Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av twr »

http://www.dn.se/arkiv/stockholm/tank-o ... -hade-ratt

Något stort har hänt! DN:s inflytelserike kolumnist som är en av företrädarna för linjen "det fattar väl vem som helst att tunnelbana alltid är bättre", verkar ha börjat komma till insikt om att kollektivtrafiken är till för att resa med, och att trafiknyttan därför är avgörande. Vågar man hoppas, som skribenten Odd, att detta projekt faktiskt inte blir av?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av CS »

twr skrev:
CS skrev:
Nej resenärer som ska till Hagastaden kommer att åka pendeltåg till Odenplan norra eller tunnelbana till Sankt Eriksplan södra och sedan gå till Karoliskaplan. Det finns bättre turtäthet och kortare restid att göra så. Busstrafiken bör ta en hel del resenärer beroende på hur den läggs upp och vilken framkomlighet den får. Det lite tråkiga i tunnelbaneavtalet är ju att det särskilt pekas ut att tunnelbanesatsningen gör att gatuutrymmet avlastas från kollektivtrafik och inte lika mycket kollektivkörfält behöver anläggas. :D

Resandet Arenastaden - Hagastaden är ungefär lika stort som resandet Odenplan - Hagastaden. Naturligtvis kommer ju några själar att hitta tunnelbanan

Effekten kommer sig av att byten upplevs mycket negativt och att det är ganska korta gångavstånd till Karolinskaplan och Torsplan från Karlbergsvägen respektive Vanadisplan.
Jag uttryckte mig inte så tydligt. Resenärer som börjar sin resa i Arenastaden kommer att ta tunnelbanan om de har destination Hagastaden. Det var så jag menade. För alla andra som börjar sin resa i Arenastaden borde pendeltåg (eller Tvärbana eller buss) vara bättre alternativ.

Är prognoserna som du hänvisar till offentliga? Kommer de att bli det? Allmänheten borde informeras om det vansinniga i detta projekt. Eller har tunnelbana trätt in i den metafysiska sfär där "vård, skola, omsorg" befinner sig, så att man framstår som en hjärtlös och kall människa om man någonsin ifrågasätter en tunnelbanesatsning?

Solna stad kan få bygga sin tunnelbana för samma obefintliga pengar de byggde en jättearena för. Däremot vill jag som skattebetalare i Stockholms läns landsting inte bidra till detta vansinne.
För den som är intresserad av resandet på Arenastadenlinjen rekommenderas analysbilagan till Nordostutredningen som redovisades på trafiknämndens sammanträde 2 juni 2015
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -11-15.pdf

I bilaga 11 på sidan 156 finns en prognos för Arenastaden redovisad. Den visar på ca 800 resenärer i maxtimmen. Med 5-minuterstrafik blir det 67 passagerare/tåg. Sätter vi in enkla C10:or utan manövervagnen, C11, får alla sitta.
C10 har 72 sittplatser inklusive fällsäten.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av twr »

CS skrev: För den som är intresserad av resandet på Arenastadenlinjen rekommenderas analysbilagan till Nordostutredningen som redovisades på trafiknämndens sammanträde 2 juni 2015
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -11-15.pdf

I bilaga 11 på sidan 156 finns en prognos för Arenastaden redovisad. Den visar på ca 800 resenärer i maxtimmen. Med 5-minuterstrafik blir det 67 passagerare/tåg. Sätter vi in enkla C10:or utan manövervagnen, C11, får alla sitta.
C10 har 72 sittplatser inklusive fällsäten.
800 resenärer i maxtimmen... I Malmö är det gränsen för när det anses vara motiverat med spårväg.

Hur kan det komma sig att samma personer som tycker att Norra Djurgårdsstaden ska klara sig med buss anser att Hagastaden behöver tunnelbana? Och hur kan det komma sig att Arenastaden anses behöva både pendeltåg och tunnelbana? Det är nästan så att man misstänker att dessa personer har ideologiska preferenser för vissa trafikslag... Eller är de kanske bara okunniga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av Stefan B »

En annan reflektion är när motsvarande överraskande låga prognoser kom fram vad gäller Spårväg Cityprojektets ursprungliga sträckning via Fleminggatan till Hornsberg ledde det till tvärstopp för det projektet. Borde inte motsvarande hända här nu? För detta måste väl vara nyheter för de som drivit på för tunnelbanetarmen? Man kan väl inte ha projekterat en enorm (och snabbprioriterad!) tunnelbaneinvestering med så låga trafikprognoser? Väl?

