Tunnelbanans depåer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanans depåer
Hur är det tänkt att foror FAS->HÖ skall vända? Kommer de köra in på plattformen i HÖK för att byta körände och hur ser övergångarna mellan spåren ut för den körningen?
Det är ju i princip en kopia på spårlösningen vid Högdalens station, men med plattformen norr om alltihop. Det är en kraftfull spårlösning på det sättet att inkörning norrifrån eller utkörning norrut kan ske samtidigt som man vänder ett tåg från andra hållet (vilket man ofta behöver vid in- och utryckning), däremot blir det ganska opraktiskt vid framtida vagnbyten på linje 18 då man måste vända och åka ner till Farsta strand och byta för att inte vara i vägen, och sedan vända igen på hemvägen. Men ok det är inte värre än att åka till Gullmarsplan och tillbaka som det är idag.
Jag är lite förvånad över att man inte vände anslutningen åt andra hållet så att man kunde köra rakt ut mot Farsta från depån, men det har kanske med bergförhållanden och lutningar att göra. Minns inte att jag läst någon utredning om detta men det kan ju vara för att jag ignorerar dem när de dyker upp
Jag är lite förvånad över att man inte vände anslutningen åt andra hållet så att man kunde köra rakt ut mot Farsta från depån, men det har kanske med bergförhållanden och lutningar att göra. Minns inte att jag läst någon utredning om detta men det kan ju vara för att jag ignorerar dem när de dyker upp

Norr om Mörby centrum finns satellituppställning för om jag minns rätt sju fullängdståg. Några frågor:
* Fanns något motsvarande när grenen slutade i Tekniska högskolan 1973-1975 eller i Universitetet 1975-1978, eller skedde all uppsällning i Nyboda?
* Planerades någon satellituppställning i Täby centrum, när det var tänkt att förlänga banan dit?
* När beslutades att bygga satellituppställning i Mörby centrum? Fanns den från start 1978, trots att man då ännu planerade en fortsättning till Täby centrum, eller tillkom den senare?
* Hur klarade man depåkapaciteten på Röda linjen innan satellituppställningen kom till? Räckte Nyboda?
* Fanns något motsvarande när grenen slutade i Tekniska högskolan 1973-1975 eller i Universitetet 1975-1978, eller skedde all uppsällning i Nyboda?
* Planerades någon satellituppställning i Täby centrum, när det var tänkt att förlänga banan dit?
* När beslutades att bygga satellituppställning i Mörby centrum? Fanns den från start 1978, trots att man då ännu planerade en fortsättning till Täby centrum, eller tillkom den senare?
* Hur klarade man depåkapaciteten på Röda linjen innan satellituppställningen kom till? Räckte Nyboda?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Planen var att det skulle ligga en depå där nånstans norr om Mörby. I avsaknad av beslut om att förlänga banan ytterligare så är jag tämligen övertygad om att den något överdimensionerade lösningen med två vändspår vid Mörby centrum inarbetades redan från början.
Något liknande fanns inte vid Tekniska (där man vände vid dagens brygga) eller vid Universitetet (där man vände på linjen halvvägs till Bergshamra med hjälp av dagens växlar). Det räckte med Nyboda då.
Något liknande fanns inte vid Tekniska (där man vände vid dagens brygga) eller vid Universitetet (där man vände på linjen halvvägs till Bergshamra med hjälp av dagens växlar). Det räckte med Nyboda då.
Senaste gången jag kollade i tunnlarna i Mörby centrum såg jag att de yttre två spåren hade en svag lutning neråt och en böj mot höger, medan de två inre spåren gick förhållandevis rakt med en svag lutning uppåt. Då drog jag slutsatsen att mittenspåren skulle gått mot en depå och att ytterspåren skulle varit trafikspår mot Täby. Kan det stämma?

Det där med lutningen är nog en synvilla; riktigare är att täbyspåren går i en stark lutning norrut och uppställningsspåren är mer plana. Vad gäller den tänkta depåns placering är det dimmigt för mig, du kan ha rätt.
Lutning norrut betyder att om du lossar bromsen så rullar vagnen norrut. Jag minns inte exakt lutning men det lutar ordentligt.
-
Nu kommer jag inte var det stod, det gällde Universitetet där det stod att man vände norr om stationen, när jag körde på linje 15 vände man vid plattformen. När man förlängde till Mörby kunde lättare underhåll göras på några av spåren bakom plattformen. Vid den förlängningen jobbade jag inte kvar på bana 2, hade via "Gruvbanan" gått över till bana 1.