Inge skrev:Från Tekniska Högskolan och Söderut är resenärsfrekvensen idag ungefär 6000 personer per timme i morgonrusningen. Ungefär 2000 av dessa går av vid Östermalmstorg. De flesta har förstås kommit med matarbuss, men Roslagsbanans bidrag på sträckan Tekniska högskola - Östermalmstorg kan uppskattas till ca 750 resenärer per timme i peak. Dvs sådana som har Östermalmstorg som målpunkt.
Åt andra hållet T-centralen till Östermalmstorg är resenärsfrekvensen drygt 15000 per timme. Högst i hela tunnelbanesystemet.
I Sverigeförhandlingen föreslås att Roslagsbanan går rakt mot T-Centralen utan uppehåll vid Odenplan (Det har framgått tydligt nu) och kanske även utan uppehåll vid Östra.
En påtaglig risk är naturligtvis att flödet vänds. Det blir mer attraktivt att byta inomhus vid T-centralen och kanske till och med något snabbare, än att springa utomhus ett par hundra meter vid Universitetet, för den som kommer med Roslagsbanan och skall till Östermalmstorg.
Plötsligt har vi 16000 resenärer per timme i det mest belastade snittet och det utan dynamiska effekter som att någon kanske faktiskt väljer att gå till tåget istället för att ta bussen uppe i Täbyskogarna, vilket sedan påverkar belastningen i City ytterligare i negativ riktning.
(Jo man är en pajas om man påstår att ens förslag som innebär detta "avlastar tunnelbanan")
Trevligt med lite riktiga siffror från dig.
Du gör så många egna antaganden som skiljer sig från utredningar som har gjorts. Det gör ditt resonemang bräckligt om du har tänkt fel någonstans. Ditt argument just nu:
* Låggolvsvagnar ger långt passagerarutbyte, så därför kan tågen inte gå så ofta.
* Bytesströmmarna vid Universitet är jättestora (vilket du delvis kommer fram till genom ett cirkelresonemang) ger långt passagerarutbyte, så därför kan tågen inte gå så ofta.
* Av skälen ovan avfärdar du den 2 minuters trafik som planeras och tror i stället på 5 minuters trafik. (Här är du redan långt från gällande planeringsinriktning:)
* Den glesa trafik du antar ger en låg kapacitet, det du hela tiden har hävdat. Därför kan inte matarbussarna gå till Roslagsbanan, utan måste fortsätta gå till tunnelbanan.
* Därför kommer en stor del av resenärerna från Nordost fortfarande passera under Östermalm, vilket ger hög belastning på tunnelbanan.
* En stor del av resenärerna från Nordost vill till Östermalm (här har du för en gångs skull rätt).
* En stor del av resenärerna från från Roslagsbanan som ska till Östermalm kommer att resa till T-Centralen för att därifrån resa "bakåt" (här har du återför en gångs skull rätt). Intressant nog har du här ändå insett att Roslagsbanan kommer att få en hel del resande.
* Av skälen ovan blir tunnelbanan från T-Centralen till Östermalmstorg hårt belastad.
Men du ser att du började med några antaganden som inte stämmer och därför blir slutsatsen fel. Du bortser också helt från en viktig effekt. En stor del av resande norrut på Mörbygrenen går mot Universitetet. Och en stor del av detta resande kommer att flytta över till Roslagsbanan.
Jag förstår om du inte håller med, eller om du tror att jag har tänkt fel, eller till och med om du tycker jag är okunnig. Men jag skulle uppskatta om du svarar utan att var otrevlig och utan att raljera om mig eller andra.