Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

TKO skrev:
Björn Ehnberg skrev:
TKO skrev: Bäste Johan!
Tyvärr får jag en känsla av att du lider av patologisk tunnelbanefobi!
På 40-talet hade du förmodligen ansett att Ängby-, Örby- och Enskedebanorna skulle behållas som spårväg, på 50-talet att Brännkyrkalinjerna inte skulle ombyggas till tunnebana!
Då hade Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå - men det är klart, det hade ju funnits spårvagnar...
/Thomas K Ohlsson
Ja, det är begripligt att TKO, som partimedlem, vill försvara sitt parti. Men nu handlar det inte om vad som hände på 40-talet och de därefter följande årtiondena. Inte heller handlar det om personen Johan Eriksson (som kan påverka ganska lite) utan partiet SAP (som kan påverka ganska mycket) och de utbyggnader som är föreslagna nu.

Tråkigt att det så lång tid efter Helge Berglunds död fortfarande råder en sådan polarisering kring de olika trafikslagen. Det handlar ju inte om antingen eller....


Mvh.

Björn

PS. Vad säger ni boys (and a few girls) i Göteborg? Accepterar ni TKO:s beskrivning "...Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå..."?

1) Jag behöver knappast försvara SAP:s politik... Av många skäl.
2) Att kollektivtrafikandelen är betydlig lägre i Göteborg än i Stockholm är ju ett faktum - det behöver väl inte diskutas?

mvh
Thomas
1) Jaha Du. Så praktiskt då! Ytterligare kommentarer överflödiga...
2) Jaså Du, det var så påståendet skulle tolkas. Annars kan ju "Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå " uppfattas lite hursom... Kollektivtrafikandelen är f.ö. lägre i alla andra delar av landet. Det är som diskmedelsreklamen - ta vad ni vill och jämför...

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Inlägg av Per Lind »

Ibland har man hur mycket pengar som helst och kan spendera dom på dyra tunnelprojekt när man med andra trafikslag får betydligt mycket mer för dom. Felet är väl att (s) tycker att spårväg är för billigt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

TKO skrev:Bäste Johan!
Tyvärr får jag en känsla av att du lider av patologisk tunnelbanefobi!
På 40-talet hade du förmodligen ansett att Ängby-, Örby- och Enskedebanorna skulle behållas som spårväg, på 50-talet att Brännkyrkalinjerna inte skulle ombyggas till tunnebana!
Då hade Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå - men det är klart, det hade ju funnits spårvagnar...
Samma "paniksvar" har jag hört tusen gånger sedan Cityspår och Djurgårdslinjen startade 1991 och det dyker då och då upp här, läs nu noga TKO den här tydliga upprepningen:

Jag verkar främst för att stombusslinjerna 1-4 konverteras tilll spårväg, tillsammans med stomspårvägslinje 5 rör det sig alltså om 5 linjer plus en "ny" linje som upptår som en följd av det nät man får om man konverterar 5 linjer, summa = 5 stomlinjer + förstärkningslinje = totalt 6 linjer!

Att sedan Tvärbanan förlängs, Lidingöbanan till City, Saltsjöbanan blir spårväg och att andra aktuella spårvägsutbyggnader utförs så att de olka delsträcckorna senare bildar ett större nät är inget jag har emot men det är ingenting Cityspår verkar för!

Precis som (s) så fäktar debattören i luften på jakt efter argument och när sedan inga håller så gör man om mig till fanatiker = bekvämt men det saknar fortfarande hållbar argumentering varför nästan ingenting av har blivit verklighet på snart 17 år i hela landet, varför Sveriges tyngst belastade busslinje får vänra ytterligare 12-16 år på konvertering till spårväg, varför Sverige blivit ett U-land i praktisk handling på så lång tid och varför (s) till varje pris vägrar att släppa sitt okunniga hat mot en hållbar miljövänlig stadstrafik!

Inte ett enda hållbart argument och anledningen är lika svenskt tjurskalligt som enkelt: -Det finns inga! :idea:
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Kantorn skrev:
Johan Eriksson skrev:Lider (s) av nåt patoligiskt? Bild Bild Bild
Lider handelskammaren av detsamma? Tunnelbana i nordost? Hur mycket folk går in i ett tunnelbanetåg? Jämför det med hur mycket bussar som går den sträckan, och med spårväg. Tunnelbanetåget kommer oftast att gå väldigt tomt, tror jag, och under rusningstid kommer man inte direkt att behöva stå.

Och folk kommer nog inte knata ned för trapporna för att åka tunnelbana i nån större utsträckning. Nej, bekvämare, billigare och mer proportionerligt med spårvagn. Imho i alla fall.
Det har nog att göra med Handelskammarens förkättrade tunnelbanering (se vidare denna "idéskrift"). Vi har diskuterat detta flera gånger, bl.a. i denna tråd, och denna.

