Sida 7 av 101

Re: Kontantlösa butiker

Postat: söndag 02 september 2018 18:35
av LÅ1
Enceladus skrev:Partierna: ”Bra att Riksbanken utreder e-kronan”

Det ser ut som att de flesta problem som har nämnts i denna tråd, t.ex. integritet, beredskap och avgifter, kan snart vara ett minne blott. :)
Tror du? Det är ju långt ifrån klart hur en eventuell e-krona skall fungera. Hur garanteras integriteten? Hur klarar den ett längre strömavbrott? Förmodligen blir den i alla fall avgiftsfri. Kanske säkrare också, eftersom den utgör en fordran på riksbanken, till skillnad från alla elektroniska pengar.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 04 september 2018 15:48
av LÅ1
"Du vill väl inte att storebror ska se dig"

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Partierna: ”Bra att Riksbanken utreder e-kronan”

Det ser ut som att de flesta problem som har nämnts i denna tråd, t.ex. integritet, beredskap och avgifter, kan snart vara ett minne blott. :)
Tror du? Det är ju långt ifrån klart hur en eventuell e-krona skall fungera. Hur garanteras integriteten? Hur klarar den ett längre strömavbrott? Förmodligen blir den i alla fall avgiftsfri. Kanske säkrare också, eftersom den utgör en fordran på riksbanken, till skillnad från alla elektroniska pengar.
De krav jag vill ställa på e-kronor:

När jag har dem skall de på inget sätt vara knutna till mig, utan helt anonyma. Alltså inte finnas på ett kort som har ett id-nummer eller liknande.
Jag skall kunna se hur mycket pengar jag har, utan extra utrustning.
Det skall gå att betala med dem även om det är strömavbrott. (Jag bor inte på Gotland, men ändå! :wink: )
Jag skall kunna betala till någon utan att transaktionen ska kunna spåras av en tredje part.

Jag har svårt att tro att en e-kronelösning kan uppfylla ens en enda av dessa önskemål!

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 04 september 2018 17:23
av Enceladus
LÅ1 skrev:"Du vill väl inte att storebror ska se dig"

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Partierna: ”Bra att Riksbanken utreder e-kronan”

Det ser ut som att de flesta problem som har nämnts i denna tråd, t.ex. integritet, beredskap och avgifter, kan snart vara ett minne blott. :)
Tror du? Det är ju långt ifrån klart hur en eventuell e-krona skall fungera. Hur garanteras integriteten? Hur klarar den ett längre strömavbrott? Förmodligen blir den i alla fall avgiftsfri. Kanske säkrare också, eftersom den utgör en fordran på riksbanken, till skillnad från alla elektroniska pengar.
De krav jag vill ställa på e-kronor:

När jag har dem skall de på inget sätt vara knutna till mig, utan helt anonyma. Alltså inte finnas på ett kort som har ett id-nummer eller liknande.
Jag skall kunna se hur mycket pengar jag har, utan extra utrustning.
Det skall gå att betala med dem även om det är strömavbrott. (Jag bor inte på Gotland, men ändå! :wink: )
Jag skall kunna betala till någon utan att transaktionen ska kunna spåras av en tredje part.

Jag har svårt att tro att en e-kronelösning kan uppfylla ens en enda av dessa önskemål!
E-kronan föreslås få såväl en registerbaserad som en värdebaserad lösning. Den senare borde ha de egenskaper du efterfrågar, om inte storbankerna lyckas vingklippa hela projektet.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: fredag 14 september 2018 18:56
av LÅ1
Kan man betala med svenska sedlar och mynt på Liseberg?
liseberg.se skrev:Vi tar emot norska, danska och eurosedlar som betalning i entré- och biljettkassor, på Gästservice, i butiker och på våra serveringar.
:|

Re: Kontantlösa butiker

Postat: torsdag 04 oktober 2018 23:44
av LÅ1
Ett problem med kontantlöst samhälle är hur hemtjänsten ska kunna handla åt dem som inte kan göra det själv. Nu är det många som lämnar inköpslista och pengar. Sedan redovisar hemtjänstpersonalen varor, kvitto och växel.

Jag har förstått att det förekommer att en del "brukare" lämnar ut kort och kod i stället. Men det bryter mot det kontrakt man skrivit med banken när man fick kortet! En del kommuner förespråkar den lösningen! Galet!

---

En annan sak jag hittat när jag googlat om kontanter. Sundbybergs kyrka har kontantlös kollekt. Swish är vad som anbefalls. Integriteten sätts på undantag och kontrollsamhället breder ut sig! Och hur vävs det in i gudstjänsten? Skal församlingen swisha under kollektpsalmen? Dagen skriver att domkapitlet har tagit upp ärendet: "Domkapitlet kan inte förbjuda Sundbybergs församling att vara kontantfri, men det är domkapitlets uppfattning att kollekten är en del av gudstjänsten som ingen bör utestängas från". Men Sundbybergs församling ger sig inte!

