T Fridhemsplan - Älvsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Även Mitti har skrivit om T-banan till Älvsjö: "KLART: Så ska nya tunnelbanan till Älvsjö dras".
Titta! Linjen är gul! :cheesygrin:
Kan det ge en hint om hur banan ska förlängas från Fridhemsplan? :)
I Söder borde väl en eventuell förlängning vara till Hagsätra.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Även Mitti har skrivit om T-banan till Älvsjö: "KLART: Så ska nya tunnelbanan till Älvsjö dras".
Titta! Linjen är gul! :cheesygrin:
Kan det ge en hint om hur banan ska förlängas från Fridhemsplan? :)
I Söder borde väl en eventuell förlängning vara till Hagsätra.
Nu indikerar man ju att man kör ett blankt kort, en ny "tunnelbana 4" i stället för en utbyggnad av tunnelbana 2, så det finns ju alla chanser att man faktiskt reviderar den över 70 år gamla standarden som man byggde efter när vagnarna var 2,70 meter breda och endast tillgång till lågspänning. I dag finns alla förutsättningar att i stället köra med hög driftspänning och kontaktledning, bredare fordon och automatdrift. Drar man det där ytterligare ett steg så kan man ju bygga det systemkompatibelt med Trafikverkets spår. Det är ju trots allt inte omöjligt att även pendeltågen körs automatiskt eller autonomt om 30-40 år.
Lite som tunnelbanan i Sydney, där man kan köra vagnarna i vagntransport på övriga pendeltågsnätet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Här är en mer utförlig artikel: Ny tunnelbana i Stockholm kan få förarlösa tåg
DN skrev:I Köpenhamn är samtliga tåg på alla fyra linjer självkörande och förarlösa.
Artikeln illustreras med en bild av Köpenhamns metro. Jag ser allt fler kommentarer i sociala medier som tar upp Köpenhamns metro som en förebild. Det verkar inte längre gå att ignorera utvecklingen i omvärlden.
DN skrev:– Där får vi mest och bäst tunnelbana per krona för flest resenärer. Den västra linjen är kortare och billigare att bygga, stödjer bäst bostadsutvecklingen i Årstaberg och Liljeholmen och ger större nytta för fler resenärer, säger Kristoffer Tamsons (M).
Nattrafik till Årstaberg är viktigare än kollektivtrafik till Södersjukhuset. Svårt val, men detta leder onekligen till fler bostäder. Vilka andra pendeltågsstationer behöver tunnelbana förutom Hagalund, Årstaberg och Älvsjö? Jag skulle nog säga Flemingsberg i första hand, men det finns också potential i Ulriksdal om Solna kommun spelar sina kort rätt.
Den så kallade metron i Köpenhamn är en usel förebild. Och inga pendeltågsstationer behöver tunnelbana. Om du menar behöver nattrafik så skriv det istället.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av twr »

Odd skrev: Nu indikerar man ju att man kör ett blankt kort, en ny "tunnelbana 4" i stället för en utbyggnad av tunnelbana 2, så det finns ju alla chanser att man faktiskt reviderar den över 70 år gamla standarden som man byggde efter när vagnarna var 2,70 meter breda och endast tillgång till lågspänning. I dag finns alla förutsättningar att i stället köra med hög driftspänning och kontaktledning, bredare fordon och automatdrift. Drar man det där ytterligare ett steg så kan man ju bygga det systemkompatibelt med Trafikverkets spår. Det är ju trots allt inte omöjligt att även pendeltågen körs automatiskt eller autonomt om 30-40 år.
Lite som tunnelbanan i Sydney, där man kan köra vagnarna i vagntransport på övriga pendeltågsnätet.
Du glömmer att det är FUT som ska bygga. Det betyder att du inte ska hoppas att något blir bättre, utan du bör räkna med att det inte finns någon gräns för hur dåligt det kan bli.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:"Klart: Ny tunnelbana från Fridhemsplan via Liljeholmen till Älvsjö".

"Den nya linjen kan också komma att få kapacitet för självkörande tåg som i Köpenhamn, London och Paris."
Hoppas det blir bra. Men om det verkligen förverkligas så betyder det väl att denna linje blir helt frikopplad från trafiken på röd linje? Ett citat från pressmeddelandet tyder också på det: "Nu skrivs historia. Den nya tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö kommer att gå via Liljeholmen. Det innebär att Stockholm kan få sin första helt nya tunnelbanelinje sedan spadtaget för Blå Linjen togs på 1960-talet.". Man tycks ha glömt gula linjen! :cheesygrin:

Jag tror att det vore bra om denna linje inte trafikerades ihop med röd linje. Däremot skulle jag önska att stationen i Liljeholmen låg rakt under dagens station, men inte parallellt, och att det bara var en rulltrappsresa mellan de nuvarande perrongerna och den nya. Men så blir det säker inte. Långa avstånd i långa gångar tycks ju vara dagens modell! :?
Tvärtom- Linjen Fridhemsplan - Skärholmen är ju den huvudsakliga poängen med den här utbyggnaden. Älvsjögrenen är betydligt mindre viktig. Skärholmslinjen står för minst halva nyttan, har stor social och arbetsmarknadsnytta för sydvästra Stockholm och är nödvändig för att klara resandet på Norsborgsgrenen i framtiden. Och linjen kan ju utan problem förlängas vidare mot Norsborg i framtiden.

Trafiken mot Årstafältet skulle kunna lösas betydligt enklare med en avgrening av Tvärbanan. Och den sista snutten till Älvsjö kan lösas med en busslinje.

En isolerad tunnelbanelinje Fridhemsplan - Älvsjö blir med god marginal det minst motiverade projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria. Ett gigantiskt slöseri med ett antal miljarder som skulle kunna göra nytta någonstans. Och alltihop bara för några enstaka politikers prestige.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Odd »

twr skrev:...
En isolerad tunnelbanelinje Fridhemsplan - Älvsjö blir med god marginal det minst motiverade projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria. Ett gigantiskt slöseri med ett antal miljarder som skulle kunna göra nytta någonstans. Och alltihop bara för några enstaka politikers prestige.
Vi får väl hoppas att det inte blir så. Blindtarmen Gulalinjen är ju ohotad etta på kalkonlistan över projekt med negativt värde men om det blir som du beskriver så blir den rosagrönprickiga linjen i alla fall tveklöst en tveksam tvåa.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:...
En isolerad tunnelbanelinje Fridhemsplan - Älvsjö blir med god marginal det minst motiverade projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria. Ett gigantiskt slöseri med ett antal miljarder som skulle kunna göra nytta någonstans. Och alltihop bara för några enstaka politikers prestige.
En sådan linje skulle nog inte förbli så isolerad utan expandera tids nog.
Och hur isolerad är den med tanke på dess olika sammankopplingar med andra linjer?
twr skrev:...
Den så kallade metron i Köpenhamn är en usel förebild. Och inga pendeltågsstationer behöver tunnelbana. Om du menar behöver nattrafik så skriv det istället.
Behöver gör de såklart inte, men det är onekligen en bra sak om pendeltågsstationer har möjlighet för byte till tunnelbana och öppnar upp nya pendlingsmöjligheter.
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

Lokaliseringsutredning för tunnelbana till Älvsjö

Trafikanslutning till röda linjen, antal stationer och framtida förlängningar är några utredningsfrågor som behandlas i rapporten.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Odd »

En stor fördel med att bygga systemkompatibelt med pendeltågen är att man skulle kunna använda befintlig depå i Älvsjö och att övriga pendeltågsdepåer därmed skulle kunna utöka uppställningskapaciteten om man behöver överföra befintliga fordon dit. Om man dessutom delar fordonspark med pendeltågen så skulle underhållssynergier erhållas. Förmodligen skulle effektiviseringen vara värd miljarder över tid.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:...
En isolerad tunnelbanelinje Fridhemsplan - Älvsjö blir med god marginal det minst motiverade projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria. Ett gigantiskt slöseri med ett antal miljarder som skulle kunna göra nytta någonstans. Och alltihop bara för några enstaka politikers prestige.
En sådan linje skulle nog inte förbli så isolerad utan expandera tids nog.
Och hur isolerad är den med tanke på dess olika sammankopplingar med andra linjer?
twr skrev:...
Den så kallade metron i Köpenhamn är en usel förebild. Och inga pendeltågsstationer behöver tunnelbana. Om du menar behöver nattrafik så skriv det istället.
Behöver gör de såklart inte, men det är onekligen en bra sak om pendeltågsstationer har möjlighet för byte till tunnelbana och öppnar upp nya pendlingsmöjligheter.
Med isolerad menar jag alltså att bara bygga Älvsjögrenen utan att bygga den betydligt viktigare grenen till Aspudden som möjliggör trafik vidare ut på Norsborgsgrenen.

Vad gäller det andra citatet så är det alltså en kommentar till Enceladus som konsekvent förespråkar att slösa många miljarder på nya banor för att köra på nätterna. Istället för den betydligt enklare lösningen att köra tåg som redan finns på spår som redan finns, några timmar senare på kvällarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:Lokaliseringsutredning för tunnelbana till Älvsjö

Trafikanslutning till röda linjen, antal stationer och framtida förlängningar är några utredningsfrågor som behandlas i rapporten.
På sidan 37 visas en prognos för antalet av- och påstigande år 2050 under förmiddagens maxtimme:

Kod: Markera allt

Station          Väst      Öst
Fridhemsplan    5 800    4 800
Hornstull                4 300
Liljeholmen     5 800
Södersjukhuset           2 400
Årstaberg       3 100
Årstafältet     2 200    2 100
Östberga        1 600    1 500
Älvsjö          2 300    2 200
Totalt         20 800   17 300
Enligt "Fakta om SL och regionen 2019" är motsvarande siffror för de andra tunnelbanelinjerna följande (se sidorna 67 och 69):

