Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 09 mars 2026 16:16
twr skrev: onsdag 25 februari 2026 13:36 Intressant, men artikeln är låst. Försenas trafikstarten 2030? Försenar det då även Nackagrenen, med tanke på att depån ligger längs Hagsätragrenen?
Här går det som på räls – bullrigt bygge i sluttampen
Mitt i skrev:Syftet med den nya tunneln och den utbyggda depån är att öka kapaciteten i tunnelbanenätet. Tack vare den kan tåg köras till depån i Högdalen även från linje 18.
Depån kan snart nås från Farstagrenen, d.v.s. utöver linje 19. Ett spår förbinder gröna linjen vid Thorildsplan med blå linjen mellan Fridhemsplan och Rådhuset.
Intressant, men det besvarar ju inte frågan jag ställde. Försenas trafikstarten för Blå linjen till Hagsätra till efter 2030? Och betyder det i så fall även att trafikstarten till Nacka försenas?

Att Farstagrenen snart når Högdalsdepån hjälper ju inte Nackagrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Odd »

Den stora frågan är, blir det billigare?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Odd skrev: tisdag 10 mars 2026 9:46 Den stora frågan är, blir det billigare?
Vad blir billigare än vad? Om du menar att projektet som helhet skulle bli billigare än en tidigare prognos så ser jag ingen anledning till det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Flyttade frågan om en eventuell tidigare trafikstart till Nacka än till Hagsätra till den här tråden: viewtopic.php?t=36922
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 25 februari 2026 13:36 Intressant, men artikeln är låst. Försenas trafikstarten 2030? Försenar det då även Nackagrenen, med tanke på att depån ligger längs Hagsätragrenen?

En etappstart är möjligen tänkbar om man kör Hagsätragrenen till vändspåret i Sickla istället. Men räcker vändspårets kapacitet och räcker den totala uppställnings- och verkstadskapaciteten?
Nya tunnelbanan häver kontrakt med byggbolag
FUT skrev:På grund av ett eskalerande läge med allt sämre arbetsmiljöarbete har nya tunnelbanan valt att den 30 mars 2026 häva kontraktet med CRTG för tunnlar och station i Sickla.

[...]

– Trots det har arbetsmiljön försämrats under 2026 och vi har varit tvungna att skyddsstoppa arbetena flera gånger i år på grund av fara för människor. CRTG har dessutom flera gånger återupptagit arbetet innan stoppet hävts – något som är mycket allvarligt, säger Per Ling-Vannerus.

[...]

Hävningen innebär att både CRTG och deras underentreprenörer omedelbart slutar att arbeta. Målet är att komma igång med arbeten igen så snart som möjligt, med nya entreprenörer. Idag finns ingen prognos för om och hur hävningen påverkar tidplanen.
Nackagrenen har sina egna utmaningar...
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 30 mars 2026 13:20
twr skrev: onsdag 25 februari 2026 13:36 Intressant, men artikeln är låst. Försenas trafikstarten 2030? Försenar det då även Nackagrenen, med tanke på att depån ligger längs Hagsätragrenen?

En etappstart är möjligen tänkbar om man kör Hagsätragrenen till vändspåret i Sickla istället. Men räcker vändspårets kapacitet och räcker den totala uppställnings- och verkstadskapaciteten?
Nya tunnelbanan häver kontrakt med byggbolag
FUT skrev:På grund av ett eskalerande läge med allt sämre arbetsmiljöarbete har nya tunnelbanan valt att den 30 mars 2026 häva kontraktet med CRTG för tunnlar och station i Sickla.

[...]

– Trots det har arbetsmiljön försämrats under 2026 och vi har varit tvungna att skyddsstoppa arbetena flera gånger i år på grund av fara för människor. CRTG har dessutom flera gånger återupptagit arbetet innan stoppet hävts – något som är mycket allvarligt, säger Per Ling-Vannerus.

[...]

Hävningen innebär att både CRTG och deras underentreprenörer omedelbart slutar att arbeta. Målet är att komma igång med arbeten igen så snart som möjligt, med nya entreprenörer. Idag finns ingen prognos för om och hur hävningen påverkar tidplanen.
Nackagrenen har sina egna utmaningar...
Ja, det kan ju mycket väl bli så att både Nackagrenen och Hagsätragrenen försenas till säg 2031 eller 2032.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Odd »

Frågan är: Blir det billigare eller finns det inget tag på kostnaderna?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Odd skrev: måndag 30 mars 2026 19:56 Frågan är: Blir det billigare eller finns det inget tag på kostnaderna?
Jag skulle tro att det inte blir billigare av ett omtag, finns väl risk att det blir dyrare om det drar ut på tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

abc123 skrev: onsdag 25 februari 2026 13:15
twr skrev: onsdag 04 februari 2026 23:17 Håller tidplanen med trafikstart 2030? Vad är det senaste om omkoppplingen vid Sockenplan? Hur lång avstängning kräver det och hur kommer ersättningsbusstrafiken se ut?

När börjar depåtunneln Hökarängen - Högdalen användas?

Öppet hus på Gullmarsplan 10 maj för övrigt.
Nej, tidsplanen håller inte.

https://www.byggindustrin.se/byggprojek ... -spricker/
Har den här nyheten publicerats någon annan stans, där det inte är en låst artikel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8322
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 30 mars 2026 13:20 Nya tunnelbanan häver kontrakt med byggbolag
FUT skrev:På grund av ett eskalerande läge med allt sämre arbetsmiljöarbete har nya tunnelbanan valt att den 30 mars 2026 häva kontraktet med CRTG för tunnlar och station i Sickla.

