Räls till Rimbo?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Mats skrev:...
Men, när delar av banan lades ner, var det inte helt enkelt så att man valde att behålla den del som var elektrifierad ?
Vad jag vet var banan elektrifierad till Rimbo, och från Rimbo ända ut till Norrtälje. Huruvida någon av de andra två banorna från Rimbo (västerut och norrut) var elektrifierade minns jag inte på rak arm. Upsala-Länna är det i alla fall inte, eftersom de (museijärnvägen) håller på att bygga om ett ellok från Norrtäljebanan till dieselelektrisk drift!

Martin
Byt politik - inte klimat!
Krille
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 05 juli 2004 0:58
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Brister i resonemang...?

Inlägg av Krille »

ChrilleB skrev: Lithmustestet är om folk som bor i norra Vallentuna föredrar 611-610 eller Roslagsbanan som det är idag. Sedan får vi se vilka trafikslag som bäst pallar trycket med Billströmsskatten.
Jag har en moster i Lugnet /Vallentuna och har varit där flera gånger. Där är det ingen tvekan om vad man väljer: Buss 610 till Mörby C och därefter tunnelbana.

/Krille
Adrian

Inlägg av Adrian »

Bild

Man kan ju gråta för mindre.

Men när man ser på kartan så får man ju en del idéer om järnväg finns till Faringe hur ser det ut därifrån mot Rimbo? kanske inte finns så mycket trafikunderlag där idag men om man kan få snabbare tåg så kanske.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Adrian skrev: Man kan ju gråta för mindre.

Men när man ser på kartan så får man ju en del idéer om järnväg finns till Faringe hur ser det ut därifrån mot Rimbo? kanske inte finns så mycket trafikunderlag där idag men om man kan få snabbare tåg så kanske.
Skulle förvisso vara trevligt. Men sträckan är ungefär lika lång som Stockholm Ö - Österskär, dvs som en av RB:s grenar. Ska mycket till om man ska bygga upp spår där uppe. Dessutom saknas ju spår till Rimbo från Kårsta.

Misstolka mig inte. Jag tycker också att det var synd och skam att riva upp järnväg så som det har gjorts. Jag ser på kartan med nostalgisk blick, trots att jag troligen inte levde när den trycktes.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Reimersholme71 skrev:
Mats skrev:...
Men, när delar av banan lades ner, var det inte helt enkelt så att man valde att behålla den del som var elektrifierad ?
Vad jag vet var banan elektrifierad till Rimbo, och från Rimbo ända ut till Norrtälje. Huruvida någon av de andra två banorna från Rimbo (västerut och norrut) var elektrifierade minns jag inte på rak arm. Upsala-Länna är det i alla fall inte, eftersom de (museijärnvägen) håller på att bygga om ett ellok från Norrtäljebanan till dieselelektrisk drift!

Martin
Eldrift till Rimbo och vidare till Norrtälje. Inga trådar i taket på linjerna mor Hallstavik eller Faringe och vidare Uppsala eller Gimo.

Några bilder ........

Bild


Bild


Bild


Bild

:!: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Danne94
Inlägg: 65
Blev medlem: måndag 10 oktober 2005 19:05

Inlägg av Danne94 »

Första bilden på stockholmståget var väldigt fin.
Skriv svar