M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Stockholm Norvik Hamn är Årets Bygge 2021

Det verkar gå bra för den nya jättehamnen i Norvik. Kanske för bra. Nynäsbanan är inte dimensionerad för både befintlig trafik och den trafik som kan genereras av en jättehamn.
Byggbranschen belönar sig själv. Kul för dem, men ointressant i övrigt.
Nåja, utan jättehamnen hade Trafikverket inte arbetat med denna vägplan för landets första elväg:



För övrigt publicerades ovanstående film samma dag som jättehamnen vann det prestigefyllda byggpriset!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7525
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, det där har vi berört tidigare. Att göra halvdåliga 3D-animeringar går ju...,
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Enceladus »

De senaste dagarnas nyhetsflöde har dominerats av blockeringen av Suezkanalen. Fartygsolyckan visar tydligt hur en enskild flaskhals kan stoppa hela världshandeln. Detta gillas naturligtvis inte i Peking. Därav det historiska megaprojektet Belt and Road Initiative. Lämpligt nog drivs containerterminalen i Norvik av det kinesiska företaget Hutchison Ports. Vilken väg kommer de kinesiska containrarna att färdas på i framtiden?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7525
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:De senaste dagarnas nyhetsflöde har dominerats av blockeringen av Suezkanalen. Fartygsolyckan visar tydligt hur en enskild flaskhals kan stoppa hela världshandeln. Detta gillas naturligtvis inte i Peking. Därav det historiska megaprojektet Belt and Road Initiative. Lämpligt nog drivs containerterminalen i Norvik av det kinesiska företaget Hutchison Ports. Vilken väg kommer de kinesiska containrarna att färdas på i framtiden?
Eller också släpper man inte in så stora fartyg i Suezkanalen. Till skillnad från Panamakanalen så är Suezkanalen som bekant en nivåkanal, och saknar begränsande slussar. Dock har de egyptiska myndigheterna satt en gräns i fartygslängd på fn. 400 m (större fartyg än så kan rent tekniskt passera, men måste ha specialtillstånd), vilket förklarar att det grundstötta fartyget Ever Given har en uppgiven längd på 399,94 m, liksom det tidigare länkade fartygsbygget: https://www.transportochlogistik.se/202 ... yg-sjosatt

Jämförelsen mellan fartygs- och järnvägskapacitet förklarade ingenjör Nordius redan den 10/2. Naturligtvis stoppas inte världshandeln, möjligheten att runda Godahoppsudden finns ju alltid kvar, men det tar längre tid och blir dyrare förstås. I värsta fall finns ju Panamakanalen att ta till, även om det blir en rejäl omväg. Den sistnämnda är ju i första hand till för den interamerikanska handeln, liksom för handeln Asien - Amerika.

PS. Fartyget Ever Given är tydligen flott nu och bogserad till Stora Bittersjön för närmare översyn/kontroll
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Enceladus »

Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön
Stena Line skrev:Som en del av expansionen på Östersjön ansluter nu den moderna frakt- och passagerarfärjan Stena Livia. Från mitten av april börjar hon trafikera linjen mellan Nynäshamn (Stockholm Norvik Hamn) och Ventspils tillsammans med systerfartyget Stena Flavia.

- Vi har sett en ökad efterfrågan från våra kunder runt hela Östersjön och vi fortsätter därför att utveckla fartygsflottan. Jag välkomnar stolt vårt senaste tillskott Stena Livia”, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.

Senare under 2021 ersätts Stena Livia och Stena Flavia på linjen Nynäshamn-Ventspils av de 222 meter långa moderna fartygen Stena Scandica och Stena Baltica vilket kommer att öka kapaciteten med 30 %.
Transporterna till den nya jättehamnen fortsätter att öka. Hänger landinfrastrukturen med?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7525
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön
Stena Line skrev:Som en del av expansionen på Östersjön ansluter nu den moderna frakt- och passagerarfärjan Stena Livia. Från mitten av april börjar hon trafikera linjen mellan Nynäshamn (Stockholm Norvik Hamn) och Ventspils tillsammans med systerfartyget Stena Flavia.

- Vi har sett en ökad efterfrågan från våra kunder runt hela Östersjön och vi fortsätter därför att utveckla fartygsflottan. Jag välkomnar stolt vårt senaste tillskott Stena Livia”, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.

