SL offrar AGA station och (kanske) Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MustangF1-43

Re: SL offrar AGA station och (kanske) Lidingöbanan

Inlägg av MustangF1-43 »

Litet resande på Lidingö?

Får jag säga min mening beror det på att vagnarna är nedslitna och lider av tydliga ålderskrämpor samt högt internt buller. Citadis-vagnen var ett mycket stort lyft då jag provade den.

Att lägga ned banan och ersätta med buss skulle i praktiken signalera "åk mer bil, ta bilen så ofta ni kan!" och lägga sig platt ned istället för att vara offensiv och erbjuda attraktiv kollektivtrafik. Med tanke på bilinnehavet på Lidingö skulle en nedläggning av Lidingöbanan snarare göra om kollektivtrafiken till "färdtjänst" snarare än ett bra alternativ till bilen (som moderna vagnar skulle ge).

Stockholm har haft nog med nedläggning, att driva frågan om ytterligare nedläggningar känns som en väg bakåt. Staden behöver gå framåt, d.v.s moderna vagnar på Lidingöbanan och mer spårväg för att komplettera T-banan. Bussar finns så det räcker och blir över, mer busstrafik och mindre spårtrafik är inte rätt väg för 2000-talets kollektivtrafik, än mindre när det gäller en befintlig bana.
Med spårvagn till framtiden
Skriv svar