Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.
Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Utöver detta är det ju en avsevärt mycket längre distans till sjöss som ska tillryggaläggas, bara avståndet Skagen - Bornholm (via Stora Bält) utgör 370 nautiska mil. Därifrån till Landsort är det minst 270 nautiska mil till, sammanlagt över 600 nautiska mil. Med en snittfart på 20 knop talar vi om en gångtid på i storleksordningen 1,5 dygn. Som jämförelse kan nämnas att avståndet Skagen Göteborg är i storleksordningen 50 nautiska mil.
Jag vill bara upplysa om att containertrafiken till svenska östersjöhamnar nästan uteslutande sker med matarfartyg till/från Hamburg/Bremenhaven/Rotterdam/Antwerpen. Dessa fartyg är så små att de kan undvika omvägen runt Jylland och använder istället Nord-Ostseekanalen.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Sio skrev:Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.
Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Utöver detta är det ju en avsevärt mycket längre distans till sjöss som ska tillryggaläggas, bara avståndet Skagen - Bornholm (via Stora Bält) utgör 370 nautiska mil. Därifrån till Landsort är det minst 270 nautiska mil till, sammanlagt över 600 nautiska mil. Med en snittfart på 20 knop talar vi om en gångtid på i storleksordningen 1,5 dygn. Som jämförelse kan nämnas att avståndet Skagen Göteborg är i storleksordningen 50 nautiska mil.
Jag vill bara upplysa om att containertrafiken till svenska östersjöhamnar nästan uteslutande sker med matarfartyg till/från Hamburg/Bremenhaven/Rotterdam/Antwerpen. Dessa fartyg är så små att de kan undvika omvägen runt Jylland och använder istället Nord-Ostseekanalen.
/TKO
Kielkanalen? Ja, det kan jag gott tro. Det talar ju än mer för att speditörerna inte kommer att vilja ta in större tonnage i Östersjön via Stora Bält. Samt att Norvik inte kommer att få några godsflöden som kan konkurrera med västkusthamnarna. Här är en massa data om Kielkanalen (eller Nord-Ostsee-Kanal, som det korrekta namnet mycket riktigt är). Die Heringe der Ostsee sind magerer als die der Nordsee........ https://www.tysklandspecialisterna.se/t ... ielkanalen
PS. Det blev lite oreda i citeringen där, jag tillskrevs mer text än jag författat. Jag har korrigerat det i mitt inlägg här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO skrev:Die Heringe der Ostsee sind auch Strömlinge in Volksmund genannt...
Ja, det visste jag faktiskt inte, men ingenjörn är ju en bättre germanist än jag. Det verkar vara ett vedertaget ord, inte bara i Volksmund. Här en en tysk strömmingsinläggning, med enbär tydligen: https://www.fischkaufhaus.de/mariniert/ ... -600_gramm
Fast nu gällde det förstås vad som fraktas på Östersjön, inte vad som simmar i densamma.......................
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
DN skrev:På längre sikt, och i takt med att Stockholmsregionen växer och mer gods kommer in sjövägen till Stockholm Norvik, kommer volymerna att öka. Upp till 350.000 lastbilar om året – 960 lastbilar per dygn – kan komma att trafikera vägnätet.
– Det är uppenbart att Tvärförbindelse Södertörn är väldigt viktig. Det är stor trängsel i området och det behövs ytterligare infrastruktur. Elvägen är ju ingen lösning på trängselproblematiken, säger Gustav Hemming.
Det behövs ytterligare väginfrastruktur i området. Eller gör det?
DN skrev:Han lyfter också fram projektet Mälarpendeln, som handlar om att frakta gods vattenvägen till de strategiska Mälarhamnarna Västerås och Köping.
– Godset kan gå på pråmar eller liknande genom Södertäljeslussen, kanske också till logistikcentraler i exempelvis Bålsta och Upplands-Bro, säger Gustav Hemming.
Det är dock inte förrän i kommentarerna som elefanten i rummet nämns:
Hans Carlsson skrev:Glöm inte bort att Nynäshamn även har järnvägsförbindelse som huvudsakligen var för godstrafik innan pendeltågen. Det vore ju en styrka att kunna sprida godset på både järnväg, fartyg och lasbilstrafik.
Men det finns inga planer på ytterligare järnvägsinfrastruktur i området...
Järnvägsnyheter.se skrev:En av flaskhalsarna är Malaszewicze i Polen. Vid denna gränsstation mellan Ryssland och EU förändras spårvidden och det orsakar förseningar på grund av brist på infrastruktur.
Kan Norvik och Östersjön vara en lösning på detta problem?
(Notera dock att Ryssland än så länge inte har annekterat Vitryssland. Således handlar detta om en gränsstation mellan Polen och Vitryssland.)
Järnvägsnyheter.se skrev:En av flaskhalsarna är Malaszewicze i Polen. Vid denna gränsstation mellan Ryssland och EU förändras spårvidden och det orsakar förseningar på grund av brist på infrastruktur.
Kan Norvik och Östersjön vara en lösning på detta problem?
(Notera dock att Ryssland än så länge inte har annekterat Vitryssland. Således handlar detta om en gränsstation mellan Polen och Vitryssland.)
dr Cassandra Nojdh skrev: Särskilt om man ser det som en naturlig väg där Onkel Xi och Vladimir Vladimirovitj har tagit över mer och mer. Som i "Den nya sidenvägen" där den kinesiska kommunistdiktaturen erbjuder "den kinesiska modellen av socialism som en "ny möjlighet för andra länder som vill skynda på sin utveckling samtidigt som de vaktar sin självständighet". https://www.hbl.fi/artikel/den-nya-side ... tisk-makt/
Genom Hutchison ports har de dessutom redan "halva inne" så att säga. Det är ingen slump att kinesiska sjöstridskrafter övat samman med Ryssland i Östersjön.
I övrigt rekommenderas detta nyhetsinslag, som visar hur kommunistdiktaturen skärper repressionen (i detta fall kontrollen över företagen i den "privata" sektorn): https://sverigesradio.se/artikel/7560108
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Stockholms Hamnar skrev:– Som stor importhamn med överskott av tomcontainrar kan vi göra en betydande skillnad och tillgodose exportindustrins behov av fungerande infrastruktur. Istället för att flytta runt containrar i hela Sverige kan vi i Stockholm Norvik Hamn bidra till en mer hållbar och kostnadseffektiv hantering, säger Nicklas Ebersson, marknadsansvarig gods på Stockholms Hamnar.
Överskottet av tomcontainrar utnyttjas nu för export av skogsprodukter till Fjärran Östern. Med tanke på järnvägens kapacitetsutnyttjande måste det vara andra trafikslag än tåg som används för att transportera godset.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Jag läste för ett tag sedan, minns ej var och jag hittar det inte i googling nu, någon grupp som hade tagit fram ett förslag till ett verkligen världsomspännande järnvägsnät för godstransporter, inklusive Australien med några järnvägsfärjeöverfarter. Tanken var i alla fall att ersätta stora delar av containertrafiken på haven för att få en snabbare leverans av gods.
Jag tycker idén är lockande men jag inser naturligtvis att de politiska förutsättningarna inte existerar, det finns ju inte ens en väg mellan nord och sydamerika, för att inte tala om den instabilitet som råder i många länder och regioner som skulle omfattas av transportnätet.
Odd skrev:Diskussionen har tydligen vidgats en del.
Jag läste för ett tag sedan, minns ej var och jag hittar det inte i googling nu, någon grupp som hade tagit fram ett förslag till ett verkligen världsomspännande järnvägsnät för godstransporter, inklusive Australien med några järnvägsfärjeöverfarter. Tanken var i alla fall att ersätta stora delar av containertrafiken på haven för att få en snabbare leverans av gods.
Jag tycker idén är lockande men jag inser naturligtvis att de politiska förutsättningarna inte existerar, det finns ju inte ens en väg mellan nord och sydamerika, för att inte tala om den instabilitet som råder i många länder och regioner som skulle omfattas av transportnätet.
Nä, och frågan är vem det gagnar. Den nya sidenvägen, som jag nämnt tidigare, är ju ett försök av den kinesiska kommunistdiktaturen att ta kontroll över inte bara tillverknings- utan även transportkapaciteten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Jag hade gärna sett en motorvägs och järnvägsled mellan Nynäshamn och Vagnhärad med tunnel under Himmerfjärden.
Alternativ för gods och pendling att komma ut på E4/Stambanan utan att behöva åka via Stockholm/Älvsjö/Södertälje.
BSB101 skrev:Hur många järnvägståg skulle behövas för att ens ersätta ett containerfartyg av största storlek?
Här är en riktig bjässe: https://www.transportochlogistik.se/202 ... yg-sjosatt
Sen är det bara att räkna på tåg.
Men det verkar ändå vara en stark marknad för godståg Kina-Europa där man får lönsamhet med snabbare transport och för många transporter måste man ändå lasta om till tåg.
Nu har vi väl förflyttat oss en bit ifrån Nynäsbanan, men om men ett tåg på drygt 3,6 km (förekommer i USA) kan med double-stack ta 720 TEU. Fartyget i länken tar 23964 TEU. Det behövs alltså drygt 33 tåg av den storleken. Ett standard UIC-tåg (750 m) skulle nog kunna ta 100 TEU, d.v.s det behövs 240 sådana. Om man har ECPB skulle man nog kunna koppla ihop fyra sådana tåg för transportsträckan Asien till Europa och sedan dela dem till olika destinationer.
När kapaciteten brister såväl i järnvägsnätet som i vägnätet uppstår nya möjligheter på de inre vattenvägarna. Det är dock inte bara tyska Reederei Deymann som har planer för rutten. Även Wallenius planerar att komma igång med pendeltrafik på Mälaren senare i år. Bland annat därför ska Trafikverket och Sjöfartsverket bygga om Södertälje sluss och kanal. Alla vägar bär tydligen till Norviks hamn.
När kapaciteten brister såväl i järnvägsnätet som i vägnätet uppstår nya möjligheter på de inre vattenvägarna. Det är dock inte bara tyska Reederei Deymann som har planer för rutten. Även Wallenius planerar att komma igång med pendeltrafik på Mälaren senare i år. Bland annat därför ska Trafikverket och Sjöfartsverket bygga om Södertälje sluss och kanal. Alla vägar bär tydligen till Norviks hamn.
Mycket snack här. Att jämföra Sverige med Tyskland när det gäller "inre vattenvägar" är ju direkt löjeväckande. Den enda transportled som finns i östra Sverige är ju Södertälje - Västerås, och möjligen Köping, den senare hamnen är dock avsevärt mycket mindre utbyggd än Västerås. Allmänt sett är det förstås bra med sjötransporter, det förändrar dock inte förutsättningarna ett dugg för Norvik.
Vi får väl se hur det går för den där avbildade tyska motorpråmen, byggd för att trafikera Tysklands floder. Man ska ut från Norvik, ut på Mysingen, runda Landsort och in på den slingriga Södertäljeleden, och där är det öppna farvatten där det kan ligga på ordentligt, det vet jag av egen erfarenhet. Möjligen kan man krångla sig fram via Krokskärsleden norr om Landsort/Öja, men jag tvivlar på att det går med ett över 100 m långt fartyg annat än i mycket gott väder. Det gäller att ha ordning på grejerna, annars går det som för motorfartyget Oleg Koshevoi, som havererade där 1946: https://www.dykarna.nu/dykplatser/lands ... n-208.html
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Mitt i skrev:Trafiksituationen på länsväg 259 efter öppningen av Norviks hamn i Nynäshamn är problematisk. Istället för att bygga en motorväg vill vi därför se ett paket av andra åtgärder:
Miljöpartister i de södra kommunerna är kritiska till att jättehamnen används som ursäkt för att bygga nya motorvägar. Istället vill skribenterna öka kapaciteten på Nynäsbanan genom att bygga dubbelspår hela vägen och triangelspår vid Älvsjö.
Det verkar gå bra för den nya jättehamnen i Norvik. Kanske för bra. Nynäsbanan är inte dimensionerad för både befintlig trafik och den trafik som kan genereras av en jättehamn.
Det verkar gå bra för den nya jättehamnen i Norvik. Kanske för bra. Nynäsbanan är inte dimensionerad för både befintlig trafik och den trafik som kan genereras av en jättehamn.
Byggbranschen belönar sig själv. Kul för dem, men ointressant i övrigt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".