Senare under 2021 ersätts Stena Livia och Stena Flavia på linjen Nynäshamn-Ventspils av de 222 meter långa moderna fartygen Stena Scandica och Stena Baltica vilket kommer att öka kapaciteten med 30 %.
Transporterna till den nya jättehamnen fortsätter att öka. Hänger landinfrastrukturen med?
Vilket språkbruk i notisen: "Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön"! Stena Livia sjösattes 2008 (i Adriatiska havet, närmare bestämt).

Ja, här är det ju inte fråga om några renodlade Roro-fartyg utan färjor, sk. RoPax-färjor. Stena ska tydligen rusta upp två av sina gamla skorvar under namnen Stena Scandica och Stena Baltica:
https://news.cision.com/se/stena-line/r ... a,c3256174

"Jättehamnen" i Norvik har ju verkligen stora förutsättningar att bli en efterfrågad passagerarhamn på Ventspils-traden! :? Pendeltåg till Norvik!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Enceladus »

Green Cargo och Containerships utökar samarbetet med ny järnvägspendel
Green Cargo skrev:Genom det nya upplägget med Green Cargo minskar Containerships sina koldioxidutsläpp med ungefär 150 000 ton per år, bara mellan Helsingborg och Stockholm, jämfört med om transporterna istället hade gått i vägnätet. Samarbetet mellan Green Cargo och Containerships är inte bara en stor insats för miljön utan skapar även tryggare vägar.
Intresset ökar för hållbara transporter, men hur mycket plats kvar finnas det på den befintliga järnvägen?
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Erik Sandblom »

twr skrev:
JohanB skrev:Tamsons och Trafikverket är ju inte bästa kompisar direkt. Eftersom Nynäsbanan inte används inte av någon annan så är der väl jättebra om SLL tar över.
Järnvägen är ett system. Det lär bli mycket oreda om pendeltågen ska passera en trafikledningsgräns i Älvsjö.

Nä, det här är rimligen inte ett allvarligt menat förslag utan mer av en allmän missnöjesyttring.
Jag tycker det är en intressant idé med mer lokalt inflytande över Nynäsbanan. I järnvägslandet Schweiz är det vanligt med sk privatbanor där kantoner (län) och det lokala näringslivet är delägare. Statliga driftsbidrag hjälper ekonomin. BLS och Jungfraubahn är två exempel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Odd »

Jag tycker det är kul att, när man i övriga världen räknar storleken på likriktar/omformarstationer i effekten de levererar (kW, MW osv) så räknar dessa nissar storleken i kvadratmeter... :lol:
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Sio »

Odd skrev:Jag tycker det är kul att, när man i övriga världen räknar storleken på likriktar/omformarstationer i effekten de levererar (kW, MW osv) så räknar dessa nissar storleken i kvadratmeter... :lol:
De håller ju på med en vägplan, som handlar om fysisk planering, då är ytan det som räknas.
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Erik Sandblom skrev:
twr skrev:
JohanB skrev:Tamsons och Trafikverket är ju inte bästa kompisar direkt. Eftersom Nynäsbanan inte används inte av någon annan så är der väl jättebra om SLL tar över.
Järnvägen är ett system. Det lär bli mycket oreda om pendeltågen ska passera en trafikledningsgräns i Älvsjö.

Nä, det här är rimligen inte ett allvarligt menat förslag utan mer av en allmän missnöjesyttring.
Jag tycker det är en intressant idé med mer lokalt inflytande över Nynäsbanan. I järnvägslandet Schweiz är det vanligt med sk privatbanor där kantoner (län) och det lokala näringslivet är delägare. Statliga driftsbidrag hjälper ekonomin. BLS och Jungfraubahn är två exempel.
Jungfraubahn får dock inga bidrag, det finns inga boende längs banan och den anses vara uteslutande en turistbana och klarar sig med skyhöga biljettpriser.
Men det finns många privatbanor som ägs av kantoner och kommuner. Ofta med federala bidrag men en förutsättning är att man har minst 30% täckning av egna inkomster.
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Enceladus »

Debatt: Därför är det viktigt att bygga tvärförbindelse Södertörn

Anledningen stavas förstås Norvik. Hur kunde det bli så att jättehamnen bara leder till vägsatsningar?
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Breitspurbahn »

Klippt från tråden om Bromma Flyfplats där detta inlägg visst inte var välkommet:

"Apropå lägga ner existerande infrastruktur så har man kommit igång med pråmtrafiken mellan Nynäshamn Norvik till Västerås via Södertälje Kanal och Mälaren.
Man vill även utöka den trafiken till andra hamnar i Mälaren och jag såg även Stockholm nämnas i början.
Mycket av mälarkajerna i Stockholm har ju blivit bostadsområden, men Bällstaviken har ju kvar en del industriella kajer.
Kanske man ska avvakta med att bygga bostäder där och använda denna för den här pråmtrafiken?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pendelbat
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev:Klippt från tråden om Bromma Flyfplats där detta inlägg visst inte var välkommet:

"Apropå lägga ner existerande infrastruktur så har man kommit igång med pråmtrafiken mellan Nynäshamn Norvik till Västerås via Södertälje Kanal och Mälaren.
Man vill även utöka den trafiken till andra hamnar i Mälaren och jag såg även Stockholm nämnas i början.
Mycket av mälarkajerna i Stockholm har ju blivit bostadsområden, men Bällstaviken har ju kvar en del industriella kajer.
Kanske man ska avvakta med att bygga bostäder där och använda denna för den här pråmtrafiken?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pendelbat
Det är ju dock inte någon pråm det är frågan om utan ett vanligt rätt stort lastfartyg.
En pråm är något man bogserar, saknar egen framdrivning och är obemannad.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7525
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
Breitspurbahn skrev:Klippt från tråden om Bromma Flyfplats där detta inlägg visst inte var välkommet:

"Apropå lägga ner existerande infrastruktur så har man kommit igång med pråmtrafiken mellan Nynäshamn Norvik till Västerås via Södertälje Kanal och Mälaren.
Man vill även utöka den trafiken till andra hamnar i Mälaren och jag såg även Stockholm nämnas i början.
Mycket av mälarkajerna i Stockholm har ju blivit bostadsområden, men Bällstaviken har ju kvar en del industriella kajer.
Kanske man ska avvakta med att bygga bostäder där och använda denna för den här pråmtrafiken?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pendelbat
Det är ju dock inte någon pråm det är frågan om utan ett vanligt rätt stort lastfartyg.
En pråm är något man bogserar, saknar egen framdrivning och är obemannad.
Vad som är ett "vanligt" lastfartyg kan ju diskuteras. I varje fall finns det ingen regelmässig definition av vad en pråm är:
https://transportstyrelsen.se/sv/sjofar ... 371#161371

Det var jag som använde uttrycket "motorpråm" för de lastfartyg som avses användas, något som också förekommit i tidigare språkbruk. Att de är "fartyg" i lagens mening är dock fullt klarlagt.
Bild

Här ser vi ett av dessa fartyg i trafik på ett avsevärt lugnare farvatten än de utanför Landsort. Under alla förhållanden kommer det inte att skapas någon containerhamn i Bällstaviken. Där har f.ö. inte bedrivits någon kommersiell fartygstrafik sedan Prippsbryggeriet lades ned.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7525
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Såhär skrev jag i mars:
dr Cassandra Nojdh skrev:Vi får väl se hur det går för den där avbildade tyska motorpråmen, byggd för att trafikera Tysklands floder. Man ska ut från Norvik, ut på Mysingen, runda Landsort och in på den slingriga Södertäljeleden, och där är det öppna farvatten där det kan ligga på ordentligt, det vet jag av egen erfarenhet. Möjligen kan man krångla sig fram via Krokskärsleden norr om Landsort/Öja, men jag tvivlar på att det går med ett över 100 m långt fartyg annat än i mycket gott väder. Det gäller att ha ordning på grejerna, annars går det som för motorfartyget Oleg Koshevoi, som havererade där 1946: https://www.dykarna.nu/dykplatser/lands ... n-208.html
Norr om Krokskär kallas numera Herrhamraleden och har av Sjöfartsverket (för X antal miljoner) öppnats för fartyg upp till 110x11,4x3,6 meter (tidigare användes den bara av fritidsbåtar), under vissa väderförhållanden.:
https://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss ... d-sjofart/
Djupet i farleden understiger dock inte 6 m: https://pasjon.eniro.se/#map=12.89/58.786/17.84662

Bild
Det är alltså denna väg som Emelie Deymann tar, istället för att runda Landsort. Emelie Deymann är ca. 25 m. kortare än tidigare avbildade Aarburg.

