Sida 7 av 7
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: tisdag 09 januari 2018 23:42
av Magnus Ahltorp
/jes skrev:I likhet med andra här på södra på Lidingö betraktar vi Fältöversten som vårt centrum med mycket större utbud än här på Lidingö. Centrum här kan aldrig bli något. Om man studerar busstrafiken på Lidingö (ingen av skribenterna tycks ju bo här!) så skulle jag påstå att hållplatsen med flest av/påstigande är Torsvikstorg, inte Lidingö centrum. Här finns många kontorsarbetsplatser, ambassader, landstingets vårdcentral (allt är inte privat här!) och Folktandvården (dit jag går!) och så en stor Coop. Det innebär att denna hållplats har stor frekvens under kontorsarbetstid, i övrigt mest de som bor uppe i själva Torsvik.
Så kan det vara, och då har ändå Torsvikstorg förlorat två stora målpunkter, nämligen biblioteket och systemet. Ett av de mysigaste bibliotek jag varit på, möjligen var det för mycket källarmiljö för de som jobbade i lånedisken. Systemet kan jag inte yttra mig om mysighetsgraden på, jag var för ung då.
Det är ju faktiskt bara 350 m gångväg från Torsviks station upp till J&W-husen, men det är inte särskilt lätt att begripa för den som inte är insatt. Näe, om någon verkligen bryr sig om att den delen av Lidingö ska bli mer attraktiv så är det inte en omdragen Lidingöbana som behövs, utan det är upprustning och nybyggnation längs stråket Torsviks station - Torsvikstorg - Försäkringskassehuset - Thernlunds - Stadshuset - Lidingö centrum, dvs Islinge hamnväg och Stockholmsvägen. Det finns ju redan frön till en stadsgata.
I så fall överdäckning av Torsvikstorg med hus i mitten och gator på vardera sidan eller som kommunen verkar föreslå, med hus på sidan och en gata.
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: måndag 15 januari 2018 15:11
av Enceladus
/jes skrev:För övrigt beträffande femminuterstrafik, inga problem om man kan få till någon slags plattformsdörr i Ropsten som stängs när vagnen ska gå!

Om det inte finns några hinder för jämn 5-minuterstrafik, varför har man då 8/2-minuterstrafik vid Baggeby? Vagnen som kommer två minuter senare är den med mindre belastning, så det handlar inte om att fördela resenärerna jämnt.
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: onsdag 07 februari 2018 1:33
av Enceladus
Aktuell
diskussion om Lidingöbanan och Spårväg City på Lidingösidan. Bland annat diskuteras möjligheten att köra 5-minuterstrafik på enkelspår, en eventuell omdragning via Centrum samt vem som bär ansvaret för landstingets pausning av projektet.
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: söndag 11 mars 2018 10:40
av /jes
Anbuden på nya bron ska vara inlämnade den 7 augusti och kommunstyrelsen ska fatta tilldelningsbeslut 1 oktober - så ser planen ut. Om allt går i lås börjar arbetena med nya bron hösten 2019 och ska vara klar år 2022. Leverantören ska ha dokumenterad erfarenhet av liknande projekt och ha en årsomsättning på minst en miljard kronor.
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: söndag 11 mars 2018 11:25
av twr
Det börjar bli dags att bestämma hur hållplatsen i Ropsten ska se ut, om det ska vara klart om fyra år...
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: måndag 12 mars 2018 9:07
av TKO
Hur spårvägshållplatsen vid Ropsten skall se ut kanske beror på vad som händer med ett annat - tillfälligt (?) pausat - spårtrafikprojekt?
funderar
Thomas K Ohlsson
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: måndag 12 mars 2018 9:18
av TKO
Enceladus skrev:Aktuell
diskussion om Lidingöbanan och Spårväg City på Lidingösidan. Bland annat diskuteras möjligheten att köra 5-minuterstrafik på enkelspår, en eventuell omdragning via Centrum samt vem som bär ansvaret för landstingets pausning av projektet.
Intressant artikel och än mer intressanta kommentarer.
Det är dock obegripligt hur folkpartisterna på Lidingö argumenterar för att det inte är landstinget som stoppat Cityspårvägens förlängning - talar dom inte med sina kollegor på Hantverkargatan?
"Att vara liberal är att vara kluven" sa redan Gunnar Helén, det verkar gälla fortfarande!
/TKO
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: måndag 12 mars 2018 10:53
av twr
TKO skrev:Hur spårvägshållplatsen vid Ropsten skall se ut kanske beror på vad som händer med ett annat - tillfälligt (?) pausat - spårtrafikprojekt?
funderar
Thomas K Ohlsson
Kanske, kanske inte. Hur som helst är det dags att bestämma om det ska vara klart 2022.
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: måndag 12 mars 2018 12:16
av ADDE
Blir väl säkert ytterligare en provisorium, nu med 60m långa plattformar, och en länge gångväg till "plåtburken"

