Sida 9 av 12
Re: M33?
Postat: lördag 11 november 2017 17:36
av alex87
darthjpp skrev:Martin skrev:Kommer de första vagnarna (som väntas ankomma Gbg nästa) vår vara en- eller tvåriktningsvagnar?
De två första är tänkta som enriktningsvagnar.
Nej de 10 första kommer vara tvåriktning, dvs även de två första.
Re: M33?
Postat: torsdag 25 januari 2018 23:54
av alex87
Re: M33?
Postat: onsdag 24 oktober 2018 0:53
av Niklausson
Någon ny info?
Re: M33?
Postat: onsdag 24 oktober 2018 20:25
av M224
Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36.

Kan inte SL hoppa på någon option.
Re: M33?
Postat: torsdag 25 oktober 2018 19:29
av leifd
M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36.

Kan inte SL hoppa på någon option.
Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.
Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Re: M33?
Postat: torsdag 25 oktober 2018 22:17
av Stefan Widén
leifd skrev:M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36.

Kan inte SL hoppa på någon option.
Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.
Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Vet inte om man kan säga att det är en modernare variant M06/a34 då den har helt andra löpboggier med genomgående axlar vilket gör att den borde gå betydligt bättre. Dvs hela korgen är annorlunda. OCh de brister som finns i drivboggierna har man säkerligen byggt bort.
Stefan
Re: M33?
Postat: fredag 26 oktober 2018 1:43
av leifd
Stefan Widén skrev:leifd skrev:M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36.

Kan inte SL hoppa på någon option.
Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.
Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Vet inte om man kan säga att det är en modernare variant M06/a34 då den har helt andra löpboggier med genomgående axlar vilket gör att den borde gå betydligt bättre. Dvs hela korgen är annorlunda. OCh de brister som finns i drivboggierna har man säkerligen byggt bort.
Stefan
Tycker nog att det är just därför man kan säga att det är en modernare variant. Man har ju försökt (och lyckats?) komma till rätta med de mest påtagliga problemen med vagntypen. Det är ju trots allt ganska många år sedan just den specen togs fram, så det är väl lämpligt att uppdatera och då försöka lösa kända problem.
Re: M33?
Postat: fredag 31 maj 2019 21:30
av Niklausson
Skulle inte en eller två vagnar levereras redan nu i maj? Något nytt kring detta?
Re: M33?
Postat: söndag 02 juni 2019 19:24
av jesper
Niklausson skrev:Skulle inte en eller två vagnar levereras redan nu i maj? Något nytt kring detta?
Ja, första leveransen är försenad. Diskussioner pågår mellan beställare och leverantör, prognosen just nu är ca. 6 månaders försening. Första vagnen (vagn 490) har nu transporterats till Bautzen där den skall genomgå tester och intrimningar innan det är dags för leverans till Göteborg.
Re: M33?
Postat: måndag 10 juni 2019 11:43
av Kloker
Hahahaha!
Göteborg i ett nötskal. Det kommer att rulla enkelset av skraltiga pedalvagnar med ristade rutor år 2030, var så säkra. Kollektivtrafik på u-landsnivå.
Re: M33?
Postat: måndag 10 juni 2019 14:17
av LÅ1
Kloker skrev:Hahahaha!
Göteborg i ett nötskal. Det kommer att rulla enkelset av skraltiga pedalvagnar med ristade rutor år 2030, var så säkra. Kollektivtrafik på u-landsnivå.
Paradis för nostalgiker?

Re: M33?
Postat: fredag 06 september 2019 14:24
av Niklausson
I början av juni sattes den första M33:an på spåret för provkörning i Tyskland. Vagn 490 är en tvåriktningsvagn som beräknas komma till Göteborg i slutet av året. Innan avfärden till Göteborg ska vagnen provköras i cirka 500 mil i simulerad trafikmiljö, samtidigt som olika tester under färd genomförs.
http://goteborgssparvagar.se/nu-star-m3 ... pa-sparet/

Re: M33?
Postat: tisdag 03 december 2019 13:09
av Kloker
Är det inte dags för leverans snart?
Re: M33?
Postat: tisdag 03 december 2019 15:22
av TKO
Kul med ett inlägg som inte berör buss 160 i Årsta!
Om provkörning gått bra kanske vi snart får se en M33:a i Göteborg?
/TKO
Re: M33?
Postat: tisdag 03 december 2019 15:52
av Odd
Kanske kan vi få ett gästbesök på Djurgårdslinjen och Nockebybanan? Det vore intressant att jämföra vagntypen med CAF-vagnarna under samma förutsättningar...
Re: M33?
Postat: tisdag 03 december 2019 16:13
av TKO
Det vore nåt det!
Jag tror vagntypen skulle göra sej särskilt bra rundande Karlaplansfontänen i en snar framtid...
/TKO
Re: M33?
Postat: fredag 06 december 2019 10:27
av jesper
Kloker skrev:Är det inte dags för leverans snart?
Jo, vagn 490 är nu levererad.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.21228652
Re: M33?
Postat: fredag 06 december 2019 11:23
av LÅ1
GP skrev:Spårvagnen som hittills har levererats är en av tio tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Det innebär att spårvagnen enkelt ska kunna byta färdriktning, utan vändslinga vilket ses som en stor fördel när trafiken behöver läggas om. Spårvagnen har därför dörrar på bägge sidor.
Läser man faktarutan så står det:
Antal nya vagnar:
40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Det verkar som om tvåriktningsvagnar bara är på teststadiet. Hade man verkligen bestämt sig för att satsa på sådana så hade man väl valt att enbart köpa in sådana?
Antar att enriktningsvagnarna saknar dörrar på ena sidan. Sen är frågan om man satt säten där eller har prioriterat extra barnvagnsutrymme.
PS.
Även GT skriver om vagnleveransen.
Re: M33?
Postat: fredag 06 december 2019 11:42
av Olof
Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)
På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.
Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)
Re: M33?
Postat: fredag 06 december 2019 12:10
av TKO
Olof skrev:Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)
På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.
Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)
Men finns det övergångsväxlar så att det går att vända tvåriktningsvagnarna lite här och där?
Eller måste man lägga in mer eller mindre provisoriska konstruktioner när och där behovet uppstår?
/TKO