Re: Kontantlösa butiker

Postat: fredag 05 oktober 2018 11:16
av Anders Hanquist
Inte för att jag är en regelbunden kyrkobesökare, men jag tror att "kollektomater" ökar intäkterna. Ska man lägga kontanter i hoven tar man oftast några mynt för att det skramlar lite mer, så det blir kanske några kronor. Folk har oftast inte så mycket "cash" och hundralappar vill man kanske inte lägga i. Ska man knappa in ett belopp så ökar man nog på lite. Kanske finns det statistik för detta från församlingarna. Skulle var kul att veta hur det är.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: fredag 05 oktober 2018 11:42
av TKO
Anders Hanquist skrev:Inte för att jag är en regelbunden kyrkobesökare, men jag tror att "kollektomater" ökar intäkterna. Ska man lägga kontanter i hoven tar man oftast några mynt för att det skramlar lite mer, så det blir kanske några kronor. Folk har oftast inte så mycket "cash" och hundralappar vill man kanske inte lägga i. Ska man knappa in ett belopp så ökar man nog på lite. Kanske finns det statistik för detta från församlingarna. Skulle var kul att veta hur det är.
Som fd ersättare i kyrkorådet och regelbunden kyrkobesökare kan jag meddela att ovanstående stämmer!

/TKO

Re: Kontantlösa butiker

Postat: fredag 05 oktober 2018 19:02
av Lennart Petersen
TKO skrev:
Anders Hanquist skrev:Inte för att jag är en regelbunden kyrkobesökare, men jag tror att "kollektomater" ökar intäkterna. Ska man lägga kontanter i hoven tar man oftast några mynt för att det skramlar lite mer, så det blir kanske några kronor. Folk har oftast inte så mycket "cash" och hundralappar vill man kanske inte lägga i. Ska man knappa in ett belopp så ökar man nog på lite. Kanske finns det statistik för detta från församlingarna. Skulle var kul att veta hur det är.
Som fd ersättare i kyrkorådet och regelbunden kyrkobesökare kan jag meddela att ovanstående stämmer!

/TKO
Men att maximera kollekten med krämarmetoder tycker jag inte är värdigt kyrkan. Det kan väl vara rimligt att man har alternativ som Swish men varför ska man tacka nej till den som ger kontant ? Är nu handhavandekostnaden så svindlande som 25% så blir det ju ändå netto 75% i kollekt.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: fredag 05 oktober 2018 19:11
av LÅ1
Ett problem är att Swish är ungefär lika anonymt som gamla tiders checkar. Dvs ingen anonymitet alls. Kanske därför som beloppen blir högre. Från de som har Swish. Från övriga blir det då inget alls.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: fredag 05 oktober 2018 20:23
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:Ett problem är att Swish är ungefär lika anonymt som gamla tiders checkar. Dvs ingen anonymitet alls. Kanske därför som beloppen blir högre. Från de som har Swish. Från övriga blir det då inget alls.
Om Sundbybergs kyrkoråd nu skulle ta sig till med något så udda och märkligt som att läsa bibeln så kanske dom läst om änkans skärv ! Men dagens kyrka ägnar sig åt allt utom just religion.
Och jag ifrågasätter dessa påstådda 20-25% , då skulle väl absolut ingen affärsverksamhet ta kontanter. Antingen är den kontanta kollekten avsevärda belopp och då blir hanteringskostnaden i % inte så hög. Eller så är det frågan om små belopp och då kan ju kyrkan använda kontanterna för sina egna inköp . Eller kanske någon kyrkvärd själv tar kontanterna och Swishar samma belopp från eget konto.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: måndag 08 oktober 2018 10:08
av TKO
Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:
Anders Hanquist skrev:Inte för att jag är en regelbunden kyrkobesökare, men jag tror att "kollektomater" ökar intäkterna. Ska man lägga kontanter i hoven tar man oftast några mynt för att det skramlar lite mer, så det blir kanske några kronor. Folk har oftast inte så mycket "cash" och hundralappar vill man kanske inte lägga i. Ska man knappa in ett belopp så ökar man nog på lite. Kanske finns det statistik för detta från församlingarna. Skulle var kul att veta hur det är.
Som fd ersättare i kyrkorådet och regelbunden kyrkobesökare kan jag meddela att ovanstående stämmer!

