Re: "Bygg ut T-banan"
Postat: torsdag 08 juli 2010 14:27
Mycket bra redovisning av belastningssiffrorna, spårlasse. Frågan är hur siffrorna skulle se ut vid en förändring av fordonsslag från buss till spårväg? Hur ser siffrorna ut för t-banans belastning in över tullarna? Jag har tidigare i denna tråd föreslagit några lösningar på att avlasta t-banan då kapaciteten snart inte räcker till, för att öka tillgängligheten för att fler resenärer ska kunna resa direkt till innerstaden utan byte.
Stockholms Stad och län växer ganska kraftigt så det behövs en tydligare övergripande planering för hur trafiken ska fungera. Dels hur innerstadens trafik ska utformas men också hur resorna in till city ska utvecklas och sist men inte minst hur tvärförbindelserna ska göras mer attraktiva. När det gäller tvärresorna så säger man i RUFS utredningen att de flesta tvärresor görs med bil därför att kollektivtrafik saknas eller är dålig=tar lång tid.
Trafikplaneringen har ju gått ut på att masstransporterna i huvudsak ska gå under jord, kompletterat med busstrafik i "harmoni" med bilisterna. En del argument framförs just att spårvagnar i city kommer att hindra bilisternas framfart och att fotgängare och cyklister kommer att leva farligt. Detta till trots har man ändå genomfört försämringar för bilister genom att t.ex ta bort ett körfält/riktning i Birger Jarlsgatan och breddat trottoarerna, likaså på Kungsgatan. Menar man allvar med talet om att minska bilismen borde man erbjuda alternativ som är attraktiva. Menar man allvar med att man vill minska oljeberoende och införa miljövänliga alternativ utan avgasutsläpp i gaturummet? I den almänna debatten framförs olika syn i den frågan.
Hur som helst t-bana till Nacka och flytt av bussterminalen vid Slussen till Nacka som skulle rensa Söder från en hel del busstrafik och avlasta t-banan till och från Slussen. Hur kommer man att lösa den terminalfrågan när Slussen ska byggas om?
Bygg ut Roslagsbanan till Rimbo-Norrtälje och rigga banan för högre farter. Jag vill minnas att man på 70 talet körde 16 ledvagnar på en tur från Tekniska Högskolan till Norrtälje, i vart fall sommartid. Hur det ser ut idag vet jag inte.
Stockholms Stad och län växer ganska kraftigt så det behövs en tydligare övergripande planering för hur trafiken ska fungera. Dels hur innerstadens trafik ska utformas men också hur resorna in till city ska utvecklas och sist men inte minst hur tvärförbindelserna ska göras mer attraktiva. När det gäller tvärresorna så säger man i RUFS utredningen att de flesta tvärresor görs med bil därför att kollektivtrafik saknas eller är dålig=tar lång tid.
Trafikplaneringen har ju gått ut på att masstransporterna i huvudsak ska gå under jord, kompletterat med busstrafik i "harmoni" med bilisterna. En del argument framförs just att spårvagnar i city kommer att hindra bilisternas framfart och att fotgängare och cyklister kommer att leva farligt. Detta till trots har man ändå genomfört försämringar för bilister genom att t.ex ta bort ett körfält/riktning i Birger Jarlsgatan och breddat trottoarerna, likaså på Kungsgatan. Menar man allvar med talet om att minska bilismen borde man erbjuda alternativ som är attraktiva. Menar man allvar med att man vill minska oljeberoende och införa miljövänliga alternativ utan avgasutsläpp i gaturummet? I den almänna debatten framförs olika syn i den frågan.
Hur som helst t-bana till Nacka och flytt av bussterminalen vid Slussen till Nacka som skulle rensa Söder från en hel del busstrafik och avlasta t-banan till och från Slussen. Hur kommer man att lösa den terminalfrågan när Slussen ska byggas om?
Bygg ut Roslagsbanan till Rimbo-Norrtälje och rigga banan för högre farter. Jag vill minnas att man på 70 talet körde 16 ledvagnar på en tur från Tekniska Högskolan till Norrtälje, i vart fall sommartid. Hur det ser ut idag vet jag inte.