Sida 8 av 9

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: torsdag 18 mars 2021 18:59
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Stockholm Norvik Hamn är Årets Bygge 2021

Det verkar gå bra för den nya jättehamnen i Norvik. Kanske för bra. Nynäsbanan är inte dimensionerad för både befintlig trafik och den trafik som kan genereras av en jättehamn.
Byggbranschen belönar sig själv. Kul för dem, men ointressant i övrigt.
Nåja, utan jättehamnen hade Trafikverket inte arbetat med denna vägplan för landets första elväg:



För övrigt publicerades ovanstående film samma dag som jättehamnen vann det prestigefyllda byggpriset!

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: torsdag 18 mars 2021 19:09
av dr Cassandra Nojdh
Ja, det där har vi berört tidigare. Att göra halvdåliga 3D-animeringar går ju...,

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: måndag 29 mars 2021 15:34
av Enceladus
De senaste dagarnas nyhetsflöde har dominerats av blockeringen av Suezkanalen. Fartygsolyckan visar tydligt hur en enskild flaskhals kan stoppa hela världshandeln. Detta gillas naturligtvis inte i Peking. Därav det historiska megaprojektet Belt and Road Initiative. Lämpligt nog drivs containerterminalen i Norvik av det kinesiska företaget Hutchison Ports. Vilken väg kommer de kinesiska containrarna att färdas på i framtiden?

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: måndag 29 mars 2021 18:27
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:De senaste dagarnas nyhetsflöde har dominerats av blockeringen av Suezkanalen. Fartygsolyckan visar tydligt hur en enskild flaskhals kan stoppa hela världshandeln. Detta gillas naturligtvis inte i Peking. Därav det historiska megaprojektet Belt and Road Initiative. Lämpligt nog drivs containerterminalen i Norvik av det kinesiska företaget Hutchison Ports. Vilken väg kommer de kinesiska containrarna att färdas på i framtiden?
Eller också släpper man inte in så stora fartyg i Suezkanalen. Till skillnad från Panamakanalen så är Suezkanalen som bekant en nivåkanal, och saknar begränsande slussar. Dock har de egyptiska myndigheterna satt en gräns i fartygslängd på fn. 400 m (större fartyg än så kan rent tekniskt passera, men måste ha specialtillstånd), vilket förklarar att det grundstötta fartyget Ever Given har en uppgiven längd på 399,94 m, liksom det tidigare länkade fartygsbygget: https://www.transportochlogistik.se/202 ... yg-sjosatt

Jämförelsen mellan fartygs- och järnvägskapacitet förklarade ingenjör Nordius redan den 10/2. Naturligtvis stoppas inte världshandeln, möjligheten att runda Godahoppsudden finns ju alltid kvar, men det tar längre tid och blir dyrare förstås. I värsta fall finns ju Panamakanalen att ta till, även om det blir en rejäl omväg. Den sistnämnda är ju i första hand till för den interamerikanska handeln, liksom för handeln Asien - Amerika.

PS. Fartyget Ever Given är tydligen flott nu och bogserad till Stora Bittersjön för närmare översyn/kontroll

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: fredag 09 april 2021 12:59
av Enceladus
Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön
Stena Line skrev:Som en del av expansionen på Östersjön ansluter nu den moderna frakt- och passagerarfärjan Stena Livia. Från mitten av april börjar hon trafikera linjen mellan Nynäshamn (Stockholm Norvik Hamn) och Ventspils tillsammans med systerfartyget Stena Flavia.

- Vi har sett en ökad efterfrågan från våra kunder runt hela Östersjön och vi fortsätter därför att utveckla fartygsflottan. Jag välkomnar stolt vårt senaste tillskott Stena Livia”, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.

Senare under 2021 ersätts Stena Livia och Stena Flavia på linjen Nynäshamn-Ventspils av de 222 meter långa moderna fartygen Stena Scandica och Stena Baltica vilket kommer att öka kapaciteten med 30 %.
Transporterna till den nya jättehamnen fortsätter att öka. Hänger landinfrastrukturen med?

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: fredag 09 april 2021 17:49
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön
Stena Line skrev:Som en del av expansionen på Östersjön ansluter nu den moderna frakt- och passagerarfärjan Stena Livia. Från mitten av april börjar hon trafikera linjen mellan Nynäshamn (Stockholm Norvik Hamn) och Ventspils tillsammans med systerfartyget Stena Flavia.

- Vi har sett en ökad efterfrågan från våra kunder runt hela Östersjön och vi fortsätter därför att utveckla fartygsflottan. Jag välkomnar stolt vårt senaste tillskott Stena Livia”, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.