Stefan B
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av LÅ1 »

Stefan B skrev:En annan reflektion är när motsvarande överraskande låga prognoser kom fram vad gäller Spårväg Cityprojektets ursprungliga sträckning via Fleminggatan till Hornsberg ledde det till tvärstopp för det projektet. Borde inte motsvarande hända här nu? För detta måste väl vara nyheter för de som drivit på för tunnelbanetarmen? Man kan väl inte ha projekterat en enorm (och snabbprioriterad!) tunnelbaneinvestering med så låga trafikprognoser? Väl?

Stefan B
Om politiker kan man tro vad som helst, när de hanterar andras pengar!

Varning, man kan helt tappa förtroendet för politiker om man ser följande film!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av twr »

Det är inte för sent för det fattiga landstinget att spara 2 miljarder på att inte bygga den onödiga tunnelbanan Hagastaden - Arenastaden! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av twr »

Odd skrev:Jag snubblade över denna artikel på SVD: Vem ska handla på Mall of Scandinavia?

Jag har inte fattat det förrän nu, men nu är det helt uppenbart varför politiker och tjänstemän driver på så hårt för Blindtarm Karolinska. Denna sträckning kommer att kosta många miljarder kr, men eftersom investeringen i "Mall of scandinavia" ligger på nästan 7 miljarder kr så är det nog inte så konstigt att politiker och tjänstemän lovat att få tunnelbana till platsen. Betänk att "Mall of scandinavia" i stället skulle bebyggas där det redan finns tunnelbana! För det första så skulle man nog inte hitta någon sådan plats. För det andra så skulle inlösen av alla fastigheter som hade behövts för att bygga stormarknaden blivit så många miljarder dyrare att det inte skulle löna sig. Så vad är den uppenbara lösningen? Jo, att presentera planerna för utvalda politiker och tjänstemän och sedan "övertyga" dom om att det behövs en tunnelbana dit, annats kommer dom inte att göra 7-miljardersinvesteringen.

Så, det fanns egentligen aldrig något alternativ, tunnelbanan måste alltså byggas till varje pris, annars kommer man att bryta den överenskommelse som gjorts om investeringen, för ingen kommer väl tro på att Sveriges största shoppingcenter byggs på en plats med för lite parkeringskapacitet och otillräckliga kommunikationer...
I artikeln står "Avsaknaden av tunnelbana pekas ut som en klar brist för nykomlingen av flera experter." Varför kan man fråga sig? Vad är skillnaden på tunnelbana och pendeltåg egentligen? Är "avsaknad av Gröna linjen" en klar brist för Kistagallerian? Hur kan Täbygallerian ha lyckats bli Stockholms största?

(Och var bor man egentligen om man tycker att Solna station ligger "en bra bit utanför stan"? :D )
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av Anders Hanquist »

twr skrev: I artikeln står "Avsaknaden av tunnelbana pekas ut som en klar brist för nykomlingen av flera experter." Varför kan man fråga sig? Vad är skillnaden på tunnelbana och pendeltåg egentligen?
Något att fundera över. Kanske tillgängligheten inte är lika stor. Tuben har väl dubbelt så många stationer och rätt många i innerstaden. Antalet årliga resenärer är också betydligt fler, 320 miljoner mot 85 miljoner. Med Citybanan och de smidigare bytena vid Odenplan och T-Centralen kanske det jämnas ut lite. Gula linjen är ju en stump med få stationer (kräver också byte vid Odp) så den kanske inte gör så stor skillnad just när det gäller Arenastaden. Vilken restid räknar men med mellan Odenplan och Arenastaden/Solna på pendeln respektive tuben?
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:
twr skrev: I artikeln står "Avsaknaden av tunnelbana pekas ut som en klar brist för nykomlingen av flera experter." Varför kan man fråga sig? Vad är skillnaden på tunnelbana och pendeltåg egentligen?
Något att fundera över. Kanske tillgängligheten inte är lika stor. Tuben har väl dubbelt så många stationer och rätt många i innerstaden. Antalet årliga resenärer är också betydligt fler, 320 miljoner mot 85 miljoner. Med Citybanan och de smidigare bytena vid Odenplan och T-Centralen kanske det jämnas ut lite. Gula linjen är ju en stump med få stationer (kräver också byte vid Odp) så den kanske inte gör så stor skillnad just när det gäller Arenastaden. Vilken restid räknar men med mellan Odenplan och Arenastaden/Solna på pendeln respektive tuben?
Kanske är det så enkelt att experterna aldrig har åkt pendeltåg och inte vet vad det är? I likhet med många boende i centrala Stockholm.

Restiden torde vara cirka 4 minuter med pendel och 6 till 7 minuter med tunnelbana. Med en extra station i Hagalund som börjar verka mer trolig blir det ytterligare cirka en minut på tunnelbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av spårsnoken »

Varför inte via världens största köpcentrum; Mall of Asia i Manila?

mvh/spårsnoken
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar