A32 på Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: A32 på Spårväg City
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Såå äntligen igång?! Hur många A32 kommer nu gå i trafik på Spårväg City i vinter? Hur ser framtidsperspektiven ut? Kommer samtliga A35:or ersättas av A32 till sommaren?
//Utanskor🫎
Det är 2 st A32:or, men den ena går inte i trafik, osäker på exakta anledningen.
Tyvärr kan de inte gå hela vägen till Waldemarsudde och måste istället vända vid en ny hållplats på Allmänna Gränd.
Tyvärr kan de inte gå hela vägen till Waldemarsudde och måste istället vända vid en ny hållplats på Allmänna Gränd.
Stannar den enbart på T-Centralen och i Allmänna gränd (som jag tror att jag läste någonstans), eller stannar den längs vägen också?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Thomas Lange
Den stannar naturligtvis pm någon vill stiga på eller av vid ordinarie hållplatser.
Att den fått provisorisk vändning via Allmänna gränd beror som tidigare angetts på att vändslingan i Skansen är för snäv och att vändning via Aldemarsudde/bellmansro måste anstå en tid till dess att man (SL) har hunnit anpassa några hinder i kurvorna där för fri passage.
Ju förr dess bättre.
Thomas Lange skrev: ↑måndag 05 januari 2026 15:16Den stannar naturligtvis pm någon vill stiga på eller av vid ordinarie hållplatser.
Att den fått provisorisk vändning via Allmänna gränd beror som tidigare angetts på att vändslingan i Skansen är för snäv och att vändning via Aldemarsudde/bellmansro måste anstå en tid till dess att man (SL) har hunnit anpassa några hinder i kurvorna där för fri passage.
Det är väl så att Skansens vändslinga ursprungligen var planerad att vara vidare/större i diameter, men att någon inflytelserik kulturtant protesterade mot att vegetation skulle tas bort (trädkramare?)
Det är ett minne jag har från någon text ,möjligen här på forumet eller på övriga internet.
Nu tycker jag att detta misstag bör åtgärdas: Bygg ut skansenslingan så att den blir så som den var tänkt att bli från början!!
Det där med anpassningarna till vändslingan förbi hpl Waldemarsudde är på G, så det blir nog bra så småningom med A32 på spårväg city. Allt tar sin tid.
Jag tycker att SL/TF bör köpa eller hyra in A32:s syskonvagnar från andra banor ute i världen, t.ex. Istanbuls dito ser ju likadana ut. Och Croydon mfl andra orter har de liknande utseende, ty de är i grunden samma modell, men med lite annorlunda utseende på förarhytten, med det gör ju ingenting.
Eftersom de är så bra (tycker jag). De kanske kan avstå enstaka vagnar från flera av dessa städer?
Bra som begagnade är de nog om dessa kan hyras eller köpas i enstaka exemplar från flera städer.
https://www.youtube.com/watch?v=2zM6AqnGqGk
//Utanskor🫎
Tack för svar! Det var någon formulering jag läste någonstans, men det kanske var felformulerat eller så var det jag som tolkade fel.Thomas Lange skrev: ↑måndag 05 januari 2026 15:16Den stannar naturligtvis pm någon vill stiga på eller av vid ordinarie hållplatser.
Stannar den i Allmänna gränd utan plattform? Stannar den även vid Konsthallen/Gröna lund?
Men planen på sikt är alltså att den ska kunna trafikera hela banan, utom Skansenslingan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Den stannar för avstigande på Allmänna Gränd utan plattform och sedan för påstigande på Konsthallen norrspår.twr skrev: ↑måndag 05 januari 2026 18:12Tack för svar! Det var någon formulering jag läste någonstans, men det kanske var felformulerat eller så var det jag som tolkade fel.Thomas Lange skrev: ↑måndag 05 januari 2026 15:16Den stannar naturligtvis pm någon vill stiga på eller av vid ordinarie hållplatser.
Stannar den i Allmänna gränd utan plattform? Stannar den även vid Konsthallen/Gröna lund?
Men planen på sikt är alltså att den ska kunna trafikera hela banan, utom Skansenslingan?
Det finns nu ett flertal videor på Youtube som visar hur SL A32 434 trafikerar spårväg city om man söker på "spårväg city a32"
https://duckduckgo.com/?q=sp%C3%A5rv%C3 ... atb=v397-1
Här är några av dem:
//Utanskor🫎
https://duckduckgo.com/?q=sp%C3%A5rv%C3 ... atb=v397-1
Här är några av dem:
- https://www.youtube.com/watch?v=zJAGlZ8AeKc
- https://www.youtube.com/watch?v=kXvhMIancuI
- https://www.youtube.com/watch?v=Ckm4fsjoa4E
//Utanskor🫎
- Thomas Lange
Utanskor skrev: ↑måndag 05 januari 2026 17:53
Det är väl så att Skansens vändslinga ursprungligen var planerad att vara vidare/större i diameter, men att någon inflytelserik kulturtant protesterade mot att vegetation skulle tas bort (trädkramare?)
