Re: Status C30?
Postat: söndag 12 juli 2020 18:37
Ett annat problem är att SL och MTR vägrar att använda pass-öppna funktionen för dörrarna på vagnarna i tunnelbanan. Vilket är standard i många städer utomlands.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Passöppna är bara meningsfullt i vagnar med luftkonditionering, annars blir det snarare ännu varmare med passöppna. Det är inte konstigt att man använder passöppna på pendeltågen på sommaren men inte på tunnelbananM224 skrev:Ett annat problem är att SL och MTR vägrar att använda pass-öppna funktionen för dörrarna på vagnarna i tunnelbanan. Vilket är standard i många städer utomlands.
Nu är det inte 1993 utan 2020 och då måste man ta och jämföra med dagens konkurrenter. Detta under förutsättning dock att man vill att folk ska åka kollektiv för att det är en attraktiv produkt inte för att man måste. Sedan skulle jag inte vara så snabbt att dra någon likhetstecken mellan hur många som använder tunnelbanan och huruvida folk vill ha AC eller ej. Vi kan dock se att som sagt är AC standard på dagens bilar och varför skulle folk vilja ha en sämre standard bara för att man åker kollektivt?daniel_s skrev:C20 är inte en ny vagn. 1993 när de beställdes såldes det många bilar utan AC.BSB101 skrev:Resenärerna som pendlar en timme varje arbetsdag är nog av en annan uppfattning. Jämför även med att det är få som skulle köpa en ny bil och välja en utan AC.daniel_s skrev:En poäng i sammanhanget var ju också att ”det är bara ett fåtal dagar om året som det behövs” och det kan man ju anse som bekräftat denna sommar. 20 minuters tunnelbaneresa (eller 30 om man har något ärende till/från de mest avlägsna förorterna) klarar man utan AC som ändå mest av allt skapar buller och energislöseri när man öppnar alla dörrar hela tiden.
Tunnelbanans popularitet tyder på att AC inte ens efterfrågas på allvar av vaneresenärerna.
Nu är det väl en ganska stor skillnad mellan Stockholm och Wien. Wien har Europas högsta kollektivtrafikandel, åtminstone bland huvudstäderna. I Wien förväntas även övre medelklassen använda kollektivtrafiken. Då måste givetvis standarden vara högre. I Stockholm förväntas övre medelklassen använda andra färdmedel.M224 skrev:Just nu uppgraderas Wiens vagnar på deras linje U6 med just AC. U6 är den i linjen i Wien som påminner om Pre-Metro.
Ni som fortfarande lever kvar i en värld som använder den föråldrande socialistiska ordningen att dela upp folk i klasser, kan jag få en beskrivning av vad de olika klasserna innebär?Enceladus skrev:Nu är det väl en ganska stor skillnad mellan Stockholm och Wien. Wien har Europas högsta kollektivtrafikandel, åtminstone bland huvudstäderna. I Wien förväntas även övre medelklassen använda kollektivtrafiken. Då måste givetvis standarden vara högre. I Stockholm förväntas övre medelklassen använda andra färdmedel.M224 skrev:Just nu uppgraderas Wiens vagnar på deras linje U6 med just AC. U6 är den i linjen i Wien som påminner om Pre-Metro.
Aha - så enligt "Odd" lever vi redan i det klasslösa samhället? Tänk det har nog inte så många andra fattat...Odd skrev:Ni som fortfarande lever kvar i en värld som använder den föråldrande socialistiska ordningen att dela upp folk i klasser, kan jag få en beskrivning av vad de olika klasserna innebär?Enceladus skrev:Nu är det väl en ganska stor skillnad mellan Stockholm och Wien. Wien har Europas högsta kollektivtrafikandel, åtminstone bland huvudstäderna. I Wien förväntas även övre medelklassen använda kollektivtrafiken. Då måste givetvis standarden vara högre. I Stockholm förväntas övre medelklassen använda andra färdmedel.M224 skrev:Just nu uppgraderas Wiens vagnar på deras linje U6 med just AC. U6 är den i linjen i Wien som påminner om Pre-Metro.
Att C30 fått AC är väl ett bevis på att SL inser värdet av att erbjuda en attraktiv produkt. Att AC inte byggs in i efterhand på C20 är väl ett bevis på att SL inser värdet av att hushålla med resurerna. En alltför hög kostnad (bland annat pga tekniska utmaningar) kanske fått SL att avstå från denna - av resenärerna - önskade kvalitetsförbättring. Det är säkert få privatpersoner som äger en bil från 1993 utan AC som nu 2020 tycker det vore värt kostnaden att bygga in AC.BSB101 skrev:Nu är det inte 1993 utan 2020 och då måste man ta och jämföra med dagens konkurrenter. Detta under förutsättning dock att man vill att folk ska åka kollektiv för att det är en attraktiv produkt inte för att man måste. [...]
Detta är i och för sig inte en pandemitråd, så argumentationen bör egentligen anpassas efter normala förhållanden.218 skrev:Att använda pass.öppna under pågående pandemi är givetvis extremt olämpligt liksom systemet att resenärerna skall öppna/stänga dörrarna själva på pendeltågen. Hur många trycker på de knapparna under en dag? Hur ofta torkas knapparna rena?
//218
Inga problem!Vad gäller knappar (hiss,PIN-kod) använder jag en penna för att trycka med! Använder kundvagn och min affär tillhandahåller desinfektionsservetter som man kan torka av handtaget med hjälp av. Buss (eller t-bana) har jag fö inte åkt sedan pandemin startade.M224 skrev:Hur tusan åker du hiss? Handlar du med kundkorg eller kundvagn? Hur trycker du på stopp-knappen på bussen? Hur slår du in din PIN-kod i kassan?
Eftersom jag inte förstår, och aldrig har förstått, själva konceptet med klasser, och ej heller känt att jag har tillhört en särskild klass, så har jag ej heller fått en bra uppfattning om vad klasser innebär. Den korta tid jag var engagerad i SAP blev jag mer eller mindre förfärad över de åsikter som den socialdemokratiska rörelsen verkade stå för, inifrån. Jag märkte att det var en främmande värld som inte passade in i den uppfattning jag har. Därför skulle jag gärna ha en beskrivning av vad de olika klasserna är, hur de avdelas och varför de finns. Borde vara lätt att beskriva för de som tror på klasser.TKO skrev:Aha - så enligt "Odd" lever vi redan i det klasslösa samhället? Tänk det har nog inte så många andra fattat...Odd skrev:Ni som fortfarande lever kvar i en värld som använder den föråldrande socialistiska ordningen att dela upp folk i klasser, kan jag få en beskrivning av vad de olika klasserna innebär?Enceladus skrev:...
Nu är det väl en ganska stor skillnad mellan Stockholm och Wien. Wien har Europas högsta kollektivtrafikandel, åtminstone bland huvudstäderna. I Wien förväntas även övre medelklassen använda kollektivtrafiken. Då måste givetvis standarden vara högre. I Stockholm förväntas övre medelklassen använda andra färdmedel.
/TKO
Tyvärr det gör inte det! Din knoge kanske senare drar över ansiktet liksom fingrarna efter det att man knappat på den använda mobiltelefonen. Knappar pekas av FHM speciellt ut som en stor möjlig smittkälla bl.a de på betalningsdosorna. Var rädd om dig!M224 skrev:Det går förövrigt utmärkt att använda en knoge eller sin mobiltelefon dör att trycka på knappen. Sitter själv på ett X60 tåg i skrivande stund.
Visst är knappar en stor smittkälla. Jag använder handsprit och försöker verkligen att undvika att komma åt ansiktet. Testade mig idag. Ska bli intressant att se om jag har antikroppar218 skrev:Tyvärr det gör inte det! Din knoge kanske senare drar över ansiktet liksom fingrarna efter det att man knappat på den använda mobiltelefonen. Knappar pekas av FHM speciellt ut som en stor möjlig smittkälla bl.a de på betalningsdosorna. Var rädd om dig!M224 skrev:Det går förövrigt utmärkt att använda en knoge eller sin mobiltelefon dör att trycka på knappen. Sitter själv på ett X60 tåg i skrivande stund.
/218
Jag måste säga att pandemin gjort att jag insett hur ofta jag egentligen tar i ansiktet utan att tänka på det. Hoppas att du har antikroppar!M224 skrev:Visst är knappar en stor smittkälla. Jag använder handsprit och försöker verkligen att undvika att komma åt ansiktet. Testade mig idag. Ska bli intressant att se om jag har antikroppar218 skrev:Tyvärr det gör inte det! Din knoge kanske senare drar över ansiktet liksom fingrarna efter det att man knappat på den använda mobiltelefonen. Knappar pekas av FHM speciellt ut som en stor möjlig smittkälla bl.a de på betalningsdosorna. Var rädd om dig!M224 skrev:Det går förövrigt utmärkt att använda en knoge eller sin mobiltelefon dör att trycka på knappen. Sitter själv på ett X60 tåg i skrivande stund.
/218
Var görs det?218 skrev: Knappar pekas av FHM speciellt ut som en stor möjlig smittkälla bl.a de på betalningsdosorna.
/218