Re: Kollektivtrafik i innerstan
Postat: måndag 21 augusti 2006 16:25
Visst GÅR det men det är en otrolig skillnad på hur lätt/svårt det är. Det är inte bara hållplatser och kurvor utan vägskador, vingelmån o.s.v. som påverkar bussen och sånt är attans svårt att känna till i förväg.VeVen skrev:Knappast så avgörande i detta sammanhang. Även om man åker buss går det att hålla koll på var hållplatser och kurvor är.mats skrev:Det beror väl också på att det är mycket jobbigare att gå omkring i en buss som kränger omkring än en spårvagn vars g-krafter är högst förutsägbara (normalt bara i fram/backriktning, vissa krafter i kurvor som en van resenär lätt vet var de finns).VeVen skrev:Kollektivtrafik i innerstan
Resor i innerstan är i genomsnitt rätt korta, tillräckligt kort för att man skall tänka: "ja, det verkar hu finnas lediga säten nånstans där bortom dragspelet, men jag ids inte, jag står här till jag är framme om några minuter". En hel del resenärer agerar liknande. Ståplatser fungerar då bra, bara det finns handtag, stroppar etc. att hålla fast sig i.
Om man åker stombuss i Göteborg är krängningarna så illa att man får ibland vänta med att stämpla sitt kort till man kommit till nästa hållplats, om man har lite bagage med sig...
Den stora skillnaden mellan att välja på att stå och sitta på hållplatsen och ombord på fordonet är att renhållningen ofta sköts mycket bättre ombord på fordonen och risken att få urinvägsinfektion eller liknande om man sitter ned på vintertiden finns på hållplatsen men inte ombord på fordonet.VeVen skrev:En liten jämföresel kan vara ett sätt att få rätt perspektiv. Innan man kan gå ombord på fordonet, så får man ju vänta vi en hållplats. Man kan välja om man vill stå eller sitta. Vissa sätter sig men andra fortsätter att stå. Samma sak sedan när man kommer ombord för att åka en kort resa, ungefär lika länge som man stod och väntade på hållplatsen. Vissa vill gärna sitta ned, men en del väljer att stå. Enda skillnaden är att man får hålla i sig litet bättre.
Hur man än vänder på det så måste utrymmet vara större på vagnar där dörrar på båda sidorna används än med vagnar där bara dörrar på en sida används. Undantaget är vagnar + banor där man alltid öppnar dörrarna på *båda* sidor vid varje hållplats, vilket torde vara en klar minoritet.VeVen skrev:Det är just av den anledningen som utrymmer inan för dörrarna måste vara generösa på fordon avsedda för innerstadstrafik, oavsett om de har gummi eller stålhjul, eller om det handlar om en- eller tvåriktningsforson. Det gör att man inte vinner så många sittplatser på enriktningsfordon anpassade för innerstadstrafik.mats skrev:Men det ÄR ett klart vettigt argument. Om vagnen verkligen är proppfull, var ska de som står nära dörrarna ta vägen?Richard Jacobsson skrev:Suck, har du inget bättre motargument att komma dragandes med?
Utrymmet behövs för att folk skal lkunna komma förbi varandra, och varandras barnvagnar, bagage etc.
påpekar Mats, "spårvägstadsbo" (för närvarande) och kollektivtrafikresenärVeVen skrev:påpekar VeVeN, innerstadsbo och kollektivtrafikresenär
