Sida 9 av 18

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: lördag 24 maj 2014 20:21
av Kantorn
twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Om/när man behöver en så tät trafik behöver den vara så homogen som möjligt. Sträckan med 30 tåg i timmen bör ha en helt enhetlig trafik där alla tåg stannar. Näsbyparkslinjen får lyftas ut och bli en matarbana till Mörby/Danderyds sjukhus, alternativt byggas om till en del av Tvärbanan (Kantorns eminenta förslag). Den gemensamma sträckan blir då fram till Roslags-Näsby. Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms-Ekeby kan läggas ned, medan Enebyberg får uppehåll med samtliga tåg. I samband med detta skulle det kunna vara aktuellt att dra om banan längs E18 eller ännu hellre bygga en tunnel från Stocksund till Enebyberg, och i samband med det ordna en bra bytespunkt vid Danderyds sjukhus.

Norr om Roslags-Näsby är det inga problem att ha ett upplägg med snabb- och stopptåg, eftersom trafiken då har förgrenats sig. Kör man detta system med 180 meters tåg ger det en mycket hög kapacitet. Jag har svårt att se att det skulle behöva kompletteras med tunnelbana eller pendeltåg (men visst, uppstår behovet om 50 år så löser vi det då).
Om man inte vill lägga ned Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms Ekeby och inte vill klippa bort Näsby Park-banan från centrala Stockholm så kan man annars *trumvirvel* ansluta något annat trafiksystem på befintliga banor/banvallar norr om Roslags Näsby...
Ja, så är det ju, och jag har förstått att det är det du är ute efter. Frågan är bara vad som som helhet ger mest för investerade pengar.

Menar du att bygga om hela Roslagsbanan till normalspår och sen låta vissa tåg gå till Östra station längs dagens bana medan andra går i tunnel till Solna och vidare till Centralen? Det finns väl vissa poänger med detta förslag, men det verkar lite väl storskaligt. Speciellt om det görs bara med tanke på resenärerna från Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Näsbyparkslinjen, för de är inte så fasligt många.
Du läser in för mycket. Jag vill bevara hela Roslagsbanan som smalspår. Med snabbtåg menar jag skipstop. Jag ser ingen anledning att spika ur RB.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: lördag 24 maj 2014 20:24
av twr
Kantorn skrev:
twr skrev:
M_M skrev: Om man inte vill lägga ned Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms Ekeby och inte vill klippa bort Näsby Park-banan från centrala Stockholm så kan man annars *trumvirvel* ansluta något annat trafiksystem på befintliga banor/banvallar norr om Roslags Näsby...
Ja, så är det ju, och jag har förstått att det är det du är ute efter. Frågan är bara vad som som helhet ger mest för investerade pengar.

Menar du att bygga om hela Roslagsbanan till normalspår och sen låta vissa tåg gå till Östra station längs dagens bana medan andra går i tunnel till Solna och vidare till Centralen? Det finns väl vissa poänger med detta förslag, men det verkar lite väl storskaligt. Speciellt om det görs bara med tanke på resenärerna från Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Näsbyparkslinjen, för de är inte så fasligt många.
Du läser in för mycket. Jag vill bevara hela Roslagsbanan som smalspår. Med snabbtåg menar jag skipstop. Jag ser ingen anledning att spika ur RB.
Jag håller helt och fullt med dig. Frågan var ställd till M_M!

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: lördag 24 maj 2014 20:32
av Kantorn
twr skrev:
Kantorn skrev:
twr skrev: Ja, så är det ju, och jag har förstått att det är det du är ute efter. Frågan är bara vad som som helhet ger mest för investerade pengar.

Menar du att bygga om hela Roslagsbanan till normalspår och sen låta vissa tåg gå till Östra station längs dagens bana medan andra går i tunnel till Solna och vidare till Centralen? Det finns väl vissa poänger med detta förslag, men det verkar lite väl storskaligt. Speciellt om det görs bara med tanke på resenärerna från Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Näsbyparkslinjen, för de är inte så fasligt många.
Du läser in för mycket. Jag vill bevara hela Roslagsbanan som smalspår. Med snabbtåg menar jag skipstop. Jag ser ingen anledning att spika ur RB.
Jag håller helt och fullt med dig. Frågan var ställd till M_M!
Oj förlåt! :oops:

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: lördag 24 maj 2014 20:35
av ADDE
Det blev mycket snack om Roslagsbanan...
Här kommer jag med en två andra frågeställningar gällande gröna linjes gren mot Hässelby.

