TKO! (och de som känner sig träffade)
Det är tur för mig att andra debattörer går in och hjälper mig fylla i de svar du efterfrågar men det verkar visst inte hjälpa ändå då du harvar om samma frågor (eller varianter av dem) och du ger dig inte förrän
jag svarat på dina upprepande frågor. Kan du inte istället försöka ta åt dig av alla de svar du får och försöka leva med hur verkligheten ser ut inom spårvägssfären i Sthlm (och för den delen i Skandinavien) och sluta be mig i korta svar redovisa för tex 17 års försök att kommuniucera med (s) och hur illa det gått. Du får lita på att det var en så enormt trög uppförsbacke i Sthlm att jag vid flera tillfällen ansett det lönlöst att fortsätta propagera inför döva öron. Du måste lita på min och andras erfarenhet och samtidigt inse hur ordentligt
jag skulle göra bort mig om mina påhopp på (s) inte var sanna!, -det har inte slagit dig in att du kanske valt fel parti, att partiet faktiskt kan ha fel?, att det inte är helt ovanligt hos politiker! Eller är du så "frälst" så du måste försvara dem "per automatik"?
Vidare svarar du aldrig eller ytterst sällan på vare sig motfrågor eller de funderingar kring "läget" som ges av mig och flera andra här, du blir inte nöjd ändå utan drar en repa till med långa inlägg fyllda med faktafel och egna ihopsnickrade slutsatser. Ett stilla tips: Ställ faktafrågor om du är osäker (ingen kommer att slå ned på sånt!), surfa lite på nätet och ta reda på hur det är och försök hålla en fråga-svar-dialog istället för att fara iväg med "europapolitik i allmänhet" osv utan "håll dig på spåret" om man ska en chans att svara dig!
TKO skrev:Jaha - men vad menar du? Menar du politikerna i nämnderna (dom kan ju vara s-märkta) eller tjänstemännen i förvaltningarna?
Du skriver ju uttryckligen "(s)"-tjänstemännen så då måste det väl vara tjänstemän du menar... Som sagt - svårt att veta vad du menar!
Och vari består din "praktiska erfarenhet"? Är det inom kommunal politik, kommunla förvaltning eller som trafikplanerare?
Jag menar ungefär hälften av trafikplanerarna på Gatu- o Fastighetskontoret, Stadsbyggnadskontoret och tidigare på SL men det spelar egentligen ingen roll var inom förvaltningarna du letar därför att (s) är/var ett toppstyrt parti så om en sån här status quo-typ som Lars Dahlborg eller Anna Kettner har sagt nej till spårvagnar så följer det med ända ut i förvaltningarna och det blir tvärstopp direkt överallt inom (s)!
TKO skrev:Nej det behövs inte...
Om vi håller oss inom Europa så är det inte så många städer som kan komma ifråga - eller hur? Så kom igen nu då - om det nu är så lätt att visa att Stockholm ligger på efterkälken!
Nu har jag fakta men tänker inte svara dig då du helt förvridit frågeställningen/sammanhanget: Stockholm ligger inte på efterkälken för att vi saknar en väl utbyggd T-bana (även om även den borde förlängas här och var också) och att det är något slags argument för eller emot spårvagnar ty vi talar om helt olika upptagningsområden, T-banan går till Akalla men 4an går över Västerbron, ja det här har varit uppe förr!
TKO skrev:Lyon är ett exempel på en stad med såväl tunnelbana som spårväg - ja t o m trådbuss. Intressant är också att såväl t-bana som spårväg anlades resp nyanlades sent i jämförelse med Stockholm. T-banenätet är också betydligt mindre än Stockholms, och innehåller vad jag minns inte alls så långa förortslinjer som Stockholms. Och frågan är om Lyons kollektivtrafik är bättre (än Stockholms) för de resande?
Ja det är klart att det är annars hade de inte gjort det och Sakozys transportminister skulle inte hela besluta om 1 500 km ny spårväg i Frankrike t o m 2020 om inte de redan öppnade systemen inte hade varit en succés för de resande, för staden, för miljön, och för näringen -här kommer själva kärnan i min kritik mot Sthlms politiker och planerare: Frankrike vaknade inte yrvaket och gnälligt upp för problemen 2007 utan de började "mota Olle i grind" redan 1985 (ny spv i Nantes) och har redan kommit en bra bit, här är det som om det fortfarande var 1985!
TKO skrev:Brytpunkten där spårtrafik blir billigare än bússtrafik är nog inte så lätt att definiera som en del vill göra gällande. Om gränsen sätts vid "så tät trafik att bussarna hindrar varandra" eller vid "10.000 resande per dag" (det senare måste väl vara antal resande på den mest belastade sträckan - inte alla resande på en lång och ringlande linje som t ex 4an?) så skulle t ex Tvärbanan aldrig blivit byggd. Och väldigt många fungerande spårvägslinjer borde omedelbart ställas om till buss! Nej det är inte riktigt så enkelt...
Jag har iaf inte sagt 10.000 per dag utan snarare 25-30.000 men jag kan hålla med om att det finns olika skolor globalt sett.
TKO skrev:Jag håller med om att det hade varit bra att ha kvar spårvägen och/eller trådbussarna i Stockholms innerstad - det jag ville visa var att det inte var något specifikt för Stockholm att man ansåg att tunnelbanan ersatte spårvagnen. Bästa exemplet är väl Paris där spårvagnarna var borta redan på 30-talet...
Här är ytterligare en gammal klassiker: T-banan ersatte
inte spårvägen, det är en förenkling, T-banan ersatte vissa delar av spårvägen men långt ifrån hela nätet eller ens merparten och inte i parallgående T-sträckor!
T-banan är toppen för resor till/från förorterna men är långt ifrån det självklara alternativet om man vill förflytta sig inom innerstaden och helst på gatunivå där man redan befinner sig, därav av stombusslinje 1-4 framgångar sedan de introducerats men som sagt, dessa de tyngaste av innerstadslinjerna har haft tillräckligt underlag ända sedan den gamla spårvägstiden men nu får vi börja om på en ny modernare "kula".
TKO skrev:Jag vet inte om det här är rätt ställe att diskutera allmän europapolitik?!
Nej inte i en tråd som ursprungligen handlade om "koncessionhandling för Djurgårdslinjens förlängning"
TKO skrev:När det gäller kollektivtrafiken (som vi väl diskuterar här?) så anser jag att utvecklingen i Sverige inte nämnvärt skiljer sej från den i övriga (väst)Europa - ja skillnaden är i så fall att utvecklingen fram till cirka 1970 gick snabbare här än i t ex Tyskland.
Visst var det så! Vi följde en global bilutveckling under efterkrigstiden och trodde det var bäst, idag följer vi inte en global miljöutveckling trots att vi borde veta bättre!
TKO skrev:För att exemplifiera:
- I den största staden byggdes tunnelbana och spårvägen lades ner. (Stockholm/Berlin eller Hamburg)
Så heter den svepande generaliseringen ja men i verkligheten har det fungerat så här: Vi (tex Stockholm/Berlin eller Hamburg men det finns fler) har först lagt ner spårvägen och lovat ersätta den med grandiosa T-baneplaner för att sedan bygga T-bana till tusan så länge högkonjunkturen varade men i slutändan blev stora delar utan då pengarna tagit slut och de storstilade löften slutade i en vanlig kort buss.
Det hade varit en annan femma om man verkligt hållt sitt löfte och kanske även behållt spårvägslinjerna tills T-banearbetana påbörjades, då hade ersättningen blivit en radikal (och om än inte alltid nödvändig) resestandardökning. Istället upplevde många omställningen från spårvägsresande till dito buss att det allra bästa vore att ändå skaffa en bil, -just så som i Sverige politiskt uppmuntrats genom en kontinuerlig utbyggnad av ett bra och rikstäckande (nåja) vägnät, ett politiskt samarbete med Volvo och Saab av "stabila sysselsättningskäl" och ett (s)-parti som på sina valaffischer på 60-talet utlovade möjlighet för "en bil per hushåll" som ett välfärdsbevis.
-Inte så konstigt då att vi idag har många och ett växande antal bilister och en stark billobby med starka ekonomiska intressen av att behålla sin marknad (vart Persson vägen sen? -jo precis "billobbare"!) och massor av bilister som ogärna vill ändra sina resmönster av den enkla anledningen att många tycker det är bekvämt att färdas med bil, och med den ständigt efterslöpande k-trafiken inte minst, så är bilen bekvämare, det tycker t o m jag därmed inte sagt att jag -men som det tyvärr finns alldeles för många av därute- tror att en övergång till mer kollektivt resande måste innebära en "resestandardsänkning" bara för att vi reser i grupp, -tvärtom!
TKO skrev:- I den inte fullt så stora staden hade man inte råd med den tunnelbana man planerade för utan fick nöja sej med att rusta upp spårvägen.
(Göteborg/Köln eller Düsseldorf eller Stuttgart eller...)
Nöja sig och nöja sig men jag förstår vad du menar, flera mindre städer i dåvarande Västtyskland och i Benelux gick medvetet in för en "pre-metro" dvs uppgradera spårväg i tunnel på vissa sträckor. I vissa av städerna byggdes för en senare full T-trafik då man på 60-talet ofta trodde att städerna skulle växa snabbare än de gjort (-men de börjar flera av dem göra nu....). När man efter flera tunnelbyggstarter insåg de höga kostnaderna beslöt man att inte konvertera ett steg upp utan att istället satsa på den moderna spårväg man oftast redan hade och göra det bästa av dem. Ett visst mindervärdeskomplex kan man ju kanske tycka då flera "spårväg-delvis-i-tunnel-system" på hållplatserna skyltas"U"
TKO skrev:- I andra inte riktigt så stora städer las spårvägen ner.
(Malmö/Kiel)
"4orna" i bägge dessa städer är saknade och bägge lades ned vid tänkvärda tidpunkter: Malmö 1973 -precis när oljekrisen slog till och Kiel 1985 när ett omtänkande kring spårväg redan skett och trenden vänt, Nantes i Frankrike öppnade samma år!
TKO skrev:- I någon enstaka inte alls så stor stad behölls spårvägen.
(Norrköping/Ulm)
- I övrigt blev det bussar, bussar och bussar...
Ack ja.........
TKO skrev:Och vad jag kan komma på så har inte något nytt spårvägsnät anlagts i Tyskland sedan 20-talet - förhoppningsvis ändras det snart genom att planerna i Kiel går i lås!
Enligt listan i "Tramways & Urban Transit Januari 2008 över de
126 nyöppnade spårvägsnäten sedan 1978 + 29 under byggnad!:
1996 Oberhausen, 1997 Saarbrücken, 2001 Heilbron och fr o m 2004 även tram-train/duospårväg där och i Nordhausen, 2006 tram-train i Kassel.
Billobbyn är fortfarande stark i tex Berlin o Hamburg och har i bästa Sthlms Handelskammare-stil sedan länge varit stark engagerade för att hålla spårvägen stången men i det återförenade Tyskland har ändå miljarder pumpats in för att rusta alla 16 nät i öst delvis på västs bekostnad men även där har det byggts en del. Problemet i Tyskland är väl snarast att upprustningen av forna DDR kostat så mycket och inte riktigt gett de uttdelning man hoppades på utan istället arbetslöshet och en lågkonjuktur som lett till att många projekt "ligger på is" i väntan på tillräckliga medel, men skillnaden är att de i flera olika fall vill bygga nya, eller som i Kiel, vill återöppna gamla nät i ny tappning! Nu verkar det dock se lite ljusare ut för tyskarnas ekonomi så de kanske kommer igen så som de gjort många gånger förr men jag kan hålla med om att jag är besviken och bitvis förvånad över utvecklingen i just storstäderna Hamburg och Berlin!
-Men det kanske löser sig 2008!? Ikväll (Nyårsafton) kan vi ju alltid hoppas.......!
GOTT NYTT ÅR!