Sio skrev:Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har tillsammans sökt tåglägen för 5 tågpar på Nynäsbanan per dygn i nästa års tågplan. Enligt prognoserna, som flera av trådens skribenter visserligen har avfärdat, kommer behovet att bli mycket större i framtiden.
Eftersom väg- och järnvägssystemet runt Mälaren är hårt ansträngt är det nödvändigt att satsa på godstransporter till sjöss. Därför har Hutchison Ports utvecklat ett unikt samarbete för att starta Mälarpendeln mellan Norvik och Västerås samt Köping, vilken diskuteras ovan.
Ett problem för farleden är dock att Hjulstabron på väg 55 utgör en
flaskhals. Pågående ombyggnad av Södertälje sluss och kanal, utveckling av Mälarhamnar samt farledsfördjupning åtgärdar övriga brister på farleden, men det räcker med en felande länk för att begränsa kapaciteten.