Re: Spårvägen i Lund
Postat: onsdag 17 april 2019 13:44
Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
I båda riktningarna?august skrev:Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
Tack för förtydligandet - då hoppas vi att det var enbart ett rykte!Stefan Widén skrev:Tunga maskiner? Är väl traktorer och de har inge jättevikter. känns som det kan vara något annat fel.
I Sickla är det betongslipers.
Stefan
Rälerna gjuts inte fast i betongen. Däremot gjuts de fästen som rälerna sitter skruvade i fast i betongen. Vid nybyggnation monteras dessa fästen på rälerna först, innan rälerna läggs ut och justeras in i sitt rätta läge, genom att pallas upp till ett bra spårläge. Därefter fylls betong på.Ulrik Berggren skrev:Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
Där ser man, stort tack för den upplysningen!leifd skrev:Rälerna gjuts inte fast i betongen. Däremot gjuts de fästen som rälerna sitter skruvade i fast i betongen. Vid nybyggnation monteras dessa fästen på rälerna först, innan rälerna läggs ut och justeras in i sitt rätta läge, genom att pallas upp till ett bra spårläge. Därefter fylls betong på.Ulrik Berggren skrev:Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
Behöver rälen sen bytas, så skruvas den bara loss och den nya skruvas fast. Det ingår även vibrationsdämpande material under och omkring rälerna.
Ett par övergångsväxlar, från vänsterspår till högerspår, finns på »södra« sidan av hållplats Ideon. Och de borde möjliggöra enkelspårstrafik eller vändning vid Ideon (utan att ha någon koll på om det finns omständigheter i signalanläggningen som försvårar).twr skrev:I båda riktningarna?august skrev: Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.
Så Lund C - Ideon eller Ideon - ESS kan köras i enkelspår vid behov?
Det var väl ett debattinlägg från herr Trivector. Innan det kommit så mycket mer bebyggelse längre ut än Solbjer kanske det kan vara en idé, vem vet. Idag är det ju i princip bara åkrar som kantar den yttre tredjedelen av linjen.gek skrev:Det stod något i MfSS eller Modern Stadstrafik om att eventuellt under högtrafik vända varannan tur vid Ideon.
Trevligt! Tack för att du delar!linlars skrev:Spårvagnarna får vi vänta på ganska exakt ett år före vi får åka med, men redan nu kan man ta en tur med drönare längs spårvägen, som nästan är klar.
https://www.youtube.com/watch?v=UEGElM5nIzE
Väldigt fin film!
Mars/april någon gång har jag för mig. Antar att spänningen kopplas in i samband med detta.twr skrev:När börjar de första testkörningarna? När spänningssätts banan?