twr skrev:
Det verkar helt orimligt att man skulle kunna bygga 2 000 bostäder i Ropsten, under en tunnelbanebro, bredvid en mortorvägsbro (i praktiken). Det måste vara en bluff från Stockholms sida.
Och bussterminalen behöver ju ligga i Lidingö centrum i stället, så den begränsar byggandet där i stället.
Vad kan man förresten tänka. I hur hög grad kan man koppla ihop busslinjer mellan norra och södra Lidingö, och ha busshållplatser i gata, och i hur hög grad behöver man vända bussar à la Ropsten, i en dockningsterminal eller dylikt?
Nej, jag är också givetvis tveksam. Inte minst den andra aspekten. Om man nu vill ha ut stomlinjer etc till Lidingö C, så krävs det en ganska stor anläggning och därtill t-baneuppgångar etc. Om man låter stomlinjerna fortsätta vända vid Ropsten behöver man fortfarande en terminal där. I annat fall behöver man den vid Lidingö.
Eftersom det ligger i angränsning till nationalstadsparken lär man ju inte heller få upp mer än några hus i normal höjd. Skulle nog snarare tippa på 500 lägenhter, vilket ändå är rätt hög exploateringsgrad.
Men skulle man välja att som sagt göra linjerna genomgående på Lidingö och koppla samman linjerna mellan de olika delarna av ön, så är det klart att det nog går att få till lite effektivare, då kan man nog klara sig med en enklare lösning. Fast det måste ju fortfarande till en bättre lösning än idag.
Buss 6 föreslås ju ha rätt hög turtäthet + att alla linjer väl inte naturligt kanske går att koppla ihop. Sedan vill man ju ha passning till tunnelbanan också och då har man ju ändå oftast valt att ha korta linjer eftersom bussbolagen avskyr att bussar står still och tickar tid under omloppen. Inte minst måste ju alla linjerna ändå ha möjlighet att stå inne samtidigt vid stationen vid Lidingö C
Så egentligen borde man ju kunna bygga mer där om man hade valt spårvägsalternativet. Det som begränsat byggandet nu är ju inte spårförbindelserna till Lidingö C, utan den lokala opinionen mot byggande som tycks vara ytterst livaktig på Lidingö. Det är väl enda fördelen med dessa förhandlingar att man blir "bunden" av att från kommunens sida acceptera byggande.