas "mallning".
Re: Spårvägen i Lund
Postat: tisdag 18 augusti 2020 8:50
av 2763
Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Vad man säger i spårtrafiken vet jag faktiskt inte.
Jag vill minnas att det kallas "mallning".
Pratade man inte om "klarramningståg" inför C20 i Tunnelbanan... minns inte riktigt och gamla gamla forum är ju numera nedpackat på cd-skivor om nån nu minns vad det var
/T
Re: Spårvägen i Lund
Postat: tisdag 18 augusti 2020 13:40
av Stefan Widén
Mallning är det begrepp vi använt de senaste tillfällena.
Tror t o m tuben har en speciell mallvagn man använder vid ombyggnader då fria rummet kan ha påverkats.
Idag onsdag så fick Åsa-Hanna sällskap av Sfinxen, och man har bland annat testat bromsar i backe och sammankoppling/multning. De flesta tester av växlar, signaler m.m. har fallit väl ut, men vissa mindre problem har uppdagats, t.ex. sensorerna i marken som kräver justering (Jag förmodar att man avser t.ex. de sensorer som skall styra rödljus o.dyl); men man ser inga säkerhetsmässiga problem just nu.
Man kommer att fortsätta med tester i olika former fram till och med den 11:e september, och den 14:e börjar man med att köra simulerad trafik efter tidtabell.
Tredje vagn i stan blir Blåtand, som förväntas anlända den 9:e oktober.
Som tidigare sagts, så blir det invigning 12:e december, och trafikstart dagen efter.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 13 november 2020 22:47
av linlars
Nu har Skånetrafiken släppt den första tidtabellen för Lunds spårväg.
Enbart 15-minuterstrafik, men notera att tidtabellen bara gäller från skiftet 13/12 tom 31/1-2021. Sannolikt blir det högre turtäthet på vardagar när fler spårvagnar anlänt.