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: tisdag 13 mars 2018 14:08
av Hechtwagen
ADDE skrev:Blir väl säkert ytterligare en provisorium, nu med 60m långa plattformar, och en länge gångväg till "plåtburken"

Ja en sisådär två tre tillfälliga lösningar och lika många anpassningar får vi nog räkna med för cirka 100 miljoner...
Och minst tio månaders total avstängning sammanlagt för något som rimligen borde ta en vecka.
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: tisdag 13 mars 2018 14:17
av TKO
Hechtwagen skrev:ADDE skrev:Blir väl säkert ytterligare en provisorium, nu med 60m långa plattformar, och en länge gångväg till "plåtburken"

Ja en sisådär två tre tillfälliga lösningar och lika många anpassningar får vi nog räkna med för cirka 100 miljoner...
Och minst tio månaders total avstängning sammanlagt för något som rimligen borde ta en vecka.
Vadå - jag dyster?
Rezept des Arztes:
Bruder Thomas
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: söndag 07 oktober 2018 14:12
av twr
Här finns en tråd om beslutet att bygga dubbelspår.
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: måndag 14 mars 2022 10:58
av Enceladus
Trafikförändringsremiss T23
Trafikförvaltningen skrev:Lidingöbanan
Till årsskiftet 2022/23 kommer den nya dubbelspåriga Lilla Lidingöbron att kopplas in. I samband med inkopplingsarbetena görs en trafikavstängning. Justeringen av buss- och spårvagnstrafiken avses att göras i samband med att den nya dubbelspåriga Lilla Lidingöbron öppnar. Åtgärderna ligger i linje med att realisera nyttorna med gjorda investeringar i Lidingöbanan.
Förnuftet segrade och snart har Lidingöbanan en dubbelspårig bro mellan Stockholm och Lidingö kommuner. Nu ska busstrafiken justeras för att "realisera nyttorna med gjorda investeringar i Lidingöbanan". Vilka justeringar kan det handla om?
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: måndag 14 mars 2022 11:55
av /jes
Det kan man fråga sig. Busslinje 221 Larsberg-Ropsten inrättades bland annat för att avlasta Lidingöbanan men också för att ge Larsberg förbindelse till Lidingö centrum utan byte. Lidingös linje 238 som är förbindelsen mellan nord och syd passerar Larsberg och Lidingö centrum har bara 30-minuterstrafik idag och synkar med linje 80 vid Larsbergs brygga.
Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron
Postat: fredag 13 maj 2022 19:33
av Enceladus
Svar på skrivelse från (V) angående tvärförbindelser på Lidingö
Trafikförvaltningen skrev:Varför är spårvagns- och busstrafikens tidtabeller inte bättre anpassad för att möjliggöra smidiga byten?
Enligt avtal ska trafikutövaren (Keolis), säkerställa passning mellan spår- och busstrafik. Detta gäller både Lidingöbanan och tunnelbanan, men prioritet ligger på att ha passning till tunnelbanan, vilket ger att passningen till Lidingöbanan blir underordnad. Det finns också en upplevd effekt av minskad passning, som i själva verket beror på att Lidingöbanan har fått tätare trafik, medan bussarna bibehållit samma turtäthet. Detta kan ge en känsla av att passningen försämrats när resenär kommer från ett tåg som saknar passning till buss. I den mån det är möjligt strävar trafikutövaren efter en så god passning som tidtabellerna tillåter.
Högre turtäthet i spårtrafiken är ett effektivt sättet att förbättra passningen till bussar. Men Lidingöbanan trafikerar inte knutpunkten för Lidingös busstrafik, nämligen Lidingö centrum. Samtidigt är Lidingöbanan fortfarande enkelspårig mellan Torsvik och Baggeby. Här går det att slå två flugor i en smäll!