----------------------------------------C12C3C3C12 skrev:Min kommentar till Spårvägsmotståndarna: Bullshit (pardon my French). Vadå ingen demokrati? Den voteringen är ett praktexempel på nära nog fullständig demokratisk enighet. En spårväg ger också ökat kundunderlag för butikerna samt ökar värdet på fastigheterna i närområdet enligt erfarenheter från städerna i USA när man införde spårvagnar i citymiljön.linlars skrev:Sydsvenskan: Avsiktsförklaringen för spårvagn i Lund klubbades under torsdagskvällen
http://www.sydsvenskan.se/lund/annu-ett ... -sparvagn/
Nästan otroligt att enigheten är så stor.Till sist voterade kommunfullmäktige om avsiktsförklaringen. 61 röstade för, 1 emot, 2 avstod och 1 ledamot var frånvarande.
Spårvägsmotståndarna klagar på att de inte har något parti att rösta på i nästa val.
Så har vi diskusionen om meter- kontra normalspår, ett samköp av rullande material ger ekonomiska fördelar samt breddar erfarenheterna, Lund har väl också planer på att köra spårvagn till Södra Sandby och varför inte en snabbspårväg till Malmö. Tidigare var ju Skåne nerlusat med järnvägslinjer bland annat linjen från Malmö - Södra Sandby - Revinge - Harlösa - Sjöbo - Tomelilla - Simrishamn (hoppas jag fick det rätt där, kanske är det Staffanstorp - Dalby - Sjöbo som var riktiga Simrishamnsbanan). Låg på Civilförsvarsskolan i Revingehed i början på 70-talet i januari månad vilket satte djupa spår i mig (vädret då alltså), åkte flera gånger med bussen därifrån över S Sandby-Lund-Malmö, genomfarten i Lund var bussgata vilken enligt planerna nu skall bli spårvägsgata istället.
Nja. Av diskussionen bland 'spårvägsmotståndarna' om intrånget i kulturmässigt känsliga delar av Lunds innerstad framgår väl ganska klart att meterspår skulle vara en fördel. Man kan köra fort till förorterna också på meterspår - åk t.ex. till Freiburg och titta. Eller någon av de många andra städer i Tyskland som har meterspår.
mvh/spårsnoken