Sida 8 av 9

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 09 mars 2026 16:56
av twr
Enceladus skrev: måndag 09 mars 2026 16:16
twr skrev: onsdag 25 februari 2026 13:36 Intressant, men artikeln är låst. Försenas trafikstarten 2030? Försenar det då även Nackagrenen, med tanke på att depån ligger längs Hagsätragrenen?
Här går det som på räls – bullrigt bygge i sluttampen
Mitt i skrev:Syftet med den nya tunneln och den utbyggda depån är att öka kapaciteten i tunnelbanenätet. Tack vare den kan tåg köras till depån i Högdalen även från linje 18.
Depån kan snart nås från Farstagrenen, d.v.s. utöver linje 19. Ett spår förbinder gröna linjen vid Thorildsplan med blå linjen mellan Fridhemsplan och Rådhuset.
Intressant, men det besvarar ju inte frågan jag ställde. Försenas trafikstarten för Blå linjen till Hagsätra till efter 2030? Och betyder det i så fall även att trafikstarten till Nacka försenas?

Att Farstagrenen snart når Högdalsdepån hjälper ju inte Nackagrenen.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 10 mars 2026 9:46
av Odd
Den stora frågan är, blir det billigare?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 10 mars 2026 11:57
av twr
Odd skrev: tisdag 10 mars 2026 9:46 Den stora frågan är, blir det billigare?
Vad blir billigare än vad? Om du menar att projektet som helhet skulle bli billigare än en tidigare prognos så ser jag ingen anledning till det.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 10 mars 2026 12:12
av twr
Flyttade frågan om en eventuell tidigare trafikstart till Nacka än till Hagsätra till den här tråden: viewtopic.php?t=36922

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 30 mars 2026 13:20
av Enceladus
twr skrev: onsdag 25 februari 2026 13:36 Intressant, men artikeln är låst. Försenas trafikstarten 2030? Försenar det då även Nackagrenen, med tanke på att depån ligger längs Hagsätragrenen?

En etappstart är möjligen tänkbar om man kör Hagsätragrenen till vändspåret i Sickla istället. Men räcker vändspårets kapacitet och räcker den totala uppställnings- och verkstadskapaciteten?
Nya tunnelbanan häver kontrakt med byggbolag
FUT skrev:På grund av ett eskalerande läge med allt sämre arbetsmiljöarbete har nya tunnelbanan valt att den 30 mars 2026 häva kontraktet med CRTG för tunnlar och station i Sickla.

[...]

– Trots det har arbetsmiljön försämrats under 2026 och vi har varit tvungna att skyddsstoppa arbetena flera gånger i år på grund av fara för människor. CRTG har dessutom flera gånger återupptagit arbetet innan stoppet hävts – något som är mycket allvarligt, säger Per Ling-Vannerus.

[...]

Hävningen innebär att både CRTG och deras underentreprenörer omedelbart slutar att arbeta. Målet är att komma igång med arbeten igen så snart som möjligt, med nya entreprenörer. Idag finns ingen prognos för om och hur hävningen påverkar tidplanen.
Nackagrenen har sina egna utmaningar...

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 30 mars 2026 14:20
av twr
Enceladus skrev: måndag 30 mars 2026 13:20
twr skrev: onsdag 25 februari 2026 13:36 Intressant, men artikeln är låst. Försenas trafikstarten 2030? Försenar det då även Nackagrenen, med tanke på att depån ligger längs Hagsätragrenen?

En etappstart är möjligen tänkbar om man kör Hagsätragrenen till vändspåret i Sickla istället. Men räcker vändspårets kapacitet och räcker den totala uppställnings- och verkstadskapaciteten?
Nya tunnelbanan häver kontrakt med byggbolag
FUT skrev:På grund av ett eskalerande läge med allt sämre arbetsmiljöarbete har nya tunnelbanan valt att den 30 mars 2026 häva kontraktet med CRTG för tunnlar och station i Sickla.

[...]

– Trots det har arbetsmiljön försämrats under 2026 och vi har varit tvungna att skyddsstoppa arbetena flera gånger i år på grund av fara för människor. CRTG har dessutom flera gånger återupptagit arbetet innan stoppet hävts – något som är mycket allvarligt, säger Per Ling-Vannerus.

[...]

Hävningen innebär att både CRTG och deras underentreprenörer omedelbart slutar att arbeta. Målet är att komma igång med arbeten igen så snart som möjligt, med nya entreprenörer. Idag finns ingen prognos för om och hur hävningen påverkar tidplanen.
Nackagrenen har sina egna utmaningar...
Ja, det kan ju mycket väl bli så att både Nackagrenen och Hagsätragrenen försenas till säg 2031 eller 2032.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 30 mars 2026 19:56
av Odd
Frågan är: Blir det billigare eller finns det inget tag på kostnaderna?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 30 mars 2026 20:04
av twr
Odd skrev: måndag 30 mars 2026 19:56 Frågan är: Blir det billigare eller finns det inget tag på kostnaderna?
Jag skulle tro att det inte blir billigare av ett omtag, finns väl risk att det blir dyrare om det drar ut på tiden.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 30 mars 2026 20:07
av twr
abc123 skrev: onsdag 25 februari 2026 13:15
twr skrev: onsdag 04 februari 2026 23:17 Håller tidplanen med trafikstart 2030? Vad är det senaste om omkoppplingen vid Sockenplan? Hur lång avstängning kräver det och hur kommer ersättningsbusstrafiken se ut?

När börjar depåtunneln Hökarängen - Högdalen användas?

Öppet hus på Gullmarsplan 10 maj för övrigt.
Nej, tidsplanen håller inte.

https://www.byggindustrin.se/byggprojek ... -spricker/
Har den här nyheten publicerats någon annan stans, där det inte är en låst artikel?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 30 mars 2026 21:19
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: måndag 30 mars 2026 13:20 Nya tunnelbanan häver kontrakt med byggbolag
FUT skrev:På grund av ett eskalerande läge med allt sämre arbetsmiljöarbete har nya tunnelbanan valt att den 30 mars 2026 häva kontraktet med CRTG för tunnlar och station i Sickla.

[...]

– Trots det har arbetsmiljön försämrats under 2026 och vi har varit tvungna att skyddsstoppa arbetena flera gånger i år på grund av fara för människor. CRTG har dessutom flera gånger återupptagit arbetet innan stoppet hävts – något som är mycket allvarligt, säger Per Ling-Vannerus.

[...]

Hävningen innebär att både CRTG och deras underentreprenörer omedelbart slutar att arbeta. Målet är att komma igång med arbeten igen så snart som möjligt, med nya entreprenörer. Idag finns ingen prognos för om och hur hävningen påverkar tidplanen.
Nackagrenen har sina egna utmaningar...
Äntligen åker den kinesiska kommunistdiktaturen ut! Som jag skrev 2020:
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 07 februari 2020 23:11 Och nej, jag har inte påstått att det har inträffat (eller kommer att inträffa) några skandaler. Däremot skulle jag gärna vilja vet hur det kommer sig att Gülermak (och China Railway Tunnel Group, för den delen) kan lämna anbud som ingen annan entreprenör anser sig kunna matcha. Det ska i alla fall bli intressant att se vilka underentreprenörer Gülermak kommer att anlita för t.ex. bana och ETS. Eller anser man sig ha all nödvändig kompetens inhouse (dvs. man tar hit folk från Turkiet)?
Det kanske jag borde ha gjort. Nu har båda dessa "välrenommerade" entreprenörer kraschat.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 11:04
av twr

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 12:39
av Odd
Det blir ju ett signalsystem och HS baserat på "gamla" signalsystemet mellan Kungsträdgården och Sickla resp Sockenplan. Kommande tunnelbana 3 kommer alltså ha en kort sträcka mellan Sockenplan och Hagsätra som kommer att ha Siemenssystem och resten kommer att ha "det gamla systemet".
Är det vettigt att blanda så eller bör man ställa om sträckan Sockenplan-Hagsätra till det gamla signalsystemet?

