Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev: Aha - så enligt "Odd" lever vi redan i det klasslösa samhället? Tänk det har nog inte så många andra fattat...

/TKO
Nu har det hänt igen, TKO och jag har samma tanke. Vem vet, snart kanske vi skriver en debattartikel i SVD ihop? ;)
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Hans Wibacke skrev:
BSB101 skrev:Nu är det inte 1993 utan 2020 och då måste man ta och jämföra med dagens konkurrenter. Detta under förutsättning dock att man vill att folk ska åka kollektiv för att det är en attraktiv produkt inte för att man måste. [...]
Att C30 fått AC är väl ett bevis på att SL inser värdet av att erbjuda en attraktiv produkt. Att AC inte byggs in i efterhand på C20 är väl ett bevis på att SL inser värdet av att hushålla med resurerna. En alltför hög kostnad (bland annat pga tekniska utmaningar) kanske fått SL att avstå från denna - av resenärerna - önskade kvalitetsförbättring. Det är säkert få privatpersoner som äger en bil från 1993 utan AC som nu 2020 tycker det vore värt kostnaden att bygga in AC.
Vad SL inser eller inte inser vet jag inte. Jag är dock rätt säker på att det är få personer som äger en bil från 1993 som har planer på att göra motsvarande ombyggnationer som SL gör på C20. Andelen personer i Stockholm som ens äger en bil från 1993 och använder den för arbetspendling är nog försumbart.

Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val.
spooky

Inlägg av spooky »

Förlåt om jag lägger mig i diskussionen med en till synes ovidkommande fråga:

Vad är status för C30?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val.
Jaså. Vilka då?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Men som sagt, det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val.
Jaså. Vilka då?
Vill du ha namn, eller? ;).
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Även om det är så att resenärerna inte har något annat val så ser jag inte varför det skulle innebära att komforten inte spelar så stor roll. Kollektivtrafiken är inte en kommersiell verksamhet vars enda syfte är att locka till sig så många kunder som möjligt, även om denna missuppfattning tyvärr har brett ut sig mer och mer under de senaste decennierna.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Diripsi skrev:
Även om det är så att resenärerna inte har något annat val så ser jag inte varför det skulle innebära att komforten inte spelar så stor roll. Kollektivtrafiken är inte en kommersiell verksamhet vars enda syfte är att locka till sig så många kunder som möjligt, även om denna missuppfattning tyvärr har brett ut sig mer och mer under de senaste decennierna.
Så komforten är enligt dig inte viktig? Det övergripande målet är att fler ska ställa bilen och välja kollektivtrafiken, för att nå detta är komforten en viktig detalj.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det var en stor artikel i mitti i våras som tog upp ämnet "Vad skulle få dig att ställa bilen". Allt annat än ökad komfort togs upp som önskemål. Jag tror att ökad komfort kommer långt ner på de flestas önskelista. Snabbare linjer, minskad trängsel och tätare avgångar samt lägre pris kommer nog före för de flesta.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Jag hoppas verkligen att SL inte beställt C30 i nåt snikutförande. Utan klimatanläggning, elektriskt inställbart säte, individuellt inställbar sätesvärme och sollucka tänker jag inte ställa bilen. Och SL borde verkligen sänka priset! Biljetterna är alldeles för dyra! Efter avbetalningen på SUVen, skatt, försäkring, soppa och inte minst garageplatsen på Sankt Eriksplan så återstår inte många korvören. Tror SL att jag är gjord av pengar eller vadå???