[...]

– Trots det har arbetsmiljön försämrats under 2026 och vi har varit tvungna att skyddsstoppa arbetena flera gånger i år på grund av fara för människor. CRTG har dessutom flera gånger återupptagit arbetet innan stoppet hävts – något som är mycket allvarligt, säger Per Ling-Vannerus.

[...]

Hävningen innebär att både CRTG och deras underentreprenörer omedelbart slutar att arbeta. Målet är att komma igång med arbeten igen så snart som möjligt, med nya entreprenörer. Idag finns ingen prognos för om och hur hävningen påverkar tidplanen.
Nackagrenen har sina egna utmaningar...
Äntligen åker den kinesiska kommunistdiktaturen ut! Som jag skrev 2020:
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 07 februari 2020 23:11 Och nej, jag har inte påstått att det har inträffat (eller kommer att inträffa) några skandaler. Däremot skulle jag gärna vilja vet hur det kommer sig att Gülermak (och China Railway Tunnel Group, för den delen) kan lämna anbud som ingen annan entreprenör anser sig kunna matcha. Det ska i alla fall bli intressant att se vilka underentreprenörer Gülermak kommer att anlita för t.ex. bana och ETS. Eller anser man sig ha all nödvändig kompetens inhouse (dvs. man tar hit folk från Turkiet)?
Det kanske jag borde ha gjort. Nu har båda dessa "välrenommerade" entreprenörer kraschat.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Odd »

Det blir ju ett signalsystem och HS baserat på "gamla" signalsystemet mellan Kungsträdgården och Sickla resp Sockenplan. Kommande tunnelbana 3 kommer alltså ha en kort sträcka mellan Sockenplan och Hagsätra som kommer att ha Siemenssystem och resten kommer att ha "det gamla systemet".
Är det vettigt att blanda så eller bör man ställa om sträckan Sockenplan-Hagsätra till det gamla signalsystemet?

Dessutom kommer ju det, vad jag förstår, att komma C30-vagnar även till tunnelbana 1 så småningom. En vän hade hört av en annan att C30-vagnarnas bromsprestanda inte är anpassad för HS-systemets prestanda. Kommer detta att bli ett problem?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Odd skrev: måndag 18 maj 2026 12:39 Det blir ju ett signalsystem och HS baserat på "gamla" signalsystemet mellan Kungsträdgården och Sickla resp Sockenplan. Kommande tunnelbana 3 kommer alltså ha en kort sträcka mellan Sockenplan och Hagsätra som kommer att ha Siemenssystem och resten kommer att ha "det gamla systemet".
Är det vettigt att blanda så eller bör man ställa om sträckan Sockenplan-Hagsätra till det gamla signalsystemet?

Dessutom kommer ju det, vad jag förstår, att komma C30-vagnar även till tunnelbana 1 så småningom. En vän hade hört av en annan att C30-vagnarnas bromsprestanda inte är anpassad för HS-systemets prestanda. Kommer detta att bli ett problem?
Intressant fråga!

Jag antar att du menar Kungsträdgården till Nacka, inte Sickla?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Odd »

Ja, den grenen. Sickla, Nacka. Potato, potato.... Vilken annan t-bana kommer att gå dit? :-D
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Odd skrev: måndag 18 maj 2026 17:28 Ja, den grenen. Sickla, Nacka. Potato, potato.... Vilken annan t-bana kommer att gå dit? :-D
Eftersom banan byter signalsystem i Sockenplan hade den ju mot förmodan kunnat göra det i Sickla också. Men det finns det förstås ingen anledning till. Så jag ville bara kolla om du menade att det skulle vara ett annat signalsystem mellan Sickla och Nacka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
JohanB
Inlägg: 598
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av JohanB »

De kan ju välja att låta C30 bara gå på Nacka-grenen (och inte till Hagsätra) om nu C30 inte klarar Siemens-systemet. T-Blå kommer väl oavsett ha en blandning av C20 och C30.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Odd »

JohanB skrev: måndag 18 maj 2026 17:56 De kan ju välja att låta C30 bara gå på Nacka-grenen (och inte till Hagsätra) om nu C30 inte klarar Siemens-systemet. T-Blå kommer väl oavsett ha en blandning av C20 och C30.
Vad jag förstår så var det tvärtom, att vagnarna inte har prestandan som matchar det gamla systemet. Var nog otydlig. Men det behöver kanske grävas lite i.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 622
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Sio »

Odd skrev: måndag 18 maj 2026 17:59
JohanB skrev: måndag 18 maj 2026 17:56 De kan ju välja att låta C30 bara gå på Nacka-grenen (och inte till Hagsätra) om nu C30 inte klarar Siemens-systemet. T-Blå kommer väl oavsett ha en blandning av C20 och C30.
Vad jag förstår så var det tvärtom, att vagnarna inte har prestandan som matchar det gamla systemet. Var nog otydlig. Men det behöver kanske grävas lite i.
Fast C30 går ju redan på bana 2, som har det gamla systemet.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Odd »

Ja, det måste ha varit något mer med egenskaperna, jag har förmodligen blandat ihop det. Kan det varit något med de branta backarna, eller kanske det trots allt var Siemens-kompabilitet? Det behöver grävas i, detta.

Nå, det var något med bromsprestandan i alla fall. Den som vet lär ju inte skriva något här iaf.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2180
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av ADDE »

Jag har bara hört att det är just pga, att C30 bromsar svagare än C20 som gör att C30 och Siemens-systemet på gröna linjen inte är anpassade till varandra.
Skriv svar