En gren med mycket täta stationer, där en del stationer har ett fåtal resandeutbyte. Jag kanske är elak mot lokalbefolkningen nu men om man ska snabba upp resorna på grenen så kanske en del stationer bör läggas ned till förmån för snabbare resor mellan större stationer. Mitt förslag utgår från Fridhemsplan och utåt mot Hässelby strand och är då följande:
Fridhemsplan
(Thorildsplan?)
Alvik
Abrahamsberg - nytt läge mellan nuvarande Stora mossen och Abrahamsberg.
Brommaplan
(Ängbyplan? Antingen nuvarande läge, eller nytt läge som bättre täcker upp både Åkeshov och Islandstorget - Alla tre stationer har en resandeutbyte under 6000.)
Blackeberg
Vällingby
Hässelby Gård
Hässelby Strand.

Eftersom gröna linjen kommer i framtiden bara få två grenar i söder (Farsta strand resp. Skarpnäck) så kan tågen mot Skarpnäck vända i Vällingby, då jag anser att både Vällingby, Brommaplan och Alvik behöver ganska många tåg. Alternativet så gör jag en helt ny idé: En ny gren från Vällingby som går lite mer norrut. I ett förslag jag ritade på Eniro så går den ut till Jakobsberg. Tanken är inte att man ska resa genomgående Skarpnäck-Jakan, utan ett alternativ till att åka in till City för de som bor i Bromma och Vällingby. Jakobsberg kan lika gärna bytas ut mot megastationen Barkarby, där Akallagrenen planeras sluta, och även Hjulstagrenen.
Nya stationer skulle vara:
Johannelund (Nytt läge)
Kälvesta
Skälby
Veddesta
(Barkarby - om den går mot Barkarby...)
Södra Jakobsberg/Hammaren
Jakobsbergs Centrum
(Grönvreten eller Vattmyran.)
http://kartor.eniro.se/m/I3dBo

Andra alternativ:
Efter kälvesta går banan över Björkeby till BArkarby.
Banan slutar vid Backlura efter Skälby.
Banan går längs Lövstavägen och sedan mot Backlura
Banan går bara längs Lövstavägen och slutar vid Åkermyntan.
Banan går längs Bergslagsvägen till Barkarby
Bana går öster om Johanelund mot spånga, eller vidare mot Hjulsta alt. över Bromsten till Rinkeby. (och vidare mot hallonbergen kanske?)

Kan finnas många idéer på en andra gren efter Vällingby, både riktigt långa som korta. Jag vet inte riktigt vilken nytta en ny gren kan ha där ute, men vad tror ni andra om färre stationer till förmån för snabbare tåg? Detta tror jag kan vara genomförbart, men är det värt det? Ska kolla lite om de andra grenarna om det är en idé att rensa bort stationer...

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: måndag 26 maj 2014 12:10
av gbd
twr skrev:
gbd skrev:
twr skrev: Det jag främst talar om är det alternativ som redan är utrett, inom Åtgärdsvalsstudien. Det är inget hokuspokus. Det är väsentligen dagens bana fast med nya tåg för 100 eller 120 km/h, i tunnel från Albano till T-Centralen, med en underjordisk station på vägen, vid Tekniska högskolan. Inga konstigheter alltså.

Jag tycker inte att trafikpolitiken ska utgå från "uppfattningar" utan från fakta och för den delen öppet redovisade värderingar. Men inte uppfattningar som inte är mer än fördomar.
Det ärklart att man ska, men de uppfattningar som finns är ett fakta i sig, och om man inte tar hänsyn till att de finns och kommunicerar ut det faktiska läget så riskerar man att gå på en mina.

P.S. om man drar RB under jord från ca roslagsvägen med stationer vid tekniska högskolan och T-centralen, bör man ha en station till mellan dessa två, eller räcker det som det är?
Vad menar du med "det faktiska läget"? Det är uppenbart att det finns en bristande förståelse för Roslagsbanans potential. En tiotusendel av vad en tunnelbana till Täby skulle kosta skulle räcka till en fläskig pr-kampanj för att få beslutsfattare och allmänhet att förstå att det i stort sett redan finns en tunnelbana till Täby, som dessutom går till Vallentuna och Åkersberga också.

Nej, jag tror inte man ska ha en station till, om banan slutar vid City. Den skulle inte få tillräckligt resande, eftersom resor inom innerstaden ofta görs med buss. Korta restider från Nordost bör prioriteras, tror jag. Därför ska man nog inte bygga både Tekniska högskolan och Odenplan heller, utan välja en av dem på vägen till City.
OK, en Pr-kampanj kanske skule funka,men just nu har ingen sådan gjorts, det är det jag försöker säga.

OK, ingen station mellan KTH/odenplan och centralen av de skäl du angav verkar rimligt men anar jag en öppning för en station om den skulle forsätta söderut? (eller läser jag in för mycket?)

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: måndag 26 maj 2014 13:03
av gbd
ADDE skrev:Det blev mycket snack om Roslagsbanan...
Här kommer jag med en två andra frågeställningar gällande gröna linjes gren mot Hässelby.

En gren med mycket täta stationer, där en del stationer har ett fåtal resandeutbyte. Jag kanske är elak mot lokalbefolkningen nu men om man ska snabba upp resorna på grenen så kanske en del stationer bör läggas ned till förmån för snabbare resor mellan större stationer. Mitt förslag utgår från Fridhemsplan och utåt mot Hässelby strand och är då följande:
Fridhemsplan
(Thorildsplan?)
Alvik
Abrahamsberg - nytt läge mellan nuvarande Stora mossen och Abrahamsberg.
Brommaplan
(Ängbyplan? Antingen nuvarande läge, eller nytt läge som bättre täcker upp både Åkeshov och Islandstorget - Alla tre stationer har en resandeutbyte under 6000.)
Blackeberg
Vällingby
Hässelby Gård
Hässelby Strand.

Eftersom gröna linjen kommer i framtiden bara få två grenar i söder (Farsta strand resp. Skarpnäck) så kan tågen mot Skarpnäck vända i Vällingby, då jag anser att både Vällingby, Brommaplan och Alvik behöver ganska många tåg. Alternativet så gör jag en helt ny idé: En ny gren från Vällingby som går lite mer norrut. I ett förslag jag ritade på Eniro så går den ut till Jakobsberg. Tanken är inte att man ska resa genomgående Skarpnäck-Jakan, utan ett alternativ till att åka in till City för de som bor i Bromma och Vällingby. Jakobsberg kan lika gärna bytas ut mot megastationen Barkarby, där Akallagrenen planeras sluta, och även Hjulstagrenen.
Nya stationer skulle vara:
Johannelund (Nytt läge)
Kälvesta
Skälby
Veddesta
(Barkarby - om den går mot Barkarby...)
Södra Jakobsberg/Hammaren
Jakobsbergs Centrum
(Grönvreten eller Vattmyran.)
http://kartor.eniro.se/m/I3dBo

Andra alternativ:
Efter kälvesta går banan över Björkeby till BArkarby.
Banan slutar vid Backlura efter Skälby.
Banan går längs Lövstavägen och sedan mot Backlura
Banan går bara längs Lövstavägen och slutar vid Åkermyntan.
Banan går längs Bergslagsvägen till Barkarby
Bana går öster om Johanelund mot spånga, eller vidare mot Hjulsta alt. över Bromsten till Rinkeby. (och vidare mot hallonbergen kanske?)

Kan finnas många idéer på en andra gren efter Vällingby, både riktigt långa som korta. Jag vet inte riktigt vilken nytta en ny gren kan ha där ute, men vad tror ni andra om färre stationer till förmån för snabbare tåg? Detta tror jag kan vara genomförbart, men är det värt det? Ska kolla lite om de andra grenarna om det är en idé att rensa bort stationer...
Skulle inte et alternativ för att snabba upp grön från väst mot C kunna vara att vid Fridhemsplan låta grön gå på blås spår och låta blå pss gå på gröns spår mot St-eriksplan och vidare. Det borde gå,även om det är kanske lite komplicerat. (Kombinerat med Kantorns hagastad mot västra skogen borde det bli en ganska intressant sträckning för blå)

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: måndag 26 maj 2014 13:11
av twr
gbd skrev:
twr skrev: Nej, jag tror inte man ska ha en station till, om banan slutar vid City. Den skulle inte få tillräckligt resande, eftersom resor inom innerstaden ofta görs med buss. Korta restider från Nordost bör prioriteras, tror jag. Därför ska man nog inte bygga både Tekniska högskolan och Odenplan heller, utan välja en av dem på vägen till City.
OK, ingen staton mellan KTH/odenplan och centralen av de skäldu angav verkar rimligt men ananr jag en öppning för en station om den skulle forsätta söderut? (eller läser jag in för mycket?)
Jag menade inte så, men nu när du säger det är det en intressant synpunkt!

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: måndag 26 maj 2014 19:24
av M_M
Kantorn skrev:
M_M skrev:Jag förstår inte riktigt frågan, men gissar lite vad för svar som söks :wink: Om man INTE trafikerar som i den inlånade idén jag framförde ovan så kan man inte alls köra lika många tåg totalt om vissa tåg ska ha snabbare körtid än tåg som stannar på ett gäng stationer.
Jag menar om man kör de tågen som ska stanna på Bråvallavägen, Ekeby och Enebyberg går på ytterspår och snabbtågen på innerspår - tänk Tunnelbanan mot Heathrow - så kanske det ginge bättre. Då kör de på helt olika spår och är beroende av varandra enbart på Näsby och Ösby. Så tänkte jag.
Ja, fast får man plats med fler än två spår i ytläge?
twr skrev:
M_M skrev:Om man inte vill lägga ned Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms Ekeby och inte vill klippa bort Näsby Park-banan från centrala Stockholm så kan man annars *trumvirvel* ansluta något annat trafiksystem på befintliga banor/banvallar norr om Roslags Näsby...
Ja, så är det ju, och jag har förstått att det är det du är ute efter. Frågan är bara vad som som helhet ger mest för investerade pengar.
Den frågan går bara att besvara om vi också lägger in utökad bebyggelse i kalkylen. Det är givetvis en dålig idé att utöka spårtrafiken i nordost ifall man väljer att helt ensidigt bygga 14-våningarshus över hela Nackareservatet, oavsett hur mycket spåtrafik i nordost man får per krona. :wink:
twr skrev:Menar du att bygga om hela Roslagsbanan till normalspår och sen låta vissa tåg gå till Östra station längs dagens bana medan andra går i tunnel till Solna och vidare till Centralen? Det finns väl vissa poänger med detta förslag, men det verkar lite väl storskaligt.
Visst är det storskaligt, och det förutsätter att man utökar bebyggelsen rätt rejält.

Om bebyggelsen inte utökas så ökar knappast befolkningsmängden så värst och då ökar inte kollektivtrafikbehovet heller.
twr skrev:Speciellt om det görs bara med tanke på resenärerna från Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Näsbyparkslinjen, för de är inte så fasligt många.
Fast skulle man konvertera allt från Täby och norrut till tunnelbana/pendeltåg så kan den södra delen bli (snabb)spårväg och med en kapacitet på 30 tåg per timme in mot Stockholm, endast för spårvagnar, så kan man tänka sig att utöka resandeunderlaget genom ett par extra grenar eller liknande.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: måndag 26 maj 2014 23:25
av twr
M_M skrev: Fast skulle man konvertera allt från Täby och norrut till tunnelbana/pendeltåg så kan den södra delen bli (snabb)spårväg och med en kapacitet på 30 tåg per timme in mot Stockholm, endast för spårvagnar, så kan man tänka sig att utöka resandeunderlaget genom ett par extra grenar eller liknande.
Jag börjar förstå vad det är du vill, men det verkar så krångligt alltihop!

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 9:27
av Kantorn
twr skrev:
M_M skrev: Fast skulle man konvertera allt från Täby och norrut till tunnelbana/pendeltåg så kan den södra delen bli (snabb)spårväg och med en kapacitet på 30 tåg per timme in mot Stockholm, endast för spårvagnar, så kan man tänka sig att utöka resandeunderlaget genom ett par extra grenar eller liknande.
Jag börjar förstå vad det är du vill, men det verkar så krångligt alltihop!
Där sa du vad jag tänkte, med ytterst få ord. Bra sammanfattning!
Jag ser faktiskt inget problem med att ha det som det är nu, om man bara utökar kapaciteten. Vilket är enkelt gjort om man frigör Näsbyparklinjen från resten av Roslagsbanan. Jag inser att fyrspår mellan Ösby och Näsby är i blodigaste laget, men borde det inte gå att få in ett gäng tåg extra om man stannade ännu mer sällan mellan dessa stationer, säg en gång i halvtimmen? Om man dessutom har extraspår vid dessa hållplatser - Bråvallavägen, Ekeby och Enebyberg - så snabbtåg vid förekommande fall kan passera, så borde det fungera ännu bättre.

Jag tror inte på en massutbyggnad av pendeltågsnätet mot nordost. Jag tror pendelutbyggnaden är mättad i och med citybanan.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 10:32
av ADDE
Tågen går i princip redan en gång i halvtimmen i dessa småhållplatser, under rusningen.
Däremellan svischar det förbi 3 snabbtåg, varav 2 stannar i Djursholms ösby (alla L27-tåg).

Mellan rusningarna så kör däremot 28 halvtimmestrafik, och det blir då timmestrafik mellan småhållplatserna.

Jag tror inte man får plats med mycket mer tåg om man inte gör om hur tågen stannar.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 10:35
av gbd
Kantorn skrev:
twr skrev:
M_M skrev: Fast skulle man konvertera allt från Täby och norrut till tunnelbana/pendeltåg så kan den södra delen bli (snabb)spårväg och med en kapacitet på 30 tåg per timme in mot Stockholm, endast för spårvagnar, så kan man tänka sig att utöka resandeunderlaget genom ett par extra grenar eller liknande.
Jag börjar förstå vad det är du vill, men det verkar så krångligt alltihop!
Där sa du vad jag tänkte, med ytterst få ord. Bra sammanfattning!
Jag ser faktiskt inget problem med att ha det som det är nu, om man bara utökar kapaciteten. Vilket är enkelt gjort om man frigör Näsbyparklinjen från resten av Roslagsbanan. Jag inser att fyrspår mellan Ösby och Näsby är i blodigaste laget, men borde det inte gå att få in ett gäng tåg extra om man stannade ännu mer sällan mellan dessa stationer, säg en gång i halvtimmen? Om man dessutom har extraspår vid dessa hållplatser - Bråvallavägen, Ekeby och Enebyberg - så snabbtåg vid förekommande fall kan passera, så borde det fungera ännu bättre.

Jag tror inte på en massutbyggnad av pendeltågsnätet mot nordost. Jag tror pendelutbyggnaden är mättad i och med citybanan.
Eller så utöka kapaciteten på näsbyparkgrenen genom att göra den till en ögla på åkersbergagrenen (enligt mitt tidigare förslag).

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 11:10
av Kantorn
Nuvarande tidtabell i nån form av maxtimme från Stockholm:

Kod: Markera allt

            K      K      Ö      Ö      K
Mörby     1600   1606   1609   1615   1620   etc
Dj Ösby     -    1608     -    1617     -    
Bråv        -      -      -    1618     -
Ekeby       -      -      -    1620     -
Enebyb      -      -      -    1622     -
Näsby     1607   1613   1615   1625   1627
Förslag på ny tidtabell med 50% ökning i maxtimmen:

Kod: Markera allt

            K      Ö      K      Ö      K      Ö      K
Mörby     1600   1603   1606   1609   1612   1615   1620   etc
Dj Ösby     -      -    1608     -      -    1617     -    
Bråv        -      -      -      -      -    1618     -
Ekeby       -      -      -      -      -    1620     -
Enebyb      -      -      -      -      -    1622     -
Näsby     1607   1609   1613   1615   1618   1625   1627
Om detta inte går ihop sig längre ut på linjerna så får man ha förbigående tåg där. Jag menar att man kan ha arton tåg i timmen, nio på varje linje, även om tre tåg i timmen stannar på varje mjölkpall. 50% är en markant ökning. Om man gör det samtidigt som man förlänger såväl perronger som tåg så blir det rätt hög kapacitetshöjning.
Om man kan låta tågen gå tätare än var tredje minut, säg två tåg på fem minuter, så kanske man kan göra sålunda:

Kod: Markera allt

            K      Ö      K      Ö      K      Ö      R     K
Mörby     1601   1603   1606   1608   1611   1613   1616   1621   etc
Dj Ösby     -      -    1608     -      -      -    1617     -    
Bråv        -      -      -      -      -      -    1618     -
Ekeby       -      -      -      -      -      -    1620     -
Enebyb      -      -      -      -      -      -    1622     -
Näsby     1607   1609   1612   1614   1617   1619   1626   1627
där mjölkpallståget går till Roslags Näsby eller möjligen vänder så tidigt som möjligt efter Täby Centrum.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 11:33
av Kantorn
ADDE skrev:Det blev mycket snack om Roslagsbanan...
Här kommer jag med en två andra frågeställningar gällande gröna linjes gren mot Hässelby.

En gren med mycket täta stationer, där en del stationer har ett fåtal resandeutbyte. Jag kanske är elak mot lokalbefolkningen nu men om man ska snabba upp resorna på grenen så kanske en del stationer bör läggas ned till förmån för snabbare resor mellan större stationer. Mitt förslag utgår från Fridhemsplan och utåt mot Hässelby strand och är då följande:
Fridhemsplan
(Thorildsplan?)
Alvik
Abrahamsberg - nytt läge mellan nuvarande Stora mossen och Abrahamsberg.
Brommaplan
(Ängbyplan? Antingen nuvarande läge, eller nytt läge som bättre täcker upp både Åkeshov och Islandstorget - Alla tre stationer har en resandeutbyte under 6000.)
Blackeberg
Vällingby
Hässelby Gård
Hässelby Strand.
Förlåt att det tog tid:
Min bild är att Islandstorget och Blackeberg ligger rätt nära varandra, fast på var sin sida om ett berg. Hellre då en sammanslagen station mellan dessa två, och lägga en ny "Åkeshov" mellan Å och Ä.

(Fast då förlorar man vitsen med de sex stationerna i rad:
Stora mossen, Abrahamsberg, Brommaplan, Åkeshov, Ängbyplan, Islandstorget - sägs dessas initialer så blir det SABÅÄI - ett uttal som hamnar väl så nära Subway, vilket är amengelska för tunnelbana.)

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 12:20
av ADDE
Problemet med en ny station under berget är att det blir ganska kostsamt. Man måste spränga ny berg som tar lång tid att utforma station inuti, med långa avstängningar som följd. Blackeberg är nog bra att ha i sitt läge med tanke på att halva plattformen är i tunnel. (Det kan nog krävas avstängningar när man bygger en ny station också, men då flyttar man bara undan lite spår... sedan kan tågen köra förbi stationen medan den byggs upp.)

Islandstorget tror jag inte är så värst motiverat att ha kvar. Det är lite längre avstånd till bostadsområden från Islandstorgets T-bana än vad det är från Blackeberg, som dessutom har ett torg och mötesplats.

Lämpligast är nog att ah en ny station mellan Islandstorget och Ängbyplan, med namn "Ängbyplan". Den har något bättre upptagningsområde bland villorna runtomkring. Här får man palts med en stor infartsparkering, vilket jag tror kan locka många bilister hit också.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 13:03
av Christian Spår
Varför ska de som inte bor centralt få snabbare resor till city på bekostnad av sämre tillgänglighet för de som bor närmre in mot staden? Stärk med direktbussar in till lämplig knytpunkt för t-bana istället om man behöver så för att konvertera bilistpendlare till kollektivpendlare.

Om man behöver göra något så kan man överväga att vissa sträckor bygga en upphöjd tunnelbana med samma snabba gjutningsteknik som används för järnvägen vid årstaberg/älvsjö bangård. Idag spärrar banvallen så man kan bara ta sig förbi på några få ställen. På köpet kan man få cykelleder under med tak skyddande från regn. Bullerspridning kan avgränsas med täckande byggnader längs med de upphöjda spåren. Det är också trevligare att ha utsikt än kolsvart utanför fönstret (i fallet nedgrävd).

Samtidigt ger man bergslagsvägen fler övergångställen (men grön-vågen programmerade signalljus), och sänkt hastighet. Med bostäder längs tunnelbana och bergslagsvägen så får man fler resande och det motiverar snarare fler stationer längs linjen.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 14:09
av ADDE
problemet är flera... Hässelbygrenen har redan hög kapacitet. jag tvivlar på att man kan få in fler resenärer längs banan än vad det är idag. Förutsättnignarna kan ändras när hagsätragrenen blir blå, farstatågen går till hässelby och skarpnäckstågen till Alvik och Vällingby (varannan tåg, då det bara finns ett vändspår...) alt. får en egen gren efter vällingby så som jag föreslog ovan.

Längs sträckorna, speciellt vid småstationerna, så är det i stort sett bebyggt med en massa villor och småhus av olika slag. Undantaget är trakterna kring åkeshov, där vi har ett naturreservat: Judarskogen. Jag tror inte man kan bebygga däromkring.

Ett annat förslag om man vill undvika lägga ner stationer är att införa snabbtåg a la Roslagsbanan, eller växelvis snabbtåg. Jag utgår från att hagsätragrenen blir blå.

Under rusningstrafik:
17(1). Skarpnäck-Vällingby. 10-minuterstrafik. Stannar vid samtliga stationer
17(2). Skarpnäck-Åkeshov. 10-minuterstrafik. Stannar vid samtliga stationer
18. Farsta strand-Hässelby strand. 5-minuterstrafik. Stannar vid samtliga stationer.
Jag tror trafiken är för tät för att frigöra ytor för snabbtåg. Vällingby har bara 1 vändspår, vilket gör att varannan tåg får vända nån annanstans. Åkeshov är bra läge då Brommaplan är högt belastad station.

Mellan rusningstrafiken och på lördagar.
17. Skarpnäck-Vällingby. 10-minuterstrafik. Stannar inte vid Stora mossen, Abrahamsberg och Råcksta.
18. Farsta strand-Hässelby strand. 10-minuterstrafik. Stannar inte vid Kristineberg, Åkeshov, Ängbyplan och Islandstorget.
Detta gör att samtliga tåg stannar vid Fridhemsplan, Thorildsplan, Alvik, Brommaplan, Blackeberg och Vällingby.

På söndagar har jag två förslag...
Enlinjesförslag.
17. Skarpnäck-Gullmarsplan, eller Skarpnäck-Odenplan. Eller Skarpnäck-Alvik. Stannar vid samtliga stationer i det här fallet. 10-minuterstrafik i de senare två alternativen.
18. Farsta Strand-Hässelby Strand. 5-10-minuterstrafik...

Snabbtågsförslag:
18 som ovan...
17(1). Skarpnäck-Odenplan eller Skarpnäck-Alvik. 20-minuterstrafik. stannar inte vid Kristineberg (om de går till Alvik).
17(1). Skarpnäck-Vällingby. 20-minuterstrafik. Stannar inte vid Kristineberg, Stora mossen, Abrahamsberg, Åkeshov, Ängbyplan, islandstorget och Råcksta.

Nattågstrafiken är väl tanken att turerna blir omvända. man vill gärna komma snabbt mellan 2 krogar eller snabbt hem. speciellt om man bor långt ut.
Nattåg:
17 Skarpnäck-Vällingby. 30-minuterstrafik. Stannar vid samtliga stationer.
18 Farsta strand-Hässelby strand. 30-minuterstrafik. Stannar inte vid Kristineberg, Stora mossen, Abrahamsberg,,Åkeshov, Ängbyplan, Islandstorget och Råcksta.

man kan nog undersöka andra varianter också. Förlåt om jag kanske la fram en fantasifull och förvirrande uppläggning...

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 14:41
av Kantorn
Snabbtåg trodde jag var mest efterfrågade under just rusningstid, när de enligt ditt förslag inte får plats.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 17:27
av Christian Spår
ADDE skrev:Längs sträckorna, speciellt vid småstationerna, så är det i stort sett bebyggt med en massa villor och småhus av olika slag. Undantaget är trakterna kring åkeshov, där vi har ett naturreservat: Judarskogen. Jag tror inte man kan bebygga däromkring.
Du nämnde Islandstorget som en station att lägga ned/slå ihop. Men titta på området runt islandstorget: http://kso2.lantmateriet.se/?e=664578&n ... und_noauth och byt gärna mellan ortfoto och topografisk. Långt från judarskogens naturreservat.