(Nej, jag har inte skaffat bil, men kan föreställa mig hur jag skulle resonera ifall jag hade det.)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hans Wibacke skrev:Jag hoppas verkligen att SL inte beställt C30 i nåt snikutförande.
Det är faktiskt just det man har gjort - den första upphandlingen avbröts ju för att man tyckte att det blev för dyrt.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
Hans Wibacke skrev:Jag hoppas verkligen att SL inte beställt C30 i nåt snikutförande.
Det är faktiskt just det man har gjort - den första upphandlingen avbröts ju för att man tyckte att det blev för dyrt.
Jag skulle verkligen inte kalla C30 för en snikvagn.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Det var en stor artikel i mitti i våras som tog upp ämnet "Vad skulle få dig att ställa bilen". Allt annat än ökad komfort togs upp som önskemål. Jag tror att ökad komfort kommer långt ner på de flestas önskelista. Snabbare linjer, minskad trängsel och tätare avgångar samt lägre pris kommer nog före för de flesta.
Det finns faktiskt en hel tråd om denna artikel, se vidare "Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil". Förvisso garanteras tunnelbanan ett attraktivt trafikutbud, se vidare "Kollektivtrafikplan 2050 och trafikslagens minimiutbud", men det är just tunnelbana som efterfrågas, inte dess specifika egenskaper.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Jaså. Vilka då?
Vill du ha namn, eller? ;).
Synd att du din vana trogen bara svarar med en motfråga.

Tja, du skriver "det finns vissa som vill att kollektivtrafiken ska vara något attraktivt som man väljer och det finns vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val". När du nu väljer en så svepande formulering undrar man ju vilka dessa vissa kan tänkas vara. Speciellt gäller det "vissa som tycker att det inte spelar så stor roll då resenärerna ändå inte har något annat val". Kan det vara några vissa här på forum som uttryck den åsikten? Eller är det någon i någon beslutande politisk församling? T.ex. Någon måste det ju vara.

Eller är det bara fråga om en retorisk fint?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Vad som är bra komfort samt attraktivt skiljer nog mycket åt beroende på vem man frågar.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Jag hoppas att AC:n i C30 inte är så störande som i C20F. Men jag antar att jag kan börja använda hörlurar såsom många andra gör. Som bonus slipper man då också höra eventuellt syntetiska/konstiga utrop.

För mig är det status att åka kollektivt. (Se där! Nu lyckades jag klämma in både "status" och "C30" i samma inlägg.)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:
daniel_s skrev:
Jag skulle verkligen inte kalla C30 för en snikvagn.
Vad kallar du den då? En lyxvagn med dålig fjädring och svaga koppel, kanske.

Ok att den har luftkonditionering men det har säkert en SEAT-bil också nuförtiden. C30 är en snikvagn :?
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Det lyxigaste jag ägt i bilväg är en kärra med både servostyrning och mjuk ratt. Så jag har nog inte så höga krav på C30, men det där med "svaga koppel" låter oroväckande. Ska man vara orolig?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hans Wibacke skrev:Det lyxigaste jag ägt i bilväg är en kärra med både servostyrning och mjuk ratt. Så jag har nog inte så höga krav på C30, men det där med "svaga koppel" låter oroväckande. Ska man vara orolig?
Nej, man har som vanligt löst problemet med hjälp av en restriktion! Max 2 C30 får kopplas ihop, så om båda fordonen i ett C30-fullängdståg går sönder och måste bogseras så får det tas därifrån i två delar. Så stoppet som redan varat i två timmar blir tre timmar i stället men det är ju egentligen inget stort problem, folk får väl se till att ha sina mediciner med sig när de är ute på äventyr.
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

BSB101 skrev:
Diripsi skrev:
Så komforten är enligt dig inte viktig? Det övergripande målet är att fler ska ställa bilen och välja kollektivtrafiken, för att nå detta är komforten en viktig detalj.
Nej, det övergripande målet med kollektivtrafiken är inte att minska biltrafiken. Det övergripande målet med kollektivtrafiken är att uppfylla folks transportbehov utifrån deras egna prioriteringar. Det innebär först och främst att kollektivtrafiken ska gå på de tider och platser där folk vill åka, men självklart ska man även ta hänsyn till faktorer som punktlighet, restid och komfort. Och det viktigaste är att uppfylla behoven för de som inte har något alternativ, eftersom nyttan med kollektivtrafiken är mindre för de som har möjlighet att åka bil. Undantaget är om bilresor ger upphov till skador för samhället som överstiger nyttan för den enskilde, men då är det mycket effektivare att begränsa biltrafiken med styrmedel som bensinskatter och trängselskatter.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Hur vanligt är det att C20 måste bogseras i kopplen?
Skriv svar