I Postvagnen är man (som vanligt) inte lika respektfull mot denna transportled, men jag ska bespara publicum detta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har tillsammans sökt tåglägen för 5 tågpar på Nynäsbanan per dygn i nästa års tågplan. Enligt prognoserna, som flera av trådens skribenter visserligen har avfärdat, kommer behovet att bli mycket större i framtiden.

Eftersom väg- och järnvägssystemet runt Mälaren är hårt ansträngt är det nödvändigt att satsa på godstransporter till sjöss. Därför har Hutchison Ports utvecklat ett unikt samarbete för att starta Mälarpendeln mellan Norvik och Västerås samt Köping, vilken diskuteras ovan.

Ett problem för farleden är dock att Hjulstabron på väg 55 utgör en flaskhals. Pågående ombyggnad av Södertälje sluss och kanal, utveckling av Mälarhamnar samt farledsfördjupning åtgärdar övriga brister på farleden, men det räcker med en felande länk för att begränsa kapaciteten.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
Sio skrev:Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har tillsammans sökt tåglägen för 5 tågpar på Nynäsbanan per dygn i nästa års tågplan. Enligt prognoserna, som flera av trådens skribenter visserligen har avfärdat, kommer behovet att bli mycket större i framtiden.

Eftersom väg- och järnvägssystemet runt Mälaren är hårt ansträngt är det nödvändigt att satsa på godstransporter till sjöss.
Då kan jag avslöja för dig att det fanns inte mindre än 5 dagliga tågpar i ansökan även till 2021 års tågplan. Men tittar vi på hur många tåg det faktiskt går så finns det den här veckan totalt 2 tågpar på hela veckan som går till Kvarnängen (Norviks hamn). Jag har lite svårt att förstå dina upprepade försök att utmåla en bild av det skulle vara kapacitetsproblem på järnvägen till Norvik.
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Då kan jag avslöja för dig att det fanns inte mindre än 5 dagliga tågpar i ansökan även till 2021 års tågplan. Men tittar vi på hur många tåg det faktiskt går så finns det den här veckan totalt 2 tågpar på hela veckan som går till Kvarnängen (Norviks hamn). Jag har lite svårt att förstå dina upprepade försök att utmåla en bild av det skulle vara kapacitetsproblem på järnvägen till Norvik.
Enligt prövotidsredovisningen kan järnvägstransportörerna inte erbjuda attraktiva transportförbindelser med dagens infrastruktur:
M4Traffic skrev:Med dagens infrastruktur och trafikering av pendeltågen är godstrafiken begränsad till sex tåg per dygn och riktning. Genom att fortsätta bygga ut Nynäsbanan ökar kapaciteten i järnvägsnätet och därmed skapas möjligheter för godstrafiken att växa. Det skulle innebära möjligheter till fler avgångar dagtid och att järnvägstransportörerna genom detta kan erbjuda mer attraktiva transportförbindelser. Detta skulle kunna locka över transporter från väg och därmed minska olägenheterna från vägtransporterna.
Vidare används godstrafiken från den nya jättehamnen som ett argument för att motivera Tvärförbindelse Södertörn:
Trafikverket skrev:Tvärförbindelse Södertörn blir en viktig förbindelse för den stora mängd godstrafik som redan idag trafikerar området. Belastningen väntas öka nu när den nya godshamnen i Norvik i Nynäshamn är klar, med potential att hantera fem till åtta gånger så mycket gods som gamla Frihamnen.
Inducerad trafik innebär att Huddinge och Haninge riskerar att utvecklas till bilberoende sovstäder med tillhörande problem.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av kildor »

Jaha. Det är tydligen en utredning från 2006 som anger kapaciteten till 6 tågpar per dygn med de utbyggnader som nu är gjorda på Nynäsbanan. Även om den siffran skulle stämma så är vi ju inte ens i närheten av den volymen idag.
Skriv svar