Dessutom kommer ju det, vad jag förstår, att komma C30-vagnar även till tunnelbana 1 så småningom. En vän hade hört av en annan att C30-vagnarnas bromsprestanda inte är anpassad för HS-systemets prestanda. Kommer detta att bli ett problem?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 13:19
av twr
Odd skrev: måndag 18 maj 2026 12:39 Det blir ju ett signalsystem och HS baserat på "gamla" signalsystemet mellan Kungsträdgården och Sickla resp Sockenplan. Kommande tunnelbana 3 kommer alltså ha en kort sträcka mellan Sockenplan och Hagsätra som kommer att ha Siemenssystem och resten kommer att ha "det gamla systemet".
Är det vettigt att blanda så eller bör man ställa om sträckan Sockenplan-Hagsätra till det gamla signalsystemet?

Dessutom kommer ju det, vad jag förstår, att komma C30-vagnar även till tunnelbana 1 så småningom. En vän hade hört av en annan att C30-vagnarnas bromsprestanda inte är anpassad för HS-systemets prestanda. Kommer detta att bli ett problem?
Intressant fråga!

Jag antar att du menar Kungsträdgården till Nacka, inte Sickla?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 17:28
av Odd
Ja, den grenen. Sickla, Nacka. Potato, potato.... Vilken annan t-bana kommer att gå dit? :-D

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 17:35
av twr
Odd skrev: måndag 18 maj 2026 17:28 Ja, den grenen. Sickla, Nacka. Potato, potato.... Vilken annan t-bana kommer att gå dit? :-D
Eftersom banan byter signalsystem i Sockenplan hade den ju mot förmodan kunnat göra det i Sickla också. Men det finns det förstås ingen anledning till. Så jag ville bara kolla om du menade att det skulle vara ett annat signalsystem mellan Sickla och Nacka.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 17:56
av JohanB
De kan ju välja att låta C30 bara gå på Nacka-grenen (och inte till Hagsätra) om nu C30 inte klarar Siemens-systemet. T-Blå kommer väl oavsett ha en blandning av C20 och C30.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 17:59
av Odd
JohanB skrev: måndag 18 maj 2026 17:56 De kan ju välja att låta C30 bara gå på Nacka-grenen (och inte till Hagsätra) om nu C30 inte klarar Siemens-systemet. T-Blå kommer väl oavsett ha en blandning av C20 och C30.
Vad jag förstår så var det tvärtom, att vagnarna inte har prestandan som matchar det gamla systemet. Var nog otydlig. Men det behöver kanske grävas lite i.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 19:07
av Sio
Odd skrev: måndag 18 maj 2026 17:59
JohanB skrev: måndag 18 maj 2026 17:56 De kan ju välja att låta C30 bara gå på Nacka-grenen (och inte till Hagsätra) om nu C30 inte klarar Siemens-systemet. T-Blå kommer väl oavsett ha en blandning av C20 och C30.
Vad jag förstår så var det tvärtom, att vagnarna inte har prestandan som matchar det gamla systemet. Var nog otydlig. Men det behöver kanske grävas lite i.
Fast C30 går ju redan på bana 2, som har det gamla systemet.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 19:26
av Odd
Ja, det måste ha varit något mer med egenskaperna, jag har förmodligen blandat ihop det. Kan det varit något med de branta backarna, eller kanske det trots allt var Siemens-kompabilitet? Det behöver grävas i, detta.

Nå, det var något med bromsprestandan i alla fall. Den som vet lär ju inte skriva något här iaf.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 18 maj 2026 20:14
av ADDE
Jag har bara hört att det är just pga, att C30 bromsar svagare än C20 som gör att C30 och Siemens-systemet på gröna linjen inte är anpassade till varandra.