Kod: Markera allt

Linje   Avstigande   Påstigande    Totalt
Grön        60 250       69 650   129 900
Röd         54 850       53 450   108 300
Blå         24 900       23 900    48 800
Inte illa för blott sex stationer, men den nya linjen behöver förlängas för att komma upp i samma nivåer som dagens grenar på blå linjen (cirka 20 procent fler resande under maxtimmen).
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:Lokaliseringsutredning för tunnelbana till Älvsjö

Trafikanslutning till röda linjen, antal stationer och framtida förlängningar är några utredningsfrågor som behandlas i rapporten.
På sidan 37 visas en prognos för antalet av- och påstigande år 2050 under förmiddagens maxtimme:

Kod: Markera allt

Station          Väst      Öst
Fridhemsplan    5 800    4 800
Hornstull                4 300
Liljeholmen     5 800
Södersjukhuset           2 400
Årstaberg       3 100
Årstafältet     2 200    2 100
Östberga        1 600    1 500
Älvsjö          2 300    2 200
Totalt         20 800   17 300
Enligt "Fakta om SL och regionen 2019" är motsvarande siffror för de andra tunnelbanelinjerna följande (se sidorna 67 och 69):

Kod: Markera allt

Linje   Avstigande   Påstigande    Totalt
Grön        60 250       69 650   129 900
Röd         54 850       53 450   108 300
Blå         24 900       23 900    48 800
Inte illa för blott sex stationer, men den nya linjen behöver förlängas för att komma upp i samma nivåer som dagens grenar på blå linjen (cirka 20 procent fler resande under maxtimmen).
Sedan är det en sak med beräkningar och en annan med verkligt utfall. Brukar inte nya linjer - likt nybyggda vägar - trafikeras av fler än det beräknats för? Fast det är ju svårt att räkna med...
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av LÅ1 »

Jag tittade lite på stadens karta över området mellan Liljeholmen och Aspudden. (Det rödmarkerade kvarteret använde jag bara för att få en lämplig länk.)
Här ser man hur tunnelbanans spår och tunnllar går. Men det finns ju möjlighet att köra tåg från Nybodadepån direkt till Aspudden, utan att passera Liljeholmen. Men den tunneln finns inte med på kartan. Tittade mest för att se hur tåg från Fridhemsplan mot Skärholmen skulle kunna ansluta till den tunneln. Gissar att tunneln viker av åt vänster strax efter passagen över Hägerstensvägen och ansluter ganska snart till trafikspåret mot Aspudden. Kanske i höjd med Nybohovsskolan? Någon som vet mer?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Kristofer »

OpenStreetMap har med tunnlarna till Nybodahallen. Nu är det ju en användargenererad karta, med allt vad det innebär av möjliga felaktigheter, men den brukar ändå vara förvånansvärt korrekt: https://www.openstreetmap.org/#map=16/59.3083/18.0183
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av kildor »

Samma data, men lite tydligare på OpenRailwayMap:
https://openrailwaymap.org/?style=stand ... 72&zoom=17
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:OpenStreetMap har med tunnlarna till Nybodahallen. Nu är det ju en användargenererad karta, med allt vad det innebär av möjliga felaktigheter, men den brukar ändå vara förvånansvärt korrekt: https://www.openstreetmap.org/#map=16/59.3083/18.0183
kildor skrev:Samma data, men lite tydligare på OpenRailwayMap:
https://openrailwaymap.org/?style=stand ... 72&zoom=17
Tack båda två för länkarna. Där ser man till och med hur växlarna ligger. Blev förvånad att de båda trafikspåren ligger så långt från varandra.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 287
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Fyrgeit »

Kanske kan det se ut någonting så här?
liljeholmen.png
liljeholmen.png (149.52 KiB) Visad 1087 gånger
(Tjocka linjer och lågupplöst karta, men jag tror ni fattar)
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev:Kanske kan det se ut någonting så här?
liljeholmen.png
(Tjocka linjer och lågupplöst karta, men jag tror ni fattar)
Det här kommer förstås inte fungera. Det befintliga spåret ligger högt, till och med över Liljeholmen skulle jag tro. Den nya stationen ska ligga långt under den befintliga, för att spåren ska kunna passera under Riddarfjärden. Dessutom behöver man ju ansluta planskilt till befintlig bana nrä det är en linje i trafik och inte bara tåg till och från depå.

Jag och LÅ1 har fortsatt diskussionen i denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38670
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

OpenRailwayMap brukar vara användbar för den här typen av diskussioner. Nu har signaturen "kildor" redan länkat dit, så jag behöver inte göra det igen.

Observera att depåspåret mellan Nybodadepån och Aspudden är ett enkelspår. Det kan därför inte användas för regelbunden tunnelbanetrafik. Depåspåret mellan Hallonbergen och Rinkeby, vilket kan och har använts för regelbunden tunnelbanetrafik, är ett dubbelspår med planskilda anslutningar.
Skriv svar