Senare under 2021 ersätts Stena Livia och Stena Flavia på linjen Nynäshamn-Ventspils av de 222 meter långa moderna fartygen Stena Scandica och Stena Baltica vilket kommer att öka kapaciteten med 30 %.
Transporterna till den nya jättehamnen fortsätter att öka. Hänger landinfrastrukturen med?
Vilket språkbruk i notisen: "Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön"! Stena Livia sjösattes 2008 (i Adriatiska havet, närmare bestämt).

Ja, här är det ju inte fråga om några renodlade Roro-fartyg utan färjor, sk. RoPax-färjor. Stena ska tydligen rusta upp två av sina gamla skorvar under namnen Stena Scandica och Stena Baltica:
https://news.cision.com/se/stena-line/r ... a,c3256174

"Jättehamnen" i Norvik har ju verkligen stora förutsättningar att bli en efterfrågad passagerarhamn på Ventspils-traden! :? Pendeltåg till Norvik!

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: torsdag 15 april 2021 11:59
av Enceladus
Green Cargo och Containerships utökar samarbetet med ny järnvägspendel
Green Cargo skrev:Genom det nya upplägget med Green Cargo minskar Containerships sina koldioxidutsläpp med ungefär 150 000 ton per år, bara mellan Helsingborg och Stockholm, jämfört med om transporterna istället hade gått i vägnätet. Samarbetet mellan Green Cargo och Containerships är inte bara en stor insats för miljön utan skapar även tryggare vägar.
Intresset ökar för hållbara transporter, men hur mycket plats kvar finnas det på den befintliga järnvägen?

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: torsdag 15 april 2021 12:15
av Erik Sandblom
twr skrev:
JohanB skrev:Tamsons och Trafikverket är ju inte bästa kompisar direkt. Eftersom Nynäsbanan inte används inte av någon annan så är der väl jättebra om SLL tar över.
Järnvägen är ett system. Det lär bli mycket oreda om pendeltågen ska passera en trafikledningsgräns i Älvsjö.

Nä, det här är rimligen inte ett allvarligt menat förslag utan mer av en allmän missnöjesyttring.
Jag tycker det är en intressant idé med mer lokalt inflytande över Nynäsbanan. I järnvägslandet Schweiz är det vanligt med sk privatbanor där kantoner (län) och det lokala näringslivet är delägare. Statliga driftsbidrag hjälper ekonomin. BLS och Jungfraubahn är två exempel.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: torsdag 15 april 2021 12:24
av Odd
Jag tycker det är kul att, när man i övriga världen räknar storleken på likriktar/omformarstationer i effekten de levererar (kW, MW osv) så räknar dessa nissar storleken i kvadratmeter... :lol:

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: torsdag 15 april 2021 14:03
av Sio
Odd skrev:Jag tycker det är kul att, när man i övriga världen räknar storleken på likriktar/omformarstationer i effekten de levererar (kW, MW osv) så räknar dessa nissar storleken i kvadratmeter... :lol:
De håller ju på med en vägplan, som handlar om fysisk planering, då är ytan det som räknas.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: torsdag 15 april 2021 17:52
av Lennart Petersen
Erik Sandblom skrev:
twr skrev:
JohanB skrev:Tamsons och Trafikverket är ju inte bästa kompisar direkt. Eftersom Nynäsbanan inte används inte av någon annan så är der väl jättebra om SLL tar över.
Järnvägen är ett system. Det lär bli mycket oreda om pendeltågen ska passera en trafikledningsgräns i Älvsjö.

Nä, det här är rimligen inte ett allvarligt menat förslag utan mer av en allmän missnöjesyttring.
Jag tycker det är en intressant idé med mer lokalt inflytande över Nynäsbanan. I järnvägslandet Schweiz är det vanligt med sk privatbanor där kantoner (län) och det lokala näringslivet är delägare. Statliga driftsbidrag hjälper ekonomin. BLS och Jungfraubahn är två exempel.
Jungfraubahn får dock inga bidrag, det finns inga boende längs banan och den anses vara uteslutande en turistbana och klarar sig med skyhöga biljettpriser.
Men det finns många privatbanor som ägs av kantoner och kommuner. Ofta med federala bidrag men en förutsättning är att man har minst 30% täckning av egna inkomster.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: fredag 16 april 2021 11:47
av Enceladus
Debatt: Därför är det viktigt att bygga tvärförbindelse Södertörn

Anledningen stavas förstås Norvik. Hur kunde det bli så att jättehamnen bara leder till vägsatsningar?

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: onsdag 09 juni 2021 14:07
av Breitspurbahn
Klippt från tråden om Bromma Flyfplats där detta inlägg visst inte var välkommet:

"Apropå lägga ner existerande infrastruktur så har man kommit igång med pråmtrafiken mellan Nynäshamn Norvik till Västerås via Södertälje Kanal och Mälaren.
Man vill även utöka den trafiken till andra hamnar i Mälaren och jag såg även Stockholm nämnas i början.
Mycket av mälarkajerna i Stockholm har ju blivit bostadsområden, men Bällstaviken har ju kvar en del industriella kajer.
Kanske man ska avvakta med att bygga bostäder där och använda denna för den här pråmtrafiken?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pendelbat

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: onsdag 09 juni 2021 18:53
av Lennart Petersen
Breitspurbahn skrev:Klippt från tråden om Bromma Flyfplats där detta inlägg visst inte var välkommet:

"Apropå lägga ner existerande infrastruktur så har man kommit igång med pråmtrafiken mellan Nynäshamn Norvik till Västerås via Södertälje Kanal och Mälaren.
Man vill även utöka den trafiken till andra hamnar i Mälaren och jag såg även Stockholm nämnas i början.
Mycket av mälarkajerna i Stockholm har ju blivit bostadsområden, men Bällstaviken har ju kvar en del industriella kajer.
Kanske man ska avvakta med att bygga bostäder där och använda denna för den här pråmtrafiken?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pendelbat
Det är ju dock inte någon pråm det är frågan om utan ett vanligt rätt stort lastfartyg.
En pråm är något man bogserar, saknar egen framdrivning och är obemannad.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: onsdag 09 juni 2021 21:23
av dr Cassandra Nojdh
Lennart Petersen skrev:
Breitspurbahn skrev:Klippt från tråden om Bromma Flyfplats där detta inlägg visst inte var välkommet:

"Apropå lägga ner existerande infrastruktur så har man kommit igång med pråmtrafiken mellan Nynäshamn Norvik till Västerås via Södertälje Kanal och Mälaren.
Man vill även utöka den trafiken till andra hamnar i Mälaren och jag såg även Stockholm nämnas i början.
Mycket av mälarkajerna i Stockholm har ju blivit bostadsområden, men Bällstaviken har ju kvar en del industriella kajer.
Kanske man ska avvakta med att bygga bostäder där och använda denna för den här pråmtrafiken?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pendelbat
Det är ju dock inte någon pråm det är frågan om utan ett vanligt rätt stort lastfartyg.
En pråm är något man bogserar, saknar egen framdrivning och är obemannad.
Vad som är ett "vanligt" lastfartyg kan ju diskuteras. I varje fall finns det ingen regelmässig definition av vad en pråm är:
https://transportstyrelsen.se/sv/sjofar ... 371#161371

Det var jag som använde uttrycket "motorpråm" för de lastfartyg som avses användas, något som också förekommit i tidigare språkbruk. Att de är "fartyg" i lagens mening är dock fullt klarlagt.
Bild

Här ser vi ett av dessa fartyg i trafik på ett avsevärt lugnare farvatten än de utanför Landsort. Under alla förhållanden kommer det inte att skapas någon containerhamn i Bällstaviken. Där har f.ö. inte bedrivits någon kommersiell fartygstrafik sedan Prippsbryggeriet lades ned.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: onsdag 09 juni 2021 22:53
av dr Cassandra Nojdh
Såhär skrev jag i mars:
dr Cassandra Nojdh skrev:Vi får väl se hur det går för den där avbildade tyska motorpråmen, byggd för att trafikera Tysklands floder. Man ska ut från Norvik, ut på Mysingen, runda Landsort och in på den slingriga Södertäljeleden, och där är det öppna farvatten där det kan ligga på ordentligt, det vet jag av egen erfarenhet. Möjligen kan man krångla sig fram via Krokskärsleden norr om Landsort/Öja, men jag tvivlar på att det går med ett över 100 m långt fartyg annat än i mycket gott väder. Det gäller att ha ordning på grejerna, annars går det som för motorfartyget Oleg Koshevoi, som havererade där 1946: https://www.dykarna.nu/dykplatser/lands ... n-208.html
Norr om Krokskär kallas numera Herrhamraleden och har av Sjöfartsverket (för X antal miljoner) öppnats för fartyg upp till 110x11,4x3,6 meter (tidigare användes den bara av fritidsbåtar), under vissa väderförhållanden.:
https://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss ... d-sjofart/
Djupet i farleden understiger dock inte 6 m: https://pasjon.eniro.se/#map=12.89/58.786/17.84662

Bild
Det är alltså denna väg som Emelie Deymann tar, istället för att runda Landsort. Emelie Deymann är ca. 25 m. kortare än tidigare avbildade Aarburg.

