Sida 8 av 9
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 15:20
av TKO
TonyM skrev:Erforderligt antal.
En oklar faktor är vilken brohöjd som krävs över Tranebergssund. Skall vi följa gällande vattendom så krävs antingen en öppningsbar bro eller en högbro. I det senare fallet får nog en spiral likande den vid Rendsburg tillgripas för att klara stigningen. Eller ska vi förutsätta att det går att ändra vattendomens krav på segelfri höjd?
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 15:29
av 2763
Det beror på med vilken frekvens man ämnar öppna bron (dvs hur ofta kommer det båtar).
En ny bro kan möjligen samordnas med cykelbro i lågläge - det kan leda till att fler väljer andra färdmedel än bil i nya relationer.
Annars kan väl lämplig färja inköpas. Det vore pittoreskt och fräckt. (Nej det var inte seriöst det sista utan mer menat som - se möjligheterna, inte problemen)
//Tony
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 15:30
av TKO
TonyM skrev:TKO skrev:TonyM skrev:
Kan du visa siffror på det? Har du räknat på samhällsnyttan?
//Tony
Hur många decimaler vill du ha på NNK:n?
/TKO
Erforderligt antal.
Eftersom du nöjde dej med "erforderligt antal" decimaler så är svaret:
NNK för det föreslagna projektet är -1.
(Det behövs inga decimaler alls för att utvärdera det här projektet!)
/TKO
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 15:56
av Kantorn
NNK=-1 - är det ett sätt att säga att man slänger pengar på ett projekt som inte tillför något som helst?
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 15:57
av TKO
Kantorn skrev:NNK=-1 - är det ett sätt att säga att man slänger pengar på ett projekt som inte tillför något som helst?
Nästan, att nyttan ligger mellan 0 och 5 hundradelar av kostnaden.
/TKO
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 15:58
av Kantorn
TKO skrev:Kantorn skrev:NNK=-1 - är det ett sätt att säga att man slänger pengar på ett projekt som inte tillför något som helst?
Nästan, att nyttan ligger mellan 0 och 5 hundradelar av kostnaden.
/TKO
Som förbifarten då? Nej nu var jag elak...
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 17:07
av TKO
TKO skrev:Kantorn skrev:NNK=-1 - är det ett sätt att säga att man slänger pengar på ett projekt som inte tillför något som helst?
Nästan, att nyttan ligger mellan 0 och 5 hundradelar av kostnaden.
/TKO
Eftersom ingen annan gjort det får jag själv korrigera detta påstående...
Avrundningen var till heltal, vilket innebär att NNK-värden mindre än -0,5 men större än -1,5 repressenteras av -1.
Om vi bortser från de fall när nyttan är negativ (då behöver man inte räkna ut kvoten för att bedömma projektet) så är det alltså när nyttan är mindre än hälften av kostnaden som NNK blir -1, om vi avrundar till heltal.
(nu tror jag det blev rätt...)
/TKO
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 20:59
av Stefan Widén
Björn Ehnberg skrev:
Tack Du, men Du skulle bara ana hur mycket jag är ute i trafiken!
Då kan vi konstatera att ingen här kan hänvisa till företagsekonomiska eller samhällsekonomiska kalkyler som visar på det ändamålsenliga i denna investering (det enda dokument jag har kunnat hitta i ämnet är SLs PLAN-rapport 2007:4 Spårväg Centralen – Djurgården). Några andra, verifierbara siffror har i alla fall inte jag sett i debatten. Då får man hoppas från att politikerna fattat beslutet på ett â€bredare†underlag, för att uttrycka sig vänligt.
Påståendet †alla trafikexperter såg redan tidigt kopplingen med Lidingöbanan och samordningsvinsterna med en ihopkoppling†är historiskt felaktigt, värtaspårvägen har i alla senare utredningar i första hand setts som en förlängning av stomlinje 4 (bortsett från att jag inte vet vilka â€alla trafikexperter†är).
I och med att besluten nu är fattade och spaden är satt i jorden blir fortsatt diskussion om själva Djurgårdssträckningen som att slåss mot väderkvarnar, och det vill i alla fall jag inte ägna mig åt. När det nu är som det är vill jag önska er lycka till, för det tror jag att ni kommer att behöva. Inte minst hoppas jag att framkomligheten löses på ett bra sätt, inte bara i anslutning till kungaspektaklet, utan därefter också dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år, så att inte spårvagnarna fastnar i trafiken och de verkliga spårvägsmotståndarna får vatten på sin kvarn. Det är nämligen av yttersta vikt att ni lyckas för att man ska kunna gå vidare till den mest angelägna spårvägsinvesteringen i Stockholm – omställningen av stomlinje 4. Sedan kommer ni nog att märka att det är en viss skillnad mellan att bedriva kommersiell trafik 20 x 7 x 365 och att bedriva museitrafik, men det finns tillräckligt många hos er som har erfarenhet från Veolia Transport, så det ska nog gå bra. Inte minst intressant ska det bli att se hur ni genomför rekrytering av förarpersonal, eftersom det inte direkt dräller av spvf i Stockholm.
När det gäller linjen till värtan så har den förekommit i alla tidigare spårvägsutredningar som SSS-S vart delaktiga i ända sen 1991. Nu minns jag inte årtalen exakt men i mitten 1990talet var en delegation ute och inspekterade möjligheten till vagnhall i gamla FORD huset där idag börsen huserar. Och då fanns kopplingen till LB med. Värstaspåret har annars vart ett in och utkörningspår till vagnhallen och som sådan så blir det väldans dyrt om det inte går att merutnyttja. Densista utredningen från SLs sida stöp bl a på det. Vid den tidpunkten började stadens planer för Värtan och Husarviken ta form och då lade man fram spårvägen som förslag på lösning av kollektivtrafiken. Annars har ju Ropsten vart slutpunkten för tvärbanan´för den sista etappen från solna till Ropsten ... Den är förvisso dagsläget inte så aktuell. Sen tror jag att de som studerade den nu avbrutna upphandlingen på Djl den kopplingen för att få till en nytta med depåspåret . Kopplingen till 4:an finns ju det med bla för att lösa depåfrågan men den har kommit till i ett sent skede.'
Stefan
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: måndag 23 november 2009 22:59
av Per Lind
TKO skrev:Förslaget har bara en liten nackedel - det blir DYRT...
/TKO
Då borde det passa (s) väldigt bra för dom tycks älska dyra byggnationer.
-Per
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 9:30
av 2763
Per Lind skrev:TKO skrev:Förslaget har bara en liten nackedel - det blir DYRT...
/TKO
Då borde det passa (s) väldigt bra för dom tycks älska dyra byggnationer.
-Per
Tycker du inte att det är dags att begrava den bittra yxan som du gång på gång svingar mot (S)? Det är ett direkt onödigt personangrepp mot dem som verkar inom den organisationen för bättre kollektivtrafik.
//Tony
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 11:06
av bruse
TonyM skrev:Per Lind skrev:TKO skrev:Förslaget har bara en liten nackedel - det blir DYRT...
/TKO
Då borde det passa (s) väldigt bra för dom tycks älska dyra byggnationer.
-Per
Tycker du inte att det är dags att begrava den bittra yxan som du gång på gång svingar mot (S)? Det är ett direkt onödigt personangrepp mot dem som verkar inom den organisationen för bättre kollektivtrafik.
//Tony
Är det inte lite långsökt att kalla det för personangrepp när man kritiserar ett politiskt parti? Det kallas yttrandefrihet och att kritisera ett politiskt parti är grunden för demokrati!
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 11:21
av 2763
bruse skrev:
Är det inte lite långsökt att kalla det för personangrepp när man kritiserar ett politiskt parti? Det kallas yttrandefrihet och att kritisera ett politiskt parti är grunden för demokrati!
Det beror på hur du gör det.
Jag upplever att Per gång på gång säger att S är dåligt utan att gå in på det närmre än att hans uppfattning är att S är spårvägsfientliga. Detta sker ofta i samband med att en Socialdemokratisk partimedlem yttrar sig i frågan.
Jag tolkar Pers inlägg som att han vill mala ner TKO argumentation med den och då tangerar det personangrepp när det blir i denna mängd.
//Tony
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 11:44
av daniel_s
Det brukar bli lite löjligt när debatterna börjar handla om hur man ska definiera personangrepp, men jag tar risken den här gången. Att sammanfatta (även felaktigt) ett partis inställning till något kan knappast vara ett personangrepp mot personer som är medlemmar (eller rentav aktiva) i partiet, där håller jag med Bruse om att det är långsökt att tänka så. Att kritisera en enskild person för att han eller hon (enligt vad man tror) ansluter sig till ett partis åsikt närmar sig guilt by association och borde kanske undvikas, men det är å andra sidan svårt att tänka sig en politisk diskussion utan det verktyget. Rätta mig nu om jag har fel, men så länge man träffar någorlunda rätt med sin gissning, och den åsikt man försöker förknippa någon med är någorlunda rumsren, så brukar det väl accepteras?
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 12:06
av 2763
daniel_s skrev:Det brukar bli lite löjligt när debatterna börjar handla om hur man ska definiera personangrepp, men jag tar risken den här gången. Att sammanfatta (även felaktigt) ett partis inställning till något kan knappast vara ett personangrepp mot personer som är medlemmar (eller rentav aktiva) i partiet, där håller jag med Bruse om att det är långsökt att tänka så. Att kritisera en enskild person för att han eller hon (enligt vad man tror) ansluter sig till ett partis åsikt närmar sig guilt by association och borde kanske undvikas, men det är å andra sidan svårt att tänka sig en politisk diskussion utan det verktyget. Rätta mig nu om jag har fel, men så länge man träffar någorlunda rätt med sin gissning, och den åsikt man försöker förknippa någon med är någorlunda rumsren, så brukar det väl accepteras?
Tack Daniel. Jag kunde inte tryckt ut det bättre själv.
//Tony
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 12:41
av TKO
daniel_s skrev:Det brukar bli lite löjligt när debatterna börjar handla om hur man ska definiera personangrepp, men jag tar risken den här gången. Att sammanfatta (även felaktigt) ett partis inställning till något kan knappast vara ett personangrepp mot personer som är medlemmar (eller rentav aktiva) i partiet, där håller jag med Bruse om att det är långsökt att tänka så. Att kritisera en enskild person för att han eller hon (enligt vad man tror) ansluter sig till ett partis åsikt närmar sig guilt by association och borde kanske undvikas, men det är å andra sidan svårt att tänka sig en politisk diskussion utan det verktyget. Rätta mig nu om jag har fel, men så länge man träffar någorlunda rätt med sin gissning, och den åsikt man försöker förknippa någon med är någorlunda rumsren, så brukar det väl accepteras?
Eftersom jag i de flesta trafikfrågor inte alls ansluter mej till den linje SAP företräder känner jag mej inte speciellt träffad.
Jag är inte längre medlem i SAP och har vid det senaste valet inte röstat på SAP.
(Jag har för mej att jag skrivit om detta här... men det var kanske på Postvagnen. Där har jag även klart deklarerat var mina politiska sympatier finns, och i vilket parti jag är medlem, det är inget jag hymlar med)
I debatter som har en politisk anknytning tycker jag att vissa rallarsvängar är tillåtna.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 17:54
av Per Lind
TonyM skrev:Per Lind skrev:TKO skrev:Förslaget har bara en liten nackedel - det blir DYRT...
/TKO
Då borde det passa (s) väldigt bra för dom tycks älska dyra byggnationer.
-Per
Tycker du inte att det är dags att begrava den bittra yxan som du gång på gång svingar mot (S)? Det är ett direkt onödigt personangrepp mot dem som verkar inom den organisationen för bättre kollektivtrafik.
//Tony
Detta var inte menat till TKO utan generellt om (s).
Jag har inte lyckats se någonstans att (s) varit positiva till spårväg i Stockholm utan bara velat satsa på dyra tunnellösningar där man får mindre för pengarna. Om (s) är positiva så är dom väldigt bra på att dölja detta.
-Per
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 20:27
av bruse
Per Lind skrev:Detta var inte menat till TKO utan generellt om (s).
Jag har inte lyckats se någonstans att (s) varit positiva till spårväg i Stockholm utan bara velat satsa på dyra tunnellösningar där man får mindre för pengarna. Om (s) är positiva så är dom väldigt bra på att dölja detta.
-Per
Håller med Per fullständigt i detta.
Forumets allmänna regler
Postat: tisdag 24 november 2009 20:57
av Björn Ehnberg
Något som flera här bör tänka på:
Jourmaster skrev:
Skriv bara om du har något att tillföra
Tänk igenom det du vill skriva och fundera på om det är intressant för andra. Använd gärna sökfunktionen för att undersöka om ämnet redan diskuterats. Rent nonsens och löjligheter är inte tillåtna. Korta inlägg med enbart en mening av typen "Bra bild", "Håller med!", "Instämmer med föregående talare" ska undvikas. Motivera i så fall varför du tycker som du gör.
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 21:16
av bruse
Vill du mig nåt kan du läsa denna:
Privata diskussioner
Privata diskussioner skall föras via e-post eller via Forums internpostsystem. Privata meddelanden får inte publiceras i Forum eller på annan plats utan avsändarens medgivande. Massutskick till Forums användare är inte tillåtet oavsett ändamål.
Re: Några frågor om Spårväg City
Postat: tisdag 24 november 2009 21:20
av Björn Ehnberg
bruse skrev:Vill du mig nåt kan du läsa denna:
Privata diskussioner
Privata diskussioner skall föras via e-post eller via Forums internpostsystem. Privata meddelanden får inte publiceras i Forum eller på annan plats utan avsändarens medgivande. Massutskick till Forums användare är inte tillåtet oavsett ändamål.
Hade jag velat
Dig någonting särskilt hade jag skrivit det - på det ena eller andra sättet. Med det konstaterandet tycker jag att Jourmaster kan ta bort både detta och Ditt senaste inlägg.