Tillåt en liten sidokommentar. Vad är egentligen "kollektivtrafiken"? Dels är turismen en allt viktigare näring, inte minst i Stockholm. En och annan turist torde även utnyttja den reguljära trafikapparaten. Skulle också tro att vi i sällskapet har turismen att tacka för mycket intäkter på Djurgårdslinjen sedan 1991 som finansierat vagnrenovering etc. (Fast även då var det ju "riktiga trafikföreträdare" som tyckte spårvägen var "vuxna män som lekte" och var i vägen för kollektivtrafiken...).Framför allt inte här i Stockholm där man tillåter tre (!) rundtursföretag stå och ragga passagerare i hållplatsområdet. Rena skämtet när man pratar om att prioritera kollektivtrafiken.
Dels har riksdagen beslutat om en avreglering av linjetrafik med buss i Sverige. Det innebär att hop-on-hop-off ringlinjerna nu bör betraktas inte som något separat utan som en del av kollektivtrafiken.
Sedan kan jag hålla med dels om att man bör försöka hitta lösningar där olika trafikföretags intressen kan uppfyllas utan att man sätter krokben för varandra. Spårväg har ju där en fördel av att kunna rulla även över icke asfalterade områden (vore t.ex. kul att se spårvagnarna rulla "på vattnet" tvärs över fontänen, på var sida glaspelaren vid Sergels Torg!).
Vad gäller antalet kommersiella busslinjer i Stockholm noterade jag minst sex olika hop-on-hop-off etc i Hamburg senast jag var där. Det visar sig väl hur mycket turismen kan bära? "Djurgårdsbussen" blir säkert det första offret, den affärsidén har ju debatterats här tidigare och kan med rätta ifrågasättas... Men om Nobina vill sysselsätta sina förare under icke-peak med att köra tomma bussar t/fr Djurgården får det väl göra det, dock inte i längden om de är i vägen för övrig buss- och spårvägstrafik som trafikanterna föredrar!
Stefan B