Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 22 maj 2024 11:37
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 mars 2024 21:55 Pluralitet?
Pluralitet är en synonym till relativ majoritet. I sonderingen kunde en tredjedel inte välja mellan klimat och kostnad, men en pluralitet valde klimat före kostnad.
Jag vet mycket väl vad ordet betyder, även om propagandakollektivet Enceladus försöker simulera någonting annat. Såhär skrev jag:
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 mars 2024 21:55
Enceladus skrev: torsdag 21 mars 2024 20:27
En färsk opinionsmätning från tankesmedjan ECFR visar att en pluralitet av EU:s väljare stödjer klimatpolitiska åtgärder, även om de innebär högre kostnader.
Pluralitet?

Ja, det verkar ju inte gälla i Sverige i alla fall. Här är det lägre priser på fossila bränslen som gäller. Problemen får lösas längre fram, med elektriska fordon och kärnkraft. Kanske. Ev. invändningar viftas bort som en åsikt bland många andra. Ev. är det fråga om en politiserad åsikt, som ett visst parti brukar uttrycka det (frasen vänsterliberal smörja förekommer också). Men vad gör man inte för en statsrådspost.

Färska opinionsmätningar är inte värda pappret de är skrivna. Dessutom vet man inte vilka frågor väljarna kommer att prioritera vid sitt röstande.
Det handlar alltså om värdet av opinionsundersökningar, även om det skrivs om till "sonderingar". Sedan kan man spekulera hursom, men det är kanske ändå bäst att invänta valresultatet. Om man tror på demokratiska val, vill säga.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Svensk Handel och Visita överklagar miljözon 3
Mitt i skrev:Miljözonen har prövats av EU för att strida mot den fria rörligheten men fick grönt ljus i april. Staden menar att luftkvaliteten kommer att bli bättre samtidigt som bullret minskar och det snabbar på omställningen till el- och biogas.

[...]

Nyligen meddelande förvaltningsrätten att man inte kommer ta upp Moderaternas överklagan av beslutet om att införa miljözon 3. Oppositionspartiet bad rätten om inhibition, att pausa införandet av zonen, i väntan på beslut.

Men nu har rätten alltså meddelat att man inte kommer att ta upp ärendet. Det innebär att zonen införs den 31 december 2024.
Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet. Är det verkligen smart av M att konkurrera om väljare på yttersta högerkanten?
Transportarbetaren skrev:En majoritet, 55 procent, av invånarna i Stockholm har i en undersökning uppgett att de kommer att påverkas positivt av förändringen. Bara 27 procent har svarat att de kommer att påverkas negativt. Det visar en undersökning som gjorts av Origo Group på uppdrag av Stockholms stad. Totalt svarade 2 703 stockholmare på frågan.
En majoritet av invånarna stödjer förändringen. Dessutom tvingas SL att äntligen fimpa sina dieselbussar i innerstan. Gasbussar vågar ju ingen ens vidröra! :lol:

Grönt ljus för nattleveranser i city
Mitt i skrev:– Miljözonen innebär att området bara får trafikeras av tystare fordon. Därför har vi beslutat att tillåta leveranser dygnet runt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

[...]

– På natten är gatorna tommare, vilket betyder att företag kan leverera dubbelt så mycket på samma tid. När fler använder gatorna på natten minskar också trängseln under dagen, när trafiken är som mest intensiv. Resultatet blir att vägarna används mer effektivt.

Stora logistikföretag som Postnord, DHL och Bring har uppgett att de välkomnar miljözonen och att de har tillräckligt med nya bilar och lastbilar som drivs på el eller biogas.
Det skulle verkligen uppskattas om SL också använde tystare fordon i nattrafiken!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 22 maj 2024 20:40 Det handlar alltså om värdet av opinionsundersökningar, även om det skrivs om till "sonderingar". Sedan kan man spekulera hursom, men det är kanske ändå bäst att invänta valresultatet. Om man tror på demokratiska val, vill säga.
Ursula von der Leyen omvald till ordförande
SVT Nyheter skrev:Före omröstningen har det pratats om att von der Leyen har behövt förhandla både vänsterut och högerut för att få till en majoritet. I slutändan verkar det ha varit den gröna gruppens stöd som avgjort röstningen.