I Postvagnen är man (som vanligt) inte lika respektfull mot denna transportled, men jag ska bespara publicum detta.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: lördag 12 juni 2021 11:06
av Enceladus
Sio skrev:Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har tillsammans sökt tåglägen för 5 tågpar på Nynäsbanan per dygn i nästa års tågplan. Enligt prognoserna, som flera av trådens skribenter visserligen har avfärdat, kommer behovet att bli mycket större i framtiden.

Eftersom väg- och järnvägssystemet runt Mälaren är hårt ansträngt är det nödvändigt att satsa på godstransporter till sjöss. Därför har Hutchison Ports utvecklat ett unikt samarbete för att starta Mälarpendeln mellan Norvik och Västerås samt Köping, vilken diskuteras ovan.

Ett problem för farleden är dock att Hjulstabron på väg 55 utgör en flaskhals. Pågående ombyggnad av Södertälje sluss och kanal, utveckling av Mälarhamnar samt farledsfördjupning åtgärdar övriga brister på farleden, men det räcker med en felande länk för att begränsa kapaciteten.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: lördag 12 juni 2021 14:01
av kildor
Enceladus skrev:
Sio skrev:Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har tillsammans sökt tåglägen för 5 tågpar på Nynäsbanan per dygn i nästa års tågplan. Enligt prognoserna, som flera av trådens skribenter visserligen har avfärdat, kommer behovet att bli mycket större i framtiden.

Eftersom väg- och järnvägssystemet runt Mälaren är hårt ansträngt är det nödvändigt att satsa på godstransporter till sjöss.
Då kan jag avslöja för dig att det fanns inte mindre än 5 dagliga tågpar i ansökan även till 2021 års tågplan. Men tittar vi på hur många tåg det faktiskt går så finns det den här veckan totalt 2 tågpar på hela veckan som går till Kvarnängen (Norviks hamn). Jag har lite svårt att förstå dina upprepade försök att utmåla en bild av det skulle vara kapacitetsproblem på järnvägen till Norvik.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: lördag 12 juni 2021 14:21
av Enceladus
kildor skrev:Då kan jag avslöja för dig att det fanns inte mindre än 5 dagliga tågpar i ansökan även till 2021 års tågplan. Men tittar vi på hur många tåg det faktiskt går så finns det den här veckan totalt 2 tågpar på hela veckan som går till Kvarnängen (Norviks hamn). Jag har lite svårt att förstå dina upprepade försök att utmåla en bild av det skulle vara kapacitetsproblem på järnvägen till Norvik.
Enligt prövotidsredovisningen kan järnvägstransportörerna inte erbjuda attraktiva transportförbindelser med dagens infrastruktur:
M4Traffic skrev:Med dagens infrastruktur och trafikering av pendeltågen är godstrafiken begränsad till sex tåg per dygn och riktning. Genom att fortsätta bygga ut Nynäsbanan ökar kapaciteten i järnvägsnätet och därmed skapas möjligheter för godstrafiken att växa. Det skulle innebära möjligheter till fler avgångar dagtid och att järnvägstransportörerna genom detta kan erbjuda mer attraktiva transportförbindelser. Detta skulle kunna locka över transporter från väg och därmed minska olägenheterna från vägtransporterna.
Vidare används godstrafiken från den nya jättehamnen som ett argument för att motivera Tvärförbindelse Södertörn:
Trafikverket skrev:Tvärförbindelse Södertörn blir en viktig förbindelse för den stora mängd godstrafik som redan idag trafikerar området. Belastningen väntas öka nu när den nya godshamnen i Norvik i Nynäshamn är klar, med potential att hantera fem till åtta gånger så mycket gods som gamla Frihamnen.
Inducerad trafik innebär att Huddinge och Haninge riskerar att utvecklas till bilberoende sovstäder med tillhörande problem.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Postat: lördag 12 juni 2021 14:56
av kildor
Jaha. Det är tydligen en utredning från 2006 som anger kapaciteten till 6 tågpar per dygn med de utbyggnader som nu är gjorda på Nynäsbanan. Även om den siffran skulle stämma så är vi ju inte ens i närheten av den volymen idag.