/TKO
Men att maximera kollekten med krämarmetoder tycker jag inte är värdigt kyrkan. Det kan väl vara rimligt att man har alternativ som Swish men varför ska man tacka nej till den som ger kontant ? Är nu handhavandekostnaden så svindlande som 25% så blir det ju ändå netto 75% i kollekt.
Visst borde även gudstjänstebesökarna i Sundbyberg kunna ge kollekten i form av kontanter.
Men jag tycker också att det är bra att det finns alterantiva metoder, som kollektomat och swich.
Och jag förstår inte utbrottet om "maximera kollekten med krämarmetoder"... självklart vill kyrkan ha så stor kollekt som möjligt. Eller skall kollekten pålysas med ord som "dagens kollekt går till att hjälpa förföljda kristna i Syrien, men ge inte för mycket"?
Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Ett problem är att Swish är ungefär lika anonymt som gamla tiders checkar. Dvs ingen anonymitet alls. Kanske därför som beloppen blir högre. Från de som har Swish. Från övriga blir det då inget alls.
Om Sundbybergs kyrkoråd nu skulle ta sig till med något så udda och märkligt som att läsa bibeln så kanske dom läst om änkans skärv ! Men dagens kyrka ägnar sig åt allt utom just religion.
Och jag ifrågasätter dessa påstådda 20-25% , då skulle väl absolut ingen affärsverksamhet ta kontanter. Antingen är den kontanta kollekten avsevärda belopp och då blir hanteringskostnaden i % inte så hög. Eller så är det frågan om små belopp och då kan ju kyrkan använda kontanterna för sina egna inköp . Eller kanske någon kyrkvärd själv tar kontanterna och Swishar samma belopp från eget konto.
Jag kan inte gå i god för att samtliga medlemmar i Sundbybergs församlings kyrkoråd läser Bibeln - men det gör säkert de flesta. Och gör man det inte själv på sin kammare räcker det med att besöka högmässan - textläsning är en central del i evangelisk-lutherska gudsjänster. Och som av en slump var evengelietexten i söndags just Mark 12:41-44! (Observera att den nuvarande översättningen inte använder det svårbegripliga ordet "skärv").

I de flesta fall uppgår den kontanta kollekten till mycket blygsamma belopp, vilket gör att hanteringskostnadens andel blir stor. Förslagen ovan på hur man kan gå runt detta problem är fantasifulla - men kanske inte helt realistiska. Församlingens inköp går förhoppningsvis inte till så att kyrkvaktmästaren springer iväg till Konsum och köper bullar till kyrkkaffet och betalar kontant...

Frid!
Thomas K Ohlsson

Re: Kontantlösa butiker

Postat: måndag 08 oktober 2018 16:32
av Lennart Petersen
Men jag skrev ju tydligt att det var bra att man infört moderna betalmetoder som Swish m.m Det var bara det där att tacka nej till kontanter. Och att tacka nej till kontanter med förevändningen att andra metoder ger mer betecknar jag som krämarmetoder. Och ja är andelen kontanter helt obetydlig så kan jag inte se något argument mot att göra något pragmatiskt som jag föreslår. Anars får jag väl nöja mig med att Domkapitlet uppenbart tycker likadant som jag.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: måndag 08 oktober 2018 16:42
av TKO
Lennart Petersen skrev:Men jag skrev ju tydligt att det var bra att man infört moderna betalmetoder som Swish m.m Det var bara det där att tacka nej till kontanter. Och att tacka nej till kontanter med förevändningen att andra metoder ger mer betecknar jag som krämarmetoder. Och ja är andelen kontanter helt obetydlig så kan jag inte se något argument mot att göra något pragmatiskt som jag föreslår. Anars får jag väl nöja mig med att Domkapitlet uppenbart tycker likadant som jag.
Det var de syrliga kommentarerna om "krämarmentalitet" och att man i "dagens kyrka" inte läser Bibeln och "inte ägnar sej åt religion" som fick mej att reagera. Gå i mässan på söndag och se hur det är i verkligheten!
(Naturligtvis kan man vara tveksam till den kristna läran - men kritiken kanske skall vara saklig och framför allt evidensbaserad)

med de vänligaste hälsningar
Thomas K Ohlsson

Re: Kontantlösa butiker

Postat: måndag 08 oktober 2018 16:56
av Lennart Petersen
Jag är inte tveksam till den kristna läran , den förstår jag, utan till kyrkans metoder.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: måndag 08 oktober 2018 23:06
av TKO
Lennart Petersen skrev:Jag är inte tveksam till den kristna läran , den förstår jag, utan till kyrkans metoder.
Och vilka "metoder" är skribenten tveksam till?
(Att man inte läser Bibeln, inte ägnar sej åt religion är två synpunkter som skribenten tidigare framfört)

undrar
Thomas K Ohlsson

Re: Kontantlösa butiker

Postat: måndag 08 oktober 2018 23:30
av Lennart Petersen
TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag är inte tveksam till den kristna läran , den förstår jag, utan till kyrkans metoder.
Och vilka "metoder" är skribenten tveksam till?
(Att man inte läser Bibeln, inte ägnar sej åt religion är två synpunkter som skribenten tidigare framfört)

