Nu har det hänt igen, TKO och jag har samma tanke. Vem vet, snart kanske vi skriver en debattartikel i SVD ihop?TKO skrev: Aha - så enligt "Odd" lever vi redan i det klasslösa samhället? Tänk det har nog inte så många andra fattat...
/TKO

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nu har det hänt igen, TKO och jag har samma tanke. Vem vet, snart kanske vi skriver en debattartikel i SVD ihop?TKO skrev: Aha - så enligt "Odd" lever vi redan i det klasslösa samhället? Tänk det har nog inte så många andra fattat...
/TKO
Vad SL inser eller inte inser vet jag inte. Jag är dock rätt säker på att det är få personer som äger en bil från 1993 som har planer på att göra motsvarande ombyggnationer som SL gör på C20. Andelen personer i Stockholm som ens äger en bil från 1993 och använder den för arbetspendling är nog försumbart.Hans Wibacke skrev:Att C30 fått AC är väl ett bevis på att SL inser värdet av att erbjuda en attraktiv produkt. Att AC inte byggs in i efterhand på C20 är väl ett bevis på att SL inser värdet av att hushålla med resurerna. En alltför hög kostnad (bland annat pga tekniska utmaningar) kanske fått SL att avstå från denna - av resenärerna - önskade kvalitetsförbättring. Det är säkert få privatpersoner som äger en bil från 1993 utan AC som nu 2020 tycker det vore värt kostnaden att bygga in AC.BSB101 skrev:Nu är det inte 1993 utan 2020 och då måste man ta och jämföra med dagens konkurrenter. Detta under förutsättning dock att man vill att folk ska åka kollektiv för att det är en attraktiv produkt inte för att man måste. [...]
Jaså. Vilka då?BSB101 skrev:Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val.
Vill du ha namn, eller?dr Cassandra Nojdh skrev:Jaså. Vilka då?BSB101 skrev:Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val.
Även om det är så att resenärerna inte har något annat val så ser jag inte varför det skulle innebära att komforten inte spelar så stor roll. Kollektivtrafiken är inte en kommersiell verksamhet vars enda syfte är att locka till sig så många kunder som möjligt, även om denna missuppfattning tyvärr har brett ut sig mer och mer under de senaste decennierna.BSB101 skrev:Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val.
Så komforten är enligt dig inte viktig? Det övergripande målet är att fler ska ställa bilen och välja kollektivtrafiken, för att nå detta är komforten en viktig detalj.Diripsi skrev:Även om det är så att resenärerna inte har något annat val så ser jag inte varför det skulle innebära att komforten inte spelar så stor roll. Kollektivtrafiken är inte en kommersiell verksamhet vars enda syfte är att locka till sig så många kunder som möjligt, även om denna missuppfattning tyvärr har brett ut sig mer och mer under de senaste decennierna.BSB101 skrev:Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val.
Det är faktiskt just det man har gjort - den första upphandlingen avbröts ju för att man tyckte att det blev för dyrt.Hans Wibacke skrev:Jag hoppas verkligen att SL inte beställt C30 i nåt snikutförande.
Jag skulle verkligen inte kalla C30 för en snikvagn.daniel_s skrev:Det är faktiskt just det man har gjort - den första upphandlingen avbröts ju för att man tyckte att det blev för dyrt.Hans Wibacke skrev:Jag hoppas verkligen att SL inte beställt C30 i nåt snikutförande.
Det finns faktiskt en hel tråd om denna artikel, se vidare "Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil". Förvisso garanteras tunnelbanan ett attraktivt trafikutbud, se vidare "Kollektivtrafikplan 2050 och trafikslagens minimiutbud", men det är just tunnelbana som efterfrågas, inte dess specifika egenskaper.M224 skrev:Det var en stor artikel i mitti i våras som tog upp ämnet "Vad skulle få dig att ställa bilen". Allt annat än ökad komfort togs upp som önskemål. Jag tror att ökad komfort kommer långt ner på de flestas önskelista. Snabbare linjer, minskad trängsel och tätare avgångar samt lägre pris kommer nog före för de flesta.
Synd att du din vana trogen bara svarar med en motfråga.BSB101 skrev:Vill du ha namn, eller?dr Cassandra Nojdh skrev:Jaså. Vilka då?BSB101 skrev:Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val..
Vad kallar du den då? En lyxvagn med dålig fjädring och svaga koppel, kanske.M224 skrev:Jag skulle verkligen inte kalla C30 för en snikvagn.daniel_s skrev:Det är faktiskt just det man har gjort - den första upphandlingen avbröts ju för att man tyckte att det blev för dyrt.Hans Wibacke skrev:Jag hoppas verkligen att SL inte beställt C30 i nåt snikutförande.
Nej, man har som vanligt löst problemet med hjälp av en restriktion! Max 2 C30 får kopplas ihop, så om båda fordonen i ett C30-fullängdståg går sönder och måste bogseras så får det tas därifrån i två delar. Så stoppet som redan varat i två timmar blir tre timmar i stället men det är ju egentligen inget stort problem, folk får väl se till att ha sina mediciner med sig när de är ute på äventyr.Hans Wibacke skrev:Det lyxigaste jag ägt i bilväg är en kärra med både servostyrning och mjuk ratt. Så jag har nog inte så höga krav på C30, men det där med "svaga koppel" låter oroväckande. Ska man vara orolig?
Nej, det övergripande målet med kollektivtrafiken är inte att minska biltrafiken. Det övergripande målet med kollektivtrafiken är att uppfylla folks transportbehov utifrån deras egna prioriteringar. Det innebär först och främst att kollektivtrafiken ska gå på de tider och platser där folk vill åka, men självklart ska man även ta hänsyn till faktorer som punktlighet, restid och komfort. Och det viktigaste är att uppfylla behoven för de som inte har något alternativ, eftersom nyttan med kollektivtrafiken är mindre för de som har möjlighet att åka bil. Undantaget är om bilresor ger upphov till skador för samhället som överstiger nyttan för den enskilde, men då är det mycket effektivare att begränsa biltrafiken med styrmedel som bensinskatter och trängselskatter.BSB101 skrev:Så komforten är enligt dig inte viktig? Det övergripande målet är att fler ska ställa bilen och välja kollektivtrafiken, för att nå detta är komforten en viktig detalj.Diripsi skrev:Även om det är så att resenärerna inte har något annat val så ser jag inte varför det skulle innebära att komforten inte spelar så stor roll. Kollektivtrafiken är inte en kommersiell verksamhet vars enda syfte är att locka till sig så många kunder som möjligt, även om denna missuppfattning tyvärr har brett ut sig mer och mer under de senaste decennierna.BSB101 skrev:Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val.