Det är ett minne jag har från någon text ,möjligen här på forumet eller på övriga internet.
För att bättra på ditt minne:
Kulturtanten var skådespelaren Margareta Krok (numera avliden). Hon var upprörd över att spåret in i slingan från Waldemarsudde skulle få gena över gräsmattan för att få en rakare infart till Skansenslingan.
För att blidka henna och andra inom Djurgårdens hembygdsförening, som ansåg att spårvägen skulle förstöra deras idyll, så blev det i stället en mycket skarp sväng in i slingan efter den växel som nu ligger där. Den infarten i slingan från Waldemarsudde används numera aldrig, varför TF/SL planerar att ta bort växeln och den körvägen.
Det är infarten till slingan från andra hållet (från centrum) som är för snäv för A32 och som leder till att A32 inte kan vända via Skansenslingan utan får köra hela vägen via Waldemarsudde/Bellmansro.
Ju förr dess bättre.
- dr Cassandra Nojdh
Vad har vi för kurvradie där då?Thomas Lange skrev: ↑lördag 10 januari 2026 16:56 Det är infarten till slingan från andra hållet (från centrum) som är för snäv för A32 och som leder till att A32 inte kan vända via Skansenslingan utan får köra hela vägen via Waldemarsudde/Bellmansro.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Har det någonsin gjorts någon utredning om vilka åtgärder som krävs för att en A32 ska kunna vända inne i Skansenslingan?
Re: A32 på Spårväg Citys skansenvändslinga
Jag vet inte om det gjorts någon sådan utredning, men jag har förslag på ytterligare vändslingor.
Då finns det även plats för fler spår med veteranspårvagnar på, som det går att titta på.
Dessutom bör A32 och alla typer av spårvagnar kunna använda den vid behov.
Av vad jag ser på googlekartan finns flera meter markyta att ta i anspråk för ännu en slinga utanför den nuvarande. Det finns mark att ta anspråk i riktning mot Skansen-entréerna och i skogen i andra riktningen på vägen upp och ner till vägen genom den skogen. Det är bra att få plats med uppställda vagnar för beskådning och som snabb-start-beredd reservtrafik samt att alla typer av vagnar kan vända i dem.
Se min inlimmade kartbild.
Det finns ingen annan mening med onödigt snäva vändslingor än att de kan glädja vissa nostalgiker som ser med förtjusning på dem, men praktiska är de inte för trafikeringen av banan.
//Utanskor🫎
Av vad jag ser på googlekartan finns flera meter markyta att ta i anspråk för ännu en slinga utanför den nuvarande. Det finns mark att ta anspråk i riktning mot Skansen-entréerna och i skogen i andra riktningen på vägen upp och ner till vägen genom den skogen. Det är bra att få plats med uppställda vagnar för beskådning och som snabb-start-beredd reservtrafik samt att alla typer av vagnar kan vända i dem.
Det finns ingen annan mening med onödigt snäva vändslingor än att de kan glädja vissa nostalgiker som ser med förtjusning på dem, men praktiska är de inte för trafikeringen av banan.
//Utanskor🫎
Idag åkte jag med en A32:a med vagnsnummer 430. Även nr 434, som vi känner till sedan tidigare, var i trafik. Det finns därmed minst 2 stycken A32:or i trafik på spårväg city. Jag såg båda två idag samtidigt ute på djurgården när de möttes vid den ordinarie hållplatsen Liljevalchs/Gröna Lund.
(För upplysningens skull: Hållplatsen på bilden är dock en annan, antagligen en tillfällig hållplats.) //Utanskor🫎
(För upplysningens skull: Hållplatsen på bilden är dock en annan, antagligen en tillfällig hållplats.) //Utanskor🫎
- Hechtwagen
Så då var det igång!
Vilka A32 kommer trafikera linje 7 de närmsta fem åren och hur många kilometer kommer varje vagn för sig gå i trafik på linje 7?
Vilka A32 kommer trafikera linje 7 de närmsta fem åren och hur många kilometer kommer varje vagn för sig gå i trafik på linje 7?
Hechtwagen skrev: ↑måndag 12 januari 2026 19:47 Så då var det igång!
Bra fråga! Förhoppningsvis många fler km än A35:orna har gjort de senaste åren.
Frågorna hopar sig i mitt huvud.
Finns det ett förslag eller avsikt i bakgrunden om att ersätta samtliga A35:or på Spårväg City med A32:or?
Blir det inte brist på A32:or på tvärbanan, Nockebybanan om många A35:or ställs av samtidigt p.g.a. något nytt framtida fel?