– Jag är tacksam för de gröna parlamentarikernas stöd, säger von der Leyen på en presskonferens efter omröstningen, skriver Reuters.

EU:s miljömål att nya europeiska bilar ska vara klimatneutrala år 2035 har varit en het fråga i Tyskland inför torsdagen. Bland annat har von der Leyens eget parti försökt få förslaget skrotat. Målet kommer dock att behållas, meddelar, von der Leyen på presskonferensen.
Tyskland lyckades inte få förslaget skrotat. Hur kommer det sig att landet envisas med idiotiska beslut på energiområdet? Tur att EU inte drogs med i fördärvet.

Van Hool: crisis, bankruptcy, VDL new ownership. An emblematic story on the trends on the European bus industry
Sustainable Bus skrev:The Van Hool – VDL story ties in with many others: the difficulties of industrial players in the post-pandemic recovery, the competitiveness of vehicle manufacturing (buses, in this case) in Western Europe (Van Hool has always kept part of its production in Belgium), the strategic and financial upheavals caused by the transition to electric drives. It’s no mystery that European OEMs’ market share in the EU e-bus segment has declined 20% since 2017.
Europa måste lämna det föråldrade och anamma framtiden. Detta gäller såväl politiker som företag - Van Hools misslyckande är ett utmärkt exempel!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

En färsk artikel i DN belyser Europas strukturella problem med den gröna omställningen: Europas elbilar dröjer – ger guldläge för Kina
DN skrev:– Ett fåtal av de nya små elbilarna Citroën E-C3 och Renault 5 e-tech levereras i Frankrike redan nu i september för att svara mot franska elbilssubventioner, men sedan försvinner de från marknaderna fram till 2025.

Julia Poliscanova, chef för elbilsfrågor på den gröna tankesmedjan Transport and Environment i Bryssel pekar också på att flera krisande tillverkare i Europa, bland annat Volkswagen och Renault, nu vill förhala och mildra de skärpta koldioxidmålen 2025 – för att kunna fortsätta sälja fossila bilar.

[...]

– BYD öppnar en fabrik i Ungern under andra halvan av 2025 för 150 000 bilar och en fabrik för 100 000 bilar i Turkiet – där elbilarna slipper tull. Det är en dramatisk ökning från de nära 40 000 bilar de nu säljer i år i västra Europa. Kina kommer att fortsätta ta marknad i Europa fram till 2027.

Kinas biltillverkare kan dessutom dra nytta av att batteripriserna i Kina genom statssubventioner halverats på ett år. Därför kan de redan nu tillverka elbilar billigare än fossila bilar, enligt Bloomberg.
Som kommersiella verksamheter vill de europeiska fordonstillverkarna tjäna så mycket pengar som möjligt i det korta perspektivet. Gamla teknologier mjölkas istället för att satsa på nya, ungefär som kameratillverkaren Kodak gjorde med analoga kameror som laddas med film. Resultatet tycks bli nästan likadant:
Bussmagasinet skrev:För både bussföretag och huvudmän, liksom i slutänden resenärerna kommer MAN:s problem som lök på laxen. Även andra busstillverkare har svårt att klara leveranstiderna, ofta på grund av störningar från deras underleverantörer.

Men det stannar inte vid det. I våras gick den belgiska busstillverkaren Van Hool i konkurs. Och även om företaget i Sverige var mest känt för sina turistbussar hade man betydande beställningar på eldrivna stadsbussar från flera europeiska marknader som nu fick se sig om efter andra leverantörer.

Holländska Ebusco som har beställningar från flera stora nordiska bussföretag har mycket stora leveransproblem och brottas med en svag ekonomi. Och ju mer leveranserna försenas, desto större blir viteskraven från kunderna. Spekulationerna om en konkurs för Ebusco blir allt fler. Vad som då händer med företagets leveranser är oklart.

Samtidigt ställer både Scania och Volvo Bussar om sin produktion och har avvecklat busstillverkningen i Polen. Istället arbetar man mer med underleverantörer. Det har i praktiken inneburit leveransstopp eller minskad kapacitet under en längre tid. Volvo har således lagt ut sin produktion av elbussar för stadstrafik till MCV i Egypten.
En efter en kastar Europas fordonstillverkare in handduken. Kina har nämligen andra ambitioner - omvandla dagens oljeberoende till ett metallberoende. Att gå med vinst är sekundärt, och att minska utsläppen är tertiärt. Ändå lyckas Kina göra just det: China Likely To Have Lower GHG Emissions Than USA By 2035

Kina är en flitig användare av inhemskt kol, men avskyr importerad olja och gas. Detta illustreras av Kinas snabba elektrifiering (se sidan 79). Elektrifieringen är i princip en del av försvarsbudgeten. Situationen är den omvända i Europa. Många länder har fasat ut det inhemska kolet och ersatt det med importerad gas:
The Times skrev:One reason UK domestic electricity prices are so high is gas. Wholesale electricity prices in the UK are set by the most expensive way of meeting ­demand, which is usually burning gas.

Nesta found gas set the wholesale price in “day ahead” and “same day” UK power markets more often than in any EU nation, up to 97 per cent of the time in 2021. Wholesale gas prices were high even in the months before Russia’s invasion of Ukraine.

The other key reason is levies, including schemes to help poorer households fit insulation, and carbon taxes are paid via electricity bills, but not gas. Excluding taxes and levies, UK domestic electricity prices would have been 27p.

The government has twice promised to “rebalance” levies off electricity on to gas, once in 2021 and again last year. So far it has done nothing.
Föga förvånande är just Tyskland och UK sämst i klassen när det gäller elektrifiering. Kol är förstås en hemsk energikälla och Kina måste fasa ut det, men inte som Europa med fossilgas. Stabil tillgång på billig el är en förutsättning för den gröna omställningen. Därmed tvingas Europa importera batteribussar från Kina.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

E-bus sales grew 35 percent in the first half of 2024, ICCT states (but their share is decreasing)
Sustainable Bus skrev:Sales of zero emission buses and coaches in Europe increased 35% (from 2,088 units to 2,819 units) in the first half of 2024, according to the International Council on Clean Transportation. However, “the overall market share of zero-emission buses and coaches declined from 16% in the first half of 2023 to 15% in the first half of 2024″. Yutong and Daimler Buses are the leading OEMs in the electric bus segment.

[...]

Oddly enough, according to ACEA, zero emission bus registrations grew 45% in the first half of 2024, while their market share increased from 13.7% to 15.5% (17% considering also EFTA countries and UK).

[...]

Quoting from the report, “The percentage of battery electric city bus sales reached 97% in Greece (261 units), 95% in Denmark (111 units), over 90% in Ireland (166 units) and Luxembourg (40 units), and 87% in the Netherlands (80 units). France recorded an all-time high 45% sales share of zero-emission city buses, with 285 units registered in the second quarter of 2024, the highest number of registrations in the European Union”.
Elbussarnas marknadsandel är trots allt högre i Europa än i EU. Jag antar att Norge och UK agerar draglok - länkarna illustrerar ländernas klimatengagemang.

Bild
Källa: https://theicct.org/publication/r2z-eu- ... 24-sept24/

Som synes är 40 procent av alla nya stadsbussar i Europa helt batterielektriska. Detta är faktiskt en markant ökning jämfört med samma period föregående år.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1509
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Kristofer »

Enceladus skrev: måndag 07 oktober 2024 11:34 Som synes är 40 procent av alla nya stadsbussar i Europa helt batterielektriska. Detta är faktiskt en markant ökning jämfört med samma period föregående år.
Här har skribenten gjort sig skyldig till ett vanligt men ganska grovt fel. De länkade sidorna talar om situationen inom Europeiska unionen. I några fall inkluderas EFTA-länderna, men det är inte tal om läget i Europa (även om de citerade källorna också gör sig skyldiga till samma fel i löpande text. Man måste läsa källmaterialet noggrant).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 06 oktober 2024 11:22 En färsk artikel i DN belyser Europas strukturella problem med den gröna omställningen: Europas elbilar dröjer – ger guldläge för Kina
Record Number of EVs Sold in September
Rho Motion skrev:Snapshot electric vehicle sales in January – September 2024 vs Jan-Sept 2023
  • Global: 11.5 million, +22%
  • China: 7.2 million, +35%
  • EU & EFTA & UK: 2.2 million, -4%
  • USA & Canada: 1.3 million, +10%
  • Rest of World: 0.9 million, +25%
Rho Motion Data Manager, Charles Lester, commented: “This record-breaking month of EV sales brings new hope to the industry. While the electrification of transport seems inevitable, the recent slowdown of sales in many parts of the world has sewn seeds of doubt which can now start to be swept aside. However, the regional disparities are astonishing, with China alone accounting for well over half the global total, meanwhile Europe’s numbers are shrinking and the US and Canada are steadily growing.”

[...]

Another record month for China. After surpassing 1 million EV sales for the first time in August 2024, this feat was achieved once again in September 2024 with 1.1 million units sold. Chinese manufacturers continue to grow their presence abroad with strong EV exports to other Asian countries and Latin America. BEV exports from China to the EU will now face tariffs, agreed on 4 October 2024 and set to come into force in November 2024 for five years. Despite this, many manufacturers will be able to absorb some of the cost, and manufacturers are also looking to establish EV facilities within Europe, for instance, BYD.
Försäljningen av elfordon slår nya rekord i världen - utom just i Europa. Den alltmer konservativa kontinenten tycks prioritera ett handelskrig med ledaren Kina:
Reuters skrev:It's China, the world's biggest oil importer, that is leading the drive to electric vehicles, with 50% market share in new sales already achieved, a level the rest of the world is likely to reach by 2030, according to the IEA.

[...]

The main risk for the long-term bullish oil demand outlook that oil producers such as the Organization of the Petroleum Exporting Countries remain committed, is that China becomes the template for renewable energy use and electrification, rather than the outlier it currently is.

[...]

It is using this competitive advantage to cut its reliance on expensive imported fossil fuels.
Europeiska politiker måste inse att fossila bränslen inte är en konkurrensfördel för Europa, utan tvärtom! Lyckligtvis verkar EU:s Wopke Hoekstra stå på sig...
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Lars Ödlund skrev: måndag 10 juli 2023 20:10 Problemet är att det saknas tillverkare av el/batteribussar för långväga trafik/turisttrafik.
Kinesiskt eller inget i Stockholms nya miljözon
Bussmagasinet skrev:– Men det finns eldrivna turistbussar på marknaden. De är tillverkade i Kina. Betyder det att Stockholms stad anser att vi ska köpa kinesiska bussar för att kunna köra i miljözon 3?

– Finns det endast kinesiska elbussar på marknaden får bussföretagen välja att antingen köpa sådana eller parkera utanför miljözon 3, blev beskedet från Lars Strömgren som i övrigt talade mest om godstransporter i miljözonen.

[...]

–Idag finns inga sådana bussar på marknaden som är tillverkade av europeiska tillverkare. Undantaget är Scania som erbjuder en långfärdsbuss som drivs med flytande biogas. Problemet är att bussen passar bäst för linjetrafik där den körs regelbundet. Däremot inte i beställningstrafik där den under lågsäsong kan få stå i en eller två veckor. Då släpper den ut metan från gastanken. Idag kan ingen säga hur farligt utsläppet är om det sker inne i exempelvis terminaler, sa Kristoffer Arvidsson.
Vad är problemet? Det är väl bara att köpa kinesiska bussar eller parkera utanför miljözonen. Det finns ett starkt stöd för Stockholms nya miljözon. Folket avgör!

