Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mats skrev:...
Men, när delar av banan lades ner, var det inte helt enkelt så att man valde att behålla den del som var elektrifierad ?
Vad jag vet var banan elektrifierad till Rimbo, och från Rimbo ända ut till Norrtälje. Huruvida någon av de andra två banorna från Rimbo (västerut och norrut) var elektrifierade minns jag inte på rak arm. Upsala-Länna är det i alla fall inte, eftersom de (museijärnvägen) håller på att bygga om ett ellok från Norrtäljebanan till dieselelektrisk drift!
ChrilleB skrev:
Lithmustestet är om folk som bor i norra Vallentuna föredrar 611-610 eller Roslagsbanan som det är idag. Sedan får vi se vilka trafikslag som bäst pallar trycket med Billströmsskatten.
Jag har en moster i Lugnet /Vallentuna och har varit där flera gånger. Där är det ingen tvekan om vad man väljer: Buss 610 till Mörby C och därefter tunnelbana.
Men när man ser på kartan så får man ju en del idéer om järnväg finns till Faringe hur ser det ut därifrån mot Rimbo? kanske inte finns så mycket trafikunderlag där idag men om man kan få snabbare tåg så kanske.
Men när man ser på kartan så får man ju en del idéer om järnväg finns till Faringe hur ser det ut därifrån mot Rimbo? kanske inte finns så mycket trafikunderlag där idag men om man kan få snabbare tåg så kanske.
Skulle förvisso vara trevligt. Men sträckan är ungefär lika lång som Stockholm Ö - Österskär, dvs som en av RB:s grenar. Ska mycket till om man ska bygga upp spår där uppe. Dessutom saknas ju spår till Rimbo från Kårsta.
Misstolka mig inte. Jag tycker också att det var synd och skam att riva upp järnväg så som det har gjorts. Jag ser på kartan med nostalgisk blick, trots att jag troligen inte levde när den trycktes.
Mats skrev:...
Men, när delar av banan lades ner, var det inte helt enkelt så att man valde att behålla den del som var elektrifierad ?
Vad jag vet var banan elektrifierad till Rimbo, och från Rimbo ända ut till Norrtälje. Huruvida någon av de andra två banorna från Rimbo (västerut och norrut) var elektrifierade minns jag inte på rak arm. Upsala-Länna är det i alla fall inte, eftersom de (museijärnvägen) håller på att bygga om ett ellok från Norrtäljebanan till dieselelektrisk drift!
Martin
Eldrift till Rimbo och vidare till Norrtälje. Inga trådar i taket på linjerna mor Hallstavik eller Faringe och vidare Uppsala eller Gimo.