Sida 7 av 8
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: tisdag 19 oktober 2021 10:57
av GustavS
M224 skrev:Tack. Då har vi alltså minst dessa vagnar.
2003
2004
2077
2162
2200
2226
Det har gått nästan ett halvår sedan denna lista postades.
Jag har inte direkt märkt att det skulle vara fler C20U i trafiken nu än innan sommaren, men det kan såklart mest vara att jag har lite otur.
Hur går det med leveranserna av de ombyggda vagnarna?
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: tisdag 19 oktober 2021 15:25
av M224
Hej,
jodå det är fler vagnar ute nu.
2047 och 2188 kan läggas till bland annat.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: tisdag 19 oktober 2021 18:07
av Fyrgeit
Jag har samlat på mig en fin lista.
2003, 2004, 2030, 2031, 2043,
2070, 2077, 2088, 2162, 2188,
2200, 2201, 2202, 2208, 2214,
2216, 2217, 2226, 2236 och slutligen 2047 som M224 bidrog med.
Det blir 21 vagnar, med jag vet inte om det är en komplett lista. Jag håller med, det känns inte som att några nya har kommit på ett tag.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: tisdag 19 oktober 2021 21:04
av Sio
[quote="M224"]
jodå det är fler vagnar ute nu.
2047 och 2188 kan läggas till bland annat.
[/quote]
Jag åker grön linje rätt regelbundet och tycker att antalet nedgradrade vagnar har ökat påtagligt de senaste veckorna.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: torsdag 17 mars 2022 9:55
av RobertE
Dom här har jag observerat. (Alla på TUB1) Som kan läggas till:
2014, 2036, 2041, 2204, 2209, 2212, 2215, 2218-2221, 2223,
2237, 2244, 2247, 2248, 2254
17 st
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: torsdag 17 mars 2022 18:21
av Fyrgeit
Så här ser min lista ut idag:
2003-2004
2014
2028
2030-2031
2036
2038-2043
2047
2070-2071
2077-2078
2080
2088
2162
2188
2200-2229(!)
2231-2237
2240-2241
2049
2052
2254
Alltså totalt 65/270, eller, vi får se om c20f också får en renovering

Vilka är de olika 'generationerna' av c20? Jag har sett en del skillnader vid dörrar, knappar och tak.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: fredag 01 april 2022 22:45
av Kristineberg
Kan meddelas att 2243 och 9200 i detta nu står nere i HY, ombyggd till C20U/C25
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: lördag 02 april 2022 20:21
av Fyrgeit
Kristineberg skrev: ↑fredag 01 april 2022 22:45
Kan meddelas att 2243 och 9200 i detta nu står nere i HY, ombyggd till C20U/C25
Lite underligt att de byggde om ett arbetslok till C20U

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: söndag 03 april 2022 23:42
av Kristineberg
Hade varit lite coolt att åka falulok dock..
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: fredag 08 april 2022 1:26
av Sparkfot
Igår kväll leverades 2264 som blivit ombyggd till C20U/C25 till Marievik vid 21-tiden.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: måndag 11 april 2022 9:42
av RobertE
Jag är lite förvirrad.
Idag åkte jag med 2088+2109+2013. (19 Hässelby strand)
Så då är 2088 inte ombyggd. Eller såg jag fel.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: måndag 11 april 2022 11:03
av M224
Eftersom C20U måste gå ihop med andra C20U, så alla tre vagnarna i tåget måste vara ombyggda för att få gå ihop.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: måndag 11 april 2022 11:16
av RobertE
M224 skrev: ↑måndag 11 april 2022 11:03
Eftersom C20U måste gå ihop med andra C20U, så alla tre vagnarna i tåget måste vara ombyggda för att få gå ihop.
Det stämmer. Ingen vagn var ombyggd i det tåget jag åkte idag.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: måndag 11 april 2022 19:44
av Sparkfot
Idag kom 2265 till stan.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: måndag 11 april 2022 22:00
av Hechtwagen
RobertE skrev: ↑måndag 11 april 2022 11:16
M224 skrev: ↑måndag 11 april 2022 11:03
Eftersom C20U måste gå ihop med andra C20U, så alla tre vagnarna i tåget måste vara ombyggda för att få gå ihop.
Det stämmer. Ingen vagn var ombyggd i det tåget jag åkte idag.
Ditt påstående bevisar inte det.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: tisdag 12 april 2022 23:23
av Sparkfot
RobertE skrev: ↑måndag 11 april 2022 9:42
Jag är lite förvirrad.
Idag åkte jag med 2088+2109+2013. (19 Hässelby strand)
Så då är 2088 inte ombyggd. Eller såg jag fel.
Ingen utav de vagnarna är ombyggda.
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: onsdag 13 april 2022 0:52
av Kristineberg
2078 är det som är ombyggd till C20U, 2088 kämpar ännu på som vanlig C20
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: tisdag 25 oktober 2022 6:43
av Enceladus
Uppgraderingen av tunnelbanans C20-vagnar pågår för fullt
Region Stockholm skrev:– I oktober har vi kommit halvvägs i uppgraderingen av våra 271 tunnelbanevagnar av C20-typ. Nu fortsätter arbetet med att se till att även den andra hälften blir rustade för framtiden. Det innebär att vagnarna får en modernare inredning med större utrymme för resenärerna, bekvämare stolar och en fortsatt bibehållen god kvalitet, säger Mikael Shin, projektledare på trafikförvaltningen.
Just nu rustas vagnarna upp med en takt av 10 per månad. Totalt är det 271 vagnar varav en vagn som inte ska gå i passagerartrafik utan användas för snöröjning. Alla C20-vagnarna planeras vara ombyggda år 2023.
[...]
Det upplevs mindre trångt att vistas i vagnen när ytor öppnas upp och det blir lättare att röra sig.
Hoppas att de uppgraderade vagnarna klarar trycket under festivaler!
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: onsdag 26 oktober 2022 9:23
av Hechtwagen
Det tog en vecka efter att första vagnen var i trafik innan man kunde konstatera att stolstyget var direkt olämpligt att ha i tunnelbanan, men hur lång tid behöver "SL" på sig innan de byter till ett lämpligare tyg, tex samma som i A35?
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: onsdag 26 oktober 2022 10:35
av daniel_s
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 26 oktober 2022 9:23
Det tog en vecka efter att första vagnen var i trafik innan man kunde konstatera att stolstyget var direkt olämpligt att ha i tunnelbanan, men hur lång tid behöver "SL" på sig innan de byter till ett lämpligare tyg, tex samma som i A35?
20-25 år.