Utrecht plans to tackle air pollution with larger zero-emission zones
IamExpat skrev:As the largest source of pollution in Utrecht, traffic is one of the main targets for reduction. The municipality wants a step-by-step expansion of the environmental and zero-emission zones. For example, vehicles that run on diesel such as cars, vans, trucks, and buses that do not meet the set emission standards, will no longer be allowed in the whole of Utrecht from 2027. Currently, the environmental zone in Utrecht only applies to the city centre.

From 2030, the zero-emission zone will be expanded to include all vans and trucks, as well as mopeds and scooters, throughout the city. This would mean that only drivers with vehicles that produce no harmful emissions will be allowed on the roads in Utrecht.

[...]

As of January 1, 2025, 14 Dutch municipalities have plans to ban vans and trucks of emission class 4 and those that are older than 15 years from the city centres. This will happen in Amsterdam, Rotterdam, The Hague, Amersfoort, Zwolle, Delft, Utrecht, Tilburg, Leiden, Assen, Eindhoven, Gouda, Maastricht and Nijmegen.
Konkurrensen mellan europeiska städer hårdnar när allt fler utestänger fordon med förbränningsmotor. Ren luft är nämligen inte en lyx, utan en nödvändighet.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 22 november 2024 0:50 Vad är problemet? Det är väl bara att köpa kinesiska bussar eller parkera utanför miljözonen. Det finns ett starkt stöd för Stockholms nya miljözon. Folket avgör!
Elektrisk regionbuss för Europa från Yutong
Bussmagasinet skrev:Den stora kinesiska busstillverkare Yutong siktar nu in sig på den snabbt växande marknaden för eldrivna regionbussar i Europa, eller Intercitybussar som de ibland kallas. Företaget lanserar nu en helt ny sådan buss med en räckvidd på över 610 kilometer på en laddning. Samtidigt har Yutong levererat det första exemplaret av vad man hävdar är världens längsta batterielektriska buss, en dubbelledad 26 meter lång buss för BRT-trafik.

[...]

Någon vecka tidigare visade Daimler Buses en batteridriven version av Mercedes-Benz Intouro. Bussen kommer att presenteras för en bredare publik på den stora mässan Busworld i Bryssel i höst. I mars lanserade Volvo Bussar sin nya elbussplattform BZR som också kommer att finnas som regionbuss och som har beställts av bland andra Svealandstrafiken.

MAN visade redan hösten 2022 den första regionbussversionen av eldrivna Lion´s City, Lion´s Intercity som kommer att finnas i flera längder. Kinesiska BYD har redan levererat batterielektriska regionbussar till Bergkvara för trafik i Skåne. Och nu är det alltså dags för Yutong.
Nu finns det åtskilliga elektriska regionbussar på den europeiska marknaden av tillverkare från flera olika länder - liksom turistbussar och dubbelledade bussar!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: onsdag 25 januari 2023 13:28 Det är den inkompetente redaktören och spårvägshataren Ulo Masing på Bussmagasinet som drog en felaktig slutsats. Förbränningsmotorer förbjuds inte, men det skall inte vara tillåtet att driva dem på fossila bränslen. Vätgas och andra bränslen som uppfyller kraven drabbas inte.
Ja det var oproffsiga slutsatser. Förbränningsmotorn har många fördelar och lär överleva länge än.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Hechtwagen »