På alla fyra sidor om korsningen är det enormt markslöseri. En bilmack precis brevid T-islandstorget! Husen är max 2 våningar höga. I en stad med bostadsbrist låter det absurt att lägga ned en station eftersom marken runt den inte är bebyggd med nog passagerarunderlag.

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Postat: tisdag 27 maj 2014 20:40
av M_M
twr skrev:
M_M skrev:Fast skulle man konvertera allt från Täby och norrut till tunnelbana/pendeltåg så kan den södra delen bli (snabb)spårväg och med en kapacitet på 30 tåg per timme in mot Stockholm, endast för spårvagnar, så kan man tänka sig att utöka resandeunderlaget genom ett par extra grenar eller liknande.
Jag börjar förstå vad det är du vill, men det verkar så krångligt alltihop!
Inte så värst krångligt, men rejält omfattande.

Hela idén bygger alltså som sagt på att man över huvud taget har behov av en så stor kapacitet. Utan det behovet så faller idén såklart.

Om man skulle bygga så att detta stora kapacitetsbehov uppstår så måste man finna svar på frågan vad man ska göra av med upp till 30 snabbare tåg och upp till 30 långsammare tåg per timme inne i centrala Stockholm. Att låta de långsammare tågen utgöras av spårvagnståg gör att de t.ex. skulle kunna dundra ut i båda riktningar på en spårvägskonverterad linje 4 (och då alltså också stå för del av innerstadsresekapaciteten, vi kan väl utgå från att även i fortsättningen kommer en icke försumbar del av resenärerna på linje 4 byta vid tekniska högskolan). Tunnelbana eller pendeltåg är i mitt tycke de vettigaste alternativen för att hantera de snabbare tågen, eftersom det är de två tekniska standarder som egentligen är gångbar för att kopplas till någon linje/bana på "andra sidan" av innerstaden.

(Lite upprepningsvarning på det jag skriver nu :wink: ).
Kantorn skrev:Nuvarande tidtabell i nån form av maxtimme från Stockholm:
Tack för att du la upp detta i tabellform!
Kantorn skrev:Förslag på ny tidtabell med 50% ökning i maxtimmen:

Kod: Markera allt

            K      Ö      K      Ö      K      Ö      K
Mörby     1600   1603   1606   1609   1612   1615   1620   etc
Dj Ösby     -      -    1608     -      -    1617     -    
Bråv        -      -      -      -      -    1618     -
Ekeby       -      -      -      -      -    1620     -
Enebyb      -      -      -      -      -    1622     -
Näsby     1607   1609   1613   1615   1618   1625   1627
Fungerar den tabellen i praktiken utan att de snabba tågen nosar de långsammare för mycket i rumpan så att säga?

"Lund-Malmö-förslaget" ser ut såhär:

Kod: Markera allt

Mörby     1600   1602½  1605   1607½  1610   etc
Dj Ösby   1602     -      -      -    1612    
Bråv        -    1605½    -      -      -
Ekeby       -      -    1609     -      -
Enebyb      -      -      -    1613     -
Näsby     1607   1609½  1612   1615½  1618
Varje tåg stannar vid en mellanstation, Mörby och Näsby får 24 tåg per timme (2½-min-trafik) medan varje mellanstation får 10-min-trafik. Dock måste varje resa mellan mellanstationerna göras med byte i Mörby eller Näsby.

De stora förlorarna är alltså lokala resenärer mellan mellanstationerna. Vinnarna är i princip alla andra resenärer, eftersom man får mycket högre turtäthet. Med 2½-min-trafik så slipper man dessutom ta till marginaler vid bytet till Roslagsbanan vid Östra om man ska till en av de stationer som har tät trafik, varpå man i genomsnitt sparar in lite väntetid där.

Självklart kan man göra motsvarande tabeller för trafiken mellan Östra och Djursholms Ösby, och man kan då fundera på ifall alla tåg ska få två småstation-stopp eller om småstationerna istället i praktiken ska få 20-min-trafik.

Det man behöver fundera på är vilka av dessa mellanstationer som täcker in något annat än bostäder. Just de stationerna bör ha annat uppehållsmönster, t.ex. att alla tåg stannar där vissa tider eller liknande.