undrar
Thomas K Ohlsson
Den tveksamma metoden är naturligtvis att neka kontanter i kollekten vilket ju var anknytningen till trådens ämne.
Och man borde studera avsnittet om änkans skärv i bibeln lite noggrannare. Och ja jag får det intrycket att man har allt möjligt på sin agenda och religionen är ett sidospår som kanske skymtar fram till jul och påsk.
Och skriver du ett direkt svar på mina inlägg så är det så mycket trevligare att bli omnämnd som något annat än ”skribenten” i tredje person.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 09 oktober 2018 13:30
av Kantorn
Kollektomater är måhända praktiskt, men dyrt. I en församling som Rydaholm så tror jag inte det kommer in så mycket pengar i kollekt på en sådan automat som den kostar i drift. Sorgligt men sant.
Så länge pengar finns så finns möjligheter till kollekthov. Vi tar swish, och behandlar betalningarna på ett sätt så att vi inte intresserar oss för avsändare. Vet ej hur det är med revisorerna, men jag tror knappast de har något intresse heller.
Däremot har vi ett annat swishkonto för övriga betalningar, såsom kaffe och sånt, där det ibland kan vara bra att se om folk har betalt.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 09 oktober 2018 15:08
av TKO
Kantorn skrev:Kollektomater är måhända praktiskt, men dyrt. I en församling som Rydaholm så tror jag inte det kommer in så mycket pengar i kollekt på en sådan automat som den kostar i drift. Sorgligt men sant.
Så länge pengar finns så finns möjligheter till kollekthov. Vi tar swish, och behandlar betalningarna på ett sätt så att vi inte intresserar oss för avsändare. Vet ej hur det är med revisorerna, men jag tror knappast de har något intresse heller.
Däremot har vi ett annat swishkonto för övriga betalningar, såsom kaffe och sånt, där det ibland kan vara bra att se om folk har betalt.
Från min tid i kyrkorådet vill jag minnas att det finns ett alternativ till de dyra "kollektomaterna" som tagits fram av några församlingar i Västerbotten. Enskede-Årsta valde dock den dyra, traditionella lösningen - vi har ju så gott om pengar!

Ett annat problem är att de som jobbar med den ekonomiska redovisningen av kollektintäkter via kollektomat och swish anser att det är för jobbigt att "läsa av" beloppen varje vecka - vilket gör att de belopp som flyter in på dessa vägar inte går till de kollektändamål som beslutats.

Ja det var en fortsatt utvikning inom ämnet "inomkyrklig ekonomiadministration"...

/TKO

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 09 oktober 2018 15:40
av Kantorn
TKO skrev:
Kantorn skrev:Kollektomater är måhända praktiskt, men dyrt. I en församling som Rydaholm så tror jag inte det kommer in så mycket pengar i kollekt på en sådan automat som den kostar i drift. Sorgligt men sant.
Så länge pengar finns så finns möjligheter till kollekthov. Vi tar swish, och behandlar betalningarna på ett sätt så att vi inte intresserar oss för avsändare. Vet ej hur det är med revisorerna, men jag tror knappast de har något intresse heller.
Däremot har vi ett annat swishkonto för övriga betalningar, såsom kaffe och sånt, där det ibland kan vara bra att se om folk har betalt.
Från min tid i kyrkorådet vill jag minnas att det finns ett alternativ till de dyra "kollektomaterna" som tagits fram av några församlingar i Västerbotten. Enskede-Årsta valde dock den dyra, traditionella lösningen - vi har ju så gott om pengar!

Ett annat problem är att de som jobbar med den ekonomiska redovisningen av kollektintäkter via kollektomat och swish anser att det är för jobbigt att "läsa av" beloppen varje vecka - vilket gör att de belopp som flyter in på dessa vägar inte går till de kollektändamål som beslutats.

Ja det var en fortsatt utvikning inom ämnet "inomkyrklig ekonomiadministration"...

/TKO
Vår ekonom kollar av att allt kommer rätt. Återigen lättare i mindre församlingar än i stora.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 09 oktober 2018 16:52
av LÅ1
TKO skrev:...
Ett annat problem är att de som jobbar med den ekonomiska redovisningen av kollektintäkter via kollektomat och swish anser att det är för jobbigt att "läsa av" beloppen varje vecka - vilket gör att de belopp som flyter in på dessa vägar inte går till de kollektändamål som beslutats.
...
Det låter oroväckande. På den "gamla goda tiden", alltså statskyrkotiden, så vore det väl olagligt att inte låta kollekten gå till det påbjudna ändamålet? Som jag ser det är det stöld från den organisation som kollekten skulle gå till!