Sida 7 av 7

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: torsdag 21 november 2024 13:40
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 20 november 2018 7:33 I fallet Kammarrätten kan, som jag tidigare framhöll, ett nekat prövningstillstånd överklagas till Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD). Det händer ibland att HFD ändrar Kammarrättens beslut om nekat prövningstillstånd och återförvisar målet till Kammarrätten, för en fullständig prövning där.

Mitt grundtips är ändå att Urban Nouveau kommer att nekas prövningstillstånd i både Kammarrätten och HFD.
Tunnelbaneupphandlingen avslutad och ordinarie avtal klart
SL skrev:Den 5 november 2024 beslutade kammarrätten att inte meddela prövningstillstånd. Nu finns förutsättningar för att ingå ordinarie avtal för tunnelbaneverksamheten.

– Jag är glad att de juridiska processerna nu är över så att vi kan teckna ett ordinarie avtal, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL. Nu kan vi tillsammans med Connecting Stockholm AB påbörja arbetet med fortsatt långsiktig utveckling av tunnelbanan.

[...]

Under avtalstiden kommer de utbyggda linjesträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort att börja trafikeras.
Kammarrätten har som väntat nekat prövningstillstånd, men kan inte detta överklagas till HFD? Avtalet gäller till november 2036. Blir nya flaggskeppet färdigt?

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: torsdag 21 november 2024 16:04
av Odd
Så börjar cirkusen igen. Skall bli intressant.

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: torsdag 21 november 2024 19:04
av Enceladus
Odd skrev: torsdag 21 november 2024 16:04 Så börjar cirkusen igen. Skall bli intressant.
Lokalblaskan skriver att beslutet har vunnit laga kraft:
Mitt i skrev:Connecting Stockholm vann upphandlingen redan i januari 2024, men eftersom konkurrenten Keolis Alstom överklagade i flera instanser har avgörandet dragit ut på tiden.

I början på november beslöt kammarrätten att inte bevilja prövningstillstånd och nu i veckan har det beslutet vunnit laga kraft.

[...]

Därmed behöver SL inte utnyttja det nödavtal som man tecknade tidigare i höstas med Connecting Stockholm, som var till för att säkra upp en möjlig situation där den juridiska striden drog ut på tiden.
Har inte den klagande tre veckor på sig att överklaga?

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: torsdag 21 november 2024 19:37
av Odd
Jag avser cirkusen som brukar vara när en ny operatör tar över. Den har ju ibland varit minst sagt varierande.

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: torsdag 21 november 2024 22:39
av pjotor
Enceladus skrev: torsdag 21 november 2024 19:04 Har inte den klagande tre veckor på sig att överklaga?
Den förlängda avtalsspärren har väl löpt ut, då kan upphandlande myndighet teckna avtal även om tiden för att överklaga inte löpt ut. Förmodligen har Keolis meddelat att de inte tänker överklaga.

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: söndag 01 december 2024 9:28
av Hechtwagen
Odd skrev: torsdag 21 november 2024 16:04 Så börjar cirkusen igen. Skall bli intressant.
Det blir väl samma knegare som sköter ruljansen då som idag, minst 95% av personalen kommer vara densamma och göra samma sak.

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: söndag 01 december 2024 10:30
av daniel_s
Hechtwagen skrev: söndag 01 december 2024 9:28
Odd skrev: torsdag 21 november 2024 16:04 Så börjar cirkusen igen. Skall bli intressant.
Det blir väl samma knegare som sköter ruljansen då som idag, minst 95% av personalen kommer vara densamma och göra samma sak.
Ja, fast de övriga 5% påverkar i och för sig rätt mycket hur verksamheten blir.

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: måndag 03 februari 2025 12:13
av Enceladus
Överraskande detektivjobb i stockholmarnas tjänst
Mitt i skrev:Och nu är det bestämt. Alltihop ska flytta från Klarakvarteren – senast i november – till en lite större lokal alldeles vid Liljeholmens tunnelbanestation.

Det hänger ihop med att tunnelbanan byter operatör. Och då passar SL på att lägga ihop hittegodsavdelningen, som i dag drivs av MTR, med kundtjänsten.

– Folk kan nog behöva vänja sig. Resenärerna är ju vana vid att vi finns här, så centralt. Men all personal följer med och rutinerna kommer förhoppingsvis inte att förändras, säger Salem Mellese.
SL:s hittegodsavdelning flyttar från City till Liljeholmen i samband med operatörsbytet. Enheten slås samman med kundtjänsten. Handlar det om en besparing?

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: måndag 03 februari 2025 13:33
av Hechtwagen
Enceladus skrev: måndag 03 februari 2025 12:13 Överraskande detektivjobb i stockholmarnas tjänst
Mitt i skrev:Och nu är det bestämt. Alltihop ska flytta från Klarakvarteren – senast i november – till en lite större lokal alldeles vid Liljeholmens tunnelbanestation.

Det hänger ihop med att tunnelbanan byter operatör. Och då passar SL på att lägga ihop hittegodsavdelningen, som i dag drivs av MTR, med kundtjänsten.

– Folk kan nog behöva vänja sig. Resenärerna är ju vana vid att vi finns här, så centralt. Men all personal följer med och rutinerna kommer förhoppingsvis inte att förändras, säger Salem Mellese.
SL:s hittegodsavdelning flyttar från City till Liljeholmen i samband med operatörsbytet. Enheten slås samman med kundtjänsten. Handlar det om en besparing?
För folk som är "vana" att glömma saker så spelar det nog ingen roll om de åker till Tce eller Lih.