Kristofer skrev: måndag 07 oktober 2024 15:27
Enceladus skrev: måndag 07 oktober 2024 11:34 Som synes är 40 procent av alla nya stadsbussar i Europa helt batterielektriska. Detta är faktiskt en markant ökning jämfört med samma period föregående år.
Här har skribenten gjort sig skyldig till ett vanligt men ganska grovt fel. De länkade sidorna talar om situationen inom Europeiska unionen. I några fall inkluderas EFTA-länderna, men det är inte tal om läget i Europa (även om de citerade källorna också gör sig skyldiga till samma fel i löpande text. Man måste läsa källmaterialet noggrant).
Det handlar inte om att läsa noga, det handlar om att kunna förstå vad man faktiskt läser.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: torsdag 30 januari 2025 9:57
Odd skrev: onsdag 25 januari 2023 13:28 Det är den inkompetente redaktören och spårvägshataren Ulo Masing på Bussmagasinet som drog en felaktig slutsats. Förbränningsmotorer förbjuds inte, men det skall inte vara tillåtet att driva dem på fossila bränslen. Vätgas och andra bränslen som uppfyller kraven drabbas inte.
Ja det var oproffsiga slutsatser. Förbränningsmotorn har många fördelar och lär överleva länge än.
Vilka är fördelarna med att använda större delen av energin till att skapa avgaser och buller? Problemet är inte fossila bränslen, utan förbränningsmotorn i sig. Signaturen "Odd" pratar emellertid i nattmössan. Det så kallade Porsche-undantaget gäller bara för bilar - Porsche tillverkar ju inte bussar. Andra lyckades inte:
Balkan Green Energy News skrev:According to the T&E, the negotiators resisted pressure from the fossil fuel industry to create a loophole in the targets for e-fuels and biofuels.
I EU har bussar en genomsnittsålder på 12,2 år. Förra året var nästan var femte nyregistrerad buss en elbuss, och då ingår alla långväga bussar. På 2050-talet blir förbränningsmotorn en ovanlig syn på gatan, både för bussar och bilar, förutsatt att den inte förbjuds helt. Till och med interkontinentala färjor elektrifieras!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Hechtwagen »

Fördelen med förbränningsmotorn är att den i princip enbart består av förhållandevis billiga metaller. En elmotor är inte heller särskilt dyr eller pfoblematisk men batterierna är sannolikt en problemfaktor som kommer beladta såväl miljö som ekonomi i framtiden vilket kan leda till att vätgasbussar har en framtid. Och jusst bullret från motorbussarna är ju väsentligt mindre nu än tidigare, de låter inte mer än en ny spårvagn skrammlar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 30 januari 2025 13:23 Till och med interkontinentala färjor elektrifieras!
Det är ju direkt löjeväckande att kalla färjeleden mellan Tarifa i Spanien och Tanger i Marocko för "interkontinental". Formellt är det korrekt, eftersom linjen går mellan Europa och Afrika, i realiteten inte märkvärdigare än linjen Trelleborg-Travemünde. Leden Helsingborg-Helsingør är f.ö. också elektrifierad (ibland).
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 30 januari 2025 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: torsdag 30 januari 2025 22:26 Fördelen med förbränningsmotorn är att den i princip enbart består av förhållandevis billiga metaller. En elmotor är inte heller särskilt dyr eller pfoblematisk men batterierna är sannolikt en problemfaktor som kommer beladta såväl miljö som ekonomi i framtiden vilket kan leda till att vätgasbussar har en framtid. Och jusst bullret från motorbussarna är ju väsentligt mindre nu än tidigare, de låter inte mer än en ny spårvagn skrammlar.
De elmotorer som används som drivkälla i fordon idag är ofta synkronmotorer med permanentmagneter. Dessa magneter har den olägenheten att de också kräver exotiska material: https://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_magnet_motor (ja, visst är det wikipedia)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: torsdag 30 januari 2025 22:26 Fördelen med förbränningsmotorn är att den i princip enbart består av förhållandevis billiga metaller. En elmotor är inte heller särskilt dyr eller pfoblematisk men batterierna är sannolikt en problemfaktor som kommer beladta såväl miljö som ekonomi i framtiden vilket kan leda till att vätgasbussar har en framtid. Och jusst bullret från motorbussarna är ju väsentligt mindre nu än tidigare, de låter inte mer än en ny spårvagn skrammlar.
För några år sedan resonerade jag i samma banor, vilket signaturen "dr Cassandra Nojdh" sällan avstår från att påpeka, men de senaste årens tekniska och geopolitiska utveckling har gjort mig övertygad om att vätgasfordon inte har någon framtid. Vätgas kan användas som bränsle i såväl en förbränningsmotor som en elmotor. Men förbränningsmotorn är fruktansvärt ineffektiv - det kostar att skapa avgaser och buller. Städer kommer inte att tolerera utsläpp av kväveoxider!

Bränslecellsfordon släpper endast ut vattenånga och förbjuds därför inte av det skälet. Men varifrån kommer vätgasen? Enligt EU produceras 95 procent från fossila bränslen, företrädesvis fossilgas. Vidare är det fruktansvärt svårt att transportera vätgas. Helst av allt skulle ju Tyskland vilja köpa grå vätgas av Putin, men det sätter Trump stopp för - någon nytta gör han väl. Att tillverka vätgas från el med elektrolys för att sedan göra el via bränsleceller är återigen ineffektivt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 31 januari 2025 20:50
Hechtwagen skrev: torsdag 30 januari 2025 22:26 Fördelen med förbränningsmotorn är att den i princip enbart består av förhållandevis billiga metaller. En elmotor är inte heller särskilt dyr eller pfoblematisk men batterierna är sannolikt en problemfaktor som kommer beladta såväl miljö som ekonomi i framtiden vilket kan leda till att vätgasbussar har en framtid. Och jusst bullret från motorbussarna är ju väsentligt mindre nu än tidigare, de låter inte mer än en ny spårvagn skrammlar.
För några år sedan resonerade jag i samma banor, vilket signaturen "dr Cassandra Nojdh" sällan avstår från att påpeka, men de senaste årens tekniska och geopolitiska utveckling har gjort mig övertygad om att vätgasfordon inte har någon framtid. Vätgas kan användas som bränsle i såväl en förbränningsmotor som en elmotor. Men förbränningsmotorn är fruktansvärt ineffektiv - det kostar att skapa avgaser och buller. Städer kommer inte att tolerera utsläpp av kväveoxider!

Bränslecellsfordon släpper endast ut vattenånga och förbjuds därför inte av det skälet. Men varifrån kommer vätgasen? Enligt EU produceras 95 procent från fossila bränslen, företrädesvis fossilgas. Vidare är det fruktansvärt svårt att transportera vätgas. Helst av allt skulle ju Tyskland vilja köpa[ grå vätgas av Putin, men det sätter Trump stopp för - någon nytta gör han väl. Att tillverka vätgas från el med elektrolys för att sedan göra el via bränsleceller är återigen ineffektivt.
Ja, jag kommer att använda blåslampan även i fortsättningen.

Gasformiga fordonsbränslen är olämpliga av flera skäl, vilka jag framhöll redan här: viewtopic.php?p=412811#p412811
Kväveoxider från vägtransporter har minskat över tid, men är fortfarande ett reellt problem: https://www.naturvardsverket.se/data-oc ... ansporter/
Även tjuvfiskare Nilsson på högerblockets propagandacentral Timbro verkar ha kommit på andra tankar:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... tslappszon

Vätgas kan framställas på flera sätt varav elektrolys av vatten och ångreformering+vattenskift av metan är de enda kommersialiserade processerna idag (jag använder mig av beskrivande text istället för Enceladuskollektivets plakatblaffor och färgkoder). Metan (naturgas/biogas) kan vara en värdefull vätgaskälla om det går att kommersialisera processer där metanmolekylen splittras i väte och atomärt kol, men ger förstås mindre vätgasutbyte. Ångreformering + vattenskift är annars den stökiometriskt mest fördelaktiga processen, av en molekyl metan och två molekyler vatten får man fyra molekyler vätgas, men tyvärr också en molekyl koldioxid.

Vätgas är inte "fruktansvärt svår" att transportera, den tekniken finns redan men används i förhållandevis liten skala, jämfört med flytande naturgas. Däremot är det en dyr teknik och det kan ifrågasättas om kostnaden motiverar användning av vätgas som fordonsbränsle. I övrigt är Enceladus-kollektivets smygreferens ovan med "energiexperten" Michael Sura mest kärnkraftspropaganda, något man ideligen återfinner i "Tidskriften Näringslivet" liksom i annan propaganda från högerblockets kulturkrig (jag är själv inte principiell motståndare till kärnkraft, kan tilläggas). Sura jämför dessutom äpplen och päron när det gäller de två olika gasturbinexemplen. I vilken utsträckning vätgas kan komma att användas i andra energiomsättningsprocesser (än vägtrafik) är mer en ekonomisk än en teknisk/fysikalisk fråga.

Den som vill läsa en kulturkrigsbefriad rapport om energiomställningen (där vägtransporter bara är en del), rekommenderas denna_ https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/upl ... llning.pdf
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 31 januari 2025 20:50 [elst av allt skulle ju Tyskland vilja köpa grå vätgas av Putin, men det sätter Trump stopp för - någon nytta gör han väl.
Trump är bara intresserad av ersätta rysk naturgas i rör med amerikansk LNG, så någon avsevärd nytta blir det väl inte med det, vätgasen blir ju lika grå ändå. Eller också handlar det bara om att sätta krokben för Tyskland rent allmänt. Trumpismen gör sig bredare och bredare i Europa, som bekant, och börjar också sippra in i den svenska finborgerligheten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 27 januari 2025 1:23 Nu finns det åtskilliga elektriska regionbussar på den europeiska marknaden av tillverkare från flera olika länder - liksom turistbussar och dubbelledade bussar!
Bussföretagen: Regeringen måste se över miljözonsregler
Bussmagasinet skrev:Hon pekar bland annat på att Sveriges Bussföretag till både den politiska ledningen och tjänstemännen i Stockholms stad har visat att av de nästan 1 800 klass III-bussar som var i trafik under hösten 2023 var enbart en eldriven.

[...]

– I dag finns det bara eldrivna klass III-bussar som tillverkats i Kina. Detta skapar ytterligare problem, då flertalet offentliga upphandlare ställer sociala hållbarhetskrav som gör att dessa fordon inte kan användas i deras avtal, framhåller Anna Grönlund.

[...]

– Att driva på elektrifieringen är en lovvärd målsättning, men regelverket måste vara anpassat efter verkligheten. Finns inte fordonen på marknaden drivs inte elektrifieringen på, utan fordonsslaget i fråga ges i stället ett totalt tillträdesförbud. När verkligheten kommer i kapp prognoser, och dessa prognoser visat sig vara felaktiga, då behöver regelverket ses över, skriver Anna Grönlund med direkt adress till regeringen.
Företagen vill förstås inte ha några regleringar alls, men det är ingen rättighet att köra i de centralaste delarna av Sveriges största stad. Regleringar fungerar:
Rho Motion skrev:Snapshot electric vehicle sales in Jan 2025 vs Jan 2024 (m-o-m vs Dec ‘24)
  • Global: 1.3 million, +18% (-35%)
  • China: 0.7 million, +12% (-43%)
  • EU & EFTA & UK: 0.25 million, +21% (-19%)
  • USA & Canada: 0.13 million, +22% (-28%)
  • Rest of World: 0.13 million, +50% (-4%)
The EU & EFTA & UK EV market started 2025 up by 21% after selling over 250,000 EV units in January 2025. The European market started strong and must continue to do so to meet the emission standards for 2025, otherwise manufacturers will face tough fines.
Som synes behövs tvingande lagstiftning för att få tillverkarna att ställa om. Kinas batteridominans är oroande, men hoppet är inte ute. Anseendet spelar roll!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Odd »

Det är nog generellt sätt svårt att göra sådant i Sverige. Se bara på när man försökte att införa en elfordonszon i Stockholm nyligen, och Krisdemokraterna på Värmdö protesterade över att de inte längre skulle kunna köra hem via NK, och därmed lyckades hindra införandet.

Men det verkar som att deras farhågor kommer på skam, detta då Norrlandsgatan mellan Kungsgatan och Lästmakargatan är avstängd sedan drygt en vecka pga vattenledningsarbeten och jag har noterat att köerna på Kungsgatan inte är värre på tidigare, men köerna har helt försvunnit vid infart till Klaratunneln vid NK, så jag tror att det egentligen inte skulle vara något som helst problem att införa elbilszon.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar