Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Anders Hanquist »

Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Lennart Petersen »

Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
6-8 miljarder kanske.. mycket grovt höftat men det bör ju krävas nya stationer för Gamla Stan, Slussen,Mariatorget och Medborgarplatsen .
Det var ett gäng kulturpetsonligheter inklusive åtminstone en arkitekt som fick stort utrymme i media för ett sådant förslag för några år sedan. Ett argument var att projektet skulle betala sig självt... !!
Man hade nämligen räknat på en sammanslagning av stationerna Gamla Stan och Slussen vilket skulle ge en tidsvinst (2min ?) som i tur skulle attrahera så många fler resenärer att det skulle bli vinst. Naivt så det förslår.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Det är väl svårt att räkna in i sig. Men om man i stället ser det som ett långsiktigt projekt, och exempelvis bygger, som jag beskriver ovan, nya sträckningar och på så sätt samtidigt potentiellt fördubblar kapaciteten, så är det troligen bättre än att behålla de flaskhalsar som finns idag.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Det är väl svårt att räkna in i sig. Men om man i stället ser det som ett långsiktigt projekt, och exempelvis bygger, som jag beskriver ovan, nya sträckningar och på så sätt samtidigt potentiellt fördubblar kapaciteten, så är det troligen bättre än att behålla de flaskhalsar som finns idag.
Är det inte ännu bättre att bygga nya banor och samtidigt behålla existerande?
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
Odd skrev:
Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Det är väl svårt att räkna in i sig. Men om man i stället ser det som ett långsiktigt projekt, och exempelvis bygger, som jag beskriver ovan, nya sträckningar och på så sätt samtidigt potentiellt fördubblar kapaciteten, så är det troligen bättre än att behålla de flaskhalsar som finns idag.
Är det inte ännu bättre att bygga nya banor och samtidigt behålla existerande?
Jo, och det är väl en förutsättning om man ska ”potentiellt fördubbla kapaciteten.”
Så tunnelbanebron över Söderström får nog vara kvar.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev: Är det inte ännu bättre att bygga nya banor och samtidigt behålla existerande?
Jo, och det är väl en förutsättning om man ska ”potentiellt fördubbla kapaciteten.”
Så tunnelbanebron över Söderström får nog vara kvar.
Precis.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Kul om någon kunde räkna ut nyttan i förhållande till kostaden för ett sådant projekt. En inte alltför avancerad gissning är att det knappast skulle bli samhällsekonomiskt lönsamt. Den estetiska vinsten skulle kanske inte heller bli så stor eftersom det finns ytterligare två broar som skymmer mot Riddarfjärden.
Jag håller helt med dig om slutsatsen.

Vad gäller frågan om att beräkna nyttan är det ju väldigt svårt, eftersom man då måste börja med att kvantifiera nyttan för stadsbild och buller. Vilket blir mer eller mindre godtyckligt. Så det går egentligen inte att beräkna. Men som sagt, hur man än gör är det svårt att se att det skulle motivera kostnaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev: Är det inte ännu bättre att bygga nya banor och samtidigt behålla existerande?
Jo, och det är väl en förutsättning om man ska ”potentiellt fördubbla kapaciteten.”
Så tunnelbanebron över Söderström får nog vara kvar.
Precis.
Avser ni helt nya banor eller att dela upp befintliga banor så att de inte har gemensamma sträckningar genom stan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 442
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Breitspurbahn »

Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 442
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
Hmm, det är klart en faktor. Medborgarplatsen kanske skulle behöva göras om, men Mariatorget känns som det borde gå att nå.
Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
Hmm, det är klart en faktor. Medborgarplatsen kanske skulle behöva göras om, men Mariatorget känns som det borde gå att nå.
Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
Ja, utredningar är alltid intressanta. Jag tror verkligen inte på idén, men en seriös utredning av vad det skulle innebära skulle vara spännande att läsa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Majkey
Inlägg: 159
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Majkey »

Känns som Centralbron samt en 4-filig Klarastrandsleden nergrävd är mycket högre prio hos de flesta stockholmare än röra tunnelbanans bro. Lär dock krävas att Österleden är på plats först så är nog rätt avlägset.
Om man skulle bygga ett plan till på tunnelbanebron så hade man kunnat göra ett trevligt promenad/parkstråk mellan Slussen och Gamla stan har jag istället funderat på.
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev:Känns som Centralbron samt en 4-filig Klarastrandsleden nergrävd är mycket högre prio hos de flesta stockholmare än röra tunnelbanans bro. Lär dock krävas att Österleden är på plats först så är nog rätt avlägset.
Om man skulle bygga ett plan till på tunnelbanebron så hade man kunnat göra ett trevligt promenad/parkstråk mellan Slussen och Gamla stan har jag istället funderat på.
Österleden är väl den nergrävda Centralbron, eller är det någon som seriöst förespråkar två nya biltunnlar med ungefär samma trafikuppgift?
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
Hmm, det är klart en faktor. Medborgarplatsen kanske skulle behöva göras om, men Mariatorget känns som det borde gå att nå.
Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
Man måste alltså bland annat passera Citybanan över eller under vilket blir komplicerat.
Men som jag ser det så är det knappast meningsfullt att lägga pengar på detaljstudier .
Även om man eventuellt skulle kunna ha kvar T-Mariatorget och rentav även Medborgarplatsen så är det föreslagna projektet helt meningslöst, enormt dyrt och tillför inte någon som helst nytta för resandet.
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Apropå behovet att bygga nya stationer vid Medborgarplatsen och Mariatorget vid en nedgrävning; stämmer det verkligen?

Södra Station kunde som bekant behållas intakt när pendeltåget bytte från Järnvägsbron till Citybanan.
Om man mäter avståndet mellan Söder Mälarstrand till Södra Station så är det ca 915 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Medborgarplatsen är 720 meter.
Avståndet mellan Söder Mälarstrand och Maritatorget är ca 1000 meter.

Kan tunnelbanan verkligen inte klara en sådan stigning från en tunnel till dessa stationer? Jag utgår ifrån att de alla är ungefär i samma höjd med varandra.
Söderströmsbron i sig har ju en ganska kraftig höjning och den är ca 300 meter lång.
En tänkt station under Söderström måste ligga plant, vilket ger andra förutsättningar än för Citybanan. Man behöver nog detaljstudera för att säga säkert, men jag tror att det inte är möjligt att nå dessa stationer.
Hmm, det är klart en faktor. Medborgarplatsen kanske skulle behöva göras om, men Mariatorget känns som det borde gå att nå.
Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
Man måste alltså bland annat passera Citybanan över eller under vilket blir komplicerat.
Men som jag ser det så är det knappast meningsfullt att lägga pengar på detaljstudier .
Även om man eventuellt skulle kunna ha kvar T-Mariatorget och rentav även Medborgarplatsen så är det föreslagna projektet helt meningslöst, enormt dyrt och tillför inte någon som helst nytta för resandet.
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev:[q

Ett krux där är såklart att man behöver korsa nyss nämnda Citybana.

Det hade varit intressant med en ordentlig analys och uträkning av detta så man hade fått lite mer handfasta uppgifter; kostnad, möjlighet till kapacitetshöjning och hur mycket det skulle störa trafiken under bygget.
Man måste alltså bl.a över eller under Citybanan vilket blir komplicerat.
Men även om det skulle gå att lösa och om man mot förmodan skulle kunna behålla T-Medborgarplatsen och T-Maria så är projektet helt verklighetsfrämmande, enormt dyrt och tillför ingen som helst nytta för resandet.
Det vore alltså helt meningslöst slöseri att lägga pengar på sådana analyser,
Skriv svar