Jag kan inte låta bli att tycka att det är förvånande att man köpte in ytterligare A35:or till den utökade tvärbanan när man redan kände till att de inte är driftsäkra.
Som jag skrivit förut, anser jag att det vore bättre om de hade köpt in kusin och syskonvagnar till den pålitliga A32:orna för komplimenterande trafik i i Stockholmsområdet.
Jo det finns andra nyare vagnstyper som passar bra tycker en del andra personer,
MEN... efter allt strul med CAF Urbos AXL tycker jag att det bör satsas på helt säkra kort om det är möjligt, vilket jag tror att A32:ornas syskonvagnar är!
Sedan är det en fråga om de ens går köpa in eller hyra begagnade sk "A32" från Istanbul, Croydon mfl andra städer. 1 exemplar från varje bana som har vagnstypen "A32" ger ju ett antal vagnar.
Många bäckar små.....blir till en å.
//Utanskor🫎
Eller så gör man en lite mildare variant på din idé: Däremot tror jag mig ha hört för länge sedan att ddetredan när museibanan anlades fanns planer för bättre spårgeometri i vissa delar, men att det inte fanns möjlighet att då göra ett spår som går så som det är på min skiss, av olika anledningar. I dag kanske man kan lösa det smidigt, vem vet.Utanskor skrev: ↑lördag 10 januari 2026 20:28 Jag vet inte om det gjorts någon sådan utredning, men jag har förslag på ytterligare vändslingor.
Förslag om nya vändslinor vid Skansen i Stockholm av Utanskor den 2026-01-10 19-53-27.jpg
Då finns det även plats för fler spår med veteranspårvagnar på, som det går att titta på.
//Utanskor🫎
Säkert någon som vet varför infarten till slingan från udden blev så snäv. Stefan?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Då är ju frågan, vilken av Alstoms vagntyper du anser är A32:s syskonvagnar..? Trotts allt så har ju även Alstom rätt mycket problem med det de levererar till vissa städer.Utanskor skrev: ↑måndag 12 januari 2026 21:37Hechtwagen skrev: ↑måndag 12 januari 2026 19:47 Så då var det igång!
Bra fråga! Förhoppningsvis många fler km än A35:orna har gjort de senaste åren.![]()
Frågorna hopar sig i mitt huvud.
Finns det ett förslag eller avsikt i bakgrunden om att ersätta samtliga A35:or på Spårväg City med A32:or?
Blir det inte brist på A32:or på tvärbanan, Nockebybanan om många A35:or ställs av samtidigt p.g.a. något nytt framtida fel?
Jag kan inte låta bli att tycka att det är förvånande att man köpte in ytterligare A35:or till den utökade tvärbanan när man redan kände till att de inte är driftsäkra.
Som jag skrivit förut, anser jag att det vore bättre om de hade köpt in kusin och syskonvagnar till den pålitliga A32:orna för komplimenterande trafik i i Stockholmsområdet.
Jo det finns andra nyare vagnstyper som passar bra tycker en del andra personer,
MEN... efter allt strul med CAF Urbos AXL tycker jag att det bör satsas på helt säkra kort om det är möjligt, vilket jag tror att A32:ornas syskonvagnar är!
Sedan är det en fråga om de ens går köpa in eller hyra begagnade sk "A32" från Istanbul, Croydon mfl andra städer. 1 exemplar från varje bana som har vagnstypen "A32" ger ju ett antal vagnar.
Många bäckar små.....blir till en å.![]()
//Utanskor🫎
Att tro man skulle få överta vagnar från städer som har liknande vagnar, tror jag man direkt ska glömma. Där torde de ju behöva sina vagnar, ända fram till de i så fall ska avvecklas.
Behövs ens slingan för att vända A32-vagnar där, avståndet till Waldemarsudde är ju inte jättelångt, och inte till Gröna Lund heller för den delen? Hade det inte gått lika bra med en övergångsväxel istället för slingan?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- dr Cassandra Nojdh
I likhet med sign. Joakim W frågar jag mig om behovet av befintlig vändslinga, och framför allt vidlyftiga ingrepp i Djurgårdsnaturen för anläggande av nya sådana. Kostnaden för sådana investeringar förefaller mig inte på något sätt stå i proportion till (den föregivna) nyttan.Odd skrev: ↑måndag 12 januari 2026 22:18 Däremot tror jag mig ha hört för länge sedan att ddetredan när museibanan anlades fanns planer för bättre spårgeometri i vissa delar, men att det inte fanns möjlighet att då göra ett spår som går så som det är på min skiss, av olika anledningar. I dag kanske man kan lösa det smidigt, vem vet.
Säkert någon som vet varför infarten till slingan från udden blev så snäv. Stefan?
C.N.
tf. kulturtant
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".