Vad som förvånar mig mest är att Wersäll förfaller till argumentation av typen "Snabbspårvägen mellan Alvik och Hammarby Sjöstad blev snabbt omdöpt till Tvärbanan när man insåg att den inte var så snabb". Det är ju, förutom att påståendet är felaktigt, ren skitpopulism ovärdig en person i hennes ställning. Hon har också gått i svaromål när några av oss givit henne mothugg och skriver bl.a.
Anna Wersäll skrev:Apropå olycksrisker är det ett av de stora problemen med Tvärbanan. Tillbuden är många i Hammarby Sjöstad och kollisionerna med andra fordon i plankorsningarna gör att vagnar ofta måste tas ur trafik. För cyklisterna utgör spårvägen en mycket stor fara, eftersom de riskerar att fastna med hjulen i spåren. Nu ska motsvarande olycksrisker flyttas till några av stadens mest trafikerade och gångtrafiktäta platser. Olycksrisken måste naturligtvis multipliceras med antalet bilar, cyklar och gående som spårvagnen kan tänkas komma i konflikt med.
Jag vet inte hur många gånger jag sagt att konflikterna mellan Tvärbanan och biltrafiken i Hammarby sjöstad beror på att plankorsningarna där dels är för många, dels felaktigt utformade. Stockholms stad är högst ovillig att göra någonting åt saken, vilket jag håller bl.a. Anna Wersäll, som Stockholmspolitiker ansvarig för. Att hon ömmar för de stackars cyklisterna är ju välmenande, men de ska inte cykla i spårområdet genom Hammarby sjöstad.

Wersäll må tycka vad hon vill men hon ska hålla tassarna borta från Tvärbanan och inte påstå saker som hon inte vet något om!

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:
TKO skrev:Bäste Johan!
Tyvärr får jag en känsla av att du lider av patologisk tunnelbanefobi!
På 40-talet hade du förmodligen ansett att Ängby-, Örby- och Enskedebanorna skulle behållas som spårväg, på 50-talet att Brännkyrkalinjerna inte skulle ombyggas till tunnebana!
Då hade Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå - men det är klart, det hade ju funnits spårvagnar...
Samma "paniksvar" har jag hört tusen gånger sedan Cityspår och Djurgårdslinjen startade 1991 och det dyker då och då upp här, läs nu noga TKO den här tydliga upprepningen:

Jag verkar främst för att stombusslinjerna 1-4 konverteras tilll spårväg, tillsammans med stomspårvägslinje 5 rör det sig alltså om 5 linjer plus en "ny" linje som upptår som en följd av det nät man får om man konverterar 5 linjer, summa = 5 stomlinjer + förstärkningslinje = totalt 6 linjer!

Att sedan Tvärbanan förlängs, Lidingöbanan till City, Saltsjöbanan blir spårväg och att andra aktuella spårvägsutbyggnader utförs så att de olka delsträcckorna senare bildar ett större nät är inget jag har emot men det är ingenting Cityspår verkar för!

Precis som (s) så fäktar debattören i luften på jakt efter argument och när sedan inga håller så gör man om mig till fanatiker = bekvämt men det saknar fortfarande hållbar argumentering varför nästan ingenting av har blivit verklighet på snart 17 år i hela landet, varför Sveriges tyngst belastade busslinje får vänra ytterligare 12-16 år på konvertering till spårväg, varför Sverige blivit ett U-land i praktisk handling på så lång tid och varför (s) till varje pris vägrar att släppa sitt okunniga hat mot en hållbar miljövänlig stadstrafik!

Inte ett enda hållbart argument och anledningen är lika svenskt tjurskalligt som enkelt: -Det finns inga! :idea:
Ja jag har läst detta i detta Forum säkert 100 gånger - tänk att all visdom i lokaltrafikfrågor samlats på några få händer som med jämna mellanrum talar om att dom har rätt och ALLA (ja verkligen ALLA) andra har fel!
Jag blir lika imponerad varej gång...

Men eftersom det nu inte är de förhatliga sossarna som styr vare sej i Stockholms kommun, Stockholms läns landsting eller i riksdagen så förstår jag inte varför ni är så bittra - nu ska väl allt bli bra? Tänk - det kanske blir flera hundra meter ny spårväg i innerstan - ja om det nu inte blir försenat av "upphandlingstekniska skäl".
/TKO
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:Tråkigt att det så lång tid efter Helge Berglunds död fortfarande råder en sådan polarisering kring de olika trafikslagen. Det handlar ju inte om antingen eller....


Mvh.

Björn

PS. Vad säger ni boys (and a few girls) i Göteborg? Accepterar ni TKO:s beskrivning "...Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå..."?
TKO skrev:1) Jag behöver knappast försvara SAP:s politik... Av många skäl.
2) Att kollektivtrafikandelen är betydlig lägre i Göteborg än i Stockholm är ju ett faktum - det behöver väl inte diskutas?

mvh
Thomas
Björn Ehnberg skrev:1) Jaha Du. Så praktiskt då! Ytterligare kommentarer överflödiga...
2) Jaså Du, det var så påståendet skulle tolkas. Annars kan ju "Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå " uppfattas lite hursom... Kollektivtrafikandelen är f.ö. lägre i alla andra delar av landet. Det är som diskmedelsreklamen - ta vad ni vill och jämför...

