Det beror väl på vad som händer med Värtabanan? Den skulle ju kunna dras till Solna via Uppsalavägen istället för Universitetet och Bergshamra - blir både billigare och snabbare. Å andra sidan är detta ett argument för att välja det andra alternativet. Möjligheten att bygga en station i Albano bör dock inte tas bort innan det finns en plan för Norra Djurgården.Magnus Ahltorp skrev:Albano håller just nu på att "kompletteras och förtätas något med bebyggelse", så det skulle ju isåfall vara anledningen till att ha en station där. Omstigning mellan Roslagsbanan och Tub2 finns redan vid Universitetet, så det enda som behöver göras där är att göra den bytespunkten attraktivare, knappast något som bör kosta särskilt mycket. Det behövs inte en helt ny station för bara det.heasm skrev:Nu vet jag inte riktigt hur den nya dragningen från Universitetet till Odenplan går, men gissar att den går väster om Tub2 och öster om Citybanan. Jag tycker att man borde ta en ordentlig funderare pp att bygga en omstigningsstation mellan Tub2, Roslagsbanan och en ev framtida Värtabana i Albano/Roslagstull. Med en sådan finns funktionen som Östra station har idag kvar för resande söderut på tub2 och kanske t o m området runt Albano/Roslagstull kan kompletteras och förtätas något med bebyggelse.
Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Albano som roslagsbanestation känns ganska överflödigt då det redan finns en bytespunkt med tunnelbanan vid Universitetet, och om man går på min långsiktiga linje med att bredda spåren och köra pendeltågstrafik på Roslagsbanan så blir stationen bara ivägen för de långdistansresenärerna som kommer från Rimbo, Täby, Vallentuna & Åkersberga (o kanske - suck - Arlanda?) då det blir ett extra uppehåll.
Albano som Tunnelbanestation kan ha ett bra syfte om den placeras smart och får ett så bra upptagningsområde som möjligt. placera stationen exempelvis mitt under ruddammen med en varsin uppgång på vardera sidan - mot Albano och mot Roslagstull! annars kommer den inte ha så mycket resenärsflöden för att vara värt det!
Att dra tvärbanan via universitetet fyller i en funktion som en lokal och snabb spårvägsförbindelse på markytan direkt mellan Albano och Universitetet utan att resenärerna ska behöva gå ner under marken. Om tvärbanan väljs att gå via Uppsalavägen till Solna station så missar den både universitetet och Bergshamra - men också Järva krog och antingen Frösunda eller Arenastaden, beroende på hur man vill dra spårvägen där den ger mest nytta! Dessutom går nuvarande värtabanan genom Hagaparken, en nationalstadspark som inte ska förändras, vilket gör det svårt att bygga ut till dubbelspår längs med sträckan utan allt för många invändningar, och hur skall sedan spårvägen fortsätta mot Frösundaleden utan att inskränka på Nationalstadsparken? - eller för den delen Norra begravningsplatsen!?
Albano som Tunnelbanestation kan ha ett bra syfte om den placeras smart och får ett så bra upptagningsområde som möjligt. placera stationen exempelvis mitt under ruddammen med en varsin uppgång på vardera sidan - mot Albano och mot Roslagstull! annars kommer den inte ha så mycket resenärsflöden för att vara värt det!
Att dra tvärbanan via universitetet fyller i en funktion som en lokal och snabb spårvägsförbindelse på markytan direkt mellan Albano och Universitetet utan att resenärerna ska behöva gå ner under marken. Om tvärbanan väljs att gå via Uppsalavägen till Solna station så missar den både universitetet och Bergshamra - men också Järva krog och antingen Frösunda eller Arenastaden, beroende på hur man vill dra spårvägen där den ger mest nytta! Dessutom går nuvarande värtabanan genom Hagaparken, en nationalstadspark som inte ska förändras, vilket gör det svårt att bygga ut till dubbelspår längs med sträckan utan allt för många invändningar, och hur skall sedan spårvägen fortsätta mot Frösundaleden utan att inskränka på Nationalstadsparken? - eller för den delen Norra begravningsplatsen!?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Genvägen via Uppsalavägen var bara en lös tanke - man ska ju ge idéer en chans innan man fördömer dem! Nyttan blir rimligen större om Tvärbanan får betjäna Frösunda, Järva krog och Kungshamra. Nackdelen blir då att det tar längre tid att åka till Norra Djurgårdsstaden, men det är väl ett pris man får betala. Som du säger måste även det extra stoppet för Roslagsbanan vägas in i nyttokalkylen. Dock anser jag att Tvärbanans och Värtabanans framtid borde bestämmas innan Roslagsbanans tunnel utformas.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ett rätt av två - inte illa!Inge skrev:Visst, du kan vara lugn....Enceladus skrev:Dock anser jag att Tvärbanans och Värtabanans framtid borde bestämmas innan Roslagsbanans tunnel utformas.
Värtabanans framtid kommer att vara "bestämd", på det viset att man bestämmer sej för att inte göra någonting - åtminstone inte från TF/SL:s sida.
Tvärbanans framtid kommer däremot inte att vara bestämd, åtminstone inte vad det gäller en eventuell förlängning österut från Solna station.
Jag kan ha fel, men det är inte troligt. Och eventuella invändningar får gärna beledsagas av sakliga argument...
med blicken i kristallkulan
tecknar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Läget i Albano precis just nu:
Sett från Kräftriket
Sett från AlbaNova
Den grå Berlin-muren rakt över området är den intunnlade Värtabanan.
Mer läsning om det nya området: http://vaxer.stockholm.se/projekt/albano/
Sett från Kräftriket
Sett från AlbaNova
Den grå Berlin-muren rakt över området är den intunnlade Värtabanan.
Mer läsning om det nya området: http://vaxer.stockholm.se/projekt/albano/
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Är "aldrig" sakargumentet i den utsagan?Inge skrev:Visst har du fel. Roslagsbanans tunnel kommer aldrig att utformas.TKO skrev: Ett rätt av två - inte illa!
Värtabanans framtid kommer att vara "bestämd", på det viset att man bestämmer sej för att inte göra någonting - åtminstone inte från TF/SL:s sida.
Tvärbanans framtid kommer däremot inte att vara bestämd, åtminstone inte vad det gäller en eventuell förlängning österut från Solna station.
Jag kan ha fel, men det är inte troligt. Och eventuella invändningar får gärna beledsagas av sakliga argument...
med blicken i kristallkulan
tecknar
Thomas K Ohlsson
Även om signaturen "Inge" är övertygad om att det inte behövs någon tunnel för Roslagsbanan så har jag på känn att det är en rätt ovidkommande parameter för de som beslutar i frågan. Jag är inte heller övertygad om att tunneln är en bra lösning, och inte heller säker på att den kommer att byggas. Men jag inser att chansen/risken för att det sker är rätt stor... så "aldrig" är ett uttryck jag aldrig skulle använda i detta sammanhang!
"Vi får se" är väl det närmatse sanningen vi kan komma idag.
resonerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Jag tänkte mig väl närmast ytterligare förtätning förutom den redan beslutade och påbörjade. Hur gör man Universitetet till en attraktivare bytespunkt? Vad jag förstår är det tänkt att Roslagsbanan skall gå ner i tunnel efter stationen Universitetet. I dagsläget är det fågelvägen ca 200 m mellan Tub2 och Roslagsbanan. Man kan i och för sig tänka sig att tunneln påbörjas tidigare och (innan plankorsningen i Frescati) och att man lägger stationen närmare tunnelbanan och bygger bort plankorsningen, men för plankorsningen finns det redan långt skridna planer och nationalstadsparken kanske lägger hinder i vägen för en sådan lösning.Magnus Ahltorp skrev:Albano håller just nu på att "kompletteras och förtätas något med bebyggelse", så det skulle ju isåfall vara anledningen till att ha en station där. Omstigning mellan Roslagsbanan och Tub2 finns redan vid Universitetet, så det enda som behöver göras där är att göra den bytespunkten attraktivare, knappast något som bör kosta särskilt mycket. Det behövs inte en helt ny station för bara det.heasm skrev:Nu vet jag inte riktigt hur den nya dragningen från Universitetet till Odenplan går, men gissar att den går väster om Tub2 och öster om Citybanan. Jag tycker att man borde ta en ordentlig funderare pp att bygga en omstigningsstation mellan Tub2, Roslagsbanan och en ev framtida Värtabana i Albano/Roslagstull. Med en sådan finns funktionen som Östra station har idag kvar för resande söderut på tub2 och kanske t o m området runt Albano/Roslagstull kan kompletteras och förtätas något med bebyggelse.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ännu ett projekt som får epitetet "det mest olönsamma av alla". Hur stor blir den äran när den ges till allt och alla?Inge skrev:Det finns inget som är billigt överhuvudtaget med Roslagsbanan och absolut inte en tredje tunnel mellan Odenplan och Centralen. Men inte nog med att det är extremt dyrt. Nyttorna är extremt små. Så små att det faktiskt är det mest olönsamma av alla projekt.
En tunnelbana däremot kan till stor del finansieras genom bortrationaliserade driftskostnader för busstrafik.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Efter mitt besök hos Handelskammaren igår måste jag utnämna signaturen "Inge" till Sveriges meste "Tunnelbanetåliban", riktigt hard-core!
(byt ut å mot a, censurfunktionen förbjöd mej att stava rätt...)
För t o m kammaren accepterar att det kan vara vettigt att rusta upp och förlänga Roslagsbanan...
Och detta epitet utdelas enbart en gång.
Thomas K Ohlsson
överdomare
(byt ut å mot a, censurfunktionen förbjöd mej att stava rätt...)
För t o m kammaren accepterar att det kan vara vettigt att rusta upp och förlänga Roslagsbanan...
Och detta epitet utdelas enbart en gång.
Thomas K Ohlsson
överdomare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Blir det mer lönsamt om man kör tunneltåg i den, med alla andra parametrar oförändrade?Inge skrev:Det finns inget som är billigt överhuvudtaget med Roslagsbanan och absolut inte en tredje tunnel mellan Odenplan och Centralen. Men inte nog med att det är extremt dyrt. Nyttorna är extremt små. Så små att det faktiskt är det mest olönsamma av alla projekt.
En tunnelbana däremot kan till stor del finansieras genom bortrationaliserade driftskostnader för busstrafik.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Kommer Odenplan tunnelbanestation ha plats för att ta hand om resenärerna från både Roslagsbanan samt avgreningen norrut?
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Man får väl dimensionera förbindelsegångar mellan plattformarna så det räcker tillMajkey skrev:Kommer Odenplan tunnelbanestation ha plats för att ta hand om resenärerna från både Roslagsbanan samt avgreningen norrut?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Om Roslagsbanan förbinds med mellanplanet så behöver väl ingen plats tas i anspråk på tunnelbanans perrong?Majkey skrev:Kommer Odenplan tunnelbanestation ha plats för att ta hand om resenärerna från både Roslagsbanan samt avgreningen norrut?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Nu syftar jag på själva perrongen. Har hört att det är väldigt fullt där redan nu i rusning och den är ju inte särskilt bred och dessutom tar de nya rulltrapporna upp plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Varken pendeltåget eller gröna linjen har kapacitet för en gren mot Täby. Det skulle ändå behövas en till tunnel genom innerstan. Dyrt är relativt - Roslagsbanan är det billigaste alternativet.Inge skrev:I vad? Det finns ingen tredje tunnel. Det behövs ingen tredje tunnel. Och En tredje tunnel vore extremt dyr.Odd skrev:Blir det mer lönsamt om man kör tunneltåg i den, med alla andra parametrar oförändrade?Inge skrev:Det finns inget som är billigt överhuvudtaget med Roslagsbanan och absolut inte en tredje tunnel mellan Odenplan och Centralen. Men inte nog med att det är extremt dyrt. Nyttorna är extremt små. Så små att det faktiskt är det mest olönsamma av alla projekt.
En tunnelbana däremot kan till stor del finansieras genom bortrationaliserade driftskostnader för busstrafik.
Dessutom är faktiskt själva framförandet av tunneltåg billigare.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Det finns ingen bana mellan City och Täby. Alltså måste någon av existerande banor förlängas mot City eller Täby - det senare är mycket dyrare och ger lägre kapacitet. Dessutom avlastar Roslagsbanans förlängning Östermalmstorg genom att absorbera en stor del av Universitetets många resande. Vi har redan diskuterat detta.Inge skrev:Nä det behövs ingen ny tunnel under stan Det behövs knappt ens nya tåg, annat än just för förlängningen. Resenärer från Roslagen kan medfölja vändande tåg i motriktningen, det är ju så de åker, utan problem.
Eftersom det enda rimliga ekonomiskt är att använda de tunnlar man har, är det tämligen olämpligt att satsa på Roslagsbanetåg, då de passar illa.
Dessutom skulle en sådan tunnel, som du ju informerats om ett mycket stort antal gånger, medföra att belastningen ökar på de sträckor som verkligen är kritiska.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
I min mening finns det ingen naturlig fortsättning söderut förutom kanske Tyresö. Tyresö känns dock lite konstigt och konstlat som förlängning av RB utan Tub1 är mera naturligt där. Jag har nog förlikat mig med att T-centralen som slutstation för RB ändå är ganska bra lösning.Enceladus skrev:Efter att ha läst halva tråden kan jag fortfarande inte lista ut vilken frågeställning som diskuteras. Men jag såg fyra förslag nämnas: Värmdö, Bromma flygplats, Tyresö och Saltsjöbanan. Ekerö nämndes inte som ett alternativ, och det är kanske lika bra att jag inte heller gör det.
Bromma flygplats anser jag är en olämplig fortsättning. Dels ligger området för nära, dels skulle det behövas en tredje tunnel mellan Centralen och Fridhemsplan. Tyresö ligger på rätt anstånd, men gröna linjen borde ändå passa bättre dit. Den har bra stationslägen i Gullmarsplan och på Södermalm - något Roslagsbanan antagligen inte skulle få. En sammankoppling med Saltsjöbanan - varför? Det är nog billigare att bygga en ny gren till Fisksätra om det är målet. Saltsjöbanan bör dock behållas som Nackas direktförbindelse med Slussen - såvida någon inte föreslår en tredje tunnel för Roslagsbanan. Då återstår Värmdö...
Jag glömde nästan sammankopplingen med Kungsholmenbanan. Det är ett intressant förslag, men det måste nog ses som överspelat idag.
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Dels så kan det förstås ordnas attraktivare byten om Roslagsbanans station görs om på något sätt, men även om den är kvar där den är så finns det olika varianter i olika prisklasser. Det enklaste och billigaste är att snygga upp gångvägen, följt av tak eller inomhusklimat hela vägen. En sådan förbättring har även fördelar för den som kommer med Roslagsbanan och ska vidare till verksamheterna öster om tunnelbanan.heasm skrev:Jag tänkte mig väl närmast ytterligare förtätning förutom den redan beslutade och påbörjade. Hur gör man Universitetet till en attraktivare bytespunkt? Vad jag förstår är det tänkt att Roslagsbanan skall gå ner i tunnel efter stationen Universitetet. I dagsläget är det fågelvägen ca 200 m mellan Tub2 och Roslagsbanan. Man kan i och för sig tänka sig att tunneln påbörjas tidigare och (innan plankorsningen i Frescati) och att man lägger stationen närmare tunnelbanan och bygger bort plankorsningen, men för plankorsningen finns det redan långt skridna planer och nationalstadsparken kanske lägger hinder i vägen för en sådan lösning.Magnus Ahltorp skrev:Albano håller just nu på att "kompletteras och förtätas något med bebyggelse", så det skulle ju isåfall vara anledningen till att ha en station där. Omstigning mellan Roslagsbanan och Tub2 finns redan vid Universitetet, så det enda som behöver göras där är att göra den bytespunkten attraktivare, knappast något som bör kosta särskilt mycket. Det behövs inte en helt ny station för bara det.heasm skrev:Nu vet jag inte riktigt hur den nya dragningen från Universitetet till Odenplan går, men gissar att den går väster om Tub2 och öster om Citybanan. Jag tycker att man borde ta en ordentlig funderare pp att bygga en omstigningsstation mellan Tub2, Roslagsbanan och en ev framtida Värtabana i Albano/Roslagstull. Med en sådan finns funktionen som Östra station har idag kvar för resande söderut på tub2 och kanske t o m området runt Albano/Roslagstull kan kompletteras och förtätas något med bebyggelse.
Det går även att tänka sig betydligt dyrare och attraktivare lösningar, som att dra nya rulltrappor från tunnelbaneplattformen. Då skulle bytet vid Universitetet kunna bli bättre eller åtminstone lika bra som bytet idag vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Din sista punkt tror jag är viktig, dvs att bytet blir minst lika bra som vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra eller det framtida bytet mellan RB/tub2 vid T-centralen.Magnus Ahltorp skrev:Dels så kan det förstås ordnas attraktivare byten om Roslagsbanans station görs om på något sätt, men även om den är kvar där den är så finns det olika varianter i olika prisklasser. Det enklaste och billigaste är att snygga upp gångvägen, följt av tak eller inomhusklimat hela vägen. En sådan förbättring har även fördelar för den som kommer med Roslagsbanan och ska vidare till verksamheterna öster om tunnelbanan.
Det går även att tänka sig betydligt dyrare och attraktivare lösningar, som att dra nya rulltrappor från tunnelbaneplattformen. Då skulle bytet vid Universitetet kunna bli bättre eller åtminstone lika bra som bytet idag vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ännu snyggare men naturligtvis väsentligt dyrare är om RB går i tunnel före Universitet och sedan får sina spår inflätade mellan tubens spår och sedan omstigning direkt vid gemensamma plattformar. Dyrt ja , orealistiskt kanske, drömma är gratisheasm skrev:Din sista punkt tror jag är viktig, dvs att bytet blir minst lika bra som vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra eller det framtida bytet mellan RB/tub2 vid T-centralen.Magnus Ahltorp skrev:Dels så kan det förstås ordnas attraktivare byten om Roslagsbanans station görs om på något sätt, men även om den är kvar där den är så finns det olika varianter i olika prisklasser. Det enklaste och billigaste är att snygga upp gångvägen, följt av tak eller inomhusklimat hela vägen. En sådan förbättring har även fördelar för den som kommer med Roslagsbanan och ska vidare till verksamheterna öster om tunnelbanan.
Det går även att tänka sig betydligt dyrare och attraktivare lösningar, som att dra nya rulltrappor från tunnelbaneplattformen. Då skulle bytet vid Universitetet kunna bli bättre eller åtminstone lika bra som bytet idag vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra.