Har slutligen tragglat mig igenom denna långa tråd (så här får ni en del att läsa som kompensation).
Det vettigaste förslaget har ännu inte kommit upp (utom en som har tangerat detta).
Låt Roslagsbanan gå i en stor loop runt norra innerstaden.
* Man slipper bygga en säckstation, och slipper därmed en stor och komplicerat lösning.
* Man kan ansluta till flera banor.
* Man behöver inte gå till redan överbelastade T-Centralen.
* Man sprider ut av- och påstigande på många stationer - därmed slipper man att alla måste byta på en plats.
* Med många stationer är chansen större att man direkt kommer till sin önskade destination utan byte.
* Tunneln görs dubbelspårig för dubbelriktad trafik. Vilka tåg som skall gå i vilken riktning kan diskuteras.
* I loopen blir trafiken åt respektive håll hälften så tät som på stambanan. Det ger möjlighet till längre uppehåll på stationerna så att folk hinner både gå av som på utan att orsaka förseningar på efterkommande tåg (få och smala dörrar sinkar trafikantutbytet).
Det är inte jag som föreslog detta från början utan Danne Göransson.
Följ med på turen:
Vi åker som vanligt på stambanan förbi Universitetet. Vi går inte ned för tidigt och sparar därmed pengar. Vid Albano bygger vi en station och går sedan under jord. Där ligger tunnelbanan djupt så vi kan passera över den utan problem. Vi kommer in till Tekniska Högskolan och anlägger en plattform strax söder om den - vi utnyttjar samma biljetthallar (och spar pengar), utbyte mellan Tub och RB sker där nere - eller i bästa fall genom en lösning liknande Slussen.
Vi fortsätter i innerbåge söderut till station Östermalmstorg. Där anläggs plattformarna parallellt med tunnelbanans plattformar men ca 50 meter nordväst därom. Tunnelbanestationen har mellanplan till båda uppgångarna som man kan ansluta till - så sparar vi in nya biljetthallar där med (om man inte vill ha en ny uppgång tex mitt för Humlegårdsgatans mynning i Sturegatan).
Vi fortsätter under Brunkebergsåsen mot station Hötorget och lägger oss under denna på behörigt vertikalt avstånd. Krysset är redan överbelastat så vi låter den östra uppgången mynna i Hötorgets södra uppgång där det finns gott om plats på dess östra sida. Vi kan även göra en direkt anslutning genom ett mellanplan mellan de båda plattformarna. En västra uppgång kan hamna under korsningen Drottninggatan-Kungsgatan. Samtidigt ansluter man denna biljetthall till pendelstation Citys norra ände (en uppgång man drog in av besparingsskäl).
I en vid båge kör vi norrut under Torsgatan och anlägger en station under S:t Eriksgatan mellan Karlbergsvägen och Vanadisplan. Dess södra uppgång ansluter till tunnelbanestation S:t Eriksplan Södra (dess geografiskt norra uppgång). Den norra uppgången ansluts till pendelstation Odenplans norra uppgång. Därefter fortsätter vi mot norr.
I bästa fall kan vi gå upp i ytan och anlägga en station strax väster om Norrtull (för alla nya boenden på östra Norra Stationsområdet). Sedan kan man fortsätta på gamla Värtaspåret mot Albano och återansluta till RB:s stambana där. Går det inte att gå i ytan så anlägger vi Norrtullsstationen i samma läge men under jord. Vi fortsätter därefter söder om och parallellt med Norra länken. Vid Roslagstull kan man om man vill också anlägga en station, eller direkt fortsätta upp mot den nya RB-stationen vid Albano. Norra länken bör där ha kommit så djupt att man utan problem kan passera över den.
Följ länken i Eniro och IExplorer:
http://kartor.eniro.se/m/FSxgL
Som jag ser det får man följande:
* Ingen en sämre lösning.
* Man avlastar tunnelbanan mellan Tekniska Högskolan - Östermalmstorg - T-Centralen (Hötorget ligger nära).
* Östra Haga och Vasastan får en genväg till city.
* Albano kommer närmare civilisationen.
* De som skall till bana 3 kan lätt byta vid S:t Eriksplan och åka till Fridhemsplan (de får gott om plats på tunneltåget då de från söder har klivit av innan). Alternativt att de tar någon blåbuss norr om genom Solna.
Anlägger man Tunnelbana 4 (Gula linjen) kan denna börja i Ulriksdal och gå till Nationalarenan för att sedan dras under Hagalund/Blåkulla (med station) - Nya Karolinska Sjukhuset - station parallellt med RB:s under S:t Eriksgatan - söderut till en station över/under Rådhuset på tub 3. Vidare under Riddarfjärden till en station bid Zinkensdamm och vidare till Södra Station västra (eventuellt med en uppgång till SÖS. Under Årstaviken till en station vid Valla Torg med uppgångar mot den nya bebyggelsen på Årstafältet (förbered med en förgrening mot Tyresö). Vidare under stambanan till Östra Solberga och sedan ned under Älvsjö station och Stockholmsmässan. Söder därom ligger ett industriområde omkring Varuvägen, det omvandlas till ett tätt bostadsområde (med station). Sen kommer Hagsätra och Ormkärr (under jord) för att till slut (60-70 år för sent) komma ned till Huddinge och dess centrum (med förtätningar på vägen).
Följ länken i Eniro och IExplorer:
http://kartor.eniro.se/m/OHlzU
Men Fridhemsplan och Liljeholmen då. Man kan nå både pendeln på sex platser, Grön på två platser, Röd på en plats, Blå på en plats, RB på en plats. Fridhemsplan har mycket dåligt berg (det är därför blå banan ligger vid sidan av grön i stället för under - berget skulle inte hålla för de stora håligheterna under varandra). Under Liljeholmen går en djup förkastningsspricka tvärs stationen i dess norra ände medförande stora problem om man skall spränga utan att skada bebyggelsen ovanför.
Denna linje kommer gå rätt så parallellt med pendeln i dess centrala delar, men jag förutspår att när Citybanan är klar så kommer den få ett kraftigt ökat resande. Det finns ett uppdämt behov som kommer visa sig efter invigningen. Även gröna banan mellan Odenplan och Gullmarsplan behöver avlastas genom denna linje. Bygger man grenen Årstafältet - Tyresö kan man förtäta Söderort än mer.