Sida 9 av 9

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: måndag 06 september 2021 16:13
av Anders Hanquist
Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: tisdag 07 september 2021 4:43
av Lennart Petersen
Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
6-8 miljarder kanske.. mycket grovt höftat men det bör ju krävas nya stationer för Gamla Stan, Slussen,Mariatorget och Medborgarplatsen .
Det var ett gäng kulturpetsonligheter inklusive åtminstone en arkitekt som fick stort utrymme i media för ett sådant förslag för några år sedan. Ett argument var att projektet skulle betala sig självt... !!
Man hade nämligen räknat på en sammanslagning av stationerna Gamla Stan och Slussen vilket skulle ge en tidsvinst (2min ?) som i tur skulle attrahera så många fler resenärer att det skulle bli vinst. Naivt så det förslår.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: tisdag 07 september 2021 7:34
av Odd
Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Det är väl svårt att räkna in i sig. Men om man i stället ser det som ett långsiktigt projekt, och exempelvis bygger, som jag beskriver ovan, nya sträckningar och på så sätt samtidigt potentiellt fördubblar kapaciteten, så är det troligen bättre än att behålla de flaskhalsar som finns idag.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 0:41
av Enceladus
Odd skrev:
Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Det är väl svårt att räkna in i sig. Men om man i stället ser det som ett långsiktigt projekt, och exempelvis bygger, som jag beskriver ovan, nya sträckningar och på så sätt samtidigt potentiellt fördubblar kapaciteten, så är det troligen bättre än att behålla de flaskhalsar som finns idag.
Är det inte ännu bättre att bygga nya banor och samtidigt behålla existerande?

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 1:07
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:
Odd skrev:
Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Det är väl svårt att räkna in i sig. Men om man i stället ser det som ett långsiktigt projekt, och exempelvis bygger, som jag beskriver ovan, nya sträckningar och på så sätt samtidigt potentiellt fördubblar kapaciteten, så är det troligen bättre än att behålla de flaskhalsar som finns idag.
Är det inte ännu bättre att bygga nya banor och samtidigt behålla existerande?
Jo, och det är väl en förutsättning om man ska ”potentiellt fördubbla kapaciteten.”
Så tunnelbanebron över Söderström får nog vara kvar.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 10:04
av twr
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev: Är det inte ännu bättre att bygga nya banor och samtidigt behålla existerande?
Jo, och det är väl en förutsättning om man ska ”potentiellt fördubbla kapaciteten.”
Så tunnelbanebron över Söderström får nog vara kvar.
Precis.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 10:06
av twr
Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Jag håller helt med dig om slutsatsen.

Vad gäller frågan om att beräkna nyttan är det ju väldigt svårt, eftersom man då måste börja med att kvantifiera nyttan för stadsbild och buller. Vilket blir mer eller mindre godtyckligt. Så det går egentligen inte att beräkna. Men som sagt, hur man än gör är det svårt att se att det skulle motivera kostnaden.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 10:09
av LÅ1
twr skrev:
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev: Är det inte ännu bättre att bygga nya banor och samtidigt behålla existerande?
Jo, och det är väl en förutsättning om man ska ”potentiellt fördubbla kapaciteten.”
Så tunnelbanebron över Söderström får nog vara kvar.
Precis.
Avser ni helt nya banor eller att dela upp befintliga banor så att de inte har gemensamma sträckningar genom stan?

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 10:14
av Breitspurbahn
Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 10:27
av twr
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 10:33
av Breitspurbahn
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
Hmm, det är klart en faktor. Medborgarplatsen kanske skulle behöva göras om, men Mariatorget känns som det borde gå att nå.
Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 10:37
av twr
Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
Hmm, det är klart en faktor. Medborgarplatsen kanske skulle behöva göras om, men Mariatorget känns som det borde gå att nå.
Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
Ja, utredningar är alltid intressanta. Jag tror verkligen inte på idén, men en seriös utredning av vad det skulle innebära skulle vara spännande att läsa.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 13:10
av Majkey
Känns som Centralbron samt en 4-filig Klarastrandsleden nergrävd är mycket högre prio hos de flesta stockholmare än röra tunnelbanans bro. Lär dock krävas att Österleden är på plats först så är nog rätt avlägset.
Om man skulle bygga ett plan till på tunnelbanebron så hade man kunnat göra ett trevligt promenad/parkstråk mellan Slussen och Gamla stan har jag istället funderat på.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 13:25
av Enceladus
Majkey skrev:Känns som Centralbron samt en 4-filig Klarastrandsleden nergrävd är mycket högre prio hos de flesta stockholmare än röra tunnelbanans bro. Lär dock krävas att Österleden är på plats först så är nog rätt avlägset.
Om man skulle bygga ett plan till på tunnelbanebron så hade man kunnat göra ett trevligt promenad/parkstråk mellan Slussen och Gamla stan har jag istället funderat på.
Österleden är väl den nergrävda Centralbron, eller är det någon som seriöst förespråkar två nya biltunnlar med ungefär samma trafikuppgift?

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 20:31
av Lennart Petersen
Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
Hmm, det är klart en faktor. Medborgarplatsen kanske skulle behöva göras om, men Mariatorget känns som det borde gå att nå.
Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
Man måste alltså bland annat passera Citybanan över eller under vilket blir komplicerat.
Men som jag ser det så är det knappast meningsfullt att lägga pengar på detaljstudier .
Även om man eventuellt skulle kunna ha kvar T-Mariatorget och rentav även Medborgarplatsen så är det föreslagna projektet helt meningslöst, enormt dyrt och tillför inte någon som helst nytta för resandet.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 20:31
av Lennart Petersen
Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
Hmm, det är klart en faktor. Medborgarplatsen kanske skulle behöva göras om, men Mariatorget känns som det borde gå att nå.
Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
Man måste alltså bland annat passera Citybanan över eller under vilket blir komplicerat.
Men som jag ser det så är det knappast meningsfullt att lägga pengar på detaljstudier .
Även om man eventuellt skulle kunna ha kvar T-Mariatorget och rentav även Medborgarplatsen så är det föreslagna projektet helt meningslöst, enormt dyrt och tillför inte någon som helst nytta för resandet.

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Postat: torsdag 09 september 2021 20:40
av Lennart Petersen
Breitspurbahn skrev:[q

Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
Man måste alltså bl.a över eller under Citybanan vilket blir komplicerat.
Men även om det skulle gå att lösa och om man mot förmodan skulle kunna behålla T-Medborgarplatsen och T-Maria så är projektet helt verklighetsfrämmande, enormt dyrt och tillför ingen som helst nytta för resandet.
Det vore alltså helt meningslöst slöseri att lägga pengar på sådana analyser,