Sida 7 av 22

Re: Spårvägen i Lund

Postat: onsdag 17 april 2019 13:44
av august
X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: onsdag 03 juli 2019 19:27
av linlars
Nu har kontaktledningen börjat komma upp.

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/cl ... ledningar/

När jag cyklade förbi tidigare i kväll, så var de klara mellan Clemenstorget och fram till sjukhuset.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: onsdag 03 juli 2019 23:49
av twr
august skrev:
X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.
I båda riktningarna?

Så Lund C - Ideon eller Ideon - ESS kan köras i enkelspår vid behov?

Re: Spårvägen i Lund

Postat: fredag 05 juli 2019 14:05
av Ulrik Berggren
Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?

Re: Spårvägen i Lund

Postat: fredag 05 juli 2019 14:28
av Stefan Widén
Tunga maskiner? Är väl traktorer och de har inge jättevikter. känns som det kan vara något annat fel.

I Sickla är det betongslipers.

Stefan

Re: Spårvägen i Lund

Postat: lördag 06 juli 2019 20:35
av Ulrik Berggren
Stefan Widén skrev:Tunga maskiner? Är väl traktorer och de har inge jättevikter. känns som det kan vara något annat fel.

I Sickla är det betongslipers.

Stefan
Tack för förtydligandet - då hoppas vi att det var enbart ett rykte! :D

Re: Spårvägen i Lund

Postat: söndag 07 juli 2019 23:57
av leifd
Ulrik Berggren skrev:Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
Rälerna gjuts inte fast i betongen. Däremot gjuts de fästen som rälerna sitter skruvade i fast i betongen. Vid nybyggnation monteras dessa fästen på rälerna först, innan rälerna läggs ut och justeras in i sitt rätta läge, genom att pallas upp till ett bra spårläge. Därefter fylls betong på.
Behöver rälen sen bytas, så skruvas den bara loss och den nya skruvas fast. Det ingår även vibrationsdämpande material under och omkring rälerna.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: måndag 08 juli 2019 14:17
av Ulrik Berggren
leifd skrev:
Ulrik Berggren skrev:Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
Rälerna gjuts inte fast i betongen. Däremot gjuts de fästen som rälerna sitter skruvade i fast i betongen. Vid nybyggnation monteras dessa fästen på rälerna först, innan rälerna läggs ut och justeras in i sitt rätta läge, genom att pallas upp till ett bra spårläge. Därefter fylls betong på.
Behöver rälen sen bytas, så skruvas den bara loss och den nya skruvas fast. Det ingår även vibrationsdämpande material under och omkring rälerna.
Där ser man, stort tack för den upplysningen!

Re: Spårvägen i Lund

Postat: fredag 16 augusti 2019 19:18
av linlars
Spårvagnarna får vi vänta på ganska exakt ett år före vi får åka med, men redan nu kan man ta en tur med drönare längs spårvägen, som nästan är klar.

https://www.youtube.com/watch?v=UEGElM5nIzE

Väldigt fin film!

Re: Spårvägen i Lund

Postat: söndag 18 augusti 2019 11:41
av august
twr skrev:
august skrev: Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.
I båda riktningarna?

Så Lund C - Ideon eller Ideon - ESS kan köras i enkelspår vid behov?
Ett par övergångsväxlar, från vänsterspår till högerspår, finns på »södra« sidan av hållplats Ideon. Och de borde möjliggöra enkelspårstrafik eller vändning vid Ideon (utan att ha någon koll på om det finns omständigheter i signalanläggningen som försvårar).

Re: Spårvägen i Lund

Postat: söndag 18 augusti 2019 23:35
av gek
Det stod något i MfSS eller Modern Stadstrafik om att eventuellt under högtrafik vända varannan tur vid Ideon.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: måndag 19 augusti 2019 22:22
av august
gek skrev:Det stod något i MfSS eller Modern Stadstrafik om att eventuellt under högtrafik vända varannan tur vid Ideon.
Det var väl ett debattinlägg från herr Trivector. Innan det kommit så mycket mer bebyggelse längre ut än Solbjer kanske det kan vara en idé, vem vet. Idag är det ju i princip bara åkrar som kantar den yttre tredjedelen av linjen.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: onsdag 21 augusti 2019 15:03
av Kantorn
linlars skrev:Spårvagnarna får vi vänta på ganska exakt ett år före vi får åka med, men redan nu kan man ta en tur med drönare längs spårvägen, som nästan är klar.

https://www.youtube.com/watch?v=UEGElM5nIzE

Väldigt fin film!
Trevligt! Tack för att du delar!

Re: Spårvägen i Lund

Postat: måndag 30 september 2019 12:44
av twr
När börjar de första testkörningarna? När spänningssätts banan?

Re: Spårvägen i Lund

Postat: måndag 30 september 2019 21:26
av Ulrik Berggren
twr skrev:När börjar de första testkörningarna? När spänningssätts banan?
Mars/april någon gång har jag för mig. Antar att spänningen kopplas in i samband med detta.

Med reservation för mitt minne

Re: Spårvägen i Lund

Postat: torsdag 10 oktober 2019 18:08
av twr
Trafikstarten, planerad till augusti 2020, förväntas förskjutas två månader.

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/fo ... CfKvbzj1ak

Re: Spårvägen i Lund

Postat: torsdag 10 oktober 2019 18:15
av TKO
För oss byggtekniskt (och entreprenadjuridiskt) intresserade vore det kul att få veta vilka "formella hinder" som Skanska åberopar!

Men så roligt blir det nog inte...

/TKO

Re: Spårvägen i Lund

Postat: torsdag 10 oktober 2019 19:14
av Odd
Utbildningen av trafiklednings- och utbildningspersonal går på full fart, vet jag genom säkra källor. Förare skall även växla mellan att köra buss och spårvagn.

Dom har väl ett tag kvar för att bli lika stora som Norrköping men proppen kanske går ur när de väl sätter igång.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: torsdag 10 oktober 2019 19:53
av TKO
Lund är fortfarande en mindre stad än Norrköping. Men visst hoppas även jag på att spårvägsnätet kommer att byggas ut även i framtiden.
Det kräver nog att det blir en förändring av det politiska styret... alternarivt en förändrad inställning hos de nuvarande makthavarna.

/TKO

Re: Spårvägen i Lund

Postat: måndag 21 oktober 2019 16:04
av twr
https://www.sydsvenskan.se/2019-10-21/t ... ade-av-nar

Artikeln är bara öppen för prenumeranter (vilket jag inte är). Men någon annan på forum kanske har nytta av länken. :D