Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se
Postat: måndag 23 september 2019 21:02
Vad är standard? Är det läslampor, gardiner och hatthyllor som inte en jäkel har någon glädje av eller är det att minska stress och irritation? För mig är det senare betydligt mer vikigt. Men jag är väl udda som trivs bättre i spartanska fordon som går oftare. SL har snöat in på att det ska in så många stolar som möjligt! Utöka trafiken istället.Enceladus skrev:Jag har väl inte sagt att antalet barnvagnsplatser är optimalt, utan bara att regionalstandarden är motiverad. Jag är medveten om att resenärer med barnvagnar blir kvarlämnade, men det går ju att ha fler barnvagnsplatser utan att sänka standarden. Antalet sittplatser är dock också ett problem. Varför dessa linjer inte kan ha samma turtäthet som linjerna 176 och 177 mellan Brommaplan och Mörby station är en gåta. Kan det ha något att göra med det generella överutbudet i Solna?M224 skrev:Stolarna som är på bussarna som går på linje 172 o 173 kan vara kvar men SL ska sluta se dessa två linjer som motorvägslinjer för de är de absolut inte. Hur ofta åker du linje 172 och 173 får jag fråga? Jag är uppväxt längs båda och 172 ffa är i stort sett söderorts svar på linje 179 med mycket barnvagnar mellan Norsborg och Rågsved/Högdalen. Ändå väljer SL att sätta in bussar med bara en barnvagnsplats. Angående boggibussarna så står jag kvar vid min åsikt, det gick alldeles utmärkt tidigare med ledvagnar och kortvagnar och så gör det i 9 av 10 Europeiska storstäder.
Givetvis behövs boggivagnar som komplement till ledvagnar och normalvagnar. Busstrafiken har redan en betydligt högre personkilometerkostnad än spårtrafiken. Sedan behöver utsättningen bli effektivare än idag.