Mvh.

Björn
1) Nej jag tycker att "mitt" parti i många stycken för en usel trafikpolitik! Därför ser jag det inte som min uppgift att försvara den...

2) Det finns till viss del ett samband mellan storlek och kollektivtrafikandel, men Stockholm har vad man än jämför med en osedvanligt stor kollektivtrafikandel. Jag anser att detta bland annat beror på en föredömmlig samordning av stadsbyggande och tunnelbanebyggande under perioden 1940-70. Samt en medveten lågprislinje åtminstone under vissa mandatperioder. Men om man hellre tror att det är en slump så får man väl göra det!

För övrigt var det i tvättmedelsreklamen man sa "Ta vad ni vill och jämför"! (Det var om jag inte missminner mej Kooperativas Tend som körde med det - ja det var mycket som var bättre för :) )

med vänlig hälsning
Thomas
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

TKO skrev:
Björn Ehnberg skrev:Tråkigt att det så lång tid efter Helge Berglunds död fortfarande råder en sådan polarisering kring de olika trafikslagen. Det handlar ju inte om antingen eller....


Mvh.

Björn

PS. Vad säger ni boys (and a few girls) i Göteborg? Accepterar ni TKO:s beskrivning "...Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå..."?
TKO skrev:1) Jag behöver knappast försvara SAP:s politik... Av många skäl.
2) Att kollektivtrafikandelen är betydlig lägre i Göteborg än i Stockholm är ju ett faktum - det behöver väl inte diskutas?

mvh
Thomas
Björn Ehnberg skrev:1) Jaha Du. Så praktiskt då! Ytterligare kommentarer överflödiga...
2) Jaså Du, det var så påståendet skulle tolkas. Annars kan ju "Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå " uppfattas lite hursom... Kollektivtrafikandelen är f.ö. lägre i alla andra delar av landet. Det är som diskmedelsreklamen - ta vad ni vill och jämför...

Mvh.

Björn
1) Nej jag tycker att "mitt" parti i många stycken för en usel trafikpolitik! Därför ser jag det inte som min uppgift att försvara den...

2) Det finns till viss del ett samband mellan storlek och kollektivtrafikandel, men Stockholm har vad man än jämför med en osedvanligt stor kollektivtrafikandel. Jag anser att detta bland annat beror på en föredömmlig samordning av stadsbyggande och tunnelbanebyggande under perioden 1940-70. Samt en medveten lågprislinje åtminstone under vissa mandatperioder. Men om man hellre tror att det är en slump så får man väl göra det!

För övrigt var det i tvättmedelsreklamen man sa "Ta vad ni vill och jämför"! (Det var om jag inte missminner mej Kooperativas Tend som körde med det - ja det var mycket som var bättre för :) )

med vänlig hälsning
Thomas
Bra! Jag har aldrig sagt att (s) är ett "förhatligt" parti. Däremot tycker jag också att (s) har en i många stycken dålig trafikpolitik. Och jag tycker att det är trist att det ska vara så stört omöjligt att skapa hållbara trafikpolitiska uppgörelser i AB-län (utan att iofs. fördela något ansvar för den saken här).

Inte heller har jag påstått att det är slumpen som styr. Däremot har varken mina inlägg eller denna tråd (som jag uppfattar den) syftat till att värdera gångna tiders ev. förtjänster.

Mvh.

Björn

PS. Först tänkte jag att det var milda Yes som avsågs, men jag håller fast vid diskmedel och påstår att det var KF:s Flink 4 - ett av de första flytande diskmedlen. Flink 4 var diskmedlet som innehöll så mycket etanol att man kände en kraftig spritdoft när man använde det. Annars gillade morsan inte KF:s rengöringsprodukter så mycket, trots att vi normalt handlade i den närbelägna Konsum-butiken. :D
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

Jag vill minnas att KF:s tvättmedel tillverkades av den egna fabriken Helios, senare namnändrad till Nordtend?

Helios betyder sol på grekiska. Men inte ens solen är utan fläckar ...

Några kommentarer till spårvägsfrågan för Stockholm, baserade på internationella erfarenheter och som kommer att presenteras i bokform under våren 2008:

Stockholms gaturum kommer, i likhet med andra europeiska storstäder, att kunna moderniseras då energieffektiva spårvagnar med hög kapacitet och tillgänglighet rullar in på stadens gator.

Genom spårvägens stabila egenskaper, dess fixerade placering i gaturummet som ger den strukturerande effekter kommer mervärden att skapas för omgivningens fastighetsägare. Denna utveckling genererar nyinvesteringar i fastigheter och butiker, vars värden och attraktivitet ökar.

En attraktiv spårväg attraherar nya resenärsgrupper – bilisten lämnar aldrig sin bil för en bussresa, men internationella erfarenheter visar att spårvägen med sin high-tech-framtoning och goda komfort attraherar.

Spårvägen bidrar inte minst till bättre miljö och lägre energiförbrukning och stöder stadens långsiktiga utveckling och helhet också ur ett miljöperspektiv.

Spårvagnen brysr sig inte om ifall elen kommer från vattenkraft, vindkraft, kärnkraft, kolkraft, gaskraft eller solceller. Den är långsiktigt hållbar, vilket kommer att komma alla partiers representanters barn och barnbarn tillgodo.

Så vem kan vara däremot? :?
Ju förr dess bättre.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Thomas Lange skrev:Jag vill minnas att KF:s tvättmedel tillverkades av den egna fabriken Helios, senare namnändrad till Nordtend?

Helios betyder sol på grekiska. Men inte ens solen är utan fläckar ...

Några kommentarer till spårvägsfrågan för Stockholm, baserade på internationella erfarenheter och som kommer att presenteras i bokform under våren 2008:

Stockholms gaturum kommer, i likhet med andra europeiska storstäder, att kunna moderniseras då energieffektiva spårvagnar med hög kapacitet och tillgänglighet rullar in på stadens gator.

Genom spårvägens stabila egenskaper, dess fixerade placering i gaturummet som ger den strukturerande effekter kommer mervärden att skapas för omgivningens fastighetsägare. Denna utveckling genererar nyinvesteringar i fastigheter och butiker, vars värden och attraktivitet ökar.

En attraktiv spårväg attraherar nya resenärsgrupper – bilisten lämnar aldrig sin bil för en bussresa, men internationella erfarenheter visar att spårvägen med sin high-tech-framtoning och goda komfort attraherar.

Spårvägen bidrar inte minst till bättre miljö och lägre energiförbrukning och stöder stadens långsiktiga utveckling och helhet också ur ett miljöperspektiv.

Spårvagnen brysr sig inte om ifall elen kommer från vattenkraft, vindkraft, kärnkraft, kolkraft, gaskraft eller solceller. Den är långsiktigt hållbar, vilket kommer att komma alla partiers representanters barn och barnbarn tillgodo.

Så vem kan vara däremot? :?
Den som oroar sig, eller rättare sagt skapar ett albi, för att pågående och planerade projekt såsom: Citybanan, Slussens ombyggnad, Klara Konferens, Norra Bantorget, Norra Station, Norra Länken, Tvärbanan Norr mfl kommer att orsaka betydande svårigheter för trafiken (läs som personbilar)! I väntan på att Trafikkontoret ska utvärdera möjligeten att genomföra Djurgårdslinjens förlängning mht till ovanstående projekt i början av januari 2008 så har Stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund i DN 2007-12-27 preliminärt framlagt sin avvisande åsikt.

Helios var i den grekiska mytologin en varelse som antingen beskrevs som en titan eller en hyperion och latiniserades senare som Helius.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Richard Jacobsson skrev:
Thomas Lange skrev:Jag vill minnas att KF:s tvättmedel tillverkades av den egna fabriken Helios, senare namnändrad till Nordtend?

Helios betyder sol på grekiska. Men inte ens solen är utan fläckar ...

Några kommentarer till spårvägsfrågan för Stockholm, baserade på internationella erfarenheter och som kommer att presenteras i bokform under våren 2008:

Stockholms gaturum kommer, i likhet med andra europeiska storstäder, att kunna moderniseras då energieffektiva spårvagnar med hög kapacitet och tillgänglighet rullar in på stadens gator.

Genom spårvägens stabila egenskaper, dess fixerade placering i gaturummet som ger den strukturerande effekter kommer mervärden att skapas för omgivningens fastighetsägare. Denna utveckling genererar nyinvesteringar i fastigheter och butiker, vars värden och attraktivitet ökar.

En attraktiv spårväg attraherar nya resenärsgrupper – bilisten lämnar aldrig sin bil för en bussresa, men internationella erfarenheter visar att spårvägen med sin high-tech-framtoning och goda komfort attraherar.

Spårvägen bidrar inte minst till bättre miljö och lägre energiförbrukning och stöder stadens långsiktiga utveckling och helhet också ur ett miljöperspektiv.

Spårvagnen brysr sig inte om ifall elen kommer från vattenkraft, vindkraft, kärnkraft, kolkraft, gaskraft eller solceller. Den är långsiktigt hållbar, vilket kommer att komma alla partiers representanters barn och barnbarn tillgodo.

Så vem kan vara däremot? :?
Den som oroar sig, eller rättare sagt skapar ett albi, för att pågående och planerade projekt såsom: Citybanan, Slussens ombyggnad, Klara Konferens, Norra Bantorget, Norra Station, Norra Länken, Tvärbanan Norr mfl kommer att orsaka betydande svårigheter för trafiken (läs som personbilar)! I väntan på att Trafikkontoret ska utvärdera möjligeten att genomföra Djurgårdslinjens förlängning mht till ovanstående projekt i början av januari 2008 så har Stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund i DN 2007-12-27 preliminärt framlagt sin avvisande åsikt.

Helios var i den grekiska mytologin en varelse som antingen beskrevs som en titan eller en hyperion och latiniserades senare som Helius.
Jag börjar mer och mer frukta att DjL:s förlängning inte blir av. Ni kan lita på att Anna Wersäll varit upp hos Mikael Söderlund både en och två och tre gånger. Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm verkar inte ha så stark förankring i sitt parti - så är han ju heller egentligen inte trafikpolitiker utan sysslade mest med sjukvårdsfrågor innan han blev landstingsråd, mest därför att moderaterna inte ville släppa fram Maria Wallhager (fp) till denna post. Och ändå såg det så bra ut den 27 augusti.

Mvh.

Björn

PS. Helios var den grekiska solguden - förvisso en titan, men son till titanen Hyperion (som fått ge namn till ett kvalitetsskivmärke). En gata i Hammarby sjöstad är uppkallad efter honom, och en av de plankorsningar med Tvärbanan som borde läggas igen. Se där knöt jag ihop säcken!
Senast redigerad av Björn Ehnberg den söndag 30 december 2007 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

TKO skrev:Ja jag har läst detta i detta Forum säkert 100 gånger
Varför kommer du då upprepade gånger med såna här paniksvar då (tjuris):
TKO skrev:Bäste Johan!
Tyvärr får jag en känsla av att du lider av patologisk tunnelbanefobi!
På 40-talet hade du förmodligen ansett att Ängby-, Örby- och Enskedebanorna skulle behållas som spårväg, på 50-talet att Brännkyrkalinjerna inte skulle ombyggas till tunnebana!
-Måste jag skriva dig på näsan en gång till därför att du är för lat för att fråga mig vad jag egentligen tycker?
TKO skrev:tänk att all visdom i lokaltrafikfrågor samlats på några få händer som med jämna mellanrum talar om att dom har rätt och ALLA (ja verkligen ALLA) andra har fel!
Sluta med dom där påhoppen innan jag blir förbannad på riktigt: Var har jag sagt att alla måste tycka som jag bara för att jag råkar ha en bestämd åsikt i en fråga?
Det här är ytterligare ett "paniksvar" på mindre än ett dygn i brist på argument!
TKO skrev:Jag blir lika imponerad varej gång...
Varsågod, det är tydligt att man behöver upprepa sig då det uppenbarligen inte gått in!
TKO skrev:Men eftersom det nu inte är de förhatliga sossarna som styr vare sej i Stockholms kommun, Stockholms läns landsting eller i riksdagen så förstår jag inte varför ni är så bittra - nu ska väl allt bli bra?
Precis som upprepningen om antalet spårvägslinjer Cityspår förespråkar (och mycket annat) så behövs här en upprepning till:

Jag är inte bitter, däremot är jag förvånad, förbluffad, besviken men främst orolig för miljöhotet och parallelt har Cityspår en realistisk "vision" som i sitt förslag till utformning egentligen är mer Europastandard än specifikt "Johan Eriksson". Det som är så upprörande för somliga är att jag råkar applicera en fullt gångbar teknik från ett EU-land till vårt EU-Stockholm och visat på möjligheterna.

Ett "spårvägshat" som absolut funnits i andra partier men inte så envist länge och tjurskalligt som hos (s) och som har sina rötter redan från 20- 30-tal men som beslöts 1957 (nedläggning) och vars trafikideologi på snart 51 år inte förändrats en millimeter -ökat trafikkaos och nya miljöhot m m till trots- ändras inte över en natt bara för att (delar av?) Alliansen nu vill förlänga en innerstadslinje 981 meter och fullfölja redan projekterade -men av (s) försegade- Tvärbaneförlängningar!

Det är en idealisk början till ett omtänkande och jag är övertygad om att Wennerholm har ett helvete för närvarande i sitt propagerande för mobiltelefoner, förlåt jag menade en annan lika självklar teknisk utveckling: modern spårväg. Men precis som man kunde ana så skulle de reaktionäraste järnvägs- och spårvägsnedläggarna men även dito bilförespråkarna så fort några ynka hundratals meter ny innerstadsspårväg kom på tal genast börja att visa sitt mest puritanistiska tryne och i brist på hållbara argument börjat göra om hela affären till partipolitik, patetiskt tjäbbel men främst väldigt oansvarigt för framtiden!

På plussidan står alltså ett uttalat omtänkende från Alliansen att åtminstone försöka -till skillnad från (s)-tjänstemännens trötta oförmåga att ens klara sina arbetsuppgifter inom Stadens Tekniska Nämndhus, SL mfl- och komma nånvart. Kan Alliansen bara "bryta isen" med Centralenförlängningen är det troligt att kort därefter snart börjar talas om fler linjer -t o m hos (s)-are!- och det är inte det lättaste kan jag berätta av erfarenhet så det är en (nerv)stark inledning! :D

På minussidan står som sagt att det för innerstadens del inte blir så mycket inom de nu redovisade "Cedershiöldplanerna" utan 4an står lägre prioriterad bland en massa andra lika viktiga k-trafiksprojekt först inom perioden "2020-2024". Klart minus är även att samma allians vill ta merparten av trängselpengarna till Kungshattsleden och i detta och andra större vägprojekt är förvånsvärt reaktionära de med på samma sätt som (s). Här har under många år rått en samsyn och det är väl det som utmärker en del av mina inlägg här mest,: Det kan nog bli "bra" tids nog och jag tror även (s) "tvingas" till ett omtänkande om de ska vara miljömässigt trovärdiga men det är bara det att vi inte har någon tid att spela med! :idea: :cry:
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

[50% ironi + 50% allvar]Johan, försök va lite ödmjuk. Ödmjuk mot oss flesta, inklusive mig, som kan mindre än dig i frågan. Ödmjuk mot dom som tror sig veta bättre. Ödmjuk mot de som är svaga i sig själva, att de inte kan ta att någon kan och vet! Var ödmjuk inför jantelagen. Den är stark i Sverige!

JAG vet att DU Johan, kan och behärskar ditt ämne! Tror fan ingen klår dig i Sverige! Så därför, måste du vara ödmjuk mot oss veka och svaga.[/50% ironi + 50% allvar] :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:
TKO skrev:Ja jag har läst detta i detta Forum säkert 100 gånger
Varför kommer du då upprepade gånger med såna här paniksvar då (tjuris):
TKO skrev:Bäste Johan!
Tyvärr får jag en känsla av att du lider av patologisk tunnelbanefobi!
På 40-talet hade du förmodligen ansett att Ängby-, Örby- och Enskedebanorna skulle behållas som spårväg, på 50-talet att Brännkyrkalinjerna inte skulle ombyggas till tunnebana!
-Måste jag skriva dig på näsan en gång till därför att du är för lat för att fråga mig vad jag egentligen tycker?
TKO skrev:tänk att all visdom i lokaltrafikfrågor samlats på några få händer som med jämna mellanrum talar om att dom har rätt och ALLA (ja verkligen ALLA) andra har fel!
Sluta med dom där påhoppen innan jag blir förbannad på riktigt: Var har jag sagt att alla måste tycka som jag bara för att jag råkar ha en bestämd åsikt i en fråga?
Det här är ytterligare ett "paniksvar" på mindre än ett dygn i brist på argument!
TKO skrev:Jag blir lika imponerad varej gång...
Varsågod, det är tydligt att man behöver upprepa sig då det uppenbarligen inte gått in!
TKO skrev:Men eftersom det nu inte är de förhatliga sossarna som styr vare sej i Stockholms kommun, Stockholms läns landsting eller i riksdagen så förstår jag inte varför ni är så bittra - nu ska väl allt bli bra?
Precis som upprepningen om antalet spårvägslinjer Cityspår förespråkar (och mycket annat) så behövs här en upprepning till:

Jag är inte bitter, däremot är jag förvånad, förbluffad, besviken men främst orolig för miljöhotet och parallelt har Cityspår en realistisk "vision" som i sitt förslag till utformning egentligen är mer Europastandard än specifikt "Johan Eriksson". Det som är så upprörande för somliga är att jag råkar applicera en fullt gångbar teknik från ett EU-land till vårt EU-Stockholm och visat på möjligheterna.

Ett "spårvägshat" som absolut funnits i andra partier men inte så envist länge och tjurskalligt som hos (s) och som har sina rötter redan från 20- 30-tal men som beslöts 1957 (nedläggning) och vars trafikideologi på snart 51 år inte förändrats en millimeter -ökat trafikkaos och nya miljöhot m m till trots- ändras inte över en natt bara för att (delar av?) Alliansen nu vill förlänga en innerstadslinje 981 meter och fullfölja redan projekterade -men av (s) försegade- Tvärbaneförlängningar!

Det är en idealisk början till ett omtänkande och jag är övertygad om att Wennerholm har ett helvete för närvarande i sitt propagerande för mobiltelefoner, förlåt jag menade en annan lika självklar teknisk utveckling: modern spårväg. Men precis som man kunde ana så skulle de reaktionäraste järnvägs- och spårvägsnedläggarna men även dito bilförespråkarna så fort några ynka hundratals meter ny innerstadsspårväg kom på tal genast börja att visa sitt mest puritanistiska tryne och i brist på hållbara argument börjat göra om hela affären till partipolitik, patetiskt tjäbbel men främst väldigt oansvarigt för framtiden!

På plussidan står alltså ett uttalat omtänkende från Alliansen att åtminstone försöka -till skillnad från (s)-tjänstemännens trötta oförmåga att ens klara sina arbetsuppgifter inom Stadens Tekniska Nämndhus, SL mfl- och komma nånvart. Kan Alliansen bara "bryta isen" med Centralenförlängningen är det troligt att kort därefter snart börjar talas om fler linjer -t o m hos (s)-are!- och det är inte det lättaste kan jag berätta av erfarenhet så det är en (nerv)stark inledning! :D

På minussidan står som sagt att det för innerstadens del inte blir så mycket inom de nu redovisade "Cedershiöldplanerna" utan 4an står lägre prioriterad bland en massa andra lika viktiga k-trafiksprojekt först inom perioden "2020-2024". Klart minus är även att samma allians vill ta merparten av trängselpengarna till Kungshattsleden och i detta och andra större vägprojekt är förvånsvärt reaktionära de med på samma sätt som (s). Här har under många år rått en samsyn och det är väl det som utmärker en del av mina inlägg här mest,: Det kan nog bli "bra" tids nog och jag tror även (s) "tvingas" till ett omtänkande om de ska vara miljömässigt trovärdiga men det är bara det att vi inte har någon tid att spela med! :idea: :cry:
Jaha..
Det är lite svårt att debattera med nån som inte har de mest elementära fakta klart för sej. Några exempel:

1: (s)-tjänstemänens trötta oförmåga?
Sedan när blev tjänstemännen i Stockholms kommunala förvaltningar partimärkta?

2: Hur många städer av Stockholms storlek har både ett arealtäckande tunnelbanenät och ett (innerstads)spårvägsnät?

Det är också lite tröttsamt att höra argument av typen "spårvagnar är moderna - därför ska vi självklart ha det i Stockholm". Ett tips: Självklarheter är saker som man inte behöver argumentera för...

(Jag kan ju så där i förbigående påminna om vår debatt angående succén Tvärbanan - där var det ju också självklart att resandesiffrorna överträffat alla förväntningar - ända tills någon kollade...)

/Thomas K Ohlsson
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:PS. Först tänkte jag att det var milda Yes som avsågs, men jag håller fast vid diskmedel och påstår att det var KF:s Flink 4 - ett av de första flytande diskmedlen. Flink 4 var diskmedlet som innehöll så mycket etanol att man kände en kraftig spritdoft när man använde det. Annars gillade morsan inte KF:s rengöringsprodukter så mycket, trots att vi normalt handlade i den närbelägna Konsum-butiken. :D
Ja det kan ha varit Flink 4 - det var i varje fall en kemisk-teknisk produkt från Helios/Tend/Nordtend.

I andra inlägg påpekas att Helios har med sol att göra. Ja det finns ett intressant samband - KF köpte Sunlights fabrik i Stockholm och ändrade sen namnet till Helios. Under en övergångstid producerades faktiskt de gamla produkterna som t ex Ariel och såldes bara i Konsum... Men sedan kom de egna varumärkena som Tend och Flink 4.

(Jag är inte bara partimedlem utan även konsummedlem... :lol: )

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:Jag vill minnas att KF:s tvättmedel tillverkades av den egna fabriken Helios, senare namnändrad till Nordtend?

Helios betyder sol på grekiska. Men inte ens solen är utan fläckar ...

Några kommentarer till spårvägsfrågan för Stockholm, baserade på internationella erfarenheter och som kommer att presenteras i bokform under våren 2008:

Stockholms gaturum kommer, i likhet med andra europeiska storstäder, att kunna moderniseras då energieffektiva spårvagnar med hög kapacitet och tillgänglighet rullar in på stadens gator.

Genom spårvägens stabila egenskaper, dess fixerade placering i gaturummet som ger den strukturerande effekter kommer mervärden att skapas för omgivningens fastighetsägare. Denna utveckling genererar nyinvesteringar i fastigheter och butiker, vars värden och attraktivitet ökar.

En attraktiv spårväg attraherar nya resenärsgrupper – bilisten lämnar aldrig sin bil för en bussresa, men internationella erfarenheter visar att spårvägen med sin high-tech-framtoning och goda komfort attraherar.

Spårvägen bidrar inte minst till bättre miljö och lägre energiförbrukning och stöder stadens långsiktiga utveckling och helhet också ur ett miljöperspektiv.

Spårvagnen brysr sig inte om ifall elen kommer från vattenkraft, vindkraft, kärnkraft, kolkraft, gaskraft eller solceller. Den är långsiktigt hållbar, vilket kommer att komma alla partiers representanters barn och barnbarn tillgodo.

Så vem kan vara däremot? :?
Ja vem kan vara emot det?
Spårväg har bara en nackdel - det blir ibland dyrare än buss! Det är liksom det som är problemet...
Observera att jag skriver ibland - en spårväg kan också vara billigare. Och det är det som diskussionen bör handla om - när är spårväg den bästa lösningen för kollektivtrafiken. Själv anser jag att det mest givna svaret på den frågan är linje 160 i Årstavägen - men jag stäcker mej inte så långt som till att säga att det är en självklarhet!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

TKO skrev:Spårväg har bara en nackdel - det blir ibland dyrare än buss! Det är liksom det som är problemet...
Mellan tummen och pekfingret kan man säga att när bussarna är ivägen för varandra (läs linje 47 i högtrafik och linje 4 mestadels) blir det billigare med spårväg. Det har att bland annat göra med att driftkostnaderna för buss stiger mycket snabbare än för spårväg (förarlöner och drivmedel). För att köra 200 passagerare krävs tre bussförarlöner mot en spårvagnsförarlön. Energiåtgången är dessutom betydligt större i bussalternativet. Så trots spårvägens högre investeringskostnader gör dess gynnsamma driftkostnader att någonstans vid 10 000 resenärer per dag kan spårvägslinjen bli lönsam. Och nyttan förbättras i takt med att vagnhall, verkstad och andra gemensamma faciliteter kan nyttjas av fler vagnar=fler linjer=ännu bättre för ekonomin till en viss gräns.

SL har noterat detta då man nu upptäckt att den tidigare depåsträckan till en vagnhall i Värtan också kan trafikeras! Värtanlinjen tycks bli ännu större (kräva högre turtäthet vardagar) än linjen till Djurgården. Så behovet av vagnar har ökat från sju-åtta till ca 20 för de båda grenarna.

Städer med både tunnelbana och spårväg? Tja, moderna städer brukar välja det trafikslag som är bäst för respektive uppgift. Således finns t-bana, spårväg, trådbuss och buss i Lyon med förorter, en agglomeration jämförbar med Storstockolm.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Inlägg av Per Lind »

Det stora felet många gör är att jämföra spårburet med spårburet.
Tunnelbanan har en funktion - att forsla människor från förorterna in till staden. Inom staden skall människorna fördelas och då har man spårvagn, buss, eller bil att välja på - om man inte går eller cyklar förstås.
Precis som Thomas skriver så är det buss resp. spårvagn som skall ställas mot varandra - inte spårvagn och tunnelbana.
I så fall kan man väl lika gärna vara konsekvent och säga att eftersom vi har pendeltåg så behövs ingen tunnelbana?
Pendeltåg - Långt mellan stationerna och längre bort från staden.
Tunnelbana - Halvlångt mellan stationerna. Oftast under jord vilket ger långa till- och frånsträckor att promenera.
Spårvagn eller Buss - Korta avstånd mellan hållplatserna och lätt attv ta sig till hållplatsen vilket gör att folk gärna åker även korta sträckor.
Spårvagnen lämnar "spår" i gatan vilket gör den visuell och talar om för folk att här kommer det snart en spårvagn. En buss finns bara när den syns.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Per Lind skrev:Det stora felet många gör är att jämföra spårburet med spårburet.
Tunnelbanan har en funktion - att forsla människor från förorterna in till staden. Inom staden skall människorna fördelas och då har man spårvagn, buss, eller bil att välja på - om man inte går eller cyklar förstås.
Precis som Thomas skriver så är det buss resp. spårvagn som skall ställas mot varandra - inte spårvagn och tunnelbana.
I så fall kan man väl lika gärna vara konsekvent och säga att eftersom vi har pendeltåg så behövs ingen tunnelbana?
Pendeltåg - Långt mellan stationerna och längre bort från staden.
Tunnelbana - Halvlångt mellan stationerna. Oftast under jord vilket ger långa till- och frånsträckor att promenera.
Spårvagn eller Buss - Korta avstånd mellan hållplatserna och lätt attv ta sig till hållplatsen vilket gör att folk gärna åker även korta sträckor.
Spårvagnen lämnar "spår" i gatan vilket gör den visuell och talar om för folk att här kommer det snart en spårvagn. En buss finns bara när den syns.
-Per
En synnerligen klar sammanfattning.

Samtliga ovanstående färdmedel - och ett till - finns i Budapest. Det som finns ytterligare är trådbuss. (Bortsett från bergbanan, men den är ju mycket begränsad).

Trådbuss hamnar väl nånstans mellan spårvagn och buss i turtäthetsavseende, och då menar jag att man kan dela upp desamma i:

Spårvagn: På tättrafikerade linjer som kräver stora fordon och hög turtäthet.
Trådbuss: På hyggligt tättrafikerade linjer, kan ge hög turtäthet i normalstora fordon utan att sprida farliga avgaser och utan att dyr infrastrukturinvestering krävs.
Buss (annan energikälla än tråd-el): På mer "sällantrafikerade" linjer, där det inte är berättigat med investeringar i form av trådar (eller spår för den delen).
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Oslo är ett annat exempel på medelstor stad med trikk och t-bane, även om den senare inte är lika vittförgrenad som i Estokolmo :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:Det är också lite tröttsamt att höra argument av typen "spårvagnar är moderna - därför ska vi självklart ha det i Stockholm". Ett tips: Självklarheter är saker som man inte behöver argumentera för...
Självklarheter är saker som man inte borde behöva argumentera för, skulle jag